Bildegalleri
(1/1)
Nederland, Gelderland Zilveren Rijder (Ducaton) 1733 scheepswrak munt
Til salgs5 266 kr
Beskrivelse
Mynt kommer fra vraket av VOC-skipet 'Vliegent Hert'
Vakker slvfarget rytter med skade fra saltvannet, men ogs veldig skarpe detaljer. Mynten forteller en hel historie.
Med NGC Shipwreck-sertifisering
'T Vliegend Hert, ogs kjent som 't Vliegend Hart, var et skip fra det nederlandske stindiske kompaniet (VOC). Det ble bygget i 1729 for VOC Chamber of Zeeland. Den hadde en kapasitet p 850 tonn last og 256 mannskaper.
Den 3. februar 1735 seilte Rammekens' skip til st-India, under kommando av Cornelis van der Horst. Sammen med ssterskipet Anna Catharina, som hadde forlatt p samme tid, traff 'T Vliegend Hert en sandbanke 18 km utenfor kysten av Vlissingen og sank. Alle om bord omkom.
Vraket av 't Vliegend Hert ble oppdaget i september 1981. Det ble funnet en pengekasse som inneholdt blant annet 2000 gulldukater og 5000 slvrealer. Et bemerkelsesverdig funn var blybeholdere som inneholdt tobakk, ansjos og ost.
Vakker slvfarget rytter med skade fra saltvannet, men ogs veldig skarpe detaljer. Mynten forteller en hel historie.
Med NGC Shipwreck-sertifisering
'T Vliegend Hert, ogs kjent som 't Vliegend Hart, var et skip fra det nederlandske stindiske kompaniet (VOC). Det ble bygget i 1729 for VOC Chamber of Zeeland. Den hadde en kapasitet p 850 tonn last og 256 mannskaper.
Den 3. februar 1735 seilte Rammekens' skip til st-India, under kommando av Cornelis van der Horst. Sammen med ssterskipet Anna Catharina, som hadde forlatt p samme tid, traff 'T Vliegend Hert en sandbanke 18 km utenfor kysten av Vlissingen og sank. Alle om bord omkom.
Vraket av 't Vliegend Hert ble oppdaget i september 1981. Det ble funnet en pengekasse som inneholdt blant annet 2000 gulldukater og 5000 slvrealer. Et bemerkelsesverdig funn var blybeholdere som inneholdt tobakk, ansjos og ost.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 383881304 |
---|---|
Sist endret | 7.12.2024, 05:56 |