Bildegalleri
(1/1)
Antonino Leto (1844 – 1913) - Paesaggio di campagna con contadina
Til salgs29 255 kr
Beskrivelse
ANTONINO LETO
(Monreale, 1844 Capri, 1913)
Landskap med bondekvinne
Olje p papp, cm. 23 x 29,5
Signert 'LETO' nede til venstre
Rammeml, cm. 48 x 55 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Arbeid signert nede til hyre; Siciliansk samling. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Dette klare landskapet med bondekvinner, som kommer fra en siciliansk samling, tilhrer - uten tvil - den talentfulle sicilianske maleren Antonino Leto (Monreale, 1844 - Capri, 1913), regnet som en av de strste sicilianske mesterne i det italienske nittende rhundre. Leto, med Francesco Lojacono og Michele Catti, utgjr den kanoniske triaden i det sicilianske landskapet fra det nittende rhundre. Verket - i god lesbarhet - skildrer en klassiker av ikonografien til kunstnerens maleri skapt i den perioden.
Fra sine frste studier i Palermo ble han knyttet til landskapsmaleriet takket vre lren til Luigi Lojacono, som han mtte snnen Francesco med, en veteran fra Napoli og fascinert av nyvinningene som ble lrt p Palizzi-brdrenes skole. Truffet av napolitansk naturalisme dro Leto, i en alder av tjue, ogs til den napolitanske byen og ble tiltrukket av friheten til gjre landskapet ekte, karakteristisk for maleriet til De Nittis, De Gregorio og Rossano fra Resina-skolen. Livet hans tar ham ogs til Roma, Firenze, Paris, London, hvor han klarer skaffe seg viktige kontrakter med figurer av Adolphe Goupils kaliber, mens han i Palermo finner sttte fra Ignazio Florio, men det er p Capri han finner sin mest intim inspirasjon. P ya jobber han lidenskapelig med det marine landskapet med en nktern og balansert teknikk beriket av sine medfdte egenskaper som kolorist. Det aktuelle arbeidet kan dateres til denne siste perioden. Maleriet av god kvalitet viser faktisk et havlandskap av den bermte ya Capri: "Marina di Matermania, Capri". Hele scenen er innrammet fra fronten, i den naturlige forlengelsen av Sorrento-halvya, etter Punta Campanella som den en gang ble koblet til som en steinete avlegger (s nedsenket av blgene) og Matermania-hulen (som ligger p den srvestlige siden av y). P den ene siden - venstre - et odde av steiner, og kysten med klipper, animert av et fantastisk hav med tusen nyanser, ligger i dybden utsikten over sjlandskapet med de majestetiske stablene til Matermania, som reiser seg som voktere av stein og dens steinete fjell med grnne vidder. Vi str faktisk overfor den typologien av verk som er typisk for den sicilianske skolen p begynnelsen av det tjuende rhundre, hvor behovet for et monumentalt emne eller en landskapstopos er eliminert. Vi er i nrvr av et nei-subjekt, steinene og havet, vanligvis behandlet som virtuose velser og studier p sidelinjen av en utsikt, typisk for de frste verkene til mesteren Lojacono hvor han fra begynnelsen hadde vist spesiell oppmerksomhet til deres naturalistiske gjengivelse, ogs etterfulgt av Leto.
Lerretet det er snakk om her er malt - etter vr mening - av en moden Leto (umiddelbart etter hans parisiske opplevelse, i 1880, under oppholdet i Portici og deretter p Sicilia og fr han endelig slo seg ned p Capri, i 1899), med den klumpete fargekroppen i relieff, deigaktig i sin pfring av "flekker", i stand til fange den blendende skjnnheten og de uendelige landskapsmotsetningene i det srlige landet beskrevet p en lyrisk mte, med synet av steinene, sene og plantasjene til stedet, hvor vi er vitne til den ubetingede opphyelsen av et maleri i alle lys og farger, mystifiserende emblem av et territorium - som i hele Sr - utelukkende av solen, landskapet og havet.
Verket er preget av en perfekt beherskelse av bde form og teknikk, med en god dose idealisme og impresjonisme.
Arbeid av god billedkvalitet og oppmerksomhet p detaljer. God bevaringstilstand, den billedlige overflaten viser en patina av maling, dessuten i beitende sollys kan egenskapene til den pfrte fargen og penselstrkets bevegelse sees, som: relieff, retning, krumning. Mlene p kortet er cm. 23 x 29,5. Maleriet er utsmykket med en gyllen ramme (ml ca. 48 x 55 x 5 cm, defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og regnes ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. privat siciliansk
Utgivelse:
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli forsinket p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle ulemper og takker for forstelsen.
(Monreale, 1844 Capri, 1913)
Landskap med bondekvinne
Olje p papp, cm. 23 x 29,5
Signert 'LETO' nede til venstre
Rammeml, cm. 48 x 55 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Arbeid signert nede til hyre; Siciliansk samling. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Dette klare landskapet med bondekvinner, som kommer fra en siciliansk samling, tilhrer - uten tvil - den talentfulle sicilianske maleren Antonino Leto (Monreale, 1844 - Capri, 1913), regnet som en av de strste sicilianske mesterne i det italienske nittende rhundre. Leto, med Francesco Lojacono og Michele Catti, utgjr den kanoniske triaden i det sicilianske landskapet fra det nittende rhundre. Verket - i god lesbarhet - skildrer en klassiker av ikonografien til kunstnerens maleri skapt i den perioden.
Fra sine frste studier i Palermo ble han knyttet til landskapsmaleriet takket vre lren til Luigi Lojacono, som han mtte snnen Francesco med, en veteran fra Napoli og fascinert av nyvinningene som ble lrt p Palizzi-brdrenes skole. Truffet av napolitansk naturalisme dro Leto, i en alder av tjue, ogs til den napolitanske byen og ble tiltrukket av friheten til gjre landskapet ekte, karakteristisk for maleriet til De Nittis, De Gregorio og Rossano fra Resina-skolen. Livet hans tar ham ogs til Roma, Firenze, Paris, London, hvor han klarer skaffe seg viktige kontrakter med figurer av Adolphe Goupils kaliber, mens han i Palermo finner sttte fra Ignazio Florio, men det er p Capri han finner sin mest intim inspirasjon. P ya jobber han lidenskapelig med det marine landskapet med en nktern og balansert teknikk beriket av sine medfdte egenskaper som kolorist. Det aktuelle arbeidet kan dateres til denne siste perioden. Maleriet av god kvalitet viser faktisk et havlandskap av den bermte ya Capri: "Marina di Matermania, Capri". Hele scenen er innrammet fra fronten, i den naturlige forlengelsen av Sorrento-halvya, etter Punta Campanella som den en gang ble koblet til som en steinete avlegger (s nedsenket av blgene) og Matermania-hulen (som ligger p den srvestlige siden av y). P den ene siden - venstre - et odde av steiner, og kysten med klipper, animert av et fantastisk hav med tusen nyanser, ligger i dybden utsikten over sjlandskapet med de majestetiske stablene til Matermania, som reiser seg som voktere av stein og dens steinete fjell med grnne vidder. Vi str faktisk overfor den typologien av verk som er typisk for den sicilianske skolen p begynnelsen av det tjuende rhundre, hvor behovet for et monumentalt emne eller en landskapstopos er eliminert. Vi er i nrvr av et nei-subjekt, steinene og havet, vanligvis behandlet som virtuose velser og studier p sidelinjen av en utsikt, typisk for de frste verkene til mesteren Lojacono hvor han fra begynnelsen hadde vist spesiell oppmerksomhet til deres naturalistiske gjengivelse, ogs etterfulgt av Leto.
Lerretet det er snakk om her er malt - etter vr mening - av en moden Leto (umiddelbart etter hans parisiske opplevelse, i 1880, under oppholdet i Portici og deretter p Sicilia og fr han endelig slo seg ned p Capri, i 1899), med den klumpete fargekroppen i relieff, deigaktig i sin pfring av "flekker", i stand til fange den blendende skjnnheten og de uendelige landskapsmotsetningene i det srlige landet beskrevet p en lyrisk mte, med synet av steinene, sene og plantasjene til stedet, hvor vi er vitne til den ubetingede opphyelsen av et maleri i alle lys og farger, mystifiserende emblem av et territorium - som i hele Sr - utelukkende av solen, landskapet og havet.
Verket er preget av en perfekt beherskelse av bde form og teknikk, med en god dose idealisme og impresjonisme.
Arbeid av god billedkvalitet og oppmerksomhet p detaljer. God bevaringstilstand, den billedlige overflaten viser en patina av maling, dessuten i beitende sollys kan egenskapene til den pfrte fargen og penselstrkets bevegelse sees, som: relieff, retning, krumning. Mlene p kortet er cm. 23 x 29,5. Maleriet er utsmykket med en gyllen ramme (ml ca. 48 x 55 x 5 cm, defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og regnes ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. privat siciliansk
Utgivelse:
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli forsinket p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle ulemper og takker for forstelsen.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382785780 |
---|---|
Sist endret | 29.11.2024, 19:09 |