Bildegalleri
(1/1)
Rudolf Bernard Neugebauer (1892–1961), Circle of - Stehender weiblicher Akt
Til salgs3 511 kr
Beskrivelse
Innrammet: 72x48x5
Lerret: 62x38
Betingelse:
En synlig vertikal sprekk gr ned langs hyre kant av lerretet, sammen med krakelering over overflaten, sannsynligvis p grunn av aldersrelatert stress, men ingen av dem forringer den generelle komposisjonen.
Biografi:
Rudolf Neugebauer, en tysk maler, studerte ved Kunstgewerbeschule i Elberfeld, Berlin Academy, og under Hugo von Habermann i Mnchen. I 1914 fortsatte han studiene i Paris og reiste mye gjennom Italia, Sr-Frankrike og Korsika, og absorberte pvirkningene fra europeisk modernisme. Neugebauer slo seg ned i Hamburg i 1920 og ble involvert i Hamburg-lsrivelsen og stilte ut sammen med kunstnere som Emil Nolde, Karl Hofer og Fritz Kronenberg, som ogs flyttet grenser i tysk kunst. Han var medlem av "Schanze" Mnster Art Association med kunstnere som August Macke og Hermann Stenner, og fremhevet hans bnd til modernistiske bevegelser i Tyskland.
Et minnekunstverk, skapt av Rudolf etter en visjon natten hans bror ble drept i krigen i 1916, er n i Mnchens nasjonalmuseum. Dette stykket skildrer grafisk smerten til de tyske soldatene mens de hplst kjemper en tapende krig og ofrer livet for et imperium de vet er i ferd med opplses.
Han tilbrakte omtrent et r p studere i Berlin med Lovis Corinth, et tidlig medlem av Mnchen-lsrivelsen og president for Berlin-lsrivelsen. Merkelig nok, Rudolfs arbeid, mens det viste en viss innflytelse fra lsrivelsesbevegelsens ledere som han studerte med, hadde en tendens til vre temmelig konservativt og klassisk i stedet for infundert med de glorete fargene og abstrakte formene til fremvoksende moderne kunst. Edwin Scharff (1887-1955) og Paul Klee (1879-1940) var samtidige med Rudolf p begynnelsen av 1900-tallets Mnchen-scene.
Nazistene forfulgte ikke Rudolf slik de gjorde andre modernistiske kunstnere. Da krigen fullt ut slukte Europa igjen, trakk han seg tilbake med brstene inn i skogene nord for Tyskland og malte blomster. Han ble etter hvert redusert til bruke innpakningspapir og papprester for fortsette male og tegne. Rudolf forble i tilbaketrukkethet og forsrget seg med selge verkene som var igjen i studioet hans til han dde i 1961 i en alder av sekstini.
Sammensetning:
Dette maleriet, sannsynligvis fra 1920-tallet, er en Neugebauers innflytelse fra Paul Gauguins stil. De levende, jordnre fargene og den rolige posituren til den kvinnelige naken gjenklanger Gauguins eksotiske motiver, samtidig som de viser innflytelsen fra Karl Hofer.
Neugebauers skifting mot uttrykksfull individualitet innenfor tysk modernisme, og bygger bro mellom tradisjonelle temaer med levende, post-impresjonistiske sensibiliteter.
Lerret: 62x38
Betingelse:
En synlig vertikal sprekk gr ned langs hyre kant av lerretet, sammen med krakelering over overflaten, sannsynligvis p grunn av aldersrelatert stress, men ingen av dem forringer den generelle komposisjonen.
Biografi:
Rudolf Neugebauer, en tysk maler, studerte ved Kunstgewerbeschule i Elberfeld, Berlin Academy, og under Hugo von Habermann i Mnchen. I 1914 fortsatte han studiene i Paris og reiste mye gjennom Italia, Sr-Frankrike og Korsika, og absorberte pvirkningene fra europeisk modernisme. Neugebauer slo seg ned i Hamburg i 1920 og ble involvert i Hamburg-lsrivelsen og stilte ut sammen med kunstnere som Emil Nolde, Karl Hofer og Fritz Kronenberg, som ogs flyttet grenser i tysk kunst. Han var medlem av "Schanze" Mnster Art Association med kunstnere som August Macke og Hermann Stenner, og fremhevet hans bnd til modernistiske bevegelser i Tyskland.
Et minnekunstverk, skapt av Rudolf etter en visjon natten hans bror ble drept i krigen i 1916, er n i Mnchens nasjonalmuseum. Dette stykket skildrer grafisk smerten til de tyske soldatene mens de hplst kjemper en tapende krig og ofrer livet for et imperium de vet er i ferd med opplses.
Han tilbrakte omtrent et r p studere i Berlin med Lovis Corinth, et tidlig medlem av Mnchen-lsrivelsen og president for Berlin-lsrivelsen. Merkelig nok, Rudolfs arbeid, mens det viste en viss innflytelse fra lsrivelsesbevegelsens ledere som han studerte med, hadde en tendens til vre temmelig konservativt og klassisk i stedet for infundert med de glorete fargene og abstrakte formene til fremvoksende moderne kunst. Edwin Scharff (1887-1955) og Paul Klee (1879-1940) var samtidige med Rudolf p begynnelsen av 1900-tallets Mnchen-scene.
Nazistene forfulgte ikke Rudolf slik de gjorde andre modernistiske kunstnere. Da krigen fullt ut slukte Europa igjen, trakk han seg tilbake med brstene inn i skogene nord for Tyskland og malte blomster. Han ble etter hvert redusert til bruke innpakningspapir og papprester for fortsette male og tegne. Rudolf forble i tilbaketrukkethet og forsrget seg med selge verkene som var igjen i studioet hans til han dde i 1961 i en alder av sekstini.
Sammensetning:
Dette maleriet, sannsynligvis fra 1920-tallet, er en Neugebauers innflytelse fra Paul Gauguins stil. De levende, jordnre fargene og den rolige posituren til den kvinnelige naken gjenklanger Gauguins eksotiske motiver, samtidig som de viser innflytelsen fra Karl Hofer.
Neugebauers skifting mot uttrykksfull individualitet innenfor tysk modernisme, og bygger bro mellom tradisjonelle temaer med levende, post-impresjonistiske sensibiliteter.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 383843517 |
---|---|
Sist endret | 7.12.2024, 03:49 |