Bildegalleri
(1/1)
Scuola veneta (fine XVII) - Figura allegorica femminile
Til salgs46 657 kr
Beskrivelse
Sent p 1600-tallet, venetiansk skole
Kvinnelig allegorisk figur
Olje p lerret, 107 x 148 cm
Denne plastgruppen p tre figurer ser ut til gi en representasjon av allegorien om nestekjrlighet, den viktigste blant de teologiske dyder. Bde motivet og komposisjonen med den unge og blomstrende kvinneskikkelsen omgitt av barn, hvorav den ene med hodet nr brystet hennes (som om han hadde sovnet etter amming), fr oss til lene oss mot denne identifikasjonen, selv om den er gtefull. figuren til det lille barnet med ryggen snudd. Den ikonografiske lsningen tilsvarer den mest utbredte typologien for veldedighet i maleriet fra det syttende og det attende rhundre. Den stammer fra Cesare Ripas Iconologia, som foreskriver den rde kjolen til kvinnen og tre barn som holdes inntil henne, hvorav den ene er festet til brystet.
Maleriet kan knyttes til billedverdenen til det venetianske territoriet p slutten av 1600-tallet, frst og fremst knyttet til den billedstilen som kalles "mrkt maleri". Etablert i Venezia p initiativ av napolitaneren Luca Giordano og genoveseren Giovanni Battista Langetti, var rekken av mrke nominerte en slags nytolkning av Caravaggism med enda strre dramatisk kraft. Tenebrosi pustet ut de voldsomme gapene mellom lys og skygge, og skjerpet den formelle chiaroscuroen gjennom den typisk venetianske kolorismen og den nye forkjrligheten for de mrkeste, hardeste og villeste temaene. Mrkets kultur pvirket malere som Bellucci og Sebastiano Ricci, men ogs Pietro Negri, Johann Carl Loth og mange andre. Se i sammenligning utfordringen til Apollo og Marsyas (Pan) fra Gemaldegalerie i Belrino, Venus og Mars i Buonconsiglio-slottet i Trento og igjen Flora og den hellige familien til de bayerske statlige malerisamlingene av maleren av tysk opprinnelse , ogs kjent som Carlotto (Mnchen, 1632 Venezia, 6. oktober 1698), hvis billedaktivitet foregikk hovedsakelig i Venezia. I lagunen pnet Loth et verksted som var av stor betydning for de tallrike tyske kunstnerne som dermed ble opplrt i smaken til de mrke venetianerne. Andre referanser kan finnes i malerier som Nero undersker kroppen til Agrippina, 1670-79, Dresden, Gemldegalerie Alte Meister av Pietro Negri (1628 - 1679) eller i Allegroia of pure love av Antonio Zanchi (1632-1722), ogs De er malere som blander tradisjonen med venetiansk maleri, laget av farger med mrkets sprk laget av lys og skygger.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av ministeren for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Kvinnelig allegorisk figur
Olje p lerret, 107 x 148 cm
Denne plastgruppen p tre figurer ser ut til gi en representasjon av allegorien om nestekjrlighet, den viktigste blant de teologiske dyder. Bde motivet og komposisjonen med den unge og blomstrende kvinneskikkelsen omgitt av barn, hvorav den ene med hodet nr brystet hennes (som om han hadde sovnet etter amming), fr oss til lene oss mot denne identifikasjonen, selv om den er gtefull. figuren til det lille barnet med ryggen snudd. Den ikonografiske lsningen tilsvarer den mest utbredte typologien for veldedighet i maleriet fra det syttende og det attende rhundre. Den stammer fra Cesare Ripas Iconologia, som foreskriver den rde kjolen til kvinnen og tre barn som holdes inntil henne, hvorav den ene er festet til brystet.
Maleriet kan knyttes til billedverdenen til det venetianske territoriet p slutten av 1600-tallet, frst og fremst knyttet til den billedstilen som kalles "mrkt maleri". Etablert i Venezia p initiativ av napolitaneren Luca Giordano og genoveseren Giovanni Battista Langetti, var rekken av mrke nominerte en slags nytolkning av Caravaggism med enda strre dramatisk kraft. Tenebrosi pustet ut de voldsomme gapene mellom lys og skygge, og skjerpet den formelle chiaroscuroen gjennom den typisk venetianske kolorismen og den nye forkjrligheten for de mrkeste, hardeste og villeste temaene. Mrkets kultur pvirket malere som Bellucci og Sebastiano Ricci, men ogs Pietro Negri, Johann Carl Loth og mange andre. Se i sammenligning utfordringen til Apollo og Marsyas (Pan) fra Gemaldegalerie i Belrino, Venus og Mars i Buonconsiglio-slottet i Trento og igjen Flora og den hellige familien til de bayerske statlige malerisamlingene av maleren av tysk opprinnelse , ogs kjent som Carlotto (Mnchen, 1632 Venezia, 6. oktober 1698), hvis billedaktivitet foregikk hovedsakelig i Venezia. I lagunen pnet Loth et verksted som var av stor betydning for de tallrike tyske kunstnerne som dermed ble opplrt i smaken til de mrke venetianerne. Andre referanser kan finnes i malerier som Nero undersker kroppen til Agrippina, 1670-79, Dresden, Gemldegalerie Alte Meister av Pietro Negri (1628 - 1679) eller i Allegroia of pure love av Antonio Zanchi (1632-1722), ogs De er malere som blander tradisjonen med venetiansk maleri, laget av farger med mrkets sprk laget av lys og skygger.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av ministeren for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 384875245 |
---|---|
Sist endret | 13.12.2024, 18:27 |