Bildegalleri
(1/1)
Scuola veneta (seconda metà XVI) - Madonna con Bambino
Til salgs18 663 kr
Beskrivelse
Venetiansk skole fra andre halvdel av 1500-tallet
Madonna med barn
Olje p lerret, 63 x 56 cm
Med ramme 76 x 70 cm
Glicofilusa Madonna (fra det bysantinske greske , "av det ste kysset"), er en type kristen ikonografi opprinnelig utbredt i bysantinsk kunst og deretter i alle europeiske land i middelalderen og renessansen. Ikonografien bestr av at Madonnaen holder Jesusbarnet i armene sine i akten for gi henne, eller forberede seg p gi henne, et mt kyss p kinnet, avgjort langt fra den hytidelige unnfangelsen av de bysantinske madonnaene. Det er flere varianter av Glycophilusa: i de fleste ikoner av denne typen berrer Mary snnen med begge hender mens hun sttter ham med hyre arm (denne formen kalles derfor dexiokratusa mens, hvis armen som brukes til sttte snnen er den venstre, det kalles aristerokratusa): sistnevnte, vanligvis barbent, nrmer seg henne etter tur med et tydelig nske om kysse henne, ofte plasserer han den lengste armen rundt halsen eller brystet hennes eller berrer haken hennes. Denne spesielle ikonografien, fdt i bysantinsk kontekst, hadde en stor spredning i Italia mellom det femtende og syttende rhundre, spesielt i det toskanske omrdet: et eksempel er Madonna della Loggia, et tempera-maleri p tre tilskrevet Sandro Botticelli, som dateres tilbake til sekstitallet av det femtende rhundre og bevart i Uffizi-galleriet i Firenze. Glicofilusa er ogs grunnlaget for mange andre nytolkninger utfrt av forskjellige kjente renessansekunstnere: saken om Madonna della Seggiola av Raffaello Sanzio, datert til rundt 1513-1514 og bevart i Palatine-galleriet i Palazzo Pitti i Firenze, er veldig kjent.
I dette maleriet er det som katalyserer betrakterens oppmerksomhet det dype intime forholdet mellom jomfruen og barnet. Den svake skyggen fremhever gjengivelsen av mykheten til den guddommelige snns kjtt. De lyse og lyse fargene i komposisjonen gir helheten en atmosfre av glad sdme. Bruken av farger og komposisjon refererer til det venetianske omrdet og spesielt til verkene til Paolo Veronese (Verona 1528 - Venezia 1588): Mesteren av det sekstende rhundre Veneto, i forskjellige av hans verk presenterer den milde bevegelsen av ansiktene til Jomfru og av barnet: bare tenk p Madonnaen med barnet, en hellig martyr og Peter fra de borgerlige museene i Vicenza, Madonnaen med barnet i re i det borgerlige kunstgalleriet Bari eller den vakre altertavlen til den venetianske kirken San Sebastiano.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Madonna med barn
Olje p lerret, 63 x 56 cm
Med ramme 76 x 70 cm
Glicofilusa Madonna (fra det bysantinske greske , "av det ste kysset"), er en type kristen ikonografi opprinnelig utbredt i bysantinsk kunst og deretter i alle europeiske land i middelalderen og renessansen. Ikonografien bestr av at Madonnaen holder Jesusbarnet i armene sine i akten for gi henne, eller forberede seg p gi henne, et mt kyss p kinnet, avgjort langt fra den hytidelige unnfangelsen av de bysantinske madonnaene. Det er flere varianter av Glycophilusa: i de fleste ikoner av denne typen berrer Mary snnen med begge hender mens hun sttter ham med hyre arm (denne formen kalles derfor dexiokratusa mens, hvis armen som brukes til sttte snnen er den venstre, det kalles aristerokratusa): sistnevnte, vanligvis barbent, nrmer seg henne etter tur med et tydelig nske om kysse henne, ofte plasserer han den lengste armen rundt halsen eller brystet hennes eller berrer haken hennes. Denne spesielle ikonografien, fdt i bysantinsk kontekst, hadde en stor spredning i Italia mellom det femtende og syttende rhundre, spesielt i det toskanske omrdet: et eksempel er Madonna della Loggia, et tempera-maleri p tre tilskrevet Sandro Botticelli, som dateres tilbake til sekstitallet av det femtende rhundre og bevart i Uffizi-galleriet i Firenze. Glicofilusa er ogs grunnlaget for mange andre nytolkninger utfrt av forskjellige kjente renessansekunstnere: saken om Madonna della Seggiola av Raffaello Sanzio, datert til rundt 1513-1514 og bevart i Palatine-galleriet i Palazzo Pitti i Firenze, er veldig kjent.
I dette maleriet er det som katalyserer betrakterens oppmerksomhet det dype intime forholdet mellom jomfruen og barnet. Den svake skyggen fremhever gjengivelsen av mykheten til den guddommelige snns kjtt. De lyse og lyse fargene i komposisjonen gir helheten en atmosfre av glad sdme. Bruken av farger og komposisjon refererer til det venetianske omrdet og spesielt til verkene til Paolo Veronese (Verona 1528 - Venezia 1588): Mesteren av det sekstende rhundre Veneto, i forskjellige av hans verk presenterer den milde bevegelsen av ansiktene til Jomfru og av barnet: bare tenk p Madonnaen med barnet, en hellig martyr og Peter fra de borgerlige museene i Vicenza, Madonnaen med barnet i re i det borgerlige kunstgalleriet Bari eller den vakre altertavlen til den venetianske kirken San Sebastiano.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 384872461 |
---|---|
Sist endret | 13.12.2024, 17:58 |