Bildegalleri
(1/1)
Luigi Serena (1855-1911) - "Scorcio Veneziano"
Til salgs4 681 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Luigi Serena (1855-1911) italiensk maler. Han ble fdt i Montebelluna i provinsen Treviso, og flyttet med familien til Murano som barn. Den unge Luigi meldte seg inn p Tegneskolen skte p glasskunst, og for sine ferdigheter oppndde han et stipend for g p Kunstakademiet i Venezia fra 1870 til 1877. De frste rene ved Akademiet vant han en rekke priser, og hans navn dukket ofte opp i by- og fagpresse. Han studerte under veiledning av Napoleone Nani og Pompeo Marino Molmenti, og hadde som klassekamerater Alessandro Milesi, Giacomo Favretto, Ettore Tito, Guglielmo Ciardi og Luigi Nono, som han ville fortsette utveksle ideer og programmer med.
I 1878 flyttet han til Treviso og pnet sitt personlige studio. Dette var rene med hans fulle kunstneriske modenhet, rene med hans mesterverk, dominert av populre temaer og fremveksten av hverdagslivet: Sile-elven, torgene og markedene, landlige emner, scener i familielivet, flelsenes enkelhet og smertepsykologi, som gradvis flger en typisk stil fra det tjuende rhundre.
Imidlertid hindret hans stadig mer stabile opphold i Treviso, ogs takket vre dannelsen av et velstende og tallrik borgerlig klientell, ham fra delta i nasjonalt og internasjonalt kunstnerliv: verkene hans ble presentert p Venezia Fine Arts Exhibition i 1881, i Brera i 1883, i Torino i 1884, i Firenze i 1886 og i Paris i 1889 (p Exposition Universelle de Paris, hvor han vant tredjeprisen ex. aequo med Pietro Fragiacomo og Telemaco Signorini). I 1897 ble han invitert til den andre Venezia-biennalen, hvor han stilte ut lerretet Sine Labe, som hadde tittelen Victims i sin kopi kjpt av Treviso kommune. Helseproblemer og konomiske vanskeligheter bremset Serenas evolusjonre vei, og fra begynnelsen av det tjuende rhundre arbeidet hun i kende grad p oppdrag. De siste rene viet han seg mye til portrett, en sjanger han alltid hadde praktisert. Han dde alene og nesten blind i Treviso 12. mars 1911.
BESKRIVELSE
"Venetian Glimpse", olje p panel, 37x30,5cm med ramme, 21x15cm panelet alene, 1892, signert nede til hyre. P baksiden datert 24. august 1892, etikett for auksjonshuset Stadion, Trieste.
Hovedpersonen i scenen er et venetiansk glimt, kunstneren tar et hjrne av byen som representerer utsikten fra en gate. I forgrunnen, steinbelegget og brystningen p gaten med utsikt over kanalen. Over dette viser profilene til de typiske venetianske husene sine karakteristiske elementer, kvistvinduene p takene, vanndrene som har direkte utsikt over kanalen, de fint utformede rekkverkene p vinduene i de nedre etasjene. En gruppe trr dukker opp nedenfra, dukker opp fra hagene som i Venezia fortsatt er omsluttet av hye murer i dag. Sommerlyset fra en blendende sol treffer alt, fr fargene p fasadene, takene og tretoppene til skinne, og skaper et spill av kontraster og skarpe skygger i hjrnene som ikke rammes av direkte lys.
Verket er ikonisk for Serenas teknikk, det lse og pilende penselstrket gjennomsyret av mettede farger som er i stand til perfekt beskrive yeblikkets lys. Det er ingen tilfeldighet at Serena ble feiret bde for vre en av de strste eksponentene for italiensk Verismo og for vre den ubestridte mesteren, takket vre en svrt personlig teknikk, for bruk av farger og lyseffekt. Maleriet viser en dyktig og frisk komposisjon, som takket vre fargebruk gir opphav til en dynamisk landskapsskildring med stor dekorativ gjennomslagskraft.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, maleriet intakt i alle deler og med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje. Fraktkostnaden inkluderer en transportforsikring.
Luigi Serena (1855-1911) italiensk maler. Han ble fdt i Montebelluna i provinsen Treviso, og flyttet med familien til Murano som barn. Den unge Luigi meldte seg inn p Tegneskolen skte p glasskunst, og for sine ferdigheter oppndde han et stipend for g p Kunstakademiet i Venezia fra 1870 til 1877. De frste rene ved Akademiet vant han en rekke priser, og hans navn dukket ofte opp i by- og fagpresse. Han studerte under veiledning av Napoleone Nani og Pompeo Marino Molmenti, og hadde som klassekamerater Alessandro Milesi, Giacomo Favretto, Ettore Tito, Guglielmo Ciardi og Luigi Nono, som han ville fortsette utveksle ideer og programmer med.
I 1878 flyttet han til Treviso og pnet sitt personlige studio. Dette var rene med hans fulle kunstneriske modenhet, rene med hans mesterverk, dominert av populre temaer og fremveksten av hverdagslivet: Sile-elven, torgene og markedene, landlige emner, scener i familielivet, flelsenes enkelhet og smertepsykologi, som gradvis flger en typisk stil fra det tjuende rhundre.
Imidlertid hindret hans stadig mer stabile opphold i Treviso, ogs takket vre dannelsen av et velstende og tallrik borgerlig klientell, ham fra delta i nasjonalt og internasjonalt kunstnerliv: verkene hans ble presentert p Venezia Fine Arts Exhibition i 1881, i Brera i 1883, i Torino i 1884, i Firenze i 1886 og i Paris i 1889 (p Exposition Universelle de Paris, hvor han vant tredjeprisen ex. aequo med Pietro Fragiacomo og Telemaco Signorini). I 1897 ble han invitert til den andre Venezia-biennalen, hvor han stilte ut lerretet Sine Labe, som hadde tittelen Victims i sin kopi kjpt av Treviso kommune. Helseproblemer og konomiske vanskeligheter bremset Serenas evolusjonre vei, og fra begynnelsen av det tjuende rhundre arbeidet hun i kende grad p oppdrag. De siste rene viet han seg mye til portrett, en sjanger han alltid hadde praktisert. Han dde alene og nesten blind i Treviso 12. mars 1911.
BESKRIVELSE
"Venetian Glimpse", olje p panel, 37x30,5cm med ramme, 21x15cm panelet alene, 1892, signert nede til hyre. P baksiden datert 24. august 1892, etikett for auksjonshuset Stadion, Trieste.
Hovedpersonen i scenen er et venetiansk glimt, kunstneren tar et hjrne av byen som representerer utsikten fra en gate. I forgrunnen, steinbelegget og brystningen p gaten med utsikt over kanalen. Over dette viser profilene til de typiske venetianske husene sine karakteristiske elementer, kvistvinduene p takene, vanndrene som har direkte utsikt over kanalen, de fint utformede rekkverkene p vinduene i de nedre etasjene. En gruppe trr dukker opp nedenfra, dukker opp fra hagene som i Venezia fortsatt er omsluttet av hye murer i dag. Sommerlyset fra en blendende sol treffer alt, fr fargene p fasadene, takene og tretoppene til skinne, og skaper et spill av kontraster og skarpe skygger i hjrnene som ikke rammes av direkte lys.
Verket er ikonisk for Serenas teknikk, det lse og pilende penselstrket gjennomsyret av mettede farger som er i stand til perfekt beskrive yeblikkets lys. Det er ingen tilfeldighet at Serena ble feiret bde for vre en av de strste eksponentene for italiensk Verismo og for vre den ubestridte mesteren, takket vre en svrt personlig teknikk, for bruk av farger og lyseffekt. Maleriet viser en dyktig og frisk komposisjon, som takket vre fargebruk gir opphav til en dynamisk landskapsskildring med stor dekorativ gjennomslagskraft.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, maleriet intakt i alle deler og med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje. Fraktkostnaden inkluderer en transportforsikring.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 383866625 |
---|---|
Sist endret | 7.12.2024, 05:05 |