Bildegalleri
(1/1)
Massimo Stanzione (1585 – 1656), Workshop of - Santa Maddalena in meditazione
Til salgs87 773 kr
Beskrivelse
Workshop av MASSIMO STANZIONE
(Orta di Atella eller Frattamaggiore, 1585 - Napoli, 1656)
Den hellige Magdalena i meditasjon
Olje p lerret, cm. 92 x 73,5
Rammeml cm. 108 x 88 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Det upubliserte verket illustrerer en episode med den hellige Magdalena i meditasjon som hovedpersonen, et ikonografisk emne som har vrt spesielt utbredt siden motreformasjonstiden som en refleksjon av kirkens intensjon om stimulere hengivenhet til bekjennelsesakramentet.
Skikkelsen til Maria Magdalena var veldig kjr som et bilde p sann kjrlighet til Kristus og oppriktig bot. I flge det klassiske opplegget mtte en god skildring av Magdalena inneholde tre elementer: det estetiske, representert ved kvinnelig skjnnhet, det botsmessige, generelt det strenge landskapet og det ekstatiske.
Nedsenket i et nesten nytralt og mrkt scenario p en steinete bakgrunn som nesten gr i ett, dominerer helgenens skikkelse, i forgrunnen og herlig malt og opplyst av et ekstraordinrt strlende lys, mens hun holder blikket mot krusifikset, i sken etter forlsning fra begtte synder; nederst til venstre er imidlertid typiske elementer fra ikonografien representert, i dette tilfellet hodeskallen som et memento mori. Maleren fremkaller de indre bevegelsene til Magdalenes sjel med ynde og flsomhet, og uddeliggjr deres manifestasjoner i visuell form.
Maleriet er faktisk skapt med sjenerse og myke penselstrk, fulle av drivkraft og fullt av et strengt lys som lyser opp ansiktets og hendene. Selv om det er pvirket av sm restaureringer og oksidering, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, med en Caravaggio-aktig og naturalistisk karakter aktiv i Napoli i frste halvdel av det syttende rhundre.
Allerede tilskrevet i samlingen som den tilhrer som en kopi fra verkstedet til Massimo Stanzione (Orta di Atella eller Frattamaggiore, 1585 - Napoli, 1656), kan mesterens direkte hnd ikke utelukkes - etter en renseoperasjon.
Verket er faktisk en versjon, med identiske ml, av lerretet som er bevart p Palazzo Lanfranchi, Museum of Medieval and Modern Art of Basilicata, i Matera. Slik var beundring for Massimo Stanziones kunst at han fikk kallenavnet napolitaneren Guido Reni. Faktisk kombinerer verkene hans klassisismen til det Emilianske maleriet av Reni og Domenichino med tenebrismen som ble testamentert av Caravaggio. Han startet som portrettist, og fikk deretter konnotasjonen av en barokkmaler dedikert til hellige tider, hans viktigste verk er faktisk anerkjent i de store altertavlene s vel som i freskomaleriene for napolitanske kirker. Kunstnerisk rival til Jusepe de Ribera, han dominerte den napolitanske scenen i frste halvdel av det syttende rhundre som Spagnoletto. Stanzione pvirket sterkt det napolitanske billedmiljet som fulgte ham, etter ha vrt en viktig leder. Han hadde en stor og umiddelbar tilhengerskare, og konverterte malere som Filippo Vitale og Francesco Guarino til sine temaer, som inntil da hadde uttrykt seg i den naturalistiske tradisjonen. Blant hans mange studenter eller tilhengere nevner vi: Andrea Vaccaro, Bernardo Cavallino, Muzio Rossi (Nunzio), Pacecco De Rosa, Onofrio Palumbo, Domenico Gargiulo, Giovanni Ricca, Giuseppe Marullo, Nicola Marigliano, Antonio De Bellis, Agostino og Giuseppe Beltrano, Carlo Rosa, Domenico Finoglia, Andrea og Niccol Malinconico, Nicol De Simone. Alle kunstneriske personligheter, ofte av hyeste niv, som utvetydig stigmatiserte Massimo Stanziones viktige bidrag i det napolitanske kunstneriske panoramaet p 1600-tallet.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er verket i rimelig allmenntilstand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte gamle restaureringer og noen lett opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. I sollys er en fin knitring relatert til epoken synlig. Maleriet har ftt en ny linje. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 92 x 73,5. Maleriet er pyntet med en vakker gyllen ramme (rammestrrelse ca. 108 x 88 x 6 cm, defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
PROVENIENS: Privat samling
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
P grunn av helligdager kan forsendelser trege eller forsinke.
(Orta di Atella eller Frattamaggiore, 1585 - Napoli, 1656)
Den hellige Magdalena i meditasjon
Olje p lerret, cm. 92 x 73,5
Rammeml cm. 108 x 88 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Det upubliserte verket illustrerer en episode med den hellige Magdalena i meditasjon som hovedpersonen, et ikonografisk emne som har vrt spesielt utbredt siden motreformasjonstiden som en refleksjon av kirkens intensjon om stimulere hengivenhet til bekjennelsesakramentet.
Skikkelsen til Maria Magdalena var veldig kjr som et bilde p sann kjrlighet til Kristus og oppriktig bot. I flge det klassiske opplegget mtte en god skildring av Magdalena inneholde tre elementer: det estetiske, representert ved kvinnelig skjnnhet, det botsmessige, generelt det strenge landskapet og det ekstatiske.
Nedsenket i et nesten nytralt og mrkt scenario p en steinete bakgrunn som nesten gr i ett, dominerer helgenens skikkelse, i forgrunnen og herlig malt og opplyst av et ekstraordinrt strlende lys, mens hun holder blikket mot krusifikset, i sken etter forlsning fra begtte synder; nederst til venstre er imidlertid typiske elementer fra ikonografien representert, i dette tilfellet hodeskallen som et memento mori. Maleren fremkaller de indre bevegelsene til Magdalenes sjel med ynde og flsomhet, og uddeliggjr deres manifestasjoner i visuell form.
Maleriet er faktisk skapt med sjenerse og myke penselstrk, fulle av drivkraft og fullt av et strengt lys som lyser opp ansiktets og hendene. Selv om det er pvirket av sm restaureringer og oksidering, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, med en Caravaggio-aktig og naturalistisk karakter aktiv i Napoli i frste halvdel av det syttende rhundre.
Allerede tilskrevet i samlingen som den tilhrer som en kopi fra verkstedet til Massimo Stanzione (Orta di Atella eller Frattamaggiore, 1585 - Napoli, 1656), kan mesterens direkte hnd ikke utelukkes - etter en renseoperasjon.
Verket er faktisk en versjon, med identiske ml, av lerretet som er bevart p Palazzo Lanfranchi, Museum of Medieval and Modern Art of Basilicata, i Matera. Slik var beundring for Massimo Stanziones kunst at han fikk kallenavnet napolitaneren Guido Reni. Faktisk kombinerer verkene hans klassisismen til det Emilianske maleriet av Reni og Domenichino med tenebrismen som ble testamentert av Caravaggio. Han startet som portrettist, og fikk deretter konnotasjonen av en barokkmaler dedikert til hellige tider, hans viktigste verk er faktisk anerkjent i de store altertavlene s vel som i freskomaleriene for napolitanske kirker. Kunstnerisk rival til Jusepe de Ribera, han dominerte den napolitanske scenen i frste halvdel av det syttende rhundre som Spagnoletto. Stanzione pvirket sterkt det napolitanske billedmiljet som fulgte ham, etter ha vrt en viktig leder. Han hadde en stor og umiddelbar tilhengerskare, og konverterte malere som Filippo Vitale og Francesco Guarino til sine temaer, som inntil da hadde uttrykt seg i den naturalistiske tradisjonen. Blant hans mange studenter eller tilhengere nevner vi: Andrea Vaccaro, Bernardo Cavallino, Muzio Rossi (Nunzio), Pacecco De Rosa, Onofrio Palumbo, Domenico Gargiulo, Giovanni Ricca, Giuseppe Marullo, Nicola Marigliano, Antonio De Bellis, Agostino og Giuseppe Beltrano, Carlo Rosa, Domenico Finoglia, Andrea og Niccol Malinconico, Nicol De Simone. Alle kunstneriske personligheter, ofte av hyeste niv, som utvetydig stigmatiserte Massimo Stanziones viktige bidrag i det napolitanske kunstneriske panoramaet p 1600-tallet.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er verket i rimelig allmenntilstand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte gamle restaureringer og noen lett opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. I sollys er en fin knitring relatert til epoken synlig. Maleriet har ftt en ny linje. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 92 x 73,5. Maleriet er pyntet med en vakker gyllen ramme (rammestrrelse ca. 108 x 88 x 6 cm, defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
PROVENIENS: Privat samling
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
P grunn av helligdager kan forsendelser trege eller forsinke.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 384999769 |
---|---|
Sist endret | 14.12.2024, 15:19 |