Kommunikasjonssjef Volkswagen
Harald A. Møller
- Frist 5.1.2025
- Ansettelsesform Fast
Vil du jobbe med en av verdens sterkeste merkevarer som Kommunikasjonssjef for Volkswagen?
Kommunikasjonssjefen for Volkswagen i Harald A. Møller har i det norske markedet ansvaret for å forvalte omdømmet til en av verdens mest ikoniske merkevarer. Volkswagen har vært blant Norges mest toneangivende bilmerker i 75 år. Som en del av Volkswagen Norge, blir du også en del av et av verdens største bilteam.
Rollen som kommunikasjonssjef for Volkswagen Norge er delt mellom merkene Volkswagen personbil og Volkswagen Nyttekjøretøy.
Volkswagen har tatt en tydelig posisjon i en bransje som beveger seg fra å være en del av problemet, til å bli en del av løsningen. Volkswagen ble i den forbindelse bransjens første til å forplikte seg til Paris-avtalen. Merket går også i front når det norske bilsalget elektrifiseres. For å bidra til dette arbeidet, og det videre arbeidet med å nå Volkswagens forretningsmål, er vi på jakt etter en kommunikasjonssjef som både kan jobbe tett på norske mediehus og på Volkswagens 71 forhandlere over hele landet.
Vår kommunikasjonssjef er sentral i arbeidet med å posisjonere Volkswagen på en best mulig måte overfor et bredt spekter av målgrupper, både internt og eksternt.
Som kommunikasjonssjef har du ansvar for den daglige mediekontakten, både proaktivt og reaktivt, på vegne av Volkswagen. Herunder ligger også rollen som talsperson på vegne av merket/merkene. Du utarbeider kommunikasjonsstrategier, pressemeldinger og innhold tilpasset ulike flater. Rollen innebærer tett samarbeid med markedssjefer og andre relevante ressurser internt i Harald A. Møller og i forhandlerapparatet. I tillegg jobber du tett med dine kontakter hos fabrikkene i Tyskland. Du blir ansvarlig for å planlegge og gjennomføre produktpresentasjoner og arrangementer for media, både i Norge og internasjonalt. I tillegg får du en ledende rolle i kommunikasjonsarbeid ved beredskapssituasjoner. Som kommunikasjonssjef er du også en viktig bidragsyter innen markedskommunikasjon og innholdsmarkedsføring.
Vi søker en engasjert og allsidig kommunikasjonssjef som trives med å jobbe med en forbrukerrettet merkevare og som er trygg på å håndtere bredden i rollen – fra strategisk planlegging til operativ gjennomføring. Du er erfaren og faglig sterk, men også lærevillig og åpen for utvikling. Du er en dyktig nettverksbygger som samarbeider godt med mennesker og miljøer rundt deg. Videre er du nysgjerrig på en bransje i rivende utvikling, og du blir motivert av muligheten til å påvirke den videre utviklingen gjennom en av bransjens aller sterkeste merkevarer. Stillingen inngår i ledergruppen for Volkswagen personbil og Volkswagen Nyttekjøretøy.
Arbeidshverdagen består av flere spennende oppgaver, blant annet:
- Utarbeide og implementere kommunikasjonsstrategien for Volkswagen i Norge
- Bidra til å styrke merkevarens posisjon og omdømme i det norske markedet
- Håndtere daglig mediekontakt.
- Skrive pressemeldinger og utvikle redaksjonelt innhold
- Planlegge og gjennomføre produktpresentasjoner og arrangementer for media, både nasjonalt og internasjonalt
- Ansvar for kommunikasjon internt i organisasjonen og ut mot forhandlerleddet
- Bidra til innholdsmarkedsføring og støtte opp under øvrige markedsføringsaktiviteter
- Arbeide tett med markedssjefene for Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy
Vi tror du har:
- Tidligere erfaring fra liknende rolle eller rådgivende virksomhet
- Høyere utdanning, gjerne innen kommunikasjon/journalistikk
- Erfaring med kommunikasjonsarbeid, mediekontakt og at du er forberedt på rollen som talsperson
- En utadvendt, kundeorientert og tillitsskapende personlighet
- Helhetlig forretningsforståelse og god vurderingsevne
- En nysgjerrighet på mobilitet, teknologi og bærekraft
- Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne, både på norsk og engelsk
I tillegg tror vi:
- Du motiveres av å lykkes i et team, samtidig som du selv tar eierskap og driver egne initiativ
- Du er fleksibel og lite selvhøytidelig
- Du er flink til å motivere andre, bygge lag og har en positiv fremtoning i ditt daglige virke, og at du samarbeider godt også med fagpersoner fra andre fagområder enn ditt eget
- Du er nysgjerrig av karakter; Både på produktene våre som blir stadig mer komplekse, og på kundene våre som blir en stadig mer sammensatt gruppe
- Du er en type som gleder deg til å gå på jobb, og til å kunne bidra inn i en gruppe flinke, dedikerte og positive mennesker som motiveres av å skape gode resultater sammen
Vi kan tilby:
- En viktig og synlig rolle for en av verdens mest spennende merkevarer, tuftet på et stort internasjonalt konsern og samtidig langvarig tilstedeværelse i Norge
- En spennende og utfordrende nøkkelrolle i Nordens største mobilitetskonsern
- En arbeidsgiver som setter medarbeideres trivsel og utvikling i fokus
- Muligheten til å bli del av et sterkt internt marketing-community, på tvers av merker og relevante fagdisipliner
- Møller Mobility Group har de siste årene har notert sterke plasseringer i Great Place to Work-kåringen
- Dedikerte og kompetente kollegaer, som har det gøy sammen
- Gode utviklingsmuligheter internt
- Konkurransedyktige betingelser og firmabilavtale
Om arbeidsgiveren
Møller Mobility Group er et familieeid selskap og en ledende aktør i den nordiske mobilitetsbransjen. Selskapet er engasjert innen blant annet bilimport, forhandlervirksomhet og finansiering i Norge, Sverige og Baltikum. Ved årsskiftet var vi 4 078 medarbeidere. For nærmere informasjon, se www.moller.no.
Harald A. Møller AS er et datterselskap av Møller Mobility Group og Norges største bilimportør, som importerer Volkswagen Nyttekjøretøy, Volkswagen, Škoda, Audi og Cupra. Selskapet har rundt 400 medarbeidere.
- Sektor: Privat
- Lederkategori: Leder
- Sted: Frysjaveien 31, 0884 Oslo
- Bransje: Bil, kjøretøy og verksted, PR, informasjon og kommunikasjon
- Stillingsfunksjon: Annet
Nøkkelord
kommunikasjon, markedskommunikasjon, kommunikasjonsstrategi, merkevarebygging
Annonseinformasjon
- FINN-kode 383434573
- Sist endret