Bildegalleri
(1/1)
Francesco Lojacono (1838 – 1915) - La valle dell’Oreto (Palermo)
Til salgs328 936 kr
Beskrivelse
FRANCESCO LOJACONO
(Palermo, 1838 1915)
Oreto-dalen (Palermo), ca 1865-70.
Olje p lerret, cm. 85 x 150
Signert "F. LOJACONO" nederst til venstre
Moderne rammestrrelse, cm. 110 x 177 x 6,5 ca.
MERK: Verk utstilt i Wien og Paris i 1870. Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Signert nede til venstre. Ekthet bekreftet av arvingene til de tidligere eierne; Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med moderne gylden ramme (defekter):
Lerretet kommer fra en siciliansk samling, og ektheten ble muntlig bekreftet av arvingene til de tidligere eierne. Scenen, tatt fra fronten, representerer en La Valle dell'Oreto (Palermo), fremfrt av kunstneren Francesco Lojacono (Palermo, 1838 1915). Det store maleriet tilhrer faktisk sjangeren visninger skapt av mesteren mellom 1865 og 1870, slik som: Veduta di monte Catalfano, ca. 1865-1870 (olje p lerret, 45 x 109 cm., signert nede til venstre "F . Lojacono", Civic Gallery of Modern Art Empedocle Restivo, inv. 490, Palermo); Utsikt over Acquasanta, ca. 1865-1870 (olje p lerret, 48 x 117 cm, signert nede til hyre "F. Lojacono", Fondazione Banco di Sicilia, Palermo); Palermo og Pellegrino-fjellet fra en terrasse, ca. 1865-1870 (olje p lerret, 40,4 x 78 cm., signert nede til hyre "F. Lojacono fa", privat samling); Conca d'oro, ca. 1865-1870 (olje p lerret pfrt panel, 46 x 111 cm., signert nede til hyre "F. Lojacono", privat samling, med tillatelse fra Luca Lauldi); Palermo og Monte Pellegrino, 1874 (olje p lerret, 41 x 94 cm, signert og datert nede til hyre F. Lojacono 74, Sotheby's salg, London, 20. november 2013, lot 1, hammerslagspris 88.797); Utsikt over Palermo (olje p lerret, 56 x 98 cm., signert nede til hyre F. Lojacono, salg Pandolfini auksjonshus, Firenze, auksjon nr. 1013, datert 2. februar 2021, lot 59, hammerslagspris 32 500 ); Utsikt over Palermobukten (olje p lerret, 58 x 99 cm., signert nede til hyre "F. Lojacono", Wannenes-salg, Genova, auksjon 29. mai 2012, lot 204, hammerslagspris 50.000); Utsikt over Acqusanta, Palermo, 1869 (olje p lerret, 45 x 104 cm., signert og datert nede til hyre "F. Lojacono 1869", Sotheby's salg, London, 20. november 2011, lot 188, hammerslagspris 96.867) og Bagno a Mondello, 1874, (olje p lerret, 40 x 79 cm, signert og datert nederst til venstre F.jacono '74, salg av Asta Boetto Srl, Genova, 5. mars 2024, lot 209, hammerslagspris 24.800).
Francesco Lojacono, fdt i Palermo 1838, regnes blant de viktigste malerne p det italienske nittende rhundre. Han var hovedsakelig landskapsmaler. Etter ha flyttet til Napoli i 1856 gikk han inn p skolen til Palizzi-brdrene, men under noen turer til Toscana ble han ogs pvirket av skolen til Macchiaioli. I 1870 stilte han ut maleriet Oretodalen i Wien og Paris og to r senere ble han utnevnt til professor i landskap ved Kunstakademiet i Napoli. I 1874 ble verkene hans stilt ut i Bordeaux. Francesco Lojacono fikk kallenavnet "Thief of the Sun" (eller Painter of the Sun) for sin evne til gi lysstyrke til verkene hans.
Denne versjonen Oreto-dalen, Palermo, huskes faktisk i Gioacchino Barbera, Francesco Lojacono 1838-1915, Milan, 2005, s. 410, i Regesto 1870 redigert av Alessandra Imbellone: ... Amicos dikt fra 1870 er et viktig dokument siden det lar oss fastsl med sikkerhet at wienersuksessen, som dessuten - i motsetning til det som rapporteres i den moderne bibliografien om grunnlag av Colnago (1909) maleren deltok ikke. Uttalelsen som gikk ut p at "med en livlig representasjon av det grnne i Oreto i 1871 hadde tiltrukket seg den sympatiske oppmerksomheten til hele offentligheten i Wien" (Colnago 1909, s. XXXIII), hadde faktisk frt til antakelsen om at en ikke-funnet maleri med tittelen The Oreto Valley hadde blitt stilt ut p den internasjonale utstillingen i Wien (Giuliana Alajmo 1958, s. 8; Palermo 1981, s. 270; Mirabelli 1986; Palermo 1995b, s. hypotese ikke bekreftet av katalogen til utstillingen, som, planlagt til 1871, fant sted i 1873.
En kunstner med utmerkede kvaliteter, i stand til fange skjnnheten og de uendelige landskapsmotsetningene i landet hans beskrevet p en lyrisk mte, forteller Lo Jacono i sine arbeider Sicilias blendende skjnnhet og hardhet, med naturen alltid hovedpersonen med synet av lavasteinene , de lyse marinaene og de bermte saracenske oliventrrne. Lojacono mottok sin frste kunstneriske lre i familien fra sin far, og dro deretter til Napoli hvor han studerte under ledelse av Palizzi. Francesco Colnago, Lojaconos frste biograf, som skrev om lretiden hans i Napoli, i atelieret til Filippo Palizzi, strukturerte et fortolkningsopplegg, som forble uendret i lang tid, som nesten var helt uttmt i undervisningen til maleren fra Vasto. diskusjonen om den sicilianske kunstnerens opplring. Forsmmelsen av den billedlige ductusen, den tilsynelatende omtrentlige mten Filippo Palizzi utfrte sin forskning p Campania-landskapet p, og den klumpete fargekroppen i relieff, deigaktig i sin pfring i "flekker", var derfor elementer i en kulturell revolusjon , frst selv om det bare var billedlig, som nsket bli anerkjent, for frste gang, som "nasjonal". Lojaconos produksjon i disse rene ble betydelig pvirket av de svrt forskjellige posisjonene som ble diskutert bde i Napoli og Firenze. Ved siden av en foredling av metodene som er spesifikke for Palizzis maleri, korrigert av en klar design og utforming av plausibel toskansk avledning, modnes n et nytt register av alternativer i lerretene hans: Monte Catalfano, ved Galleria d'Arte Moderna di Palermo, Canale i parken, 1874, p Museum of Art and Archaeology "I. Mormino" fra Palermo, eller Surroundings of Palermo, i samlingen til Banco di Sicilia Foundation, demonstrerer en tilpasning med visse resultater fra Resina-skolen. Francesco Lojacono ble feiret som den ubestridte mester i landskapsmaleriet p Sicilia, "soltyven", som han selv erklrte til Ren Bazin da han beskte atelieret hans i 1891, og har lenge betalt prisen for den trivialiserende lesningen av hans verk som inntil ikke for lenge siden ble det flatet ut av irreducibility av to antitetiske posisjoner. P den ene siden var vi vitne til den ubetingede opphyelsen av et maleri i lys og farger, et mystifiserende emblem p et Sicilia utelukkende av solen og havet. P den annen side ble Lojacono bebreidet nettopp for ha begtt denne misforstelsen p en bevisst mte, med lettheten til en produksjon som var villig til replikere (eller f den replikert) om og om igjen - og for de mest vellykkede fagene kan de spores opp. til over et dusin eksemplarer eller varianter - selv storformatmalerier, kanskje bare godkjent av maleren og faktisk utfrt av det store teamet med assistenter som overfylte atelieret (Bibl. Ref: Davide Lacagnina i Francesco Lojacono. rsakene til landskapet, Palermo, 2005).
Arbeidene hans, p 80- og 90-tallet, ndde ganske viktige verdier, og kom inn i mange private samlinger. Et eksempel Enfants pchant dans la baie de Palerme, au loin, le mont Pellegrino solgt p auksjon for 103 700. De siste to rene har det vrt en fornyet ettersprsel etter Lojaconos verk, s mye at verkene hans for tiden anses som en god investering.
Arbeidet med utmerket kunstnerisk og kromatisk gjengivelse er i god bevaringstilstand med tegn p aldring synlig p bildene. Nederst til venstre brer den kunstnerens signatur "F. Lojacono. Maleriet har spor av smuss forrsaket av tid, tegn som vitner om rene med arbeidet. Mlene p det store lerretet er cm. 85 x 150. Maleriet, av god billedkvalitet, er med en vakker tidsriktig og forgylt ramme (rammestrrelse, ca. 110 x 177 x 6,5 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og regnes ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. Siciliansk privat
Utgivelse:
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkasse eller via en plitelig transportr. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Palermo, 1838 1915)
Oreto-dalen (Palermo), ca 1865-70.
Olje p lerret, cm. 85 x 150
Signert "F. LOJACONO" nederst til venstre
Moderne rammestrrelse, cm. 110 x 177 x 6,5 ca.
MERK: Verk utstilt i Wien og Paris i 1870. Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Signert nede til venstre. Ekthet bekreftet av arvingene til de tidligere eierne; Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med moderne gylden ramme (defekter):
Lerretet kommer fra en siciliansk samling, og ektheten ble muntlig bekreftet av arvingene til de tidligere eierne. Scenen, tatt fra fronten, representerer en La Valle dell'Oreto (Palermo), fremfrt av kunstneren Francesco Lojacono (Palermo, 1838 1915). Det store maleriet tilhrer faktisk sjangeren visninger skapt av mesteren mellom 1865 og 1870, slik som: Veduta di monte Catalfano, ca. 1865-1870 (olje p lerret, 45 x 109 cm., signert nede til venstre "F . Lojacono", Civic Gallery of Modern Art Empedocle Restivo, inv. 490, Palermo); Utsikt over Acquasanta, ca. 1865-1870 (olje p lerret, 48 x 117 cm, signert nede til hyre "F. Lojacono", Fondazione Banco di Sicilia, Palermo); Palermo og Pellegrino-fjellet fra en terrasse, ca. 1865-1870 (olje p lerret, 40,4 x 78 cm., signert nede til hyre "F. Lojacono fa", privat samling); Conca d'oro, ca. 1865-1870 (olje p lerret pfrt panel, 46 x 111 cm., signert nede til hyre "F. Lojacono", privat samling, med tillatelse fra Luca Lauldi); Palermo og Monte Pellegrino, 1874 (olje p lerret, 41 x 94 cm, signert og datert nede til hyre F. Lojacono 74, Sotheby's salg, London, 20. november 2013, lot 1, hammerslagspris 88.797); Utsikt over Palermo (olje p lerret, 56 x 98 cm., signert nede til hyre F. Lojacono, salg Pandolfini auksjonshus, Firenze, auksjon nr. 1013, datert 2. februar 2021, lot 59, hammerslagspris 32 500 ); Utsikt over Palermobukten (olje p lerret, 58 x 99 cm., signert nede til hyre "F. Lojacono", Wannenes-salg, Genova, auksjon 29. mai 2012, lot 204, hammerslagspris 50.000); Utsikt over Acqusanta, Palermo, 1869 (olje p lerret, 45 x 104 cm., signert og datert nede til hyre "F. Lojacono 1869", Sotheby's salg, London, 20. november 2011, lot 188, hammerslagspris 96.867) og Bagno a Mondello, 1874, (olje p lerret, 40 x 79 cm, signert og datert nederst til venstre F.jacono '74, salg av Asta Boetto Srl, Genova, 5. mars 2024, lot 209, hammerslagspris 24.800).
Francesco Lojacono, fdt i Palermo 1838, regnes blant de viktigste malerne p det italienske nittende rhundre. Han var hovedsakelig landskapsmaler. Etter ha flyttet til Napoli i 1856 gikk han inn p skolen til Palizzi-brdrene, men under noen turer til Toscana ble han ogs pvirket av skolen til Macchiaioli. I 1870 stilte han ut maleriet Oretodalen i Wien og Paris og to r senere ble han utnevnt til professor i landskap ved Kunstakademiet i Napoli. I 1874 ble verkene hans stilt ut i Bordeaux. Francesco Lojacono fikk kallenavnet "Thief of the Sun" (eller Painter of the Sun) for sin evne til gi lysstyrke til verkene hans.
Denne versjonen Oreto-dalen, Palermo, huskes faktisk i Gioacchino Barbera, Francesco Lojacono 1838-1915, Milan, 2005, s. 410, i Regesto 1870 redigert av Alessandra Imbellone: ... Amicos dikt fra 1870 er et viktig dokument siden det lar oss fastsl med sikkerhet at wienersuksessen, som dessuten - i motsetning til det som rapporteres i den moderne bibliografien om grunnlag av Colnago (1909) maleren deltok ikke. Uttalelsen som gikk ut p at "med en livlig representasjon av det grnne i Oreto i 1871 hadde tiltrukket seg den sympatiske oppmerksomheten til hele offentligheten i Wien" (Colnago 1909, s. XXXIII), hadde faktisk frt til antakelsen om at en ikke-funnet maleri med tittelen The Oreto Valley hadde blitt stilt ut p den internasjonale utstillingen i Wien (Giuliana Alajmo 1958, s. 8; Palermo 1981, s. 270; Mirabelli 1986; Palermo 1995b, s. hypotese ikke bekreftet av katalogen til utstillingen, som, planlagt til 1871, fant sted i 1873.
En kunstner med utmerkede kvaliteter, i stand til fange skjnnheten og de uendelige landskapsmotsetningene i landet hans beskrevet p en lyrisk mte, forteller Lo Jacono i sine arbeider Sicilias blendende skjnnhet og hardhet, med naturen alltid hovedpersonen med synet av lavasteinene , de lyse marinaene og de bermte saracenske oliventrrne. Lojacono mottok sin frste kunstneriske lre i familien fra sin far, og dro deretter til Napoli hvor han studerte under ledelse av Palizzi. Francesco Colnago, Lojaconos frste biograf, som skrev om lretiden hans i Napoli, i atelieret til Filippo Palizzi, strukturerte et fortolkningsopplegg, som forble uendret i lang tid, som nesten var helt uttmt i undervisningen til maleren fra Vasto. diskusjonen om den sicilianske kunstnerens opplring. Forsmmelsen av den billedlige ductusen, den tilsynelatende omtrentlige mten Filippo Palizzi utfrte sin forskning p Campania-landskapet p, og den klumpete fargekroppen i relieff, deigaktig i sin pfring i "flekker", var derfor elementer i en kulturell revolusjon , frst selv om det bare var billedlig, som nsket bli anerkjent, for frste gang, som "nasjonal". Lojaconos produksjon i disse rene ble betydelig pvirket av de svrt forskjellige posisjonene som ble diskutert bde i Napoli og Firenze. Ved siden av en foredling av metodene som er spesifikke for Palizzis maleri, korrigert av en klar design og utforming av plausibel toskansk avledning, modnes n et nytt register av alternativer i lerretene hans: Monte Catalfano, ved Galleria d'Arte Moderna di Palermo, Canale i parken, 1874, p Museum of Art and Archaeology "I. Mormino" fra Palermo, eller Surroundings of Palermo, i samlingen til Banco di Sicilia Foundation, demonstrerer en tilpasning med visse resultater fra Resina-skolen. Francesco Lojacono ble feiret som den ubestridte mester i landskapsmaleriet p Sicilia, "soltyven", som han selv erklrte til Ren Bazin da han beskte atelieret hans i 1891, og har lenge betalt prisen for den trivialiserende lesningen av hans verk som inntil ikke for lenge siden ble det flatet ut av irreducibility av to antitetiske posisjoner. P den ene siden var vi vitne til den ubetingede opphyelsen av et maleri i lys og farger, et mystifiserende emblem p et Sicilia utelukkende av solen og havet. P den annen side ble Lojacono bebreidet nettopp for ha begtt denne misforstelsen p en bevisst mte, med lettheten til en produksjon som var villig til replikere (eller f den replikert) om og om igjen - og for de mest vellykkede fagene kan de spores opp. til over et dusin eksemplarer eller varianter - selv storformatmalerier, kanskje bare godkjent av maleren og faktisk utfrt av det store teamet med assistenter som overfylte atelieret (Bibl. Ref: Davide Lacagnina i Francesco Lojacono. rsakene til landskapet, Palermo, 2005).
Arbeidene hans, p 80- og 90-tallet, ndde ganske viktige verdier, og kom inn i mange private samlinger. Et eksempel Enfants pchant dans la baie de Palerme, au loin, le mont Pellegrino solgt p auksjon for 103 700. De siste to rene har det vrt en fornyet ettersprsel etter Lojaconos verk, s mye at verkene hans for tiden anses som en god investering.
Arbeidet med utmerket kunstnerisk og kromatisk gjengivelse er i god bevaringstilstand med tegn p aldring synlig p bildene. Nederst til venstre brer den kunstnerens signatur "F. Lojacono. Maleriet har spor av smuss forrsaket av tid, tegn som vitner om rene med arbeidet. Mlene p det store lerretet er cm. 85 x 150. Maleriet, av god billedkvalitet, er med en vakker tidsriktig og forgylt ramme (rammestrrelse, ca. 110 x 177 x 6,5 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og regnes ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. Siciliansk privat
Utgivelse:
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkasse eller via en plitelig transportr. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385261515 |
---|---|
Sist endret | 16.12.2024, 11:52 |