Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Guidoccio Cozzarelli (1450-c.1516/17), Workshop of - Madonna con il Bambino, San
Til salgs292 256 kr
Beskrivelse
TOSKANSK MALER P 1400-TURET
Workshop av Guidoccio Cozzarelli (1450-c.1516/17)
(aktiv i Toscana fra slutten av 1400-tallet til begynnelsen av 1500-tallet)
Madonna og barn, Saint Joseph og Angel
Tempera p tre, cm. 53 x 37 (defekter)
\r
\r
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme og med mangler:
\r
Dette panelet, med en vre bue, viser moren og hennes hellige barn, sammen med Saint Joseph bak dem til hyre, og engelen bak dem til venstre. Kristusbarnet mens det ammer ser utover mot betrakteren med en velsignende gest.
Maleriet er i god lesbarhet og skildrer et ikonografisk emne som tar opp et svrt utbredt og utprvd opplegg som plasserer jomfruen og barnet i sentrum av en komposisjon, nr en eller flere helgener, i vrt tilfelle Saint Joseph og Engel .
Laget p tre, denne Madonnaen med Jesusbarnet og spedbarnet Saint John dateres tilbake til slutten av 1400-tallet og ble skapt innenfor billedkulturen i det sentrale Italia, spesielt Toscana. Panelet brer faktisk en samlerhenvisning til Guidoccio Cozzarelli (Siena, aktiv fra 1450 til 1517), elev og samarbeidspartner til Matteo di Giovanni. Det aktuelle maleriet presenterer en komposisjon som er sregen for kunstneren og lnt fra Bartolomeo di Giovanni.
Ingenting er kjent om hvordan den opprinnelig ble tatt i bruk. Vi kan ansl at panelet ble produsert rundt 1480-90. Verket ble brukt til privat hengivenhet til en familie - antagelig Sieneser og velstende - som bestilte det fra Guidoccio Cozzarelli eller kjpte det av ham i 1480-90. Slike malerier av Madonna var en del av standardrepertoaret til de sienesiske kunstnernes verksteder p midten av 1400-tallet. Den hye kunstneriske kvaliteten p det aktuelle maleriet levner ingen tvil - etter vr mening - om at det er malt av Cozzarelli selv. Hans mesters prototyper var fritt tilgjengelige for vr kunstner, og det er grunnen til at han ofte tegnet p dem for sine andaktsmalerier, og nyde seg i sine tolkninger med en liten variasjon i individuelle positurer og iscenesatte forskjellige helgener i henhold til kundens eller klientens nsker.
Likheten til mange av disse panelene i Cozzarellis arbeid gjr deres mer presise kronologiske klassifisering vanskelig. Cozzarellis frste fase, 1470-tallet, kan utelukkes nr det gjelder dette maleriet. P den tiden var kunsten hans fortsatt dominert av lreren Matteo di Giovanni (ca. 14301495). Rundt 1485 utviklet han en autonom stil, ogs pvirket av meddisippelen Matteo di Giovanni, og som viser en mykere artikulasjon av former. Vrt panel ble derfor trolig opprettet i lpet av 1480-rene.
Blant Guidoccios malerier laget med dette registeret husker vi spesielt Madonna with Child holdt ved Amherst College og det til High Museum of Art i Atlanta (se B. Berenson, Pitture italiane del Rinascimento, Florence 1936, s. 136; B. B. Fredericksen, F Zeri F, Census of Pre-Nineeenth-Century Italian Paintings in North American Public Collections, Harvard 1972, s. 58. Paradigmatiske bilder ofte replikert av kunstneren med sm variasjoner begrenset til de hellige som flger hovedgruppen.
Panelet kan derfor sammenlignes tett med flere verk innenfor malerens korpus, som noen nevnt ovenfor: fremfor alt fortjener de formelle likhetene, i den kompositoriske settingen, i fargelsningene, i figurenes fysiognomi og stillinger. skal understrekes.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er bordet i en rimelig bevaringstilstand. Den billedlige overflaten har patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer og noen opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. I sollys er pfringen av fargene og sm fargedrper synlige. Maleriet - av god billedkvalitet - er svrt interessant for en dyptgende attribusjonsstudie. Mlene p bordet er cm. 53 x 37. Maleriet selges uten ramme.
\r
Herkomst: Coll. privat siciliansk
\r
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2023.
\r
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
\r
Workshop av Guidoccio Cozzarelli (1450-c.1516/17)
(aktiv i Toscana fra slutten av 1400-tallet til begynnelsen av 1500-tallet)
Madonna og barn, Saint Joseph og Angel
Tempera p tre, cm. 53 x 37 (defekter)
\r
\r
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme og med mangler:
\r
Dette panelet, med en vre bue, viser moren og hennes hellige barn, sammen med Saint Joseph bak dem til hyre, og engelen bak dem til venstre. Kristusbarnet mens det ammer ser utover mot betrakteren med en velsignende gest.
Maleriet er i god lesbarhet og skildrer et ikonografisk emne som tar opp et svrt utbredt og utprvd opplegg som plasserer jomfruen og barnet i sentrum av en komposisjon, nr en eller flere helgener, i vrt tilfelle Saint Joseph og Engel .
Laget p tre, denne Madonnaen med Jesusbarnet og spedbarnet Saint John dateres tilbake til slutten av 1400-tallet og ble skapt innenfor billedkulturen i det sentrale Italia, spesielt Toscana. Panelet brer faktisk en samlerhenvisning til Guidoccio Cozzarelli (Siena, aktiv fra 1450 til 1517), elev og samarbeidspartner til Matteo di Giovanni. Det aktuelle maleriet presenterer en komposisjon som er sregen for kunstneren og lnt fra Bartolomeo di Giovanni.
Ingenting er kjent om hvordan den opprinnelig ble tatt i bruk. Vi kan ansl at panelet ble produsert rundt 1480-90. Verket ble brukt til privat hengivenhet til en familie - antagelig Sieneser og velstende - som bestilte det fra Guidoccio Cozzarelli eller kjpte det av ham i 1480-90. Slike malerier av Madonna var en del av standardrepertoaret til de sienesiske kunstnernes verksteder p midten av 1400-tallet. Den hye kunstneriske kvaliteten p det aktuelle maleriet levner ingen tvil - etter vr mening - om at det er malt av Cozzarelli selv. Hans mesters prototyper var fritt tilgjengelige for vr kunstner, og det er grunnen til at han ofte tegnet p dem for sine andaktsmalerier, og nyde seg i sine tolkninger med en liten variasjon i individuelle positurer og iscenesatte forskjellige helgener i henhold til kundens eller klientens nsker.
Likheten til mange av disse panelene i Cozzarellis arbeid gjr deres mer presise kronologiske klassifisering vanskelig. Cozzarellis frste fase, 1470-tallet, kan utelukkes nr det gjelder dette maleriet. P den tiden var kunsten hans fortsatt dominert av lreren Matteo di Giovanni (ca. 14301495). Rundt 1485 utviklet han en autonom stil, ogs pvirket av meddisippelen Matteo di Giovanni, og som viser en mykere artikulasjon av former. Vrt panel ble derfor trolig opprettet i lpet av 1480-rene.
Blant Guidoccios malerier laget med dette registeret husker vi spesielt Madonna with Child holdt ved Amherst College og det til High Museum of Art i Atlanta (se B. Berenson, Pitture italiane del Rinascimento, Florence 1936, s. 136; B. B. Fredericksen, F Zeri F, Census of Pre-Nineeenth-Century Italian Paintings in North American Public Collections, Harvard 1972, s. 58. Paradigmatiske bilder ofte replikert av kunstneren med sm variasjoner begrenset til de hellige som flger hovedgruppen.
Panelet kan derfor sammenlignes tett med flere verk innenfor malerens korpus, som noen nevnt ovenfor: fremfor alt fortjener de formelle likhetene, i den kompositoriske settingen, i fargelsningene, i figurenes fysiognomi og stillinger. skal understrekes.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er bordet i en rimelig bevaringstilstand. Den billedlige overflaten har patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer og noen opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. I sollys er pfringen av fargene og sm fargedrper synlige. Maleriet - av god billedkvalitet - er svrt interessant for en dyptgende attribusjonsstudie. Mlene p bordet er cm. 53 x 37. Maleriet selges uten ramme.
\r
Herkomst: Coll. privat siciliansk
\r
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2023.
\r
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
\r
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382910732 |
---|---|
Sist endret | 30.11.2024, 15:16 |