Bildegalleri
(1/1)
Utsikt over Petersplassen - Mikromosaikk - 1800-1850 - Petersplassen
Til salgs5 248 kr
Beskrivelse
Detaljert beskrivelse
Roma, 1800-tallet
Utsikt over Petersplassen
svart onyx med mikromosaikk, 5x3,8 cm
Mikromosaikken som et kunstnerisk sprk definert i de tekniske reglene og i oppfinnelsesfeltet ble fdt i Roma i siste fjerdedel av det attende rhundre. Byen er hjemmet til Vatikanets mosaikkstudio som ble etablert i 1727 og kan skryte av fortreffelighet innen mosaikkkunst oppndd med det flere hundre r gamle utsmykningen av Vatikanets basilika, startet i 1578 og enn ikke fullfrt. Den kulturelle konteksten favoriserer studiet av det antikke bde nr det gjelder komposisjonsregler og nr det gjelder figurativt innhold.
Allerede p slutten av det attende rhundre var Piazza di Spagna og de tilsttende gatene, favorittsteder for utenlandske reisende som bodde i byen, fylt med private studioer hvor sm mosaikker i spunnet emaljer ble laget og solgt. Til og med Vatikanets mosaikkstudio, tradisjonelt knyttet til skapelsen av verk av hellige emner, begynte produksjonen av profane emner fra 1795, utfrt med den nye teknikken, for komme inn p det blomstrende bymarkedet.
Nr det gjelder ikonografien, flger den smaken av den dominerende billedkulturen. I den frste produksjonsfasen ser han p en ikonografi inspirert av antikken. Oppdagelsene av Herculaneum og Pompeii, spesielt av billedapparatet som ble formidlet gjennom utgivelsen av de tte bindene av Antiquities of Herculaneum utstilt, utgitt mellom 1757 og 1792, tilbyr modeller for representasjon av et variert og fantastisk repertoar.
Siden tidlig p 1800-tallet har mikromosaikken kombinert klassisk-mytologiske temaer med en ikonografi som p den ene siden flger trenden med synet p romerske ruiner og monumenter, og p den andre en serie temaer knyttet til dyre- og blomsterverdenen. , til scener av folkelivet, til landskapet. Temaene som mikromosaikken konsekvent insisterer p, er imidlertid de som skildrer Roma med landskapet og spesielt Tiburtino-landskapet. Keiserbyen og den kristne byen byr p suggestive panoramaer, som i dette tilfellet. Massen til Colosseum og det store rommet p Petersplassen med basilikaen som stikker ut mot himmelen er oversatt til dimensjoner s sm at de passer inn i rammen p denne papirvekten.
Opprettelsen av en liten mosaikk begynte med fylle sttten med mastikk og deretter med et lag med gips. Motivet som skulle komponeres ble tegnet med kull p krittet. Utfrelsen skjedde s ved fjerne, etter hverandre, sm deler av gips og sette inn fliser egnet for gjenskape den delen av utskjringsdesignet inn i den underliggende mastikken. Byggetiden var knyttet til herding som varierte med tykkelsen og strrelsen p arbeidet som skulle lages (mneder eller r). Nr krydringen var ferdig, ble det utfrt en veldig delikat voksbehandling for lukke sprekkene, og deretter begynte utjevningen med flint- og blypolering.
containerboksen er fra en senere periode og inneholdt trolig en medalje
nyaktig innpakning og frakt er garantert
Roma, 1800-tallet
Utsikt over Petersplassen
svart onyx med mikromosaikk, 5x3,8 cm
Mikromosaikken som et kunstnerisk sprk definert i de tekniske reglene og i oppfinnelsesfeltet ble fdt i Roma i siste fjerdedel av det attende rhundre. Byen er hjemmet til Vatikanets mosaikkstudio som ble etablert i 1727 og kan skryte av fortreffelighet innen mosaikkkunst oppndd med det flere hundre r gamle utsmykningen av Vatikanets basilika, startet i 1578 og enn ikke fullfrt. Den kulturelle konteksten favoriserer studiet av det antikke bde nr det gjelder komposisjonsregler og nr det gjelder figurativt innhold.
Allerede p slutten av det attende rhundre var Piazza di Spagna og de tilsttende gatene, favorittsteder for utenlandske reisende som bodde i byen, fylt med private studioer hvor sm mosaikker i spunnet emaljer ble laget og solgt. Til og med Vatikanets mosaikkstudio, tradisjonelt knyttet til skapelsen av verk av hellige emner, begynte produksjonen av profane emner fra 1795, utfrt med den nye teknikken, for komme inn p det blomstrende bymarkedet.
Nr det gjelder ikonografien, flger den smaken av den dominerende billedkulturen. I den frste produksjonsfasen ser han p en ikonografi inspirert av antikken. Oppdagelsene av Herculaneum og Pompeii, spesielt av billedapparatet som ble formidlet gjennom utgivelsen av de tte bindene av Antiquities of Herculaneum utstilt, utgitt mellom 1757 og 1792, tilbyr modeller for representasjon av et variert og fantastisk repertoar.
Siden tidlig p 1800-tallet har mikromosaikken kombinert klassisk-mytologiske temaer med en ikonografi som p den ene siden flger trenden med synet p romerske ruiner og monumenter, og p den andre en serie temaer knyttet til dyre- og blomsterverdenen. , til scener av folkelivet, til landskapet. Temaene som mikromosaikken konsekvent insisterer p, er imidlertid de som skildrer Roma med landskapet og spesielt Tiburtino-landskapet. Keiserbyen og den kristne byen byr p suggestive panoramaer, som i dette tilfellet. Massen til Colosseum og det store rommet p Petersplassen med basilikaen som stikker ut mot himmelen er oversatt til dimensjoner s sm at de passer inn i rammen p denne papirvekten.
Opprettelsen av en liten mosaikk begynte med fylle sttten med mastikk og deretter med et lag med gips. Motivet som skulle komponeres ble tegnet med kull p krittet. Utfrelsen skjedde s ved fjerne, etter hverandre, sm deler av gips og sette inn fliser egnet for gjenskape den delen av utskjringsdesignet inn i den underliggende mastikken. Byggetiden var knyttet til herding som varierte med tykkelsen og strrelsen p arbeidet som skulle lages (mneder eller r). Nr krydringen var ferdig, ble det utfrt en veldig delikat voksbehandling for lukke sprekkene, og deretter begynte utjevningen med flint- og blypolering.
containerboksen er fra en senere periode og inneholdt trolig en medalje
nyaktig innpakning og frakt er garantert
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 384875793 |
---|---|
Sist endret | 13.12.2024, 18:32 |