Bildegalleri
(1/1)
Scuola italiana (XVI-XVII) - Cristo Benedicente
Til salgs32 660 kr
Beskrivelse
Skole p 1500-1700-tallet
Velsigne Kristus
Olje p lerret, 58 x 69 cm
Med ramme, 73 x 83 cm
Ikonografien til Salvator Mundi minner om, berikende den, den guddommelige dedikasjonen til menneskeheten, med spesiell referanse til Kristi offer for frelse for alle. Attributten til kloden fordmmer faktisk Urbi et orbi-utvidelsen av den guddommelige velsignelsen, erklrt i det nvrende maleriet av Kristus selv gjennom gesten av hyre hnd, hellig par excellence. Kodifiseringen av globusattributtet dateres tilbake i antikken til den hedenske representasjonen av den romerske keiseren skulpturert i basrelieff eller preget av statsmynten som brer seierskloden, en eksplisitt referanse til hans militre erobringer. I utviklingen av en moderne ikonografi som stemte overens med de solide figurative referansene, p den ene siden senromerske, p den andre jdiske, aksepterte de frste kristne kunstnerne betydningen av kloden holdt av keiseren for tilskrive den Kristus, den sanne og siste keiser, regjerende i jordiske og overjordiske verdener.
Figurtypen fikk etter hvert stor anerkjennelse bde for budskapets umiddelbarhet og for den fengslende estetiseringen av velsignelsesgesten. I dette maleriet lyser en dobbel lyskilde opp Jesus-figuren, den ene kommer fra nimbus, og lyser delikat opp det brune bakteppet som scenen presenteres i, den andre fra Kristus selv, og lyser opp den rde kappen han har p seg. De knitrende foldene p den bl kappen plassert p hyre skulder liver opp portrettet, beriket av den metodiske presentasjonen av Snnen i trekvart visning, her foretrukket fremfor den ofte utbredte klassiske hieratiske frontaliteten. P kloden velger kunstneren trykke p profilen til de fremkomne landene, og reserverer et hvitt glimt i korrespondanse med Jesu hnd.
Kunsthistorien oppregner flere utmerkede eksempler p dette emnet: det er nok minne om velsignelsen Kristus av Antonello da Messina (National Gallery of London), selv om den ikke holder kloden; eller til og med de flamske eksemplene som er bevart p Museum Mayer van den Bergh (Antwerpen) av en anonym kunstner fra det sekstende rhundre og ved Philadelphia Museum of Art, et verk av Gerard David. Nr det gjelder den italienske brsten, husker vi fortsatt Salvator Mundi av Andrea Previtali (National Gallery i London) og av Titian (St. Petersburg, State Hermitage Museum).
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Velsigne Kristus
Olje p lerret, 58 x 69 cm
Med ramme, 73 x 83 cm
Ikonografien til Salvator Mundi minner om, berikende den, den guddommelige dedikasjonen til menneskeheten, med spesiell referanse til Kristi offer for frelse for alle. Attributten til kloden fordmmer faktisk Urbi et orbi-utvidelsen av den guddommelige velsignelsen, erklrt i det nvrende maleriet av Kristus selv gjennom gesten av hyre hnd, hellig par excellence. Kodifiseringen av globusattributtet dateres tilbake i antikken til den hedenske representasjonen av den romerske keiseren skulpturert i basrelieff eller preget av statsmynten som brer seierskloden, en eksplisitt referanse til hans militre erobringer. I utviklingen av en moderne ikonografi som stemte overens med de solide figurative referansene, p den ene siden senromerske, p den andre jdiske, aksepterte de frste kristne kunstnerne betydningen av kloden holdt av keiseren for tilskrive den Kristus, den sanne og siste keiser, regjerende i jordiske og overjordiske verdener.
Figurtypen fikk etter hvert stor anerkjennelse bde for budskapets umiddelbarhet og for den fengslende estetiseringen av velsignelsesgesten. I dette maleriet lyser en dobbel lyskilde opp Jesus-figuren, den ene kommer fra nimbus, og lyser delikat opp det brune bakteppet som scenen presenteres i, den andre fra Kristus selv, og lyser opp den rde kappen han har p seg. De knitrende foldene p den bl kappen plassert p hyre skulder liver opp portrettet, beriket av den metodiske presentasjonen av Snnen i trekvart visning, her foretrukket fremfor den ofte utbredte klassiske hieratiske frontaliteten. P kloden velger kunstneren trykke p profilen til de fremkomne landene, og reserverer et hvitt glimt i korrespondanse med Jesu hnd.
Kunsthistorien oppregner flere utmerkede eksempler p dette emnet: det er nok minne om velsignelsen Kristus av Antonello da Messina (National Gallery of London), selv om den ikke holder kloden; eller til og med de flamske eksemplene som er bevart p Museum Mayer van den Bergh (Antwerpen) av en anonym kunstner fra det sekstende rhundre og ved Philadelphia Museum of Art, et verk av Gerard David. Nr det gjelder den italienske brsten, husker vi fortsatt Salvator Mundi av Andrea Previtali (National Gallery i London) og av Titian (St. Petersburg, State Hermitage Museum).
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 384878048 |
---|---|
Sist endret | 13.12.2024, 18:56 |