Bildegalleri
(1/1)
Luca Giordano (1632 – 1705), Workshop of - Ester e Assuero
Til salgs93 522 kr
Beskrivelse
Workshop av LUCA GIORDANO
(Napoli, 1632 1705)
Ester og Ahasverus
Olje p lerret, cm. 91 x 116
Rammeml cm. 110 x 135 x 7 ca.
MERK: Arbeid publisert i Intermidiart-katalogen. Usignert arbeid. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Vi takker prof. Stefano Causa for foresl attribusjonen til verkstedet til Luca Giordano (Napoli, 1632 1705) p grunnlag av fotografier.
Verket, av hy kvalitet og kommer fra vr private samling, illustrerer en episode hvis hovedpersoner er temaet for mtet mellom Ester, en jdisk heltinne, og Ahasverus, den meget mektige kongen av Persia. Historien om Ester som, p slutten av en tredagers faste, gr til kong Ahasverus for be ham tilby en bankett der hun kan avslre komplottet som statsministeren i riket har laget for eliminere Israels folk, er vel Merk; faktisk refererer den jdiske hytiden Purim til det.
Versjonen av den hellige teksten som inspirerte kunstneren (som Veronese og Tintoretto allerede hadde gjort og i Genova Fiasella og Artemisia Gentileschi), representerer en integrasjon til teksten til Esters bok, i Det gamle testamente, godkjent av konsilet i Trent. , versjon som - i tillegg til beskrive i detalj den overddige kjolen som Esther har p seg - legger til hvordan den unge og vakre kvinnen, svekket av faste, etter ha ankommet i nrvr av kongen, besvimer. Scenen beskrevet i teksten foresltt av Council of Trent er trofast skildret av Artemisia. Esther, med blekheten i ansiktet til en som besvimer, stttes av de to tjenestepikene, mens en Ahasverus - i elegante klr fra det syttende rhundre, komplett med en plymer hatt - bekymret lsner seg fra tronen for komme henne til unnsetning. Maleriet kan beundres nettopp for sin teatralske fremstilling av den bibelske episoden og for sin evne til fange historiens nkkelyeblikk.
Verket som er underskt her representerer et verdifullt eksempel p den napolitanske billedtradisjonen i det syttende og attende rhundre.
Verket ser faktisk ut til vre en replika med noen f varianter av hovedmaleriet, Esther og Ahasverus, olje p kobber, 66,5 x 81 cm, malt av den kjente maleren Luca Giordano (Napoli, 1632 - 1705) som sammen med et lignende maleri, Salomo og dronningen av Saba, av samme strrelse, ligger i Galerie of Aschaffenburg, Mnchen, inv. n. 6250 (Referansebibliografi: Oreste Ferrari, Giuseppe Scavizzi, Luca Giordano, The complete work, Electa, Napoli, 2000, bind I, s. 349, n. A636, bind II, s. 812, fig. 825).
Komposisjonen, svrt livlig, preget av en sterk luminisme og bruk av rene og levende farger, hrer utvilsomt til aktiviteten til maleren Luca Giordanos verksted, som foresltt av historikeren Stefano Causa.
Satt gjennom det sentrale halvfeltet av scenen okkupert av forskjellige figurer, hvorav hovedpersonen Esther - i sentrum - med Ahasverus til hyre, og omgitt av forskjellige figurer p sidene. Hele scenen er preget av en stor bevegelse, godt representativ for barokkens vitalitet, fra posisjonene til figurenes kropper, til deres klr med kapper; i bakgrunnen et glimt av landskapet med pen arkitektur og skyer over himmelen, i lyse og lyse toner. Til formenes plastisitet legges farge- og lysspillet, som flger den samme hyrehendte bevegelsen.
Verket uttrykker godt stilen til den bermte napolitanske maleren Luca Giordano (Napoli, 1632 1705) og hans flittige verksted, som var ekstremt produktiv og arbeidet i alle italienske og europeiske byer, og markerte overgangen fra barokk til rokokko. Det var s vellykket at det presset Giordano-verkstedet - og sannsynligvis ogs andre regionale kunstnere fra Campania eller Veneto - til gjenskape en rekke kopier, for tilfredsstille foresprslene fra andre provinsielle kirker eller, i et mindre staffeliformat, fra private samlere.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand.
Maleriet er relinet.
Ved direkte inspeksjon er bevaringstilstanden for billedfilmen god. Craquelure over hele overflaten og en maling som ikke er jevnt oksidert. Noen steder har materialet beholdt sin opprinnelige tykkelse. Noen avslringer p bakgrunnshimmelen mellom de to buene, p den stende figuren til venstre, andre p de stende figurene til venstre og i enkelte deler av kjttet og klrne p de knelende kvinnene i forgrunnen, noen restaureringer p brystet og hyre underarm til Ester og noen penbaringer i ansiktet til figuren som sttter henne, noen restaureringer pvirker Ahasverus' venstre ben og innsiden av kappen. Noen gamle touch-ups p forsiden av figuren i forgrunnen. Nr den ses med Woods lampe, avslrer en jevnt oksidert maling det som er beskrevet ovenfor. Noen restaureringer pvirker noen deler av kjolen til kvinnen til venstre i forgrunnen, noen deler av Esthers kjole, noen restaureringer p hyre skulder og kjolen til kvinnene som holder Esther, noen mindre restaureringer p noen deler av kjolen til den stende karakteren til hyre, noen sm restaureringer p hyre arm av figuren i forgrunnen og p ksen han holder, og nederst til hyre. Maleriet er reforet, og rammen kan ha blitt skiftet ved relining. Mlene p lerretet er cm. 91 x 116. Maleriet er pyntet med en vakker gyllen ramme (mlene p rammen er ca. 110 x 135 x 7 cm). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Napoli, 1632 1705)
Ester og Ahasverus
Olje p lerret, cm. 91 x 116
Rammeml cm. 110 x 135 x 7 ca.
MERK: Arbeid publisert i Intermidiart-katalogen. Usignert arbeid. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Vi takker prof. Stefano Causa for foresl attribusjonen til verkstedet til Luca Giordano (Napoli, 1632 1705) p grunnlag av fotografier.
Verket, av hy kvalitet og kommer fra vr private samling, illustrerer en episode hvis hovedpersoner er temaet for mtet mellom Ester, en jdisk heltinne, og Ahasverus, den meget mektige kongen av Persia. Historien om Ester som, p slutten av en tredagers faste, gr til kong Ahasverus for be ham tilby en bankett der hun kan avslre komplottet som statsministeren i riket har laget for eliminere Israels folk, er vel Merk; faktisk refererer den jdiske hytiden Purim til det.
Versjonen av den hellige teksten som inspirerte kunstneren (som Veronese og Tintoretto allerede hadde gjort og i Genova Fiasella og Artemisia Gentileschi), representerer en integrasjon til teksten til Esters bok, i Det gamle testamente, godkjent av konsilet i Trent. , versjon som - i tillegg til beskrive i detalj den overddige kjolen som Esther har p seg - legger til hvordan den unge og vakre kvinnen, svekket av faste, etter ha ankommet i nrvr av kongen, besvimer. Scenen beskrevet i teksten foresltt av Council of Trent er trofast skildret av Artemisia. Esther, med blekheten i ansiktet til en som besvimer, stttes av de to tjenestepikene, mens en Ahasverus - i elegante klr fra det syttende rhundre, komplett med en plymer hatt - bekymret lsner seg fra tronen for komme henne til unnsetning. Maleriet kan beundres nettopp for sin teatralske fremstilling av den bibelske episoden og for sin evne til fange historiens nkkelyeblikk.
Verket som er underskt her representerer et verdifullt eksempel p den napolitanske billedtradisjonen i det syttende og attende rhundre.
Verket ser faktisk ut til vre en replika med noen f varianter av hovedmaleriet, Esther og Ahasverus, olje p kobber, 66,5 x 81 cm, malt av den kjente maleren Luca Giordano (Napoli, 1632 - 1705) som sammen med et lignende maleri, Salomo og dronningen av Saba, av samme strrelse, ligger i Galerie of Aschaffenburg, Mnchen, inv. n. 6250 (Referansebibliografi: Oreste Ferrari, Giuseppe Scavizzi, Luca Giordano, The complete work, Electa, Napoli, 2000, bind I, s. 349, n. A636, bind II, s. 812, fig. 825).
Komposisjonen, svrt livlig, preget av en sterk luminisme og bruk av rene og levende farger, hrer utvilsomt til aktiviteten til maleren Luca Giordanos verksted, som foresltt av historikeren Stefano Causa.
Satt gjennom det sentrale halvfeltet av scenen okkupert av forskjellige figurer, hvorav hovedpersonen Esther - i sentrum - med Ahasverus til hyre, og omgitt av forskjellige figurer p sidene. Hele scenen er preget av en stor bevegelse, godt representativ for barokkens vitalitet, fra posisjonene til figurenes kropper, til deres klr med kapper; i bakgrunnen et glimt av landskapet med pen arkitektur og skyer over himmelen, i lyse og lyse toner. Til formenes plastisitet legges farge- og lysspillet, som flger den samme hyrehendte bevegelsen.
Verket uttrykker godt stilen til den bermte napolitanske maleren Luca Giordano (Napoli, 1632 1705) og hans flittige verksted, som var ekstremt produktiv og arbeidet i alle italienske og europeiske byer, og markerte overgangen fra barokk til rokokko. Det var s vellykket at det presset Giordano-verkstedet - og sannsynligvis ogs andre regionale kunstnere fra Campania eller Veneto - til gjenskape en rekke kopier, for tilfredsstille foresprslene fra andre provinsielle kirker eller, i et mindre staffeliformat, fra private samlere.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand.
Maleriet er relinet.
Ved direkte inspeksjon er bevaringstilstanden for billedfilmen god. Craquelure over hele overflaten og en maling som ikke er jevnt oksidert. Noen steder har materialet beholdt sin opprinnelige tykkelse. Noen avslringer p bakgrunnshimmelen mellom de to buene, p den stende figuren til venstre, andre p de stende figurene til venstre og i enkelte deler av kjttet og klrne p de knelende kvinnene i forgrunnen, noen restaureringer p brystet og hyre underarm til Ester og noen penbaringer i ansiktet til figuren som sttter henne, noen restaureringer pvirker Ahasverus' venstre ben og innsiden av kappen. Noen gamle touch-ups p forsiden av figuren i forgrunnen. Nr den ses med Woods lampe, avslrer en jevnt oksidert maling det som er beskrevet ovenfor. Noen restaureringer pvirker noen deler av kjolen til kvinnen til venstre i forgrunnen, noen deler av Esthers kjole, noen restaureringer p hyre skulder og kjolen til kvinnene som holder Esther, noen mindre restaureringer p noen deler av kjolen til den stende karakteren til hyre, noen sm restaureringer p hyre arm av figuren i forgrunnen og p ksen han holder, og nederst til hyre. Maleriet er reforet, og rammen kan ha blitt skiftet ved relining. Mlene p lerretet er cm. 91 x 116. Maleriet er pyntet med en vakker gyllen ramme (mlene p rammen er ca. 110 x 135 x 7 cm). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382909355 |
---|---|
Sist endret | 30.11.2024, 15:04 |