Bildegalleri
(1/1)
Joan Miro (1893-1983) - Parler Seul
Til salgs1 756 kr
Beskrivelse
Litografi av Joan Mir (*)
Dette verket gjengir en av illustrasjonene som opprinnelig ble laget av Mir for illustrere diktboken Parler Seul (**) (Snakk alene), skrevet av Tristan Tzara i 1947.
Redigert av Maeght Editor i 2004.
Laget p kraftig bomullsvellumpapir.
Signert p plate.
Forlagets stempel og Mir-suksesjonen p baksiden av siden.
Inkluderer Certificate of Authenticity (COA).
Spesifikasjoner:
- Sttteml: 60 x 45 cm
- Bildedimensjoner: 42 x 33 cm
- r 2004
- Utgave: 1000eks.
- Referanser: Cramer 17. Rauch 165
- Tilstand: Utmerket (dette verket har aldri vrt innrammet eller utstilt, og alltid oppbevart i en profesjonell kunstmappe, s det er bevart i perfekt stand).
Arbeidet vil bli nye hndtert og pakket i en forsterket flat papppakke. Forsendelsen vil bli sertifisert med sporingsnummer.
Forsendelsen vil ogs inkludere full forsikring for den endelige verdien av arbeidet med full refusjon ved tap eller skade, uten kostnad for kjper.
(*) Joan Mir (1893-1983) ble fdt i Barcelona, hvor han vokste opp og begynte sine kunstneriske studier. Han gikk p La Llotja-akademiet mot foreldrenes vilje, som nsket at han skulle jobbe p en mer tradisjonell mte. Senere studerte han ved Escola d'Art of Francesc Gal og mtte Fauves og kubistene.
Hans emosjonelle landskap, som vil forme ham som person og kunstner, er i hovedsak Mont-roig, Paris, Mallorca og senere New York og Japan. Mont-roig, en liten by i Baix Camp-regionen, vil vre motpunktet til den intellektuelle uroen i Paris, hvor han flyttet p 1920-tallet sammen med de surrealistiske dikterne og de mest kreative kunstnerne i sin tid. Der mtte han Arp, Magritte, Brancusi og Giacometti og stilte ut sammen med Dal, Tanguy, Meret Oppenheim og Max Ernst i flere utstillinger om dadaisme og surrealisme.
Han oppdaget stimulansen til abstrakt ekspresjonisme i New York p 1940-tallet. Senere, i 1956, midt under andre verdenskrig, ville Joan Mir forlate sitt eksil i Frankrike og bosette seg i Palma de Mallorca, et tilflukts- og arbeidssted, hvor vennen Josep Llus Sert skulle tegne verkstedet som han alltid hadde hatt. drmte om. Der fokuserte han p skulptur og keramisk arbeid, frem til sin dd i 1983.
Hans rtter i Mont-roigs landskap frst og Mallorcas senere vil vre avgjrende i hans arbeid. Koblingen til landet og interessen for hverdagsgjenstander og naturmilj vil vre bakgrunnen for noen av hans tekniske og formelle underskelser. Mir flykter fra akademiskismen, mot den konstante sken etter et globalt og rent verk, ikke knyttet til noen spesifikk bevegelse. Inneholdt i formene og offentlige manifestasjoner, er det gjennom den plastiske handlingen at Joan Mir viser sitt opprr og store flsomhet for de politiske og sosiale hendelsene som omgir ham. Denne kontrasten av krefter vil fre ham til skape et unikt og svrt personlig sprk som plasserer ham som en av de mest innflytelsesrike kunstnerne i det 20. rhundre.
(**) Parler Seoul representerer et spesielt effektivt samarbeid mellom kunstner og forfatter. Mirs strlende spontane og amorfe bilder, tegnet direkte p steinen med svrt f forberedende skisser, har oppfinnsomheten til Tzaras tilfeldige vers.
Den originale utgaven var av Maeght Editeur og bestr av 72 originale litografier av Mir, 49 av dem i farger, hvorav 18 er hors-texte. (*) Joan Mir (1893-1983) ble fdt i Barcelona, hvor han vokste opp og begynte sine kunstneriske studier. Han gikk p La Llotja-akademiet mot foreldrenes vilje, som nsket at han skulle jobbe p en mer tradisjonell mte. Senere studerte han ved Escola d'Art of Francesc Gal og mtte Fauves og kubistene.
Hans emosjonelle landskap, som vil forme ham som person og kunstner, er i hovedsak Mont-roig, Paris, Mallorca og senere New York og Japan. Mont-roig, en liten by i Baix Camp-regionen, vil vre motpunktet til den intellektuelle uroen i Paris, hvor han flyttet p 1920-tallet sammen med de surrealistiske dikterne og de mest kreative kunstnerne i sin tid. Der mtte han Arp, Magritte, Brancusi og Giacometti og stilte ut sammen med Dal, Tanguy, Meret Oppenheim og Max Ernst i flere utstillinger om dadaisme og surrealisme.
Han oppdaget stimulansen til abstrakt ekspresjonisme i New York p 1940-tallet. Senere, i 1956, midt under andre verdenskrig, ville Joan Mir forlate sitt eksil i Frankrike og bosette seg i Palma de Mallorca, et tilflukts- og arbeidssted, hvor vennen Josep Llus Sert skulle tegne verkstedet som han alltid hadde hatt. drmte om. Der fokuserte han p skulptur og keramisk arbeid, frem til sin dd i 1983.
Hans rtter i Mont-roigs landskap frst og Mallorcas senere vil vre avgjrende i hans arbeid. Koblingen til landet og interessen for hverdagsgjenstander og naturmilj vil vre bakgrunnen for noen av hans tekniske og formelle underskelser. Mir flykter fra akademiskismen, mot den konstante sken etter et globalt og rent verk, ikke knyttet til noen spesifikk bevegelse. Inneholdt i formene og offentlige manifestasjoner, er det gjennom den plastiske handlingen at Joan Mir viser sitt opprr og store flsomhet for de politiske og sosiale hendelsene som omgir ham. Denne kontrasten av krefter vil fre ham til skape et unikt og svrt personlig sprk som plasserer ham som en av de mest innflytelsesrike kunstnerne i det 20. rhundre.
(**) Parler Seoul representerer et spesielt effektivt samarbeid mellom kunstner og forfatter. Mirs strlende spontane og amorfe bilder, tegnet direkte p steinen med svrt f forberedende skisser, har oppfinnsomheten til Tzaras tilfeldige vers.
Den originale utgaven var av Maeght Editeur og bestr av 72 originale litografier av Mir, 49 av dem i farger, hvorav 18 er hors-texte. .
Tagger:
Picasso, Dal, Pollock, Mir, Beuys, Warhol, Giacometti, Hodgkin, Moore, Malevich, Mondrian, O'Keefe, Matisse, Kandinsky, Bacon, Klimt, Hooper, Rothko, Chirico, Duchamp, Chagall, Braque, Picabia, Kooning, Ernst, Paul Klee, Modigliani, Calder, Delaunay.
Kiefer, Kusama, Murakami, Koons, Basquiat, Nauman, Sherman, Bourgeois, Polke, Ruff, Ruscha, Holzer, Abramovi, Freud, Mendieta, Tuymans, Kruger, Hockney, Saville, Fanzhi, Oehlen, Richter, Scully, Stella, Schtte, Xiaodong, Judd, Peyton, Richard Serra, LeWitt, Kippenberger, Baldessari, Doig, Gonzlez-Torres, Salvador Dal, Joan Mir, Magritte, Max Ernst, Leonora Carrington, Dorothea Tanning, Roberto Matta, Man Ray, Varo, Oppenheim, Key Sage , Andr Masson, Paul Delvaux, Giorgio de Chirico, Marcel Duchamp, Marc Chagall, Paul Klee, Hans Bellmer, Zhang Xiaogang, Savinio, Alexander Calder, Dora Maar Vitra, Poolsen, Jacobsen, Hans Wegner, Charles Eames, Perriand, Philippe Starck, Marcel Breuer, Knoll, Juhl, Verner Panton, Le Corbusier, Mies Vander Rohe, Nelson, Mogensen, Eames, Gio Ponti, Knoll, Isamu Noguchi, Bertoia, Aalto, Urquiola, Eileen Gray, Pesce, Magistretti. Louis Vuitton, Gucci, Chanel, Burberry, Herms, Prada, Dior, Armani, Cartier, Dolce & Gabbana, Versace, Balenciaga, Ralph Lauren, Rolex, Fendi, Givenchy, Tiffany, Alexander McQueen, Yves Saint Laurent, Valentino, Bvlgari. Adams Soto Sicilia Tpies Teixidor Quetglas rculo Usl Varela Valds Villalba Yturralde
Dette verket gjengir en av illustrasjonene som opprinnelig ble laget av Mir for illustrere diktboken Parler Seul (**) (Snakk alene), skrevet av Tristan Tzara i 1947.
Redigert av Maeght Editor i 2004.
Laget p kraftig bomullsvellumpapir.
Signert p plate.
Forlagets stempel og Mir-suksesjonen p baksiden av siden.
Inkluderer Certificate of Authenticity (COA).
Spesifikasjoner:
- Sttteml: 60 x 45 cm
- Bildedimensjoner: 42 x 33 cm
- r 2004
- Utgave: 1000eks.
- Referanser: Cramer 17. Rauch 165
- Tilstand: Utmerket (dette verket har aldri vrt innrammet eller utstilt, og alltid oppbevart i en profesjonell kunstmappe, s det er bevart i perfekt stand).
Arbeidet vil bli nye hndtert og pakket i en forsterket flat papppakke. Forsendelsen vil bli sertifisert med sporingsnummer.
Forsendelsen vil ogs inkludere full forsikring for den endelige verdien av arbeidet med full refusjon ved tap eller skade, uten kostnad for kjper.
(*) Joan Mir (1893-1983) ble fdt i Barcelona, hvor han vokste opp og begynte sine kunstneriske studier. Han gikk p La Llotja-akademiet mot foreldrenes vilje, som nsket at han skulle jobbe p en mer tradisjonell mte. Senere studerte han ved Escola d'Art of Francesc Gal og mtte Fauves og kubistene.
Hans emosjonelle landskap, som vil forme ham som person og kunstner, er i hovedsak Mont-roig, Paris, Mallorca og senere New York og Japan. Mont-roig, en liten by i Baix Camp-regionen, vil vre motpunktet til den intellektuelle uroen i Paris, hvor han flyttet p 1920-tallet sammen med de surrealistiske dikterne og de mest kreative kunstnerne i sin tid. Der mtte han Arp, Magritte, Brancusi og Giacometti og stilte ut sammen med Dal, Tanguy, Meret Oppenheim og Max Ernst i flere utstillinger om dadaisme og surrealisme.
Han oppdaget stimulansen til abstrakt ekspresjonisme i New York p 1940-tallet. Senere, i 1956, midt under andre verdenskrig, ville Joan Mir forlate sitt eksil i Frankrike og bosette seg i Palma de Mallorca, et tilflukts- og arbeidssted, hvor vennen Josep Llus Sert skulle tegne verkstedet som han alltid hadde hatt. drmte om. Der fokuserte han p skulptur og keramisk arbeid, frem til sin dd i 1983.
Hans rtter i Mont-roigs landskap frst og Mallorcas senere vil vre avgjrende i hans arbeid. Koblingen til landet og interessen for hverdagsgjenstander og naturmilj vil vre bakgrunnen for noen av hans tekniske og formelle underskelser. Mir flykter fra akademiskismen, mot den konstante sken etter et globalt og rent verk, ikke knyttet til noen spesifikk bevegelse. Inneholdt i formene og offentlige manifestasjoner, er det gjennom den plastiske handlingen at Joan Mir viser sitt opprr og store flsomhet for de politiske og sosiale hendelsene som omgir ham. Denne kontrasten av krefter vil fre ham til skape et unikt og svrt personlig sprk som plasserer ham som en av de mest innflytelsesrike kunstnerne i det 20. rhundre.
(**) Parler Seoul representerer et spesielt effektivt samarbeid mellom kunstner og forfatter. Mirs strlende spontane og amorfe bilder, tegnet direkte p steinen med svrt f forberedende skisser, har oppfinnsomheten til Tzaras tilfeldige vers.
Den originale utgaven var av Maeght Editeur og bestr av 72 originale litografier av Mir, 49 av dem i farger, hvorav 18 er hors-texte. (*) Joan Mir (1893-1983) ble fdt i Barcelona, hvor han vokste opp og begynte sine kunstneriske studier. Han gikk p La Llotja-akademiet mot foreldrenes vilje, som nsket at han skulle jobbe p en mer tradisjonell mte. Senere studerte han ved Escola d'Art of Francesc Gal og mtte Fauves og kubistene.
Hans emosjonelle landskap, som vil forme ham som person og kunstner, er i hovedsak Mont-roig, Paris, Mallorca og senere New York og Japan. Mont-roig, en liten by i Baix Camp-regionen, vil vre motpunktet til den intellektuelle uroen i Paris, hvor han flyttet p 1920-tallet sammen med de surrealistiske dikterne og de mest kreative kunstnerne i sin tid. Der mtte han Arp, Magritte, Brancusi og Giacometti og stilte ut sammen med Dal, Tanguy, Meret Oppenheim og Max Ernst i flere utstillinger om dadaisme og surrealisme.
Han oppdaget stimulansen til abstrakt ekspresjonisme i New York p 1940-tallet. Senere, i 1956, midt under andre verdenskrig, ville Joan Mir forlate sitt eksil i Frankrike og bosette seg i Palma de Mallorca, et tilflukts- og arbeidssted, hvor vennen Josep Llus Sert skulle tegne verkstedet som han alltid hadde hatt. drmte om. Der fokuserte han p skulptur og keramisk arbeid, frem til sin dd i 1983.
Hans rtter i Mont-roigs landskap frst og Mallorcas senere vil vre avgjrende i hans arbeid. Koblingen til landet og interessen for hverdagsgjenstander og naturmilj vil vre bakgrunnen for noen av hans tekniske og formelle underskelser. Mir flykter fra akademiskismen, mot den konstante sken etter et globalt og rent verk, ikke knyttet til noen spesifikk bevegelse. Inneholdt i formene og offentlige manifestasjoner, er det gjennom den plastiske handlingen at Joan Mir viser sitt opprr og store flsomhet for de politiske og sosiale hendelsene som omgir ham. Denne kontrasten av krefter vil fre ham til skape et unikt og svrt personlig sprk som plasserer ham som en av de mest innflytelsesrike kunstnerne i det 20. rhundre.
(**) Parler Seoul representerer et spesielt effektivt samarbeid mellom kunstner og forfatter. Mirs strlende spontane og amorfe bilder, tegnet direkte p steinen med svrt f forberedende skisser, har oppfinnsomheten til Tzaras tilfeldige vers.
Den originale utgaven var av Maeght Editeur og bestr av 72 originale litografier av Mir, 49 av dem i farger, hvorav 18 er hors-texte. .
Tagger:
Picasso, Dal, Pollock, Mir, Beuys, Warhol, Giacometti, Hodgkin, Moore, Malevich, Mondrian, O'Keefe, Matisse, Kandinsky, Bacon, Klimt, Hooper, Rothko, Chirico, Duchamp, Chagall, Braque, Picabia, Kooning, Ernst, Paul Klee, Modigliani, Calder, Delaunay.
Kiefer, Kusama, Murakami, Koons, Basquiat, Nauman, Sherman, Bourgeois, Polke, Ruff, Ruscha, Holzer, Abramovi, Freud, Mendieta, Tuymans, Kruger, Hockney, Saville, Fanzhi, Oehlen, Richter, Scully, Stella, Schtte, Xiaodong, Judd, Peyton, Richard Serra, LeWitt, Kippenberger, Baldessari, Doig, Gonzlez-Torres, Salvador Dal, Joan Mir, Magritte, Max Ernst, Leonora Carrington, Dorothea Tanning, Roberto Matta, Man Ray, Varo, Oppenheim, Key Sage , Andr Masson, Paul Delvaux, Giorgio de Chirico, Marcel Duchamp, Marc Chagall, Paul Klee, Hans Bellmer, Zhang Xiaogang, Savinio, Alexander Calder, Dora Maar Vitra, Poolsen, Jacobsen, Hans Wegner, Charles Eames, Perriand, Philippe Starck, Marcel Breuer, Knoll, Juhl, Verner Panton, Le Corbusier, Mies Vander Rohe, Nelson, Mogensen, Eames, Gio Ponti, Knoll, Isamu Noguchi, Bertoia, Aalto, Urquiola, Eileen Gray, Pesce, Magistretti. Louis Vuitton, Gucci, Chanel, Burberry, Herms, Prada, Dior, Armani, Cartier, Dolce & Gabbana, Versace, Balenciaga, Ralph Lauren, Rolex, Fendi, Givenchy, Tiffany, Alexander McQueen, Yves Saint Laurent, Valentino, Bvlgari. Adams Soto Sicilia Tpies Teixidor Quetglas rculo Usl Varela Valds Villalba Yturralde
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 384600528 |
---|---|
Sist endret | 11.12.2024, 12:16 |