Bildegalleri
(1/1)
Cristòfor Alandi (1856–1896) - Scena di taverna
Til salgs20 995 kr
Beskrivelse
Cristfor Alandi (Terragona, 1856 Barcelona, 1896)
Taverna scene
Olje p lerret, 155 x 120 cm
Med ramme, 166 x 133 cm
Signert og datert 1888 nede til hyre
Det aktuelle maleriet str som et levende vitnesbyrd om det som var det nittende rhundre i Spania, et rhundre med dyptgripende transformasjoner og uro p bde politisk og sosialt niv, som ogs ble reflektert i kunstnerisk produksjon og spesielt i maleriet. De spanske kunstnerne fra denne perioden opplevde faktisk mtte forene fortidens billedtradisjoner med de nye pvirkningene som kom fra Europa, noe som ga opphav til store eksperimenter. Spesifikt fant realismen grobunn, spesielt i andre halvdel av rhundret, da vi begynte dedikere oss mer til den nyaktige representasjonen av hverdagens virkelighet og dens hovedpersoner (bnder, hyrder, drikkere, spillere, musikere, etc.), og alltid adopterte en yekritisk og oppmerksom p detaljer.
Det majestetiske lerretet som presenteres her er arbeidet til en av hovedeksponentene for spansk maleri p 1800-tallet, Cristfor (eller Cristobal) Alandi (Terragona, 1856 Barcelona, 1896), som attestert av signaturen nederst til hyre. En kunstner som det er lite biografisk informasjon om, ogs p grunn av hans for tidlige dd i en alder av bare frti, vi vet at han utdannet seg ved Kunstakademiet i Barcelona under veiledning av Sim Gomez Polo, en realistisk maler og gravr som han hadde jobbet tett med franskmannen Alexandre Cabanel, Tony Robert-Fleury, og lot seg inspirere av mesterverkene til douard Manet og ugene Delacroix. I en alder av atten r, under en reise til Roma, fikk han muligheten til se og lre om verkene til mesteren Mari Fortuny i Marsal (Reus, 1838 Roma, 1874), svigersnnen til direktren for Prado-museet og ubestridt modell for mange kunstnere spanjoler fra andre halvdel av det nittende rhundre, hvis kunst var preget av pragmatiske scener av felles liv med stor livlighet (som siterer ordene til kritikeren Thophile Gautier "Fortuny as an etcher lik Goya og kommer nr Rembrandt").
Alandi brukte mesterens modeller flere ganger, s mye at han i 1879 sendte til Barcelona en kopi av slaget ved Tetuan og en av slaget ved Wad-Ras, noe som vitnet om hans store tekniske dyktighet. Etter at han kom tilbake til Spania og studerte ved San Fernando Higher Academy of Painting i Madrid, begynte hans bermmelse spre seg bredt, ogs takket vre hans hyppige deltakelse i de internasjonale salongene som gjorde ham kjent for allmennheten: p den nasjonale utstillingen i Belle Arti av 1884 presenterte maleriet The Catalan Shepherdess; han deltok deretter i kollektive utstillinger i Pars-rommet i 1892 og mai 1893; utstilt p Paris-salongen i 1893; han deltok p kunstutstillingen i Barcelona i 1894; i 1898, to r etter hans dd, ble hans verk Dl el Tono (Giving Her the Tone) publisert i Album des Saln.
Lerretet som er underskt her, laget av Alandi i 1888 i en alder av trettito, viser en tavernascene der to kvinner er synlige i forgrunnen, den ene sitter med ryggen snudd og spiller gitar og den andre vendt bort med en fast blikket til betrakteren, og to menn i bakgrunnen, den ene fortsatt med musikkinstrumentet i hnden, fanget mens de, fortryllet av det kvinnelige nrvret, svinger med vinglassene sine. Blant pionerene innen realistisk maleri i Spania, skiller Alandi seg ut her for en ekstraordinr evne til fange essensen og uttrykksevnen til motivene sine, gjennom godt kalibrerte utseende og positurer. Penselstrket er deigaktig, levende, fritt, med en absolutt evne til gjre materialet billedlig, men ogs intenst og flytende, i stand til simulere en livlig dynamikk. Kontrasten mellom lys og skygge blir et nkkelelement for forst maleriet: kunstneren bruker faktisk lys til modellere formene og skape en flelse av dybde og tredimensjonalitet, gjort enda mer fremhevet av det kromatiske valget. Fra en mrk bakgrunn i svakt lys, hvor jordnre og brunlige toner rder, dukker de to kvinnene frem i all sin kraft, direkte truffet av lysstrlen, hvis fysiognomi minner om typiske latinamerikanske trekk. De to fantastiske tradisjonelle katalanske kjolene, et sterkt symbol p kulturell identitet, som Alandi fokuserer all sin oppmerksomhet p, gr absolutt ikke ubemerket hen: et fargerikt kaleidoskop av forskjellige stoffer, broderier, blonder og blonder som har blitt ikonisk i iberisk folklore. Portrettene hans er derfor ikke enkle fysiske representasjoner, men ekte kulturelle og sosiale underskelser.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Taverna scene
Olje p lerret, 155 x 120 cm
Med ramme, 166 x 133 cm
Signert og datert 1888 nede til hyre
Det aktuelle maleriet str som et levende vitnesbyrd om det som var det nittende rhundre i Spania, et rhundre med dyptgripende transformasjoner og uro p bde politisk og sosialt niv, som ogs ble reflektert i kunstnerisk produksjon og spesielt i maleriet. De spanske kunstnerne fra denne perioden opplevde faktisk mtte forene fortidens billedtradisjoner med de nye pvirkningene som kom fra Europa, noe som ga opphav til store eksperimenter. Spesifikt fant realismen grobunn, spesielt i andre halvdel av rhundret, da vi begynte dedikere oss mer til den nyaktige representasjonen av hverdagens virkelighet og dens hovedpersoner (bnder, hyrder, drikkere, spillere, musikere, etc.), og alltid adopterte en yekritisk og oppmerksom p detaljer.
Det majestetiske lerretet som presenteres her er arbeidet til en av hovedeksponentene for spansk maleri p 1800-tallet, Cristfor (eller Cristobal) Alandi (Terragona, 1856 Barcelona, 1896), som attestert av signaturen nederst til hyre. En kunstner som det er lite biografisk informasjon om, ogs p grunn av hans for tidlige dd i en alder av bare frti, vi vet at han utdannet seg ved Kunstakademiet i Barcelona under veiledning av Sim Gomez Polo, en realistisk maler og gravr som han hadde jobbet tett med franskmannen Alexandre Cabanel, Tony Robert-Fleury, og lot seg inspirere av mesterverkene til douard Manet og ugene Delacroix. I en alder av atten r, under en reise til Roma, fikk han muligheten til se og lre om verkene til mesteren Mari Fortuny i Marsal (Reus, 1838 Roma, 1874), svigersnnen til direktren for Prado-museet og ubestridt modell for mange kunstnere spanjoler fra andre halvdel av det nittende rhundre, hvis kunst var preget av pragmatiske scener av felles liv med stor livlighet (som siterer ordene til kritikeren Thophile Gautier "Fortuny as an etcher lik Goya og kommer nr Rembrandt").
Alandi brukte mesterens modeller flere ganger, s mye at han i 1879 sendte til Barcelona en kopi av slaget ved Tetuan og en av slaget ved Wad-Ras, noe som vitnet om hans store tekniske dyktighet. Etter at han kom tilbake til Spania og studerte ved San Fernando Higher Academy of Painting i Madrid, begynte hans bermmelse spre seg bredt, ogs takket vre hans hyppige deltakelse i de internasjonale salongene som gjorde ham kjent for allmennheten: p den nasjonale utstillingen i Belle Arti av 1884 presenterte maleriet The Catalan Shepherdess; han deltok deretter i kollektive utstillinger i Pars-rommet i 1892 og mai 1893; utstilt p Paris-salongen i 1893; han deltok p kunstutstillingen i Barcelona i 1894; i 1898, to r etter hans dd, ble hans verk Dl el Tono (Giving Her the Tone) publisert i Album des Saln.
Lerretet som er underskt her, laget av Alandi i 1888 i en alder av trettito, viser en tavernascene der to kvinner er synlige i forgrunnen, den ene sitter med ryggen snudd og spiller gitar og den andre vendt bort med en fast blikket til betrakteren, og to menn i bakgrunnen, den ene fortsatt med musikkinstrumentet i hnden, fanget mens de, fortryllet av det kvinnelige nrvret, svinger med vinglassene sine. Blant pionerene innen realistisk maleri i Spania, skiller Alandi seg ut her for en ekstraordinr evne til fange essensen og uttrykksevnen til motivene sine, gjennom godt kalibrerte utseende og positurer. Penselstrket er deigaktig, levende, fritt, med en absolutt evne til gjre materialet billedlig, men ogs intenst og flytende, i stand til simulere en livlig dynamikk. Kontrasten mellom lys og skygge blir et nkkelelement for forst maleriet: kunstneren bruker faktisk lys til modellere formene og skape en flelse av dybde og tredimensjonalitet, gjort enda mer fremhevet av det kromatiske valget. Fra en mrk bakgrunn i svakt lys, hvor jordnre og brunlige toner rder, dukker de to kvinnene frem i all sin kraft, direkte truffet av lysstrlen, hvis fysiognomi minner om typiske latinamerikanske trekk. De to fantastiske tradisjonelle katalanske kjolene, et sterkt symbol p kulturell identitet, som Alandi fokuserer all sin oppmerksomhet p, gr absolutt ikke ubemerket hen: et fargerikt kaleidoskop av forskjellige stoffer, broderier, blonder og blonder som har blitt ikonisk i iberisk folklore. Portrettene hans er derfor ikke enkle fysiske representasjoner, men ekte kulturelle og sosiale underskelser.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 384874191 |
---|---|
Sist endret | 13.12.2024, 18:15 |