Bildegalleri
(1/1)
Giulio Aristide Sartorio (1860-1932) - "Marina"
Til salgs11 704 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Giuulio Aristide Sartorio (1860-1932) italiensk maler. Han ble fdt i Roma, og var elev av sin far Raffaele og bestefar Girolamo, begge malere og skulptrer, siden han var barn. Han fortsatte sin selvlrte opplring ved dedikere seg til kopiere malerier, skulpturer og mosaikker funnet i romerske basilikaer fra livet. Bare 19 r gammel eide han allerede et atelier, hvor han skapte verk av svrt kommersiell karakter som han solgte til mer kjente og modne kunstnere enn ham selv som satte signaturene deres p dem.
Uavhengig i denne perioden malte han landskap av det romerske landskapet skapt av liv, i 1882 p Roma-utstillingen foreslo han sitt eget maleri i en realistisk stil som ligner p leksjonene til Michetti og Palizzi. P 1980-tallet satte han seg veldig godt inn i den romerske kulturelle verden, og etablerte forhold til intellektuelle og kunstnere p toppniv. Herfra kommer samarbeidet med Gabriele D'Annunzio som fr ham til illustrere sin egen roman, der tabeller med sterkt prerafaelittsk smak dukker opp. I 1889 ble han og stilte ut i Paris med Michetti, og oppndde priser og anerkjennelse. De siste rene fortsetter han dedikere seg sterkt til landskapet.
P 90-tallet nrmet han seg Liberty-maleri og emner for litterr avledning. Han reiser til Storbritannia hvor han direkte kjenner det prerafaelittiske verket, mellom 1895 og 1899 underviser han som lrer ved Weimar Academy of Fine Arts hvor han kommer i kontakt med tysk symbolisme.
De store og prestisjetunge oppdragene begynner. I 1907 skapte han en syklus p 240 m2 for den internasjonale utstillingen, dekorasjonene for utstillingen i Milano, og mellom 1908 og 1912 den store syklusen som fortsatt dominerer Deputertkammeret i det italienske parlamentet i dag. Store sykluser av allegorisk natur med en sterk symbolistisk smak der han dedikerte seg til male p lerret og enkaustisk, og arbeidet bde i farger og monokrom.
Han sluttet seg til Gruppo dei Venticinque, landskapskunstnere som elsket det romerske landskapet, og innenfor denne gruppen deltok han p Veneziabiennalen i 1914, og stilte ut 80 tempera-malerier. I 1915 oppndde han et professorat ved Kunstakademiet i Milano, samme r meldte han seg frivillig til krigen, ble tatt til fange og lslatt etter to r. Han kom tilbake til fronten som designer, og illustrerte 27 fotografiske slag som n er bevart i Gallery of Modern Art i Milano.
Etter ha blitt offisiell kunstner p 1920-tallet, reiste han til Nord-Afrika, Sr-Amerika og Japan med sin egen vandreutstilling. I 1925 signerte han "Manifest of Fascist Intellectuals", i 1929 ble han utnevnt til akademiker av Italia, i 1930 laget han skissene til freskene til den gjenoppbygde katedralen i Messina og deltok igjen i Venezia-biennalen. I 1932 dde han i hjemlandet Roma.
BESKRIVELSE
"Marina", olje p lerret, 45x55cm med ramme, 30x40,5cm lerret alene, signert nede til hyre, datert til det frste tiret av 1900-tallet.
Utsikten fra stranden pner seg mot en havstrekning, i forgrunnen str noen steinblokker p strandlinjen, mens hye dukker opp fra det grunne vannet nr kysten. Representasjonen ser ut til vre den av en bukt, faktisk til venstre i horisonten kommer en lang stripe land inn i havlinjen. En lett skyet himmel dominerer alt opplyst i en blekbltt. Komposisjonen er ren og umiddelbar, det kromatiske spillet satt p nyanser av bltt, grtt og aquagrnt, med sparsomme sprut av dypere bltt, det lse og hemningslse penselstrket som er typisk for flyktig friluftsmaleri.
Verket faller innenfor Sartorios landskapssjanger, kanskje mindre kjent for allmennheten, glad i hans store allegoriske sykluser av offisiell karakter, men bret videre av forfatteren fra ungdommen til hans dd. Landskap var en kjrlighet som begynte for Sartorio da han fortsatt var tenring og malte Romas omgivelser, og som fortsatte da han allerede ble med i gruppen av tjuefem i 1914, og fortsatte under sine reiser rundt i verden p slutten av 1920-tallet . Maleriet er av samlerens interesse, vitnesbyrd om en mer personlig og uhemmet stil til forfatteren som nr postimpresjonistiske resultater, en stil som finnes i andre av hans verk med lignende emne og format laget bde i olje, og noen ganger i pastell eller akvarell. I Sartorio var mangfoldet av stiler og teknikker selv i samme periode et grunnleggende kjennetegn, en mangefasettert forfatter med stor teknisk ekspertise og evne til bevege seg i stand til spenne fra den mest ekstreme realisme til den mest raffinerte Liberty, fra det mest skytemaleri til illustrasjon p slagmarkene, fra akvarell til enkaustisk.
Et verk med klar og balansert komposisjon, som sammen med den harmoniske paletten av kalde toner er i stand til kommunisere en vakker estetisk innvirkning som ikke er fravrende fra en viss flelsesmessig figur.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er god, verket er intakt i alle deler med lett lesbare farger. Craquelure samsvarer med objektets alder.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
Giuulio Aristide Sartorio (1860-1932) italiensk maler. Han ble fdt i Roma, og var elev av sin far Raffaele og bestefar Girolamo, begge malere og skulptrer, siden han var barn. Han fortsatte sin selvlrte opplring ved dedikere seg til kopiere malerier, skulpturer og mosaikker funnet i romerske basilikaer fra livet. Bare 19 r gammel eide han allerede et atelier, hvor han skapte verk av svrt kommersiell karakter som han solgte til mer kjente og modne kunstnere enn ham selv som satte signaturene deres p dem.
Uavhengig i denne perioden malte han landskap av det romerske landskapet skapt av liv, i 1882 p Roma-utstillingen foreslo han sitt eget maleri i en realistisk stil som ligner p leksjonene til Michetti og Palizzi. P 1980-tallet satte han seg veldig godt inn i den romerske kulturelle verden, og etablerte forhold til intellektuelle og kunstnere p toppniv. Herfra kommer samarbeidet med Gabriele D'Annunzio som fr ham til illustrere sin egen roman, der tabeller med sterkt prerafaelittsk smak dukker opp. I 1889 ble han og stilte ut i Paris med Michetti, og oppndde priser og anerkjennelse. De siste rene fortsetter han dedikere seg sterkt til landskapet.
P 90-tallet nrmet han seg Liberty-maleri og emner for litterr avledning. Han reiser til Storbritannia hvor han direkte kjenner det prerafaelittiske verket, mellom 1895 og 1899 underviser han som lrer ved Weimar Academy of Fine Arts hvor han kommer i kontakt med tysk symbolisme.
De store og prestisjetunge oppdragene begynner. I 1907 skapte han en syklus p 240 m2 for den internasjonale utstillingen, dekorasjonene for utstillingen i Milano, og mellom 1908 og 1912 den store syklusen som fortsatt dominerer Deputertkammeret i det italienske parlamentet i dag. Store sykluser av allegorisk natur med en sterk symbolistisk smak der han dedikerte seg til male p lerret og enkaustisk, og arbeidet bde i farger og monokrom.
Han sluttet seg til Gruppo dei Venticinque, landskapskunstnere som elsket det romerske landskapet, og innenfor denne gruppen deltok han p Veneziabiennalen i 1914, og stilte ut 80 tempera-malerier. I 1915 oppndde han et professorat ved Kunstakademiet i Milano, samme r meldte han seg frivillig til krigen, ble tatt til fange og lslatt etter to r. Han kom tilbake til fronten som designer, og illustrerte 27 fotografiske slag som n er bevart i Gallery of Modern Art i Milano.
Etter ha blitt offisiell kunstner p 1920-tallet, reiste han til Nord-Afrika, Sr-Amerika og Japan med sin egen vandreutstilling. I 1925 signerte han "Manifest of Fascist Intellectuals", i 1929 ble han utnevnt til akademiker av Italia, i 1930 laget han skissene til freskene til den gjenoppbygde katedralen i Messina og deltok igjen i Venezia-biennalen. I 1932 dde han i hjemlandet Roma.
BESKRIVELSE
"Marina", olje p lerret, 45x55cm med ramme, 30x40,5cm lerret alene, signert nede til hyre, datert til det frste tiret av 1900-tallet.
Utsikten fra stranden pner seg mot en havstrekning, i forgrunnen str noen steinblokker p strandlinjen, mens hye dukker opp fra det grunne vannet nr kysten. Representasjonen ser ut til vre den av en bukt, faktisk til venstre i horisonten kommer en lang stripe land inn i havlinjen. En lett skyet himmel dominerer alt opplyst i en blekbltt. Komposisjonen er ren og umiddelbar, det kromatiske spillet satt p nyanser av bltt, grtt og aquagrnt, med sparsomme sprut av dypere bltt, det lse og hemningslse penselstrket som er typisk for flyktig friluftsmaleri.
Verket faller innenfor Sartorios landskapssjanger, kanskje mindre kjent for allmennheten, glad i hans store allegoriske sykluser av offisiell karakter, men bret videre av forfatteren fra ungdommen til hans dd. Landskap var en kjrlighet som begynte for Sartorio da han fortsatt var tenring og malte Romas omgivelser, og som fortsatte da han allerede ble med i gruppen av tjuefem i 1914, og fortsatte under sine reiser rundt i verden p slutten av 1920-tallet . Maleriet er av samlerens interesse, vitnesbyrd om en mer personlig og uhemmet stil til forfatteren som nr postimpresjonistiske resultater, en stil som finnes i andre av hans verk med lignende emne og format laget bde i olje, og noen ganger i pastell eller akvarell. I Sartorio var mangfoldet av stiler og teknikker selv i samme periode et grunnleggende kjennetegn, en mangefasettert forfatter med stor teknisk ekspertise og evne til bevege seg i stand til spenne fra den mest ekstreme realisme til den mest raffinerte Liberty, fra det mest skytemaleri til illustrasjon p slagmarkene, fra akvarell til enkaustisk.
Et verk med klar og balansert komposisjon, som sammen med den harmoniske paletten av kalde toner er i stand til kommunisere en vakker estetisk innvirkning som ikke er fravrende fra en viss flelsesmessig figur.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er god, verket er intakt i alle deler med lett lesbare farger. Craquelure samsvarer med objektets alder.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 383868434 |
---|---|
Sist endret | 7.12.2024, 05:12 |