Bildegalleri
(1/1)
Francesco Manno (1752-1831) - L'incontro tra Cristo e la Veronica
Til salgs25 746 kr
Beskrivelse
Francesco Manno (Palermo, 1752 Roma, 1831)
Mtet mellom Kristus og Veronica
Olje p lerret, 60 x 33 cm
Med ramme, 75 x 48 cm
Snnen til Girolamo og Petronilla Salsella, Francesco Manno dedikerte seg frst til gullsmed, deretter til maleri, etter eksemplet til brdrene Vincenzo og Antonio, begge akademikere fra San Luca. Francesco Mannos debutverk er et portrett av Ferdinand av Bourbon - hvis plassering forelpig er ukjent, men som frem til 1934 ble oppbevart i Nasjonalgalleriet i Palermo - og en skisse av Saint Josephs triumf, n i Regional Gallery of Sicilia, p Palazzo Abatellis. Rundt 1786 ankom Manno Roma og jobbet frst med Pompeo Batoni, hvis sjarm og innflytelse han gjennomgikk, sporbar fremfor alt med hensyn til hans tidlige arbeider; deretter, i 1787, flyttet han til atelieret til den spanske maleren Francisco Preciado de la Vega, som var en elev av Sebastiano Conca. Manno gjorde seg umiddelbart kjent som en produktiv, presis og oppmerksom kunstner, og han manglet ikke p utmerkelser og oppdrag. Han var en av favorittartistene for kanoniseringsseremonier og jobbet ogs for romersk-ortodokse kirker. Han glemte aldri sitt hjemland og mange kirker og museer p Sicilia i dag besitter verkene hans. I Roma hadde Manno muligheten til forholde seg direkte til verkene til Carlo Maratta, en maler av Ancona-opprinnelse hovedsakelig aktiv i Roma mellom andre halvdel av det syttende rhundre og begynnelsen av det attende rhundre. Maratta regnes som en av de viktigste skikkelsene nr det gjelder billedpanoramaet i Italia fra det syttende rhundre: i en periode preget av kontrasten mellom klassisisme og barokk, var han i stand til kombinere de to tendensene, med utgangspunkt i Rafaels klassisisme og nsket velkommen til en barokk. stil blottet for retorisk overskudd (P. Zampetti, Pittura nelle Marche, 1991) Marattis maleri ble feiret av Giovan Pietro Bellori som bermmet dets ynde og komposisjonens renhet, som betrakter ham som den eneste levende kunstneren som er verdig til vises i hans Lives of moderne malere, skulptrer og arkitekter, fra 1672 (A. Agresti, Carlo Maratta. Eredit ed evoluzioni del Classicismo romano, 2022). Mengs sa om ham: han stttet maleri i Roma slik at det ikke falt som andre steder. Senere, i den nyklassisistiske perioden vekslet strenge dommer og ros, men generelt ble kunsten hans sterkt kritisert: den samme skjebnen rammet ogs det store utvalget av hans studenter som, selv om de var ansvarlige for hynivverk, ikke lett fant gunst hos det nittende rhundre. kritikk og det tjuende rhundre (S. Roettgen, Students, followers, imitators and adversaries: the Maratto imprint on eighteenth-century painting, 2016).
Marattas billedproduksjon utgjorde en stor inspirasjonskilde for Palermo-kunstneren: dette fremstr tydelig i et verk som dette Meeting of Christ with Veronica, der bde de intense og livlige fargene og penselstrket til verkene til malerens modenhet fra Marche: de lyse fargene i Mannos maleri minner om tonene til Jomfruen vises til San Filippo Neri i Palazzo Pitti eller besket til Jomfrugraven med de tre Marie fra Mainetti-samlingen i Roma. Ikonografien til mtet mellom Kristus og Veronica er ogs hentet fra Marattas verk; dette temaet hadde blitt underskt av den bermte eksponenten for det romerske 1600-tallet ved forskjellige anledninger: bare tenk p maleriet som for tiden befinner seg i Palazzo Chigi-museet i Ariccia eller det av kirken Santa Maria del Suffragio i Piansano, nr Viterbo.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Mtet mellom Kristus og Veronica
Olje p lerret, 60 x 33 cm
Med ramme, 75 x 48 cm
Snnen til Girolamo og Petronilla Salsella, Francesco Manno dedikerte seg frst til gullsmed, deretter til maleri, etter eksemplet til brdrene Vincenzo og Antonio, begge akademikere fra San Luca. Francesco Mannos debutverk er et portrett av Ferdinand av Bourbon - hvis plassering forelpig er ukjent, men som frem til 1934 ble oppbevart i Nasjonalgalleriet i Palermo - og en skisse av Saint Josephs triumf, n i Regional Gallery of Sicilia, p Palazzo Abatellis. Rundt 1786 ankom Manno Roma og jobbet frst med Pompeo Batoni, hvis sjarm og innflytelse han gjennomgikk, sporbar fremfor alt med hensyn til hans tidlige arbeider; deretter, i 1787, flyttet han til atelieret til den spanske maleren Francisco Preciado de la Vega, som var en elev av Sebastiano Conca. Manno gjorde seg umiddelbart kjent som en produktiv, presis og oppmerksom kunstner, og han manglet ikke p utmerkelser og oppdrag. Han var en av favorittartistene for kanoniseringsseremonier og jobbet ogs for romersk-ortodokse kirker. Han glemte aldri sitt hjemland og mange kirker og museer p Sicilia i dag besitter verkene hans. I Roma hadde Manno muligheten til forholde seg direkte til verkene til Carlo Maratta, en maler av Ancona-opprinnelse hovedsakelig aktiv i Roma mellom andre halvdel av det syttende rhundre og begynnelsen av det attende rhundre. Maratta regnes som en av de viktigste skikkelsene nr det gjelder billedpanoramaet i Italia fra det syttende rhundre: i en periode preget av kontrasten mellom klassisisme og barokk, var han i stand til kombinere de to tendensene, med utgangspunkt i Rafaels klassisisme og nsket velkommen til en barokk. stil blottet for retorisk overskudd (P. Zampetti, Pittura nelle Marche, 1991) Marattis maleri ble feiret av Giovan Pietro Bellori som bermmet dets ynde og komposisjonens renhet, som betrakter ham som den eneste levende kunstneren som er verdig til vises i hans Lives of moderne malere, skulptrer og arkitekter, fra 1672 (A. Agresti, Carlo Maratta. Eredit ed evoluzioni del Classicismo romano, 2022). Mengs sa om ham: han stttet maleri i Roma slik at det ikke falt som andre steder. Senere, i den nyklassisistiske perioden vekslet strenge dommer og ros, men generelt ble kunsten hans sterkt kritisert: den samme skjebnen rammet ogs det store utvalget av hans studenter som, selv om de var ansvarlige for hynivverk, ikke lett fant gunst hos det nittende rhundre. kritikk og det tjuende rhundre (S. Roettgen, Students, followers, imitators and adversaries: the Maratto imprint on eighteenth-century painting, 2016).
Marattas billedproduksjon utgjorde en stor inspirasjonskilde for Palermo-kunstneren: dette fremstr tydelig i et verk som dette Meeting of Christ with Veronica, der bde de intense og livlige fargene og penselstrket til verkene til malerens modenhet fra Marche: de lyse fargene i Mannos maleri minner om tonene til Jomfruen vises til San Filippo Neri i Palazzo Pitti eller besket til Jomfrugraven med de tre Marie fra Mainetti-samlingen i Roma. Ikonografien til mtet mellom Kristus og Veronica er ogs hentet fra Marattas verk; dette temaet hadde blitt underskt av den bermte eksponenten for det romerske 1600-tallet ved forskjellige anledninger: bare tenk p maleriet som for tiden befinner seg i Palazzo Chigi-museet i Ariccia eller det av kirken Santa Maria del Suffragio i Piansano, nr Viterbo.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385000722 |
---|---|
Sist endret | 14.12.2024, 15:28 |
Catawiki
Mer som dette
29 261 kr
Storbritannia