Bildegalleri
(1/1)
Spansk skole (XVII) - Annunciazione
Til salgs27 867 kr
Beskrivelse
1600-tallet, spansk skole
Kunngjring
Olje p panel, 55 x 46 cm
Ramme 69 x 62 cm
I den nvrende kunngjringen er erkeengelen Gabriel brer av en nyskapende symbolikk, sjelden adoptert: i stedet for den tradisjonelle jomfruliljen, viser den guddommelige missoen Jomfruen en veldig dyrebar gylden krone med en midnattsbl hette, over hvilken solen, symbol p det guddommelige, skinner unnfangelsen. Den hellige nds samtidige nedstigning fra himmelen, som erkeengelen indikerer, bidrar til tydeliggjre Marias rolle som den fremtidige himmeldronningen som mater Dei. Det figurative yeblikket er det der jomfruen, som ser erkeengelens tilnrming, oppfatter hans brennende nd og senker blikket hennes, ikke i stand til opprettholde en slik guddommelig skjnnhet. Den eneste konkrete referansen til den daglige konteksten er talerstolen med volumet som Maria penhjertig leste, venstre halvferdig for Gabriele, og den grasise bronsevasen p korbelen pyntet med delikate roser og en liljekvist.
Den pvirket nyanserte tegnelinjen og det strlende fargevalget lar oss sammenligne det nvrende panelet med spansk produksjon fra 1600-tallet. Det spesielle valget av klr som bres av erkeengelen, dyrebart oppsvulmet og med et spesifikt dekorativt forseggjort oppslag p enden av ermet, er en ytterligere indikasjon p den kulturelle referansekonteksten. 1600-tallet ble kalt av spansk historiografisk-kunstnerisk kritikk til nasjonalmaleriets gullalder, p grunn av den midlertidige kulturelle isolasjonen av territoriet etter intensiveringen av religis gld. Den kunstneriske konteksten unnlot ikke inkludere modeller fra nrliggende Italia og Flandern, men i denne perioden ble det sprket med et sterkt plastisk uttrykk som ogs preger ntiden kodifisert. Det er nok minne om korverket til den viktigste kunstneriske utkanten ved Escorial-klosteret, nsket av Filip II som et fristed for kontrareformert kunst, som bestemte en justering av hovedsmaken.
I denne forbindelse kan du vurdere kunngjringen opprettet av Bartolom Estaban Murillo rundt 1660, n bevart i Prado-samlingene. Lerretet, som ble kjpt i 1729 for feire ekteskapet mellom Elisabetta Farnese og Filip V, kongen av Spania, er symptomatisk for den sprudlende spanske barokksesongen, som her foreslr de samme figurative effektene. Husk ogs kunngjringen opprettet av Francisco de Zurbarn (1598-1664), mellom 1638-1639, n bevart i Grenoble-museet.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Kunngjring
Olje p panel, 55 x 46 cm
Ramme 69 x 62 cm
I den nvrende kunngjringen er erkeengelen Gabriel brer av en nyskapende symbolikk, sjelden adoptert: i stedet for den tradisjonelle jomfruliljen, viser den guddommelige missoen Jomfruen en veldig dyrebar gylden krone med en midnattsbl hette, over hvilken solen, symbol p det guddommelige, skinner unnfangelsen. Den hellige nds samtidige nedstigning fra himmelen, som erkeengelen indikerer, bidrar til tydeliggjre Marias rolle som den fremtidige himmeldronningen som mater Dei. Det figurative yeblikket er det der jomfruen, som ser erkeengelens tilnrming, oppfatter hans brennende nd og senker blikket hennes, ikke i stand til opprettholde en slik guddommelig skjnnhet. Den eneste konkrete referansen til den daglige konteksten er talerstolen med volumet som Maria penhjertig leste, venstre halvferdig for Gabriele, og den grasise bronsevasen p korbelen pyntet med delikate roser og en liljekvist.
Den pvirket nyanserte tegnelinjen og det strlende fargevalget lar oss sammenligne det nvrende panelet med spansk produksjon fra 1600-tallet. Det spesielle valget av klr som bres av erkeengelen, dyrebart oppsvulmet og med et spesifikt dekorativt forseggjort oppslag p enden av ermet, er en ytterligere indikasjon p den kulturelle referansekonteksten. 1600-tallet ble kalt av spansk historiografisk-kunstnerisk kritikk til nasjonalmaleriets gullalder, p grunn av den midlertidige kulturelle isolasjonen av territoriet etter intensiveringen av religis gld. Den kunstneriske konteksten unnlot ikke inkludere modeller fra nrliggende Italia og Flandern, men i denne perioden ble det sprket med et sterkt plastisk uttrykk som ogs preger ntiden kodifisert. Det er nok minne om korverket til den viktigste kunstneriske utkanten ved Escorial-klosteret, nsket av Filip II som et fristed for kontrareformert kunst, som bestemte en justering av hovedsmaken.
I denne forbindelse kan du vurdere kunngjringen opprettet av Bartolom Estaban Murillo rundt 1660, n bevart i Prado-samlingene. Lerretet, som ble kjpt i 1729 for feire ekteskapet mellom Elisabetta Farnese og Filip V, kongen av Spania, er symptomatisk for den sprudlende spanske barokksesongen, som her foreslr de samme figurative effektene. Husk ogs kunngjringen opprettet av Francisco de Zurbarn (1598-1664), mellom 1638-1639, n bevart i Grenoble-museet.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 383539698 |
---|---|
Sist endret | 4.12.2024, 15:18 |