Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Nunzio Rossi (1626-1651), Ambito di - San Girolamo
Til salgs32 660 kr
Beskrivelse
CARAVAGGESCO-MALER P 1600-TALET
(Aktiv i Roma i andre halvdel av 1600-tallet)
Den hellige Jerome
MERKNADER: Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Det upubliserte maleriet skildrer en bibelsk scene representert av den hellige Hieronymus, kirkens far som plasserte Bibelen i sentrum av livet sitt: han oversatte den til det latinske sprket, kommenterte den i verkene sine, og fremfor alt forpliktet seg til etterleve den. konkret i hans lange jordiske tilvrelse, til tross for den velkjente vanskelige og brennende karakteren mottatt fra naturen. Han studerte leksikonet, men drevet til askese trakk han seg tilbake til rkenen nr Antiokia og levde i bot. Etter ha blitt prest s lenge han beholdt sin uavhengighet som munk, begynte han en intens litterr virksomhet. I Roma samarbeidet han med pave Damasus og vendte etter hans dd tilbake til Jerusalem hvor
han deltok i en rekke kontroverser for troen, og grunnla klosteret der han dde ikke langt fra Fdselskirken. Av en brennende karakter, spesielt i hans forfatterskap, var han ikke en mystiker og vakte konsensus eller kontrovers, og kritiserte laster og hykleri. Han var en utrettelig forfatter, stor lrd og utmerket oversetter, og han var ansvarlig for Bibelens latinske Vulgata, som han la til kommentarer som fortsatt er like viktige i dag som de om profetenes bker. I motsetning til tradisjonell ikonografi, er den hellige stylet med hr som ikke er for gammelt, mens settingen er naken og essensiell i trd med tradisjonen.
Representasjonen av denne halvfiguren, underskt med r realisme og en intens mrk smak, presenteres i forgrunnen og litt trekvart sett, med blikket vendt nedover, i en handling av tilbedelse av Jesus.
Maleriet laget med tette og fyldige penselstrk bar en samlerhenvisning til Nunzio Rossi (Napoli 1626 - Sicilia 1651), og etter en restaurering i laboratoriet til professor Gaetano Eduardo Alagna, forfatter
av verket m iflge kritikere skes i korpuset av verker av Giacinto Brandi (Poli, 1623; Roma, 1691).
Med referanse til verkets stilistiske kjennetegn er det viktig understreke at vi str overfor en komposisjon utfrt av en god maler fra den sentrale italienske skolen som var aktiv p 1600-tallet, en talentfull kunstner som var i stand til skape en skildring med sporadisk eksekutiv flyt. ; akutte og varierte ideer kommer tydelig frem, alt fra de dyktige lysende kontrastene som stammer fra verkene til Giovanni Lanfranco, til gjenlesingen av Caravaggios tenebrisme. Man skal heller ikke overse at penselstrkenes selvsikre vei, nesten tegnet og sterkt chiaroscuro, avslrer en kultivert og sammensatt grafisk og billedlig oppfrsel, gjennomsyret av saftige sitater fra den siste sesongen av den huskede Caravaggio og ikke mindre inspirert av de kraftige hydepunktene som var karakteristiske for Guercino i Roma; men i det aktuelle maleriet fremheves et komposisjonsskjema av Emiliansk opprinnelse, fremfor alt hentet fra kunnskap om verkene til Giovanni Lanfranco.
Det aktuelle lerretet faller fullt ut innenfor denne forskningslinjen og presenterer likheter med skapelsene til Giacinto Brandi nr det gjelder uttrykksstyrke og sregen tolkning.
Videre m lerretet plasseres kronologisk nr det er modent, og iflge grundig forskning utfrt av Guendalina Serafinelli, i andre halvdel av det ttende tiret, da malerens Lanfranchian-underlag inkluderer ikke bare den obskure leksjonen til Mattia Preti, men ogs en elegant lshet i berring, for understreke barokkeksegesen til forfatteren som kommer til en ekstraordinr syntese av de kapitolinske billedretningene ved kombinere naturalistisk visjon og barokklisenser. utvilsom konsensus. Med dette verket klarer kunstnerens personlige barokkeksegese omskrive de mange billedretningene til Roma fra det syttende rhundre, ved kombinere den naturalistiske visjonen med strukturens soliditet, og takket vre denne syntesen oppnr han en utvilsom kritisk konsensus rundt midten av rhundret. , som fr Francesco Scanelli til si at: Pierfrancesco Mola, Frabitio Chiari og Giacinto Brandi ikke har vanlige forventninger, ikke engang i ung alder.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i rimelig generell stand tatt i betraktning maleriets alder. Bildeoverflaten har patina og er ikke vanskelig lese. Sttten er omtrukket. Vi noterer oss - i Woods lys - noen sm spredte restaureringer, men ingenting av betydning. En subtil aldersrelatert knitring er synlig i sollys. Mlene p lerretet er cm. 6546,5.
Maleriet selges uinnrammet, selv om det er innrammet i en vakker gullramme.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 384878239 |
---|---|
Sist endret | 13.12.2024, 18:57 |