Bildegalleri
(1/1)
Artemisia Gentileschi (1593 – 1654), Circle of - Santa Cecilia
Til salgs58 515 kr
Beskrivelse
ARTEMISIA GENTILESCHI [Sirkel av]
(Roma, 1593 Napoli, ca. 1654)
Hellige Cecilia
Olje p lerret, cm. 98,5 x 73
Rammeml cm. 109 x 84 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Maleriet representerer Cecilia, som bodde i Roma mellom det 2. og 3. rhundre, en martyr for ha bekjent sin kristne tro. The Golden Legend forteller at under henrettelsen sang den hellige lovsang til Herren; det er imidlertid svrt usikkert hvorfor Cecilia skulle ha blitt musikkens beskytter. I virkeligheten er en sammenheng mellom Cecilia og musikk dokumentert frst fra senmiddelalderen.
Den romerske skytshelgen for musikere som vanligvis akkompagneres med musikkinstrumenter, som det portative orgelet, her er det imidlertid en fiolin som nesten gr i ett med personen selv p grunn av de kromatiske nyansene som gjr at den kamuflerer. Den polerte fargen p treet er faktisk den samme nyansen som den overddige kjolen som tilfrer kvinnefiguren monumentalitet.
Instrument og figur fremstr s beundringsverdig sammensmeltet i den harmonien som er typisk for musikk, og som ser ut til materialisere seg i det absorberte uttrykket til den vakre jenta med det intense blikket rettet oppover. I posituren kan man forst kunnskapen om musikkens ikonografi personifisert i henhold til ikonologimanualene, som understreker referansen til harmonien i de pythagoreiske minnesfrene.
Maleriet er faktisk representert her med en bakgrunn som figuren dukker opp fra, skapt med sjenerse og myke penselstrk, full av et strengt lys som lyser opp ansiktets og hendene. Selv om det er pvirket av sm restaureringer og oksidering, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, og gr med rette inn i det intrikate panoramaet av napolitansk karavaggisme, og refererer til forskjellige anonyme personligheter fra Stanzione-kulturen, og hylles som en sannsynlig tilskrivning til en talentfull maler som han bodde i Napoli p midten av det syttende rhundre.
For vre tydelig, er verket pvirket av karavaggeske pvirkninger fra maleren Artemisia Gentileschi (Roma, 1593 Napoli, ca. 1654), p tidspunktet for aktiviteten utfrt i Napoli, malt, med god sannsynlighet, av en av malerne av kunstnerens krets som imiterer lsningene til den kraftige naturalismen som fra midten av 1930- og 1940-tallet hadde kt etter en pning mot aspekter av solbildets skjnnhet av strmmene "napolitansk".
Artemisia slo seg ned i den spanskkontrollerte byen Napoli i 1630. Til tross for at hun klaget bittert over byen i sine brev og iherdig skte patronage andre steder, tilbrakte Artemisia tjuefem r i Napoli, mer enn halvparten av sitt voksne liv. Hun ble invitert til Napoli av den spanske visekongen Fernando Afn de Ribera, 3. hertug av Alcal (1583-1637), og Artemisia ble snart en del av byens pulserende kulturliv. Hun hadde sterk innflytelse p napolitansk maleri og var involvert i en rekke samarbeidsprosjekter med andre viktige lokale malere som Domenico Gargiulo, kjent som Micco Spadaro (1609/10-cirka 1675) og Massimo Stanzione (1585-1656). Det antas at andre gikk gjennom butikken hans; nemlig Bernardo Cavallino (1616-1656?) og Onofrio Palumbo (eller Palomba) (1606-fr 1672), sistnevnte spesifikt navngitt som en samarbeidspartner i samtidige kilder og dokumenter (se L. Abetti, 'Appendix B', i Porzio, op. cit., 2022, s. 110-111, nn. Hans bermmelse tiltrakk seg besk til hans studio i Napoli fra utlendinger som passerte gjennom byen; nemlig Joachim von Sandrart fra Tyskland og Bullen Reymes og Nicholas Lanier fra England. (S. Barker, 'The Muse of History', i L. Treves ed., Artemisia, utstillingskatalog, London, 2020, s. 81, 88, note 17).
Det er svrt sannsynlig, i lys av dagens kunnskap, at det aktuelle lerretet p grunn av sin billedkvalitet kan ha blitt malt av en kunstner nr Artemisia Gentileschis atelier i Napoli, hvor kunstneren grunnla et blomstrende verksted p 1930-tallet. hvor hans eneste gjenlevende barn, datteren Prudenzia, antagelig ble dannet. Det var gjennom Artemisias atelier i Napoli at kunstneren kunne benytte seg av fruktbare samarbeid med lokale malere og spre sitt figurative repertoar (se G. Porzio, 'Artemisia in Naples. News, problems, prospects', i Artemisia Gentileschi i Napoli , utstillingskatalog, Napoli, 2022, s. Artemisias aktivitet i Napoli markerer et spesielt komplekst historisk yeblikk i hennes kunstneriske karriere, og kommersialiseringen av malerens aktivitet er en klar demonstrasjon av hennes grnderferdigheter og hennes skarpe selvpromotering: nr alt kommer til alt, var Artemisia "den eneste kvinnen Napoli i spissen for et blomstrende verksted, det mest bermte i byen, i en kunstnerisk verden dominert av menn". (R. Morselli, "Exhibitions", i Burlington Magazine, CLXV, mars 2023, s. 319).
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en ganske rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten er i patina, med en skitten, oksidert maling som ikke lenger er ensartet, med oppretting og restaureringer. Det generelle bildet leser imidlertid godt. Ved underskelse med Woods lampe er fluorescensen intens og homogen, og avslrer ytterligere restaureringer, men p grunn av det er det ikke mulig utelukke ytterligere tidligere restaureringer. Maleriet er foret, og rammen kan ha blitt skiftet ved relining. Tilstandsrapporten levert av oss er ment vre nyaktig og omhyggelig, men i alle fall helt delvis og ikke helt uttmmende siden den ikke ble utfrt i spesialiserte laboratorier og med spesifikk teknisk sttte. I sollys er en fin knitring relatert til epoken synlig. Mlene p lerretet er cm. 98,5 x 73. Maleriet er pyntet med en gyllen ramme (mlene p rammen er ca. 109 x 84 x 5 cm). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og regnes ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
P grunn av helligdager kan forsendelser trege eller forsinke.
(Roma, 1593 Napoli, ca. 1654)
Hellige Cecilia
Olje p lerret, cm. 98,5 x 73
Rammeml cm. 109 x 84 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Maleriet representerer Cecilia, som bodde i Roma mellom det 2. og 3. rhundre, en martyr for ha bekjent sin kristne tro. The Golden Legend forteller at under henrettelsen sang den hellige lovsang til Herren; det er imidlertid svrt usikkert hvorfor Cecilia skulle ha blitt musikkens beskytter. I virkeligheten er en sammenheng mellom Cecilia og musikk dokumentert frst fra senmiddelalderen.
Den romerske skytshelgen for musikere som vanligvis akkompagneres med musikkinstrumenter, som det portative orgelet, her er det imidlertid en fiolin som nesten gr i ett med personen selv p grunn av de kromatiske nyansene som gjr at den kamuflerer. Den polerte fargen p treet er faktisk den samme nyansen som den overddige kjolen som tilfrer kvinnefiguren monumentalitet.
Instrument og figur fremstr s beundringsverdig sammensmeltet i den harmonien som er typisk for musikk, og som ser ut til materialisere seg i det absorberte uttrykket til den vakre jenta med det intense blikket rettet oppover. I posituren kan man forst kunnskapen om musikkens ikonografi personifisert i henhold til ikonologimanualene, som understreker referansen til harmonien i de pythagoreiske minnesfrene.
Maleriet er faktisk representert her med en bakgrunn som figuren dukker opp fra, skapt med sjenerse og myke penselstrk, full av et strengt lys som lyser opp ansiktets og hendene. Selv om det er pvirket av sm restaureringer og oksidering, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, og gr med rette inn i det intrikate panoramaet av napolitansk karavaggisme, og refererer til forskjellige anonyme personligheter fra Stanzione-kulturen, og hylles som en sannsynlig tilskrivning til en talentfull maler som han bodde i Napoli p midten av det syttende rhundre.
For vre tydelig, er verket pvirket av karavaggeske pvirkninger fra maleren Artemisia Gentileschi (Roma, 1593 Napoli, ca. 1654), p tidspunktet for aktiviteten utfrt i Napoli, malt, med god sannsynlighet, av en av malerne av kunstnerens krets som imiterer lsningene til den kraftige naturalismen som fra midten av 1930- og 1940-tallet hadde kt etter en pning mot aspekter av solbildets skjnnhet av strmmene "napolitansk".
Artemisia slo seg ned i den spanskkontrollerte byen Napoli i 1630. Til tross for at hun klaget bittert over byen i sine brev og iherdig skte patronage andre steder, tilbrakte Artemisia tjuefem r i Napoli, mer enn halvparten av sitt voksne liv. Hun ble invitert til Napoli av den spanske visekongen Fernando Afn de Ribera, 3. hertug av Alcal (1583-1637), og Artemisia ble snart en del av byens pulserende kulturliv. Hun hadde sterk innflytelse p napolitansk maleri og var involvert i en rekke samarbeidsprosjekter med andre viktige lokale malere som Domenico Gargiulo, kjent som Micco Spadaro (1609/10-cirka 1675) og Massimo Stanzione (1585-1656). Det antas at andre gikk gjennom butikken hans; nemlig Bernardo Cavallino (1616-1656?) og Onofrio Palumbo (eller Palomba) (1606-fr 1672), sistnevnte spesifikt navngitt som en samarbeidspartner i samtidige kilder og dokumenter (se L. Abetti, 'Appendix B', i Porzio, op. cit., 2022, s. 110-111, nn. Hans bermmelse tiltrakk seg besk til hans studio i Napoli fra utlendinger som passerte gjennom byen; nemlig Joachim von Sandrart fra Tyskland og Bullen Reymes og Nicholas Lanier fra England. (S. Barker, 'The Muse of History', i L. Treves ed., Artemisia, utstillingskatalog, London, 2020, s. 81, 88, note 17).
Det er svrt sannsynlig, i lys av dagens kunnskap, at det aktuelle lerretet p grunn av sin billedkvalitet kan ha blitt malt av en kunstner nr Artemisia Gentileschis atelier i Napoli, hvor kunstneren grunnla et blomstrende verksted p 1930-tallet. hvor hans eneste gjenlevende barn, datteren Prudenzia, antagelig ble dannet. Det var gjennom Artemisias atelier i Napoli at kunstneren kunne benytte seg av fruktbare samarbeid med lokale malere og spre sitt figurative repertoar (se G. Porzio, 'Artemisia in Naples. News, problems, prospects', i Artemisia Gentileschi i Napoli , utstillingskatalog, Napoli, 2022, s. Artemisias aktivitet i Napoli markerer et spesielt komplekst historisk yeblikk i hennes kunstneriske karriere, og kommersialiseringen av malerens aktivitet er en klar demonstrasjon av hennes grnderferdigheter og hennes skarpe selvpromotering: nr alt kommer til alt, var Artemisia "den eneste kvinnen Napoli i spissen for et blomstrende verksted, det mest bermte i byen, i en kunstnerisk verden dominert av menn". (R. Morselli, "Exhibitions", i Burlington Magazine, CLXV, mars 2023, s. 319).
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en ganske rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten er i patina, med en skitten, oksidert maling som ikke lenger er ensartet, med oppretting og restaureringer. Det generelle bildet leser imidlertid godt. Ved underskelse med Woods lampe er fluorescensen intens og homogen, og avslrer ytterligere restaureringer, men p grunn av det er det ikke mulig utelukke ytterligere tidligere restaureringer. Maleriet er foret, og rammen kan ha blitt skiftet ved relining. Tilstandsrapporten levert av oss er ment vre nyaktig og omhyggelig, men i alle fall helt delvis og ikke helt uttmmende siden den ikke ble utfrt i spesialiserte laboratorier og med spesifikk teknisk sttte. I sollys er en fin knitring relatert til epoken synlig. Mlene p lerretet er cm. 98,5 x 73. Maleriet er pyntet med en gyllen ramme (mlene p rammen er ca. 109 x 84 x 5 cm). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og regnes ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
P grunn av helligdager kan forsendelser trege eller forsinke.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385000057 |
---|---|
Sist endret | 14.12.2024, 15:22 |