Bildegalleri
(1/1)
Manieristische Schule aus Nordeuropa (XVII) - Maria mit Kind und Engel
Til salgs41 117 kr
Beskrivelse
Manieristskole fra Nord-Europa. 1600-tallet, "Maria med barn og engel". Med to ekspertsertifikater.
Kvaliteten p dette maleriet vekket interessen til kuratoren ved Bayerns museum, Gnther F. Walch, som mente at dette lille maleriet var verdt underske med tanke p muligens tilskrive det en stor europeisk mester p 1600-tallet. De frste resultatene, registrert i to dokumenter p baksiden av maleriet (og festet til maleriet), har enn ikke gitt et konkret navn, men understreker den bemerkelsesverdige karakteren til dette lille maleriet, som anses vre fra begynnelsen av 1600-tallet (rundt 1620 og er trolig tildelt en nordeuropeisk manneristskole eller en Praha-skole).
Den andre rapporten ble utarbeidet av kunsthistorikeren og restauratren ved Neue Pinakothek i Mnchen, en ekspert p gamle malerier. Mr. Marcus Dekiert, som ogs daterer maleriet til begynnelsen av 1600-tallet. Etter hans mening er maleriet ogs kjent for sin meget gode bevaringstilstand etter 400 r, da maleriet har hatt liten eller ingen restaurering. Ikonografien er ogs spesielt interessant: Jesusguttens holdning tolkes som at spedbarnet strekker seg etter morens bryst og p den annen side grepet om korset, som symboliserer hans senere lidelse.
Som en reaksjon p hegemoniet til klassisk perfeksjon, er mannerisme en estetisk bevegelse fra senrenessansen som ser for seg en ny representasjon av kanonen overlevert fra antikken. Dens viktigste representanter i italiensk sammenheng er Pontormo, Parmigianino, Bronzino, Arcimboldo... Disse kunstnerne hentet sin frste inspirasjonskilde fra Raphael og Michelangelos kunst. De foretrakk det kunstige, forkastet lovene i Albertine-perspektivet og glorifiserte arabesk, bevegelse og gest p bekostning av klassisk tenkning.
Dette lille maleriet fanger alle disse trekkene, formidler flelsen av sirkulr bevegelse og opphever alle reglene for klassisk perspektiv. Scenen er faktisk innebygd i et abstrahert rom uten romlige referansepunkter, der figurene opptar hele representasjonens rom.
Teknikk: Olje p trepanel (forstrret med ca. 4 cm til hyre), alderstegn, ingen synlige restaureringer (bortsett fra svrt gamle, som hovedsakelig finnes p bena til Jesusbarnet).
Stor ca.: 16,3 x 13 cm (ramme: 24,8 x 22 cm).
Opprinnelse (iflge en inskripsjon p baksiden):
"Bildet Maria med barn og engel var i eie av Charlotte Neee, bestemoren til Barbarina (1895-1972), som testamenterte det til datteren Traudl Winkler. Hun ga det p sin side til datteren Barbara Walch 6. november 2006 .
Sikker pakking av et spesialisert selskap og forsikret internasjonal frakt (P grunn av mindre aktivitet i sommerperioden kan det hende at enkelte forsendelser ikke sendes fr i slutten av august).
Kvaliteten p dette maleriet vekket interessen til kuratoren ved Bayerns museum, Gnther F. Walch, som mente at dette lille maleriet var verdt underske med tanke p muligens tilskrive det en stor europeisk mester p 1600-tallet. De frste resultatene, registrert i to dokumenter p baksiden av maleriet (og festet til maleriet), har enn ikke gitt et konkret navn, men understreker den bemerkelsesverdige karakteren til dette lille maleriet, som anses vre fra begynnelsen av 1600-tallet (rundt 1620 og er trolig tildelt en nordeuropeisk manneristskole eller en Praha-skole).
Den andre rapporten ble utarbeidet av kunsthistorikeren og restauratren ved Neue Pinakothek i Mnchen, en ekspert p gamle malerier. Mr. Marcus Dekiert, som ogs daterer maleriet til begynnelsen av 1600-tallet. Etter hans mening er maleriet ogs kjent for sin meget gode bevaringstilstand etter 400 r, da maleriet har hatt liten eller ingen restaurering. Ikonografien er ogs spesielt interessant: Jesusguttens holdning tolkes som at spedbarnet strekker seg etter morens bryst og p den annen side grepet om korset, som symboliserer hans senere lidelse.
Som en reaksjon p hegemoniet til klassisk perfeksjon, er mannerisme en estetisk bevegelse fra senrenessansen som ser for seg en ny representasjon av kanonen overlevert fra antikken. Dens viktigste representanter i italiensk sammenheng er Pontormo, Parmigianino, Bronzino, Arcimboldo... Disse kunstnerne hentet sin frste inspirasjonskilde fra Raphael og Michelangelos kunst. De foretrakk det kunstige, forkastet lovene i Albertine-perspektivet og glorifiserte arabesk, bevegelse og gest p bekostning av klassisk tenkning.
Dette lille maleriet fanger alle disse trekkene, formidler flelsen av sirkulr bevegelse og opphever alle reglene for klassisk perspektiv. Scenen er faktisk innebygd i et abstrahert rom uten romlige referansepunkter, der figurene opptar hele representasjonens rom.
Teknikk: Olje p trepanel (forstrret med ca. 4 cm til hyre), alderstegn, ingen synlige restaureringer (bortsett fra svrt gamle, som hovedsakelig finnes p bena til Jesusbarnet).
Stor ca.: 16,3 x 13 cm (ramme: 24,8 x 22 cm).
Opprinnelse (iflge en inskripsjon p baksiden):
"Bildet Maria med barn og engel var i eie av Charlotte Neee, bestemoren til Barbarina (1895-1972), som testamenterte det til datteren Traudl Winkler. Hun ga det p sin side til datteren Barbara Walch 6. november 2006 .
Sikker pakking av et spesialisert selskap og forsikret internasjonal frakt (P grunn av mindre aktivitet i sommerperioden kan det hende at enkelte forsendelser ikke sendes fr i slutten av august).
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385261594 |
---|---|
Sist endret | 16.12.2024, 11:52 |