Bildegalleri
(1/1)
Leonardo Bazzaro (1853-1937) - Chioggia, i Pescatori"
Til salgs9 363 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Luigi Bazzaro (1853-1937) italiensk maler. Han ble fdt i Milano i en familie av stoffhandlere som opprinnelig kommer fra Varese, i likhet med broren Ernesto, en skulptr, og demonstrerte en sterk tilbyelighet til tegning og figurativ kunst fra ung alder. Foreldrene hans, kunstsamlere, stttet denne tilbyeligheten og bestemte seg i 1863 for overlate ham til den private lren til landskapskunstneren Gaetano Fasanotti, innehaver av landskapsstolen ved kunstakademiet i Brera, hvor Leonardo meldte seg inn i 1868. Han spesialiserte seg i representasjon av interirer i kirker og bygninger fra 1700-tallet, som viser originalitet i jakten p lys, farger og perspektiv.
I 1873 debuterte han p den rlige kunstutstillingen ved Brera Academy, mens han ret etter deltok i Promotrice of Genova med "Interir av kirken San Vittore" i Varese, kjpt av Civica Galleria d'Arte av Modena. I 1878 fikk han Fumagalli-prisen og Girotti-prisen, interessen hans for landskapsmaling frte til at han beveget seg mot naturalisme og reproduksjon av landskap i friluft, spesielt mellom Chioggia, Valle d'Aosta, Verbano, hvor han bodde p Gignese og Valsassina.
Den definitive bekreftelsen kom i 1882, da han stilte ut "Ave Maria" i Brera, som innviet ham som en av de mest originale hovedpersonene i den langobardiske naturalismen; i denne perioden deltok han i kulturkretsen til Milanese Artistic Family, hvor han kom i kontakt med Camillo Boito, Alfredo Catalani, Carlo Dossi og Maria Antonietta Torriani og stilte ut i de viktigste nasjonale utstillingene. Han deltok p en rekke arbeidsturer til Verbano-sene, i selskap med kollegene Achille Tominetti, Eugenio Gignous, Uberto Dell'Orto og Federico Ashton, inspirert av landskap som strekker seg mellom Lago Maggiore og fjellene.
I 1887 vant han "Principe Umberto"-prisen, i 1889 oppndde han en medalje p verdensutstillingen i Paris for "A Chioggia" og i 1893 en gullmedalje ved Permanente di Brera. I 1894 flyttet han sammen med sin fremtidige kone Corona Douglas Scotti della Scala, en amatrmaler og keramiker[ til en villa i Alpino-omrdet, hvor han gjenga det populre livet i dalene og fjellene i Verbano i stadig mer intime toner. I 1897 mottok han en gullmedalje ved III Triennalen i Milano, mens han i 1904 ble tildelt en slvmedalje p verdensutstillingen i Saint Louis for "Vinddagen i Chioggia", i 1906 vant han igjen Principe-prisen Umberto.
I 1914 valgte kong Vittorio Emanuele III et verk av Bazzaro for dekorere Quirinale-palasset: samme r dedikerte Veneziabiennalen en separatutstilling til ham der 22 verk ble stilt ut.
P Panama-Pacific International Exposition i San Francisco i 1915 mottok han gullmedaljen, i 1917 dedikerte Central Gallery of Milan en viktig antologisk utstilling til ham og broren Ernesto. Han dde i Milano i 1937. I 1939 ble det satt opp en posthum utstilling dedikert til ham ved Permanent Society of Milan med 210 verk.
BESKRIVELSE
"Chioggia, The Fishermen", olje p panel, 32x40cm med ramme, 17,5x25,5cm panel alene. signert nede til hyre, datert til det frste tiret av 1900-tallet.
Scenen pner p et glimt av kanalen i Chioggia, en by som av mange kalles "Lille Venezia" for sin historiske forbindelse med Serenissima og for deres urbane og arkitektoniske likhet, der noen fiskere er opptatt med ordne garnene sine p btene som returnerer fra fiske. Sammen med dem er bakgrunnen til de gamle bygningene, med drer og portikoer med utsikt over vannet, med fasader hvis puss slitt av tid og fuktighet noen ganger viser de underliggende mursteinene. Noen sekundre, men typiske elementer dukker opp, stavene i vannet (bricole), de tradisjonelle seilene kalt "al Terzo", trebtene med grunt skrog som passer for det grunne vannet i den venetianske lagunen.
Maleriet avslrer en ikke altfor gjennomtenkt komposisjon, rik og overfylt med elementer, konsekvensen av oppriktig friluftsmaleri. Penselstrket er lst, men fyldig, gjennomsyret av sterke og mettede farger som sammenflettet med hverandre i en tekstur av sm penselstrk gir form til helheten. Verket presenterer alle de karakteristiske elementene til forfatteren, plein air sjangermaleriet, billedstilen og gjengivelsen av lys, men fremfor alt stedet. Chioggia var et av temaene som ble mest representert av Bazzaro og gjenstand for mange av hans mest kjente mesterverk. Arbeid av hy samleobjektiv interesse og dynamisk estetisk innvirkning.
TILSTANDSRAPPORT
Utmerket allmenntilstand. Maling intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje. Prisen inkluderer transportforsikring.
Luigi Bazzaro (1853-1937) italiensk maler. Han ble fdt i Milano i en familie av stoffhandlere som opprinnelig kommer fra Varese, i likhet med broren Ernesto, en skulptr, og demonstrerte en sterk tilbyelighet til tegning og figurativ kunst fra ung alder. Foreldrene hans, kunstsamlere, stttet denne tilbyeligheten og bestemte seg i 1863 for overlate ham til den private lren til landskapskunstneren Gaetano Fasanotti, innehaver av landskapsstolen ved kunstakademiet i Brera, hvor Leonardo meldte seg inn i 1868. Han spesialiserte seg i representasjon av interirer i kirker og bygninger fra 1700-tallet, som viser originalitet i jakten p lys, farger og perspektiv.
I 1873 debuterte han p den rlige kunstutstillingen ved Brera Academy, mens han ret etter deltok i Promotrice of Genova med "Interir av kirken San Vittore" i Varese, kjpt av Civica Galleria d'Arte av Modena. I 1878 fikk han Fumagalli-prisen og Girotti-prisen, interessen hans for landskapsmaling frte til at han beveget seg mot naturalisme og reproduksjon av landskap i friluft, spesielt mellom Chioggia, Valle d'Aosta, Verbano, hvor han bodde p Gignese og Valsassina.
Den definitive bekreftelsen kom i 1882, da han stilte ut "Ave Maria" i Brera, som innviet ham som en av de mest originale hovedpersonene i den langobardiske naturalismen; i denne perioden deltok han i kulturkretsen til Milanese Artistic Family, hvor han kom i kontakt med Camillo Boito, Alfredo Catalani, Carlo Dossi og Maria Antonietta Torriani og stilte ut i de viktigste nasjonale utstillingene. Han deltok p en rekke arbeidsturer til Verbano-sene, i selskap med kollegene Achille Tominetti, Eugenio Gignous, Uberto Dell'Orto og Federico Ashton, inspirert av landskap som strekker seg mellom Lago Maggiore og fjellene.
I 1887 vant han "Principe Umberto"-prisen, i 1889 oppndde han en medalje p verdensutstillingen i Paris for "A Chioggia" og i 1893 en gullmedalje ved Permanente di Brera. I 1894 flyttet han sammen med sin fremtidige kone Corona Douglas Scotti della Scala, en amatrmaler og keramiker[ til en villa i Alpino-omrdet, hvor han gjenga det populre livet i dalene og fjellene i Verbano i stadig mer intime toner. I 1897 mottok han en gullmedalje ved III Triennalen i Milano, mens han i 1904 ble tildelt en slvmedalje p verdensutstillingen i Saint Louis for "Vinddagen i Chioggia", i 1906 vant han igjen Principe-prisen Umberto.
I 1914 valgte kong Vittorio Emanuele III et verk av Bazzaro for dekorere Quirinale-palasset: samme r dedikerte Veneziabiennalen en separatutstilling til ham der 22 verk ble stilt ut.
P Panama-Pacific International Exposition i San Francisco i 1915 mottok han gullmedaljen, i 1917 dedikerte Central Gallery of Milan en viktig antologisk utstilling til ham og broren Ernesto. Han dde i Milano i 1937. I 1939 ble det satt opp en posthum utstilling dedikert til ham ved Permanent Society of Milan med 210 verk.
BESKRIVELSE
"Chioggia, The Fishermen", olje p panel, 32x40cm med ramme, 17,5x25,5cm panel alene. signert nede til hyre, datert til det frste tiret av 1900-tallet.
Scenen pner p et glimt av kanalen i Chioggia, en by som av mange kalles "Lille Venezia" for sin historiske forbindelse med Serenissima og for deres urbane og arkitektoniske likhet, der noen fiskere er opptatt med ordne garnene sine p btene som returnerer fra fiske. Sammen med dem er bakgrunnen til de gamle bygningene, med drer og portikoer med utsikt over vannet, med fasader hvis puss slitt av tid og fuktighet noen ganger viser de underliggende mursteinene. Noen sekundre, men typiske elementer dukker opp, stavene i vannet (bricole), de tradisjonelle seilene kalt "al Terzo", trebtene med grunt skrog som passer for det grunne vannet i den venetianske lagunen.
Maleriet avslrer en ikke altfor gjennomtenkt komposisjon, rik og overfylt med elementer, konsekvensen av oppriktig friluftsmaleri. Penselstrket er lst, men fyldig, gjennomsyret av sterke og mettede farger som sammenflettet med hverandre i en tekstur av sm penselstrk gir form til helheten. Verket presenterer alle de karakteristiske elementene til forfatteren, plein air sjangermaleriet, billedstilen og gjengivelsen av lys, men fremfor alt stedet. Chioggia var et av temaene som ble mest representert av Bazzaro og gjenstand for mange av hans mest kjente mesterverk. Arbeid av hy samleobjektiv interesse og dynamisk estetisk innvirkning.
TILSTANDSRAPPORT
Utmerket allmenntilstand. Maling intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje. Prisen inkluderer transportforsikring.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 383874137 |
---|---|
Sist endret | 7.12.2024, 05:31 |