Førsteamanuensis/høgskolelektor i flerkamerateknikk
Universitetet i Innlandet
- Frist 20.01.2025
- Ansettelsesform Fast
Førsteamanuensis/høgskolelektor i flerkamerateknikk
Om fakultetet, instituttet og stillingen
Fakultet for film, TV og spill ved Universitetet i Innlandet består av Den norske filmskolen, TV-skolen og Spillskolen. Fakultetet ble samlet som én enhet fra 1. august 2024 for å skape optimale rammebetingelser for videre utvikling av våre audiovisuelle fagmiljøer. Fakultetet tar ansvar for kunstfaglig utdanning på høyeste nivå innen film, TV og spill, med mål om å være nasjonalt ledende og internasjonalt anerkjent.
TV-skolen tilbyr utdanninger innen kreative, tekniske og administrative funksjoner knyttet til profesjonell programproduksjon og dokumentarfilm. Utdanningene fokuserer på historiefortelling, prosjektutvikling og samarbeid med TV-bransjen for å sikre bransjenære og relevante utdanninger.
Stillingen som førsteamanuensis, alternativt høgskolelektor i flerkamerateknikk er en del av TV-skolens flerkamera-fagmiljø og er i utgangspunktet en fast, 100% stilling, men mindre stillingsandeler kan vurderes avhengig av kandidatens kompetanse og instituttets behov.
Ansvar og arbeidsoppgaver
- Undervisning og veiledning: Undervise og veilede bachelorstudenter innen flerkamerateknikk i både praktiske og teoretiske emner. Særlig fokus vil ligge på flerkamerasystemer og bruk av teknisk utstyr, flerkamera metodikk, prosjektoppfølging og gjennomføring av undervisning.
- Faglig utviklingsarbeid: Bidra til utvikling og fornyelse av flerkamerafaget ved TV-skolen i tråd med nye produksjonsmetoder, teknologi og teknisk utstyr.
- Planlegging og gjennomføring av undervisning: Ansvar for studieadministrative oppgaver som emneledelse, eksamensavvikling, sensur, evalueringer og planlegging av undervisningsopplegg i samarbeid med involverte parter. (opplæring tilbys)
- Praktisk prosjektledelse: Tilrettelegge undervisning, og lede og støtte studentene i prosjekter som fremmer selvstendig læring i tekniske og praktiske ferdigheter.
- Tverrfaglig samarbeid: Planlegging og gjennomføring av tverrfaglige undervisningsforløp sammen med kolleger og parallelle linjer ved TV-skolen.
- Bransjesamarbeid: Bidra til et kontinuerlig og tett samarbeid med TV-bransjen og andre eksterne partnere for å sikre gjensidig relevant bransjeinnsikt og oppdatering av utdanningstilbudet.
Andre oppgaver kan tillegges stillingen ved behov.
Kvalifikasjoner
Formalkompetanse:
- Du må kvalifisere for stilling som førsteamanuensis eller høgskolelektor i relevant fagområde i henhold til krav gjengitt i forskrift til universitets- og høyskoleloven (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2024-06-28-1392/).
- Relevant høyere utdanning innen TV- og flerkamerateknikk, eller dokumentert praktisk erfaring på tilsvarende nivå innen profesjonelt flerkamera-arbeid for TV.
- Dokumentert kompetanse innen flerkamerateknikk, med bred praktisk produksjonserfaring og teknisk kunnskap fra flerkameraproduksjoner på nasjonalt og internasjonalt nivå.
- Søkeren må beherske norsk eller annet skandinavisk språk samt engelsk, både muntlig og skriftlig.
Erfaringskompetanse:
- Erfaring med ulike funksjoner innen flerkameraproduksjon som eksempelvis bildemiks, kamerakontroll, teknisk ledelse, automasjons- og avviklingssystemer, VB-avviklingssystemer og/eller kommunikasjonssystemer for flerkamera.
- Erfaring fra studio, OB og desentraliserte produksjonsformer (distanseproduksjon) for flerkamera.
- Bred forståelse for innholdsproduksjon og kringkasting, samt interesse for og innsikt i teknologiske nyvinninger innen TV-produksjon, kontribusjon og distribusjon.
- Det er ønskelig med erfaring fra praktisk undervisning/opplæring.
Pedagogisk kompetanse:
Dokumentert praktisk-pedagogisk utdanning og erfaring fra undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå, jf. forskrift til universitets- og høyskoleloven (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2024-06-28-1392/). Søkere som ikke kan dokumentere pedagogisk kompetanse ved ansettelse er forpliktet til å gjennomføre høgskolens kurs i høgskolepedagogikk eller tilsvarende innen to år etter ansettelse.
Personlige egenskaper:
- Faglig oppdatert, strukturert, initiativrik og fleksibel.
- Evne til å arbeide selvstendig, skape godt samarbeid og å dele kompetanse med kolleger.
- God til å formidle og til å skape inkluderende læringsmiljøer.
- Personlig egnethet, spesielt evne til gjennomføring og selvstendighet, vil bli vektlagt.
Mer informasjon om de formelle kvalifikasjonskravene, se forskrift til universitets- og høyskoleloven (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2024-06-28-1392/) og HINNs presisering av de pedagogiske kompetansekravene og dokumentasjonsform ved ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger (https://www.inn.no/om-hogskolen/jobbe-hos-oss/vare-ansettelsesprosesser/presisering---krav-til-undervisningsfaglig-kompetanse-%281%29.pdf). Vurdering av hvilken kandidat som er best kvalifisert foretas etter en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet og øvrige kvalifikasjonskrav slik de er formulert i annonseteksten, i tillegg til motivasjon for stillingen.
Stillingen med tilhørende arbeidsoppgaver skal ivaretas i samsvar med gjeldende lov- og regelverk for statsansatte, herunder også Lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. Kandidater som etter vurdering av søknad og vedlegg kommer i konflikt med kriteriene i sistnevnte lov, vil ikke kunne tiltre stillingen ved Universitetet i Innlandet. Nødvendige godkjenninger må opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.
Søke stillingen
Søknad og CV registreres elektronisk via "søk stillingen".
Søknaden må inneholde:
- søknadsbrev
- utfyllende CV med oversikt over utdanning, arbeidserfaring, pedagogisk erfaring, administrativ erfaring, akkvisisjonsarbeid, koordineringserfaring og andre kvalifiserende aktiviteter
- bekreftede kopier av vitnemål og attester
- dokumentasjon på pedagogiske kvalifikasjoner i en systematisk, samlet fremstilling, herunder oversikt over formell pedagogisk utdanning, pedagogisk praksis inkludert veiledererfaring.
- eventuell publikasjonsliste og inntil 10 arbeider legges ved som vedlegg til vurdering
For at din søknad skal kunne bli vurdert må dokumentene legges ved som elektroniske vedlegg til søknaden. Aktuelle søknader vil bli vurdert av en sakkyndig komité.
Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju og prøving av praktiskpedagogiske ferdigheter.
Har du spørsmål om opplasting av vedlegg eller andre tekniske forhold rundt søknaden kan Jobbnorge kundeservice kontaktes.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Mangfold og positiv særbehandling
INN mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen. (https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling)
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Om arbeidsgiveren
Universitetet i Innlandet har omlag 16 000 studenter og 1 500 ansatte. Vi har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad, og tilbyr også noen utdanninger på Kongsvinger, Tynset og i Oslo.
Universitetet i Innlandet skal være kjent for sterke og solide utdannings- og forskningsmiljøer som setter spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi en institusjon med høy faglig kompetanse, og ble høsten 2024 akkreditert som universitet.
Visjon vår er «Sterkere sammen».
Mer om TV-skolen
TV-skolen tilbyr utdanninger i kreative, tekniske og administrative fagfunksjoner i profesjonell programproduksjon for TV og dokumentarfilm, i nært samarbeid med nasjonal og regional mediebransje. Historiefortelling og utvikling av originalt innhold er kjernen i studiene. De prosjekt- og produksjonsorienterte studiene består av utdanninger i regi, ledelse og tekniske fagfunksjoner inne flerkamera, enkamera og dokumentarproduksjon.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Vormstuguvegen 2, 2624 Lillehammer
- Bransje: Forskning, utdanning og vitenskap
- Stillingsfunksjon: Undervisning og pedagogikk
Annonseinformasjon
- FINN-kode 383211514
- Sist endret