Bildegalleri
(1/1)
Nicolas Régnier (1588 - 1667), Attributed to - Carità romana
Til salgs234 954 kr
Beskrivelse
NICOLAS REGNIER [tilskrevet]
(Maubeuge, 1588 - Venezia, 1667)
Romersk veldedighet
Olje p lerret, cm. 134 x 93
Rammeml cm. 146 x 105 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Verket, rikt p fortolkende sjarm og utfrt med mesterlig billedferdighet, illustrerer en scene hentet fra antikkens historie, tradisjonelt kjent som Roman Charity, inspirert av samlingen Die Pietate in parentes i femte bind av Factorum et dictorum memorabilium av Valerio Massimo. Fra denne teksten fr vi vite at en eldre mann ved navn Cimone, innesperret i lenker i fengsel og dmt til sulte i hjel for en forbrytelse som ikke ellers er kjent, fr besk av datteren Pero p betingelse av at hun ikke bringer mat til den dmte mannen. Pero har nylig fdt og ammer babyen sin; med den samme melken mater han faren i hemmelighet. Dermed gr tiden, Cimone dr ikke, men fangevokteren begynner mistenke at noe unormalt skjer: fangevokteren sjekker i all hemmelighet hva kvinnen gjr hver gang hun skal beske foreldrene sine. S han tar Pero p fersk gjerning mens hun ammer Cimone, men myndighetene, beveget av kvinnens desperate gest av barmhjertighet, gir Cimone hans frihet. Til minne om denne begivenheten lot Quinctio M. Acilio bygge et tempel dedikert til Pietas i Roma, der Marcellus Theatre n ligger.
Denne dypt stemningsfulle historien hadde stor ikonografisk suksess i den katolske motreformasjonens tidsalder p grunn av dens ikonologiske koblinger med temaet De Seven Works of Mercy. Overfringen av mening fra nivet av borgerlige pietas til nivet av religise pietas var lett ettersom episoden av Pero og Cimone perfekt refererte til to barmhjertighetsverk som mate de sultne og beske fanger, som kan sees i det bermte lerretet malt av Caravaggio mellom 1606 og 1607 for den napolitanske kirken Pio Monte della Misericordia. Et annet kjent eksempel, ganske nr det som underskes her p et typologisk niv, er det store lerretet av Rubens som er bevart i Eremitasjen.
Verket, fullt av rampete fortolkende sensualitet, presenterer de to hovedpersonene i historien i svrt nrbilde, suggestivt plassert i fremtreden av en iskald mnelysstyrke og dukker opp fra en gtefull arkitektonisk pning som stort sett er skjult i mrket, nesten blokkert i en fotografisk yeblikksbilde som skjerper, og samtidig uddeliggjr, den teatralske trangen til positurene deres. For tilfre et snev av farge i komposisjonen, ellers basert p brune farger, legges det rikelig vekt p den glitrende glansen til kvinnens klr, som ligner p myk raslende silke, valgt p dyrebare perlehvite, emaljerte rde og mineralbl farger.
Den spesielle typologien til figurene, den billedlige layouten og de stilistiske trekkene frer til at vi tilordner maleriet til Nicolas Rgniers hviske stil (Maubeuge, 1588 - Venezia, 1667).
Verket stammer fra versjonene til Bartolomeo Manfredi, som Rgnier var i kontakt med. Den ene er bevart i Uffizi, og den andre, den mest liknende, finnes i Zeri Photo Library (fil 46511). I vrt arbeid minner ansiktet til den unge jenta umiskjennelig om de kvinnelige bildene til den franske karavagisten Nicolas Rgnier, som ved disse anledningene portretterte sine vakre fire dtre, som demonstrert av ansiktet til maleriet Pandora eller Roman Charity p Estense Gallery i Modena.
Av flamsk opprinnelse er Rgnier dokumentert i Roma fra rundt 1617 hvor han, iflge Joachim von Sandrart, beskte verkstedet til Bertolomeo Manfredi, en italiensk tilhenger av Caravaggio. Sammen med sine samtidige Valentin de Boulogne, Claude Vignon og Simon Vouet ble Rgnier ogs et av grunnleggerne av "Bentvueghels", foreningen av nederlandske og flamske kunstnere som da var aktive i byen. Senere, takket vre halvbroren Michele Desubleo, fikk han muligheten til g dypere inn i klassisismen til Guido Reni. Han ankom Venezia rundt 1624 og ble innskrevet i Malernes Brorskap fra 1626 til 1641. En elegant person og kunstner, han hadde muligheten til gjre seg kjr for de adelige venetianske familiene som satte stor pris p hans raffinerte virtuositet, ganske sjelden i lagunen.
Verket, som etter vr mening kan dateres til andre halvdel av 1620-rene, umiddelbart etter oppholdet i Venezia, hvor kunstnerens modning er tydelig, bde for dets lyseffekter og for oppmerksomheten p figurens sensualitet, og allerede betegner kunnskap om verkene til Guido Reni og Simon Vouet for raffinement og verdifullhet i bildet. Flyttingen til Venezia, som fant sted mellom mars 1625 og juni 1626, frte ikke til plutselige endringer verken i oppfrsel eller stil. Rgnier brukte faktisk ikke lang tid p slutte seg til malerlauget av Serenissima, malerkunsten, og gjorde seg umiddelbart kjent for det billedsprket som hadde skaffet ham romerske samleres gunst.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i ganske rimelig allmenntilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten har patina, og helhetsbildet kan leses godt under en lett lakk. Synlig, maleriet presenterer sm billedlige tillegg og skrubbsr. Underskelse av Woods lampe avslrer ytterligere restaureringer, men p grunn av dette kan ytterligere tidligere restaureringer ikke utelukkes. Maleriet er foret. Tilstandsrapporten levert av oss er ment vre nyaktig og nye, men i alle fall helt delvis og ikke helt uttmmende siden den ikke ble utfrt i spesialiserte laboratorier og med spesifikk teknisk sttte. I sollys er en fin knitring relatert til epoken synlig. Mlene p lerretet er cm. 134 x 93. Maleriet er utsmykket med en forgylt treramme (rammestrrelse, ca. 146 x 105 x 5, med defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av syklusen "Myths and the territory", Edition, Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Maubeuge, 1588 - Venezia, 1667)
Romersk veldedighet
Olje p lerret, cm. 134 x 93
Rammeml cm. 146 x 105 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Verket, rikt p fortolkende sjarm og utfrt med mesterlig billedferdighet, illustrerer en scene hentet fra antikkens historie, tradisjonelt kjent som Roman Charity, inspirert av samlingen Die Pietate in parentes i femte bind av Factorum et dictorum memorabilium av Valerio Massimo. Fra denne teksten fr vi vite at en eldre mann ved navn Cimone, innesperret i lenker i fengsel og dmt til sulte i hjel for en forbrytelse som ikke ellers er kjent, fr besk av datteren Pero p betingelse av at hun ikke bringer mat til den dmte mannen. Pero har nylig fdt og ammer babyen sin; med den samme melken mater han faren i hemmelighet. Dermed gr tiden, Cimone dr ikke, men fangevokteren begynner mistenke at noe unormalt skjer: fangevokteren sjekker i all hemmelighet hva kvinnen gjr hver gang hun skal beske foreldrene sine. S han tar Pero p fersk gjerning mens hun ammer Cimone, men myndighetene, beveget av kvinnens desperate gest av barmhjertighet, gir Cimone hans frihet. Til minne om denne begivenheten lot Quinctio M. Acilio bygge et tempel dedikert til Pietas i Roma, der Marcellus Theatre n ligger.
Denne dypt stemningsfulle historien hadde stor ikonografisk suksess i den katolske motreformasjonens tidsalder p grunn av dens ikonologiske koblinger med temaet De Seven Works of Mercy. Overfringen av mening fra nivet av borgerlige pietas til nivet av religise pietas var lett ettersom episoden av Pero og Cimone perfekt refererte til to barmhjertighetsverk som mate de sultne og beske fanger, som kan sees i det bermte lerretet malt av Caravaggio mellom 1606 og 1607 for den napolitanske kirken Pio Monte della Misericordia. Et annet kjent eksempel, ganske nr det som underskes her p et typologisk niv, er det store lerretet av Rubens som er bevart i Eremitasjen.
Verket, fullt av rampete fortolkende sensualitet, presenterer de to hovedpersonene i historien i svrt nrbilde, suggestivt plassert i fremtreden av en iskald mnelysstyrke og dukker opp fra en gtefull arkitektonisk pning som stort sett er skjult i mrket, nesten blokkert i en fotografisk yeblikksbilde som skjerper, og samtidig uddeliggjr, den teatralske trangen til positurene deres. For tilfre et snev av farge i komposisjonen, ellers basert p brune farger, legges det rikelig vekt p den glitrende glansen til kvinnens klr, som ligner p myk raslende silke, valgt p dyrebare perlehvite, emaljerte rde og mineralbl farger.
Den spesielle typologien til figurene, den billedlige layouten og de stilistiske trekkene frer til at vi tilordner maleriet til Nicolas Rgniers hviske stil (Maubeuge, 1588 - Venezia, 1667).
Verket stammer fra versjonene til Bartolomeo Manfredi, som Rgnier var i kontakt med. Den ene er bevart i Uffizi, og den andre, den mest liknende, finnes i Zeri Photo Library (fil 46511). I vrt arbeid minner ansiktet til den unge jenta umiskjennelig om de kvinnelige bildene til den franske karavagisten Nicolas Rgnier, som ved disse anledningene portretterte sine vakre fire dtre, som demonstrert av ansiktet til maleriet Pandora eller Roman Charity p Estense Gallery i Modena.
Av flamsk opprinnelse er Rgnier dokumentert i Roma fra rundt 1617 hvor han, iflge Joachim von Sandrart, beskte verkstedet til Bertolomeo Manfredi, en italiensk tilhenger av Caravaggio. Sammen med sine samtidige Valentin de Boulogne, Claude Vignon og Simon Vouet ble Rgnier ogs et av grunnleggerne av "Bentvueghels", foreningen av nederlandske og flamske kunstnere som da var aktive i byen. Senere, takket vre halvbroren Michele Desubleo, fikk han muligheten til g dypere inn i klassisismen til Guido Reni. Han ankom Venezia rundt 1624 og ble innskrevet i Malernes Brorskap fra 1626 til 1641. En elegant person og kunstner, han hadde muligheten til gjre seg kjr for de adelige venetianske familiene som satte stor pris p hans raffinerte virtuositet, ganske sjelden i lagunen.
Verket, som etter vr mening kan dateres til andre halvdel av 1620-rene, umiddelbart etter oppholdet i Venezia, hvor kunstnerens modning er tydelig, bde for dets lyseffekter og for oppmerksomheten p figurens sensualitet, og allerede betegner kunnskap om verkene til Guido Reni og Simon Vouet for raffinement og verdifullhet i bildet. Flyttingen til Venezia, som fant sted mellom mars 1625 og juni 1626, frte ikke til plutselige endringer verken i oppfrsel eller stil. Rgnier brukte faktisk ikke lang tid p slutte seg til malerlauget av Serenissima, malerkunsten, og gjorde seg umiddelbart kjent for det billedsprket som hadde skaffet ham romerske samleres gunst.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i ganske rimelig allmenntilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten har patina, og helhetsbildet kan leses godt under en lett lakk. Synlig, maleriet presenterer sm billedlige tillegg og skrubbsr. Underskelse av Woods lampe avslrer ytterligere restaureringer, men p grunn av dette kan ytterligere tidligere restaureringer ikke utelukkes. Maleriet er foret. Tilstandsrapporten levert av oss er ment vre nyaktig og nye, men i alle fall helt delvis og ikke helt uttmmende siden den ikke ble utfrt i spesialiserte laboratorier og med spesifikk teknisk sttte. I sollys er en fin knitring relatert til epoken synlig. Mlene p lerretet er cm. 134 x 93. Maleriet er utsmykket med en forgylt treramme (rammestrrelse, ca. 146 x 105 x 5, med defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av syklusen "Myths and the territory", Edition, Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385261513 |
---|---|
Sist endret | 16.12.2024, 11:52 |