Bildegalleri
(1/1)
Martino Altomonte (1657–1745), Attr. - Sant'Orsola in gloria
Til salgs46 657 kr
Beskrivelse
Martino Altomonte (Napoli, 1657 Wien, 1745), attr.
Den hellige Ursula i herlighet
Olje p lerret, 135 x 88 cm
Det frste beviset p livet til Saint Ursula dateres tilbake til 900-tallet, da relikviene til mange unge kvinner ble funnet i en krypt nr Kln. Disse relikviene var assosiert med en lokal legende som fortalte om en britisk prinsesse ved navn Ursula og hennes elleve tusen jomfruer, martyrdden av hunerne.
I flge tradisjonen nektet Orsola, forlovet med en hunnisk prins, gifte seg for vie seg til det religise livet. Sammen med tusenvis av jomfruer gikk han om bord p et skip til Roma for valfarte og motta dp. Da de kom tilbake fant de Colonia beleiret av hunerne. I stedet for gi avkall p troen, lot jomfruene seg drepe av barbarene. Spesielt Orsola ble gjennomboret av en pil. Og det er nettopp yeblikket fr dden som er avbildet i bunnen av maleriet: Orsola bundet til stokker er i ferd med bli truffet av pilen som allerede er nikket av soldaten, i det fjerne vitner et virvar av kropper om den brutale episoden.
I midten av komposisjonen er helgenfiguren hevet til himmelen, i en virvel av skyer og guddommelig lys. Klrne hans er raffinerte og rike: de gylne profilene til kappene, perlene rundt halsen, kronen og den hermelinbelagte kappen understreker hans kongelige avstamning. I hendene holder han hndflatens symbol p martyrdden mens to engler ved fttene hans holder pilene, som en referanse til hans grusomme dd, liljen, som henspiller p hans renhet og jomfruelighet og laurbrkransen, symbol p seier og triumf.
Sammensetningen av maleriet, spesielt i behandlingen av helgenens ansikt med ynene vendt oppover i en dyp guddommelig ekstase, tillater oss koble det nvrende maleriet til produksjonen av Martino Altomonte (Napoli, 1657 Wien, 1745). Noen verk av mesteren er sitert for bevise attribusjonen, for eksempel lerretet til Saint Bernard-alteret i Lilienfeld Abbey; i den huskes de sterke chiaroscuro-kontrastene i ansiktet og den generelle varme tonen i komposisjonen i vrt maleri. Den samme forsiktige bruken av skygger, spesielt i beskrivelsen av ansikter, finnes ogs i andre malerier som oppstandelsen av snnen til enken av Naim i kirken San Carlo Borromeo, Wien, eller korsfestelsen med Maria Magdalena i Kunsthistorisk museum.
Martino Altomonte ble fdt i 1657 i Napoli, byen som faren hans, opprinnelig fra Tyrol, hadde emigrert til. Hans egentlige navn er Johann Martin Hohenberg. Altomonte trente som lrling hos Baciccia og deretter hos Giacinto Brandi og Carlo Maratta. Etter en lang kunstnerisk reise i 1684 ble han hoffmaleren til John III Sobieski, kongen av Polen, og for anledningen skiftet han navn til Altomonte.
P oppdrag fra kongen henrettet han blant annet to skildringer av Johannes IIIs seire over tyrkerne, The Route of the Siege of Vienna og slaget ved Parkany (n i sognekirken Zlkiew, Lviv-provinsen). Deretter dekorerte han Sobieskis bolig i Wilanow nr Warszawa (de mytologiske scenene kan tilskrives ham) og malte mange portretter. Blant disse er portrettet av dronning Maria Casimira med barna hennes spesielt verdt nevne, en komplisert allegorisk komposisjon, inspirert av eksempler p fransk hoffmaleri. Etter kongens dd (1696) gikk Altomonte i tjeneste for forskjellige polske aristokratiske familier: Wodzicki, marskalk Stanislaw Jan Jablonowski, Jan Dobrogost Bonawentura Krasinski. Verkene fra denne perioden er alle delagt.
Invasjonen av Polen av Karl XII presset Altomonte til forlate staten til Wien, hvor han flyttet i 1703. I 1707 ble han tatt opp ved Malerakademiet og utnevnt til assistent for direktren, Peter von Strude. I rene 1703-1720 viet han seg fremfor alt, p oppdrag fra den keiserlige familien, til dekorative verk, som i Mirabell-palasset i Salzburg (1718), eller til komposisjoner av bibelsk og mytologisk art (Susanna og de eldste, 1709 , n i Belvedere-museet i Wien). Det mest kjente verket i denne perioden er taket (1716) i marmorhallen i Nedre Belvedere med prins Eugenes apoteose, en stor allegorisk freskomaleri som er typisk for den sterrikske barokken p begynnelsen av det attende rhundre. I 1720 flyttet han til Linz, og i denne byen, vekslende opphold i cistercienserklosteret Heiligenkreuz, ble han vrende til sin dd. I denne siste perioden dedikerte han seg fremfor alt til male religise emner, og utfrte en rekke malerier for sterrikske kirker (Heiligenkreuz, Herzogenburg, St. Polten, Linz, Wilhering, Kremsmnster, etc.).
Altomonte utviklet en blandet napolitansk-venetiansk stil som lenge ville utgjre standarden for wiensk barokkmaleri. I sine malerier var han i stand til introdusere pastelltonene som er typiske for venetiansk maleri blant elementene i dramatisk napolitansk chiaroscuro.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av ministeren for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Den hellige Ursula i herlighet
Olje p lerret, 135 x 88 cm
Det frste beviset p livet til Saint Ursula dateres tilbake til 900-tallet, da relikviene til mange unge kvinner ble funnet i en krypt nr Kln. Disse relikviene var assosiert med en lokal legende som fortalte om en britisk prinsesse ved navn Ursula og hennes elleve tusen jomfruer, martyrdden av hunerne.
I flge tradisjonen nektet Orsola, forlovet med en hunnisk prins, gifte seg for vie seg til det religise livet. Sammen med tusenvis av jomfruer gikk han om bord p et skip til Roma for valfarte og motta dp. Da de kom tilbake fant de Colonia beleiret av hunerne. I stedet for gi avkall p troen, lot jomfruene seg drepe av barbarene. Spesielt Orsola ble gjennomboret av en pil. Og det er nettopp yeblikket fr dden som er avbildet i bunnen av maleriet: Orsola bundet til stokker er i ferd med bli truffet av pilen som allerede er nikket av soldaten, i det fjerne vitner et virvar av kropper om den brutale episoden.
I midten av komposisjonen er helgenfiguren hevet til himmelen, i en virvel av skyer og guddommelig lys. Klrne hans er raffinerte og rike: de gylne profilene til kappene, perlene rundt halsen, kronen og den hermelinbelagte kappen understreker hans kongelige avstamning. I hendene holder han hndflatens symbol p martyrdden mens to engler ved fttene hans holder pilene, som en referanse til hans grusomme dd, liljen, som henspiller p hans renhet og jomfruelighet og laurbrkransen, symbol p seier og triumf.
Sammensetningen av maleriet, spesielt i behandlingen av helgenens ansikt med ynene vendt oppover i en dyp guddommelig ekstase, tillater oss koble det nvrende maleriet til produksjonen av Martino Altomonte (Napoli, 1657 Wien, 1745). Noen verk av mesteren er sitert for bevise attribusjonen, for eksempel lerretet til Saint Bernard-alteret i Lilienfeld Abbey; i den huskes de sterke chiaroscuro-kontrastene i ansiktet og den generelle varme tonen i komposisjonen i vrt maleri. Den samme forsiktige bruken av skygger, spesielt i beskrivelsen av ansikter, finnes ogs i andre malerier som oppstandelsen av snnen til enken av Naim i kirken San Carlo Borromeo, Wien, eller korsfestelsen med Maria Magdalena i Kunsthistorisk museum.
Martino Altomonte ble fdt i 1657 i Napoli, byen som faren hans, opprinnelig fra Tyrol, hadde emigrert til. Hans egentlige navn er Johann Martin Hohenberg. Altomonte trente som lrling hos Baciccia og deretter hos Giacinto Brandi og Carlo Maratta. Etter en lang kunstnerisk reise i 1684 ble han hoffmaleren til John III Sobieski, kongen av Polen, og for anledningen skiftet han navn til Altomonte.
P oppdrag fra kongen henrettet han blant annet to skildringer av Johannes IIIs seire over tyrkerne, The Route of the Siege of Vienna og slaget ved Parkany (n i sognekirken Zlkiew, Lviv-provinsen). Deretter dekorerte han Sobieskis bolig i Wilanow nr Warszawa (de mytologiske scenene kan tilskrives ham) og malte mange portretter. Blant disse er portrettet av dronning Maria Casimira med barna hennes spesielt verdt nevne, en komplisert allegorisk komposisjon, inspirert av eksempler p fransk hoffmaleri. Etter kongens dd (1696) gikk Altomonte i tjeneste for forskjellige polske aristokratiske familier: Wodzicki, marskalk Stanislaw Jan Jablonowski, Jan Dobrogost Bonawentura Krasinski. Verkene fra denne perioden er alle delagt.
Invasjonen av Polen av Karl XII presset Altomonte til forlate staten til Wien, hvor han flyttet i 1703. I 1707 ble han tatt opp ved Malerakademiet og utnevnt til assistent for direktren, Peter von Strude. I rene 1703-1720 viet han seg fremfor alt, p oppdrag fra den keiserlige familien, til dekorative verk, som i Mirabell-palasset i Salzburg (1718), eller til komposisjoner av bibelsk og mytologisk art (Susanna og de eldste, 1709 , n i Belvedere-museet i Wien). Det mest kjente verket i denne perioden er taket (1716) i marmorhallen i Nedre Belvedere med prins Eugenes apoteose, en stor allegorisk freskomaleri som er typisk for den sterrikske barokken p begynnelsen av det attende rhundre. I 1720 flyttet han til Linz, og i denne byen, vekslende opphold i cistercienserklosteret Heiligenkreuz, ble han vrende til sin dd. I denne siste perioden dedikerte han seg fremfor alt til male religise emner, og utfrte en rekke malerier for sterrikske kirker (Heiligenkreuz, Herzogenburg, St. Polten, Linz, Wilhering, Kremsmnster, etc.).
Altomonte utviklet en blandet napolitansk-venetiansk stil som lenge ville utgjre standarden for wiensk barokkmaleri. I sine malerier var han i stand til introdusere pastelltonene som er typiske for venetiansk maleri blant elementene i dramatisk napolitansk chiaroscuro.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av ministeren for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 384875941 |
---|---|
Sist endret | 13.12.2024, 18:34 |