Bildegalleri
(1/1)
Michele Catti (1855 – 1914) - Passeggiata nei giardini
Til salgs116 902 kr
Beskrivelse
MICHELE CATTI
(Palermo, 1855 - 1914)
G i hagen
Olje p lerret, cm. 46 x 101,8
Signert 'M CATTI' nede til venstre
Rammeml, cm. 74 x 129 x 8 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Signert nede til venstre. P baksiden har den en gammel etikett med herkomst og signatur (?); Arbeid fra en siciliansk samling; Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med forgylt ramme og samtidsarbeid (?) (defekter):
Meget verdifulle verk for kunstnerisk verdi, av den bermte italienske maleren med utvilsomt talent, Catti Michele (Palermo, 5. april 1855 4. juli 1914), en skikkelse som sammen med Francesco Lojacono og Antonino Leto var en kjent triade av strste landskapsmalere fra det sicilianske nittende rhundre - bidro til skape p ya vr et magisk lykkelig kulturyeblikk, mellom 1800- og 1900-tallet, som fikk G. B. til operere p andre felt. Filippo og Ernesto Basile, Giuseppe Damiani Almeyda, Mario Rutelli, Antonio Ugo, Vincenzo Ragusa og mange andre ikke mindre betydningsfulle kunstnere som, med utgangspunkt i akademiske erfaringer mellom nyklassisisme og romantikk, uttrykte flelsen av modernitet som ligger i impresjonisme og sprkmodernisme.
I denne konteksten av opphetet lokal kunstnerisk gjring, opplivet av kontakter med andre mye mer livlige virkeligheter p Sicilia - la oss tenke p Napoli, Roma, Firenze og selve Paris - inntar Michele Catti en uregelmessig posisjon, p grunn av sin flelse gjennomsyret av gripende melankoli som kommer. bli kval av leve. Hans maleri, fra vagt Macchiaioli-mter, kryssende impresjonisme, grenser til skumringspostimpresjonisme; han, den eneste bohemske kunstneren i Palermo, tolker byen sin p en enestende mte, og gir oss hstlige visjoner om dens moderne aller, noe som gjr den mer lik nordiske hovedsteder enn middelhavsbyer, som i vrt arbeid.
Michele Catti ble fdt i Palermo 5. april 1855 til Andrea og Carmela Riotta. For unnslippe presset fra foreldrene, som i samsvar med familietradisjonen hadde bestemt seg for sende ham til juridiske studier, og for fritt forflge interessene hans, som var mer fokusert p maleri, flyktet han hjemmefra mens han fortsatt var ung og fant gjestfrihet med forfatteren Luigi Natoli. Han introduserte ham for de kunstneriske kretsene i Palermo, og beskyttet ham alltid og hedret ham med vennskapet hans. Etter en kort lretid hos maleren Francesco Lo Jacono, ute av stand til tolerere den monotone velsen og den grundige, nesten fotografiske kopien av virkeligheten han ble tvunget til, forlot han den for nrme seg naturen mer direkte. Allerede ved sin frste offentlige opptreden, i 1875 i Palermo, hvor han stilte ut Autumn Burst p Promotrice, ble han lagt merke til og beundret av J. L. Grome. Han var igjen til stede p Promotrice ret etter med Sunset in Winter (De Gubernatis). Vennskapet som knyttet ham til maleren Vincenzo Ragusa dateres tilbake til de samme rene, som, s snart han kom tilbake fra Japan, ikke unnlot interessere ham for transparentene til orientalsk maleri, under hvis forslag C. utfrte noen dekorasjoner i patrisier. hus i Palermo (Giardina, s 11). I 1881 var han til stede sammen med Crepuscolo p nasjonalutstillingen i Milano og samme r prvde han seg p Garibaldis landgang i Marsala (Palermo, privat eiendom) i et historisk emne [...]. Opprinnelig knyttet til en realistisk tilnrming, vendte hans interesser gradvis, etter 1885, til en impresjonisme formidlet gjennom maleriet til Antonio Leto, lst med et stadig mer sparsomt og bredere penselstrk, der lyset flaker formen og flater ut bildene mot en udefinert bakgrunn .
I 1891 stilte han ut i Milano og p Promotrice i Palermo, hvor han ogs var til stede i 1893. I 1892 malte han Castel di Tusa (Palermo, privat eiendom) og i 1896 oppndde han personlig suksess p utstillingen som ble holdt p den kunstneriske klubben i Palermo med maleriene Sommer, Vr, Hst og Vinter. Ogs i Palermo holdt han en separatutstilling i 1898 og i 1899 stilte han ut p Fine Arts-utstillingen organisert p Massimo-teatret. En ekte type bohem, Catti levde tilbaketrukket og med f venner, plaget av familieproblemer og prekre helseforhold, og i konstante konomiske vanskeligheter. En av elevene hans, en tysk maler ved navn Krep, stod ham veldig nr; sammen med ham var han en hyppig gjest p tavernaene, hvor han ofte betalte med et maleri eller et malt speil.
Hans mest modne verk kan dateres fra de frste rene av det tjuende rhundre, preget av et jevnt penselstrk og en selvsikker og levende design som han reagerte p opplsningen av formene til hans tidligere verk. Spesielt elsket han triste hstlige atmosfrer, gr himmel og kalde vindfulle dager der de subtile og raffinerte akkordene av kjedelige toner tilslrer med melankoli en enkel daglig virkelighet blottet for enhver retorikk. P initiativ av Vincenzo Pastore hadde han en stor separatutstilling i 1910 i Palermo, inkludert trettifem verk, og ret etter ble han tildelt gullmedaljen p nasjonalutstillingen i Roma for maleriet Last Leaves of 1909 (Palermo, Civica) Galleria d moderne kunst). I det aktuelle verket, som kan dateres mot hans modenhet, er samarbeidet til snnen Aurelio Catti for noen funksjoner ikke utelukket, spesielt - til hyre - p noen punkter.
Arbeidet med utmerket kunstnerisk og kromatisk gjengivelse er i god bevaringstilstand med tegn p aldring synlig p bildene. Nederst til venstre er det en svart signatur (se bilde). P baksiden har den en gammel etikett med herkomst og signatur (?). Maleriet, av god billedkvalitet, har en forgylt fransk ramme, trolig samtidig (?). Maleriet har spor av smuss forrsaket av tid, tegn som vitner om rene med arbeidet. "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Palermo, 1855 - 1914)
G i hagen
Olje p lerret, cm. 46 x 101,8
Signert 'M CATTI' nede til venstre
Rammeml, cm. 74 x 129 x 8 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Signert nede til venstre. P baksiden har den en gammel etikett med herkomst og signatur (?); Arbeid fra en siciliansk samling; Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med forgylt ramme og samtidsarbeid (?) (defekter):
Meget verdifulle verk for kunstnerisk verdi, av den bermte italienske maleren med utvilsomt talent, Catti Michele (Palermo, 5. april 1855 4. juli 1914), en skikkelse som sammen med Francesco Lojacono og Antonino Leto var en kjent triade av strste landskapsmalere fra det sicilianske nittende rhundre - bidro til skape p ya vr et magisk lykkelig kulturyeblikk, mellom 1800- og 1900-tallet, som fikk G. B. til operere p andre felt. Filippo og Ernesto Basile, Giuseppe Damiani Almeyda, Mario Rutelli, Antonio Ugo, Vincenzo Ragusa og mange andre ikke mindre betydningsfulle kunstnere som, med utgangspunkt i akademiske erfaringer mellom nyklassisisme og romantikk, uttrykte flelsen av modernitet som ligger i impresjonisme og sprkmodernisme.
I denne konteksten av opphetet lokal kunstnerisk gjring, opplivet av kontakter med andre mye mer livlige virkeligheter p Sicilia - la oss tenke p Napoli, Roma, Firenze og selve Paris - inntar Michele Catti en uregelmessig posisjon, p grunn av sin flelse gjennomsyret av gripende melankoli som kommer. bli kval av leve. Hans maleri, fra vagt Macchiaioli-mter, kryssende impresjonisme, grenser til skumringspostimpresjonisme; han, den eneste bohemske kunstneren i Palermo, tolker byen sin p en enestende mte, og gir oss hstlige visjoner om dens moderne aller, noe som gjr den mer lik nordiske hovedsteder enn middelhavsbyer, som i vrt arbeid.
Michele Catti ble fdt i Palermo 5. april 1855 til Andrea og Carmela Riotta. For unnslippe presset fra foreldrene, som i samsvar med familietradisjonen hadde bestemt seg for sende ham til juridiske studier, og for fritt forflge interessene hans, som var mer fokusert p maleri, flyktet han hjemmefra mens han fortsatt var ung og fant gjestfrihet med forfatteren Luigi Natoli. Han introduserte ham for de kunstneriske kretsene i Palermo, og beskyttet ham alltid og hedret ham med vennskapet hans. Etter en kort lretid hos maleren Francesco Lo Jacono, ute av stand til tolerere den monotone velsen og den grundige, nesten fotografiske kopien av virkeligheten han ble tvunget til, forlot han den for nrme seg naturen mer direkte. Allerede ved sin frste offentlige opptreden, i 1875 i Palermo, hvor han stilte ut Autumn Burst p Promotrice, ble han lagt merke til og beundret av J. L. Grome. Han var igjen til stede p Promotrice ret etter med Sunset in Winter (De Gubernatis). Vennskapet som knyttet ham til maleren Vincenzo Ragusa dateres tilbake til de samme rene, som, s snart han kom tilbake fra Japan, ikke unnlot interessere ham for transparentene til orientalsk maleri, under hvis forslag C. utfrte noen dekorasjoner i patrisier. hus i Palermo (Giardina, s 11). I 1881 var han til stede sammen med Crepuscolo p nasjonalutstillingen i Milano og samme r prvde han seg p Garibaldis landgang i Marsala (Palermo, privat eiendom) i et historisk emne [...]. Opprinnelig knyttet til en realistisk tilnrming, vendte hans interesser gradvis, etter 1885, til en impresjonisme formidlet gjennom maleriet til Antonio Leto, lst med et stadig mer sparsomt og bredere penselstrk, der lyset flaker formen og flater ut bildene mot en udefinert bakgrunn .
I 1891 stilte han ut i Milano og p Promotrice i Palermo, hvor han ogs var til stede i 1893. I 1892 malte han Castel di Tusa (Palermo, privat eiendom) og i 1896 oppndde han personlig suksess p utstillingen som ble holdt p den kunstneriske klubben i Palermo med maleriene Sommer, Vr, Hst og Vinter. Ogs i Palermo holdt han en separatutstilling i 1898 og i 1899 stilte han ut p Fine Arts-utstillingen organisert p Massimo-teatret. En ekte type bohem, Catti levde tilbaketrukket og med f venner, plaget av familieproblemer og prekre helseforhold, og i konstante konomiske vanskeligheter. En av elevene hans, en tysk maler ved navn Krep, stod ham veldig nr; sammen med ham var han en hyppig gjest p tavernaene, hvor han ofte betalte med et maleri eller et malt speil.
Hans mest modne verk kan dateres fra de frste rene av det tjuende rhundre, preget av et jevnt penselstrk og en selvsikker og levende design som han reagerte p opplsningen av formene til hans tidligere verk. Spesielt elsket han triste hstlige atmosfrer, gr himmel og kalde vindfulle dager der de subtile og raffinerte akkordene av kjedelige toner tilslrer med melankoli en enkel daglig virkelighet blottet for enhver retorikk. P initiativ av Vincenzo Pastore hadde han en stor separatutstilling i 1910 i Palermo, inkludert trettifem verk, og ret etter ble han tildelt gullmedaljen p nasjonalutstillingen i Roma for maleriet Last Leaves of 1909 (Palermo, Civica) Galleria d moderne kunst). I det aktuelle verket, som kan dateres mot hans modenhet, er samarbeidet til snnen Aurelio Catti for noen funksjoner ikke utelukket, spesielt - til hyre - p noen punkter.
Arbeidet med utmerket kunstnerisk og kromatisk gjengivelse er i god bevaringstilstand med tegn p aldring synlig p bildene. Nederst til venstre er det en svart signatur (se bilde). P baksiden har den en gammel etikett med herkomst og signatur (?). Maleriet, av god billedkvalitet, har en forgylt fransk ramme, trolig samtidig (?). Maleriet har spor av smuss forrsaket av tid, tegn som vitner om rene med arbeidet. "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382909947 |
---|---|
Sist endret | 30.11.2024, 15:09 |