Bildegalleri
(1/1)
Francesco de Mura (1969 – 1782) & Aiuti - Venere spiata da Satiro
Til salgs116 644 kr
Beskrivelse
FRANCESCO DE MURA & Hjelp
(Napoli, 1969 - 1784)
Venus spionert av Satyr
Olje p lerret, cm. 76 x 103
Rammeml cm. 90 x 116 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Vi takker prof. Stefano Causa for foresl attribusjonen til Francesco de Mura (Napoli, 1969 1784) og Aiuti p grunnlag av fotografier.
Interessant maleri fra den srlige skolen, av utmerket kvalitet, utfrt p 1600-tallet av en talentfull forfatter som illustrerer et fascinerende mytologisk emne med en naken sovende Venus, mens en satyr med et blinkende blikk stirrer tiltrukket p henne. Av klare romerske aner, understrekes den intense lysstyrken som omslutter komposisjonen med en dyktig chiaroscuro av et ganske nkternt, men veldig lyst kromatisk omrde.
I vrt lerret er fortellingen, satt i et pent landskap, organisert rundt den sovende Venus-skikkelsen, og iscenesetter med intens realisme og kalibrert teatralitet den unge kvinnen som ligger og sover og naken p et rent hvitt laken, helt avslappet i svne, mens den lengsende satyren dukker opp, kanskje Pan, hvor han i stillhet prver oppdage henne.
Til tross for en intens ladning av patos, presenterer lerretet en beundringsverdig balanse i konstruksjonen av scenen: hvor Venus er representert helt naken, mens en drapering dekker pudenda; bakgrunnen er imidlertid representert - til hyre - av et fjellandskap, mens til venstre rder et knallrdt gardindraperi, som skisserer - venstre side - av scenen, med den nevnte Venus og Satyren. Den unektelig liderlige atmosfren ville invitere oss til lese scenen som en allegori over gledene ved kjdelig kjrlighet. Gitt maleriets eksplisitte sensualitet, p grunn av gudinnens nakenhet, kan en tydelig erotisk hentydning sees i verket, ytterligere understreket av kontrasten mellom de overddige og rosa formene til Venus med de brune til satyren. Dette er tilbakevendende temaer i "kammer"-malerier, beregnet for de strengt private miljene i herskapelige hjem og ofte preget av temaer med slikt innhold, til glede for klienten, eieren av huset.
Maleriet ble i utgangspunktet forsiktig henvist til en anonym romersk maler fra 1600-tallet, og feilaktig tilskrevet - her - til Giovanni Lanfranco, og deretter med spesiell oppmerksomhet til Solofras mester Francesco Guerino (Solofra, 1611 - Gravina i Puglia, 1651).
Frst etter en nye underskelse av den lrde Stefano Causa, ble det aktuelle vakre og intense lerretet sporet tilbake til korpuset av verk av den napolitanske maleren Francesco De Mura (Napoli, 1969 1784), ved hjelp av hans verksted, og derfor et viktig tillegg til katalogen over de nevnte mesterverkene.
Francesco De Mura var favoritteleven til Francesco Solimena og hovedtolken av napolitansk rokokko under Charles av Bourbons regjeringstid. Idealistisk grasis, blottet for dramatiske spenninger i henhold til datidens kultur, uttrykker kunsten hans en modulert klassisisme, som frte til at han skapte bilder med en dyktig chiaroscuro, figurer i hytidelige holdninger som forsterker den alvorlige og monumentale spiritualiteten. Den elegante behageligheten til kreasjonene hans oppstr fra grafiske layouter og farger designet for fremkalle vitalitet og bevegelse, spesielt nr det gjelder store overflater. Resultatene er imidlertid et resultat av utallige studier, der kunstneren ikke bare planlegger scenenes koreografi, men mler lys og farge. Resultatet kan observeres i det aktuelle verket, som viser seg vre et anheng med samme motiv, to herlige rommalerier som utgjr et typisk eksempel p De Muras galante stil.
Maleriet dateres til slutten av det fjerde tiret, markerte den innledende prosessen med frigjring fra mesteren, med de frste svake hintene av det fornyede arkadiske klimaet og av et mer intimt og anti-heroisk sentimentalt uttrykk. Her minner vi ogs om verkene fra bildegalleriet som er bevart i Napoli ved Pio Monte della Misericordia og tildelt De Mura av Raffaello Causa.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand. Den billedlige overflaten har patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer og noen opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. I sollys er en sprekk synlig i forhold til epoken. Det er ingen bevaringsproblemer fremhevet, for eksempel noe ommaling, men de kan se ut til kreve inngrep for ytterligere dybdegende attribusjonsstudier. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Maleriet - av god billedkvalitet - er svrt interessant bde for sin ikonografiske setting og for pfring av farger, synonymt med en kunstner av stor tolkningskvalitet. Mlene p lerretet er cm. 76 x 103. Maleriet er pyntet med en vakker gyllen ramme (mlene p rammen er ca. 90 x 116 x 6 cm). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Napoli, 1969 - 1784)
Venus spionert av Satyr
Olje p lerret, cm. 76 x 103
Rammeml cm. 90 x 116 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Vi takker prof. Stefano Causa for foresl attribusjonen til Francesco de Mura (Napoli, 1969 1784) og Aiuti p grunnlag av fotografier.
Interessant maleri fra den srlige skolen, av utmerket kvalitet, utfrt p 1600-tallet av en talentfull forfatter som illustrerer et fascinerende mytologisk emne med en naken sovende Venus, mens en satyr med et blinkende blikk stirrer tiltrukket p henne. Av klare romerske aner, understrekes den intense lysstyrken som omslutter komposisjonen med en dyktig chiaroscuro av et ganske nkternt, men veldig lyst kromatisk omrde.
I vrt lerret er fortellingen, satt i et pent landskap, organisert rundt den sovende Venus-skikkelsen, og iscenesetter med intens realisme og kalibrert teatralitet den unge kvinnen som ligger og sover og naken p et rent hvitt laken, helt avslappet i svne, mens den lengsende satyren dukker opp, kanskje Pan, hvor han i stillhet prver oppdage henne.
Til tross for en intens ladning av patos, presenterer lerretet en beundringsverdig balanse i konstruksjonen av scenen: hvor Venus er representert helt naken, mens en drapering dekker pudenda; bakgrunnen er imidlertid representert - til hyre - av et fjellandskap, mens til venstre rder et knallrdt gardindraperi, som skisserer - venstre side - av scenen, med den nevnte Venus og Satyren. Den unektelig liderlige atmosfren ville invitere oss til lese scenen som en allegori over gledene ved kjdelig kjrlighet. Gitt maleriets eksplisitte sensualitet, p grunn av gudinnens nakenhet, kan en tydelig erotisk hentydning sees i verket, ytterligere understreket av kontrasten mellom de overddige og rosa formene til Venus med de brune til satyren. Dette er tilbakevendende temaer i "kammer"-malerier, beregnet for de strengt private miljene i herskapelige hjem og ofte preget av temaer med slikt innhold, til glede for klienten, eieren av huset.
Maleriet ble i utgangspunktet forsiktig henvist til en anonym romersk maler fra 1600-tallet, og feilaktig tilskrevet - her - til Giovanni Lanfranco, og deretter med spesiell oppmerksomhet til Solofras mester Francesco Guerino (Solofra, 1611 - Gravina i Puglia, 1651).
Frst etter en nye underskelse av den lrde Stefano Causa, ble det aktuelle vakre og intense lerretet sporet tilbake til korpuset av verk av den napolitanske maleren Francesco De Mura (Napoli, 1969 1784), ved hjelp av hans verksted, og derfor et viktig tillegg til katalogen over de nevnte mesterverkene.
Francesco De Mura var favoritteleven til Francesco Solimena og hovedtolken av napolitansk rokokko under Charles av Bourbons regjeringstid. Idealistisk grasis, blottet for dramatiske spenninger i henhold til datidens kultur, uttrykker kunsten hans en modulert klassisisme, som frte til at han skapte bilder med en dyktig chiaroscuro, figurer i hytidelige holdninger som forsterker den alvorlige og monumentale spiritualiteten. Den elegante behageligheten til kreasjonene hans oppstr fra grafiske layouter og farger designet for fremkalle vitalitet og bevegelse, spesielt nr det gjelder store overflater. Resultatene er imidlertid et resultat av utallige studier, der kunstneren ikke bare planlegger scenenes koreografi, men mler lys og farge. Resultatet kan observeres i det aktuelle verket, som viser seg vre et anheng med samme motiv, to herlige rommalerier som utgjr et typisk eksempel p De Muras galante stil.
Maleriet dateres til slutten av det fjerde tiret, markerte den innledende prosessen med frigjring fra mesteren, med de frste svake hintene av det fornyede arkadiske klimaet og av et mer intimt og anti-heroisk sentimentalt uttrykk. Her minner vi ogs om verkene fra bildegalleriet som er bevart i Napoli ved Pio Monte della Misericordia og tildelt De Mura av Raffaello Causa.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand. Den billedlige overflaten har patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer og noen opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. I sollys er en sprekk synlig i forhold til epoken. Det er ingen bevaringsproblemer fremhevet, for eksempel noe ommaling, men de kan se ut til kreve inngrep for ytterligere dybdegende attribusjonsstudier. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Maleriet - av god billedkvalitet - er svrt interessant bde for sin ikonografiske setting og for pfring av farger, synonymt med en kunstner av stor tolkningskvalitet. Mlene p lerretet er cm. 76 x 103. Maleriet er pyntet med en vakker gyllen ramme (mlene p rammen er ca. 90 x 116 x 6 cm). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 384873119 |
---|---|
Sist endret | 13.12.2024, 18:04 |