Kommuneadvokat
Bærum kommune
- Frist 20.01.2025
- Ansettelsesform Fast
Kommuneadvokat
Kommuneadvokaten er Bærum kommunes interne advokatkontor og faste prosessfullmektig i rettssaker hvor Bærum kommune er part. Kommuneadvokaten bistår kommunens administrative og politiske ledelse og kommunens ulike virksomheter med advokatråd og vurderinger av rettslige spørsmål. Kontoret ledes av en kommuneadvokat som har personalansvar for ti advokater og én sekretær. Organisatorisk er kommuneadvokaten plassert direkte under kommunedirektøren.
Bærum kommune er en av landets største kommuner med det mangfold og omfang av virksomhet det innebærer. Arbeidsoppgavene hos kommuneadvokaten er juridisk og samfunnsmessig interessante og spenner over de fleste rettsområder.
Advokatene hos Kommuneadvokaten utøver sin virksomhet i tråd med advokatlovgivningen og advokatetiske regler og kan ikke instrueres i faglige spørsmål.
Bærum kommune ser etter en faglig sterk kommuneadvokat med gode lederegenskaper, høy integritet og interesse for å jobbe for fellesskapets beste.
Arbeidsoppgaver
- Kommuneadvokaten har det overordnede ansvaret for at Bærum kommunes behov for advokatbistand dekkes
- Kommuneadvokaten leder kommuneadvokatkontoret og har fagansvar, personalansvar og økonomisk ansvar for virksomheten. Lederoppgavene omfatter organisering og styring av virksomheten og faglig og personalmessig oppfølging av de ansatte
- Kommuneadvokaten skal bidra med god juridisk rådgivning til kommunens virksomheter og selv føre saker for retten ved behov
Kvalifikasjoner
Du må ha:
- Juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap
- Advokatbevilling (senest ved tiltredelse)
- Svært gode faglige kvalifikasjoner
- Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Solid erfaring med advokatvirksomhet, herunder prosedyre
- God forståelse av offentlig sektor
Det er en fordel hvis du også har:
- Relevant ledererfaring
- Erfaring fra eller med kommunal sektor
- Møterett for Høyesterett
- Kjennskap til politiske beslutningsprosesser
Personlige egenskaper
Vi ser etter deg med følgende personlige egenskaper:
- Høy personlig og faglig integritet
- Gode samarbeidsevner
- Positiv, serviceinnstilt, initiativrik og løsningsorientert
- Motiverende
- Klar og strukturert
Vi tilbyr
- Varierte og samfunnsmessig interessante arbeidsoppgaver med stor faglig bredde
- Mulighet for å videreutvikle et advokatkontor med høy faglig standard
- Et godt arbeidsmiljø med dyktige ansatte
- Moderne kontorlokaler av høy kvalitet i Bærum rådhus i Sandvika
- Fleksibel arbeidstid
- Offentlig tjenestepensjon
- Lønn etter avtale
Om arbeidsgiveren
Sammen skaper vi et godt og inkluderende samfunn for våre nærmere 130 000 innbyggere, både i dag og i årene som kommer. Vi skaper rammer som bidrar til at de aller minste kan leke og lære og at de som trenger en hjelpende hånd får en hverdag preget av mestring, mening og verdighet. Vi gjør et bredt spekter av arbeidsoppgaver, og felles for oss alle er at vi får tillit og myndighet til å påvirke vår egen arbeidshverdag for å skape et samfunn som er godt å leve i. Hos oss kan du bli med og sette spor.
Søkere gjøres oppmerksom på at opplysninger om dem kan bli offentliggjort, selv om søkerne ber om ikke å bli ført opp på offentlig søkerliste (Offentliglova §25).
Før ansettelse i Bærum kommune skal identitet dokumenteres og oppholdstillatelse være gyldig.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Rådhustorget 4, 1337 Sandvika
- Bransje: Juridiske tjenester
- Stillingsfunksjon: Advokat
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Kommuneadvikat
Annonseinformasjon
- FINN-kode 385235084
- Sist endret