Spesialkonsulent
Lillestrøm kommune
- Frist 19.12.2024
- Ansettelsesform Fast
Vi søker en modig og nysgjerrig brobygger – er det deg? Bli vår nye Spesialkonsulent!
Lillestrøm kommune er i stadig utvikling. Og i kommunalområdet Bo- og miljøtjenester vektlegger vi betydningen av tverrfaglig samarbeid, fremtidsrettede og sømløse tjenester. Med verdiene tillit, inkludering og nyskaping har vi høye ambisjoner om å være best på vårt fagfelt i Norge. Vi har et stort og bredt fagmiljø, og tilbyr kurs og kompetanseheving på tvers av seksjonene våre. Vårt arbeid er forankret i FN-konvensjonen om rettigheter for mennesker med nedsatt funksjonsevne og FNs barnekonvensjon.
Bo- og miljøtjenester yter tjenester til personer både over og under 18 år, blant annet i form av avlastning til omsorgsgivere, råd og veiledning til familier, ambulerende tjenester ved praktisk bistand- og opplæring, institusjonsopphold med atferdsterapeutisk behandling, oppfølging av oppdragstakere og avlastere, samt oppfølging av kjøpte tjenester. Tjenestene utføres etter individuelle vedtak, med omfang fra noen timer i uka til mer omfattende ordninger. Ved å jobbe hos oss vil du få mange kollegaer, som også er brennende engasjerte for å levere høykvalitets helsetjenester med profesjonalitet og integritet til våre innbyggere.
Vi søker nå en spesialkonsulent til vårt dyktige team. Som spesialkonsulent hos oss er det viktig at du har ett brennende engasjement for mennesker som trenger det lille ekstra i hverdagen sin, og at du setter pris på hektiske dager i et dynamisk miljø. Dine arbeidsoppgaver vil bestå av blant annet den faglige oppfølgingen og tilsyn på tjenestetilbudet som leveres av private leverandører, oppfølging av koordinatorer i avdelingen, samarbeid med øvrige avdelinger rundt oppfølging av tjenestetilbudet med særskilt fokus på tjenester til barn- og unge. Du vil i tillegg bistå en av våre seksjoner med deres faglige tilbud, og ha ditt arbeidssted ved denne seksjonen og i tillegg nært samarbeid med seksjonsleder og ansatte der.
Du ønsker å være en del av en nyskapende organisasjon og syntes endringer er morsomt. Du er god på å bygge relasjoner, og har fokus på at din utvikling skjer gjennom å gjøre andre gode. Du er meget godt kjent med relevant lovverk og retningslinjer for tjenesten, og kan bidra aktivt i arbeidet rundt utvikling av tjenesten i tråd med dette. Karrierevekst og personlig utvikling ligger ofte utenfor komfortsonen. Så, hvis du kjenner at du er klar for nye utfordringer og ønsker å gjøre en forskjell i tjenesten for mennesker med funksjonsnedsettelse, er dette kanskje muligheten du har ventet på. Vi ser frem til å motta din søknad og utforske hva vi kan oppnå sammen.
Arbeidsoppgaver
- Oppfølging av habiliteringskravet i tjenesten ut mot seksjonene
- Bidra til utvikling, utforming og sikring av prosedyrer og rutiner
- Følge opp koordinatorer- og koordinatorfunksjonen i tjenesten
- Bidra med veiledning, opplæring og erfaringsdeling
- Bidra til innovativ tenkning rundt fremtidens tjenestedesign
- Utforske og implementere teknologiske løsninger for økt kvalitet og effektivitet i tjenestene
- Identifisere muligheter for tjenesteinnovasjon og alternative løsninger
- Etablere og ivareta et strukturert og godt samarbeid med relevante interne og eksterne instanser
- Sikre kvalitet i tjenestene i tråd med gjeldende lovverk, kommunale vedtak og målsettinger
- Tilrettelegge for faglig utvikling av tjenesten, og da med særskilt fokus på bærekraftige løsninger for fremtidens behov
- Fungere som en motiverende og støttende ressurs for ansatte
- Bindeledd med private leverandører, pårørende, tjenesten og andre aktuelle samarbeidende instanser
- Planlegge og gjennomføre tilsyn, både internkontroll og tilsyn med private leverandører
- Utarbeide rapporter etter gjennomført tilsyn
- Følge opp avvik og merknader
- Oppfølging av fakturering opp i mot kjøp
- Holde seg oppdatert på gjeldende lov- og avtaleverk
- Delta på relevante kurs og møter
Kvalifikasjoner
- Utdanning innen helse-, psykologiske-, sosialfaglige- eller pedagogiske fag
- Relevant videreutdanning kan være en fordel
- Kunnskap til gjeldende lovverk og retningslinjer, da særlig Helse- og omsorgstjenesteloven, barnevernloven og pleie- og omsorgstjenesteloven, samt FNs barnekonvensjon og FNs rettigheter for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
- Erfaring med faglig oppfølging og ansvar
- Kunnskap om koordinatorens funksjon og rolle
- Direkte arbeidserfaring med barn- og unge med nedsatt funksjonsevne
- Kunnskap om avlastningstjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven
- Det er en fordel med erfaring fra barneverntjenesten
- Erfaring med pårørendesamarbeid
- Erfaring med eller interesse for velferdsteknologi og digitale løsninger er en fordel
- God digital kompetanse og beherskelse av IKT verktøy
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne
Personlige egenskaper
- Du er en selvstendig, men samtidig god til å involvere og delegere
- Du ser nødvendigheten av endringsprosesser og bidrar aktivt med utvikling av tjenesten
- Du står trygt i interessekonflikter, samt bidrar til å avklare ulike forventninger til tjenestetilbud og utføring
- Du er tillitsskapende, har god formidlingsevne, er diplomatisk og god på å bygge relasjoner
- Du er beslutningsdyktig, fleksibel, fremoverlent og løsningsorientert
- Du ser nødvendigheten i og sørger aktivt for å ha et godt samarbeid med alle involverte aktører
- Du har evne til å tenke nytt rundt tjenestedesign og ser muligheter for innovasjon
- Du har interesse for og kompetanse til å utforske teknologiske løsninger i tjenesteutviklingen
- Du er motivert for å utfordre etablerte arbeidsmåter og bidra til fremtidsrettede løsninger
Personlig egnethet vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- Muligheter for utvikling av egen arbeidshverdag innen gitte rammer
- Muligheter for personlig utvikling
- En spennende jobb i en sterk faglig organisasjon
- Trivelige, nysgjerrige, engasjerte og dyktige kollegaer med godt samhold og mye humor
- Muligheter for videreutdanning
- Bedriftsidrettslag med gode tilbud til medlemmer
- Gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert yrkesskadeforsikring på fritid
- Lønn blir fastsatt etter reglene i hovedtariffavtalen, utdanning og ansiennitet
- Fleksibel arbeidstid
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Vitnemål og attester lastes opp i rekrutteringsportalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra HK-dir; https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet.
Vi gjør oppmerksom på at dokumentasjon på blant annet avtjent verneplikt og omsorg for barn, eldre eller syke også kan gi uttelling på lønnsansiennitet.
Offentlig søkerliste utarbeides etter søknadsfristens utløp i samsvar med offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjonen ikke tas til følge.
Om arbeidsgiveren
Lillestrøm er Norges niende største kommune. Vi har ca. 95.000 innbyggere, og en beliggenhet midt mellom Oslo og Gardermoen på Nedre Romerike. Vi baserer vår virksomhet på FNs bærekraftsmål, med fokus på klima og miljø. Verdiene våre er Tillit - Inkludering - Nyskaping. Besøk oss på https://www.lillestrom.kommune.no/
- Sektor: Offentlig
- Sted: 2001 Lillestrøm
- Bransje: Helse og omsorg
- Stillingsfunksjon: Helsepersonell, Konsulent, Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Annonseinformasjon
- FINN-kode 384291903
- Sist endret