Bildegalleri
(1/1)
Serafino De Tivoli (1825-1892), Attributed to - Paesaggio bucolico
Til salgs7 048 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Serafino De Tivoli (1825-1892) italiensk maler. Han ble fdt i Livorno til en velstende jdisk familie, som flyttet til Firenze i 1836. To r senere ble han elev av landskapsmaleren Carlo Mark den eldre, kjent for sine ideelle utsikter konstruert i studio.
I 1849 begynte han frekventere Caff Michelangiolo, et mtested for kunstnere. Misfornyd med tradisjonell landskapsmaling begynte han nye eksperimenter ved male i friluft og samarbeidet i 1854 for grunnlegge School of Staggia (en by i Siena-omrdet), basert p observasjon av naturen fra livet. Besket hans p verdensutstillingen i Paris i 1855 var imidlertid avgjrende, hvor han s eksempler p moderne landskapsmaleri, som han hentet inspirasjon fra som i Landskap (ca. 1855, Roma, Gallery of Modern and Contemporary Art), og som han snakket om. ca p Michelangiolo kaffe. "Macchiaioli"-gruppen ble ogs fdt fra disse refleksjonene, som de eksperimenterte med et innovativt sprk laget av sidestilte fargeflekker uten konturlinje og en ny mte behandle lys med sterke kontraster p, som i Landscape with Bovi (rundt 1855) i dette museet og Pastura (kyr i skogen) (cirka 1859, Firenze, Gallery of Modern Art).
I 1861 deltok han i den frste italienske nasjonale utstillingen i Firenze og ret etter dro han, frst til London, deretter, fra 1873, til Paris. I denne siste perioden malte han hovedsakelig utsikt over Seinen med raske penselstrk og lysere, luftige farger. Han stilte mye ut i Italia, London og Paris, for eksempel p verdensutstillingen i 1889 hvor han mottok en bronsemedalje. I 1890 vendte han tilbake til Italia, hvor han dde alene i en alder av 67 r.
BESKRIVELSE
"Paesaggio Bucolico", olje p panel, 26x29,2cm med ramme, 17,5x20,8cm panelet alene, 1851, signert og datert nede til venstre. P baksiden etikett med forfatterens navn og dato plassert av samleren som sist eide verket, andre etiketter med sannsynlige inventarnummer.
De ubestridte hovedpersonene i verket er landskapet og det naturlige elementet. En grussti pner seg mellom skog og enger, et par karakterer gr langs den og fordyper seg i naturen. Til venstre er det et stort enslig tre med stammen delvis dekket av efy, pne enger vises p sceneplanet nrmest betrakteren, mens i dybden vises profilen til en liten bro i midten bak det gende paret. P sidene er det deler av skog med trr med frodig grnt lvverk som blekner til bltt, forsvinner inn i horisonten, alt under himmelen p en klar vrdag.
Maleriet er av sterk samlende interesse, og er bde bevis p forfatterens ungdommelige produksjon og bevis p overgangen mellom to distinkte yeblikk av De Tivolis stil. Det vil si overgangen mellom perioden med akademisk landskapsmaleri arvet fra mesteren Carlo Mark og perioden med friluftsmaleri pvirket av oppmtet til den frste gruppen av toskanske Macchiaioli p Caff Michelangelo. Den akademiske tilnrmingen som tenderer mot et idealisert landskap er fortsatt synlig i den billedlige behandlingen og i oppmerksomheten p detaljer som er reservert bde for lvet til trrne og i delikatessen til den skalte "Leonardesque" nyansen som brukes til beskrive trrne som str i dybde. Det lsere og mer syntetiske penselstrket er i stedet forbeholdt delen av plenen i forgrunnen og for karakterene. Alt dette tyder p at verket delvis ble fremfrt live, men deretter foredlet med pflgende faser i studio.
Ser man bort fra et yeblikk de mer strenge tekniske betraktningene, avslrer maleriet en original og dyktig bruk av lys og atmosfrisk gjengivelse, som gir opphav til et arbeid med balansert komposisjon og raffinert estetisk gjennomslag.
TILSTANDSRAPPORT
Den generelle konserveringen er utmerket, maleriet er intakt i alle deler og med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje. Fraktkostnaden inkluderer en transportforsikring.
Serafino De Tivoli (1825-1892) italiensk maler. Han ble fdt i Livorno til en velstende jdisk familie, som flyttet til Firenze i 1836. To r senere ble han elev av landskapsmaleren Carlo Mark den eldre, kjent for sine ideelle utsikter konstruert i studio.
I 1849 begynte han frekventere Caff Michelangiolo, et mtested for kunstnere. Misfornyd med tradisjonell landskapsmaling begynte han nye eksperimenter ved male i friluft og samarbeidet i 1854 for grunnlegge School of Staggia (en by i Siena-omrdet), basert p observasjon av naturen fra livet. Besket hans p verdensutstillingen i Paris i 1855 var imidlertid avgjrende, hvor han s eksempler p moderne landskapsmaleri, som han hentet inspirasjon fra som i Landskap (ca. 1855, Roma, Gallery of Modern and Contemporary Art), og som han snakket om. ca p Michelangiolo kaffe. "Macchiaioli"-gruppen ble ogs fdt fra disse refleksjonene, som de eksperimenterte med et innovativt sprk laget av sidestilte fargeflekker uten konturlinje og en ny mte behandle lys med sterke kontraster p, som i Landscape with Bovi (rundt 1855) i dette museet og Pastura (kyr i skogen) (cirka 1859, Firenze, Gallery of Modern Art).
I 1861 deltok han i den frste italienske nasjonale utstillingen i Firenze og ret etter dro han, frst til London, deretter, fra 1873, til Paris. I denne siste perioden malte han hovedsakelig utsikt over Seinen med raske penselstrk og lysere, luftige farger. Han stilte mye ut i Italia, London og Paris, for eksempel p verdensutstillingen i 1889 hvor han mottok en bronsemedalje. I 1890 vendte han tilbake til Italia, hvor han dde alene i en alder av 67 r.
BESKRIVELSE
"Paesaggio Bucolico", olje p panel, 26x29,2cm med ramme, 17,5x20,8cm panelet alene, 1851, signert og datert nede til venstre. P baksiden etikett med forfatterens navn og dato plassert av samleren som sist eide verket, andre etiketter med sannsynlige inventarnummer.
De ubestridte hovedpersonene i verket er landskapet og det naturlige elementet. En grussti pner seg mellom skog og enger, et par karakterer gr langs den og fordyper seg i naturen. Til venstre er det et stort enslig tre med stammen delvis dekket av efy, pne enger vises p sceneplanet nrmest betrakteren, mens i dybden vises profilen til en liten bro i midten bak det gende paret. P sidene er det deler av skog med trr med frodig grnt lvverk som blekner til bltt, forsvinner inn i horisonten, alt under himmelen p en klar vrdag.
Maleriet er av sterk samlende interesse, og er bde bevis p forfatterens ungdommelige produksjon og bevis p overgangen mellom to distinkte yeblikk av De Tivolis stil. Det vil si overgangen mellom perioden med akademisk landskapsmaleri arvet fra mesteren Carlo Mark og perioden med friluftsmaleri pvirket av oppmtet til den frste gruppen av toskanske Macchiaioli p Caff Michelangelo. Den akademiske tilnrmingen som tenderer mot et idealisert landskap er fortsatt synlig i den billedlige behandlingen og i oppmerksomheten p detaljer som er reservert bde for lvet til trrne og i delikatessen til den skalte "Leonardesque" nyansen som brukes til beskrive trrne som str i dybde. Det lsere og mer syntetiske penselstrket er i stedet forbeholdt delen av plenen i forgrunnen og for karakterene. Alt dette tyder p at verket delvis ble fremfrt live, men deretter foredlet med pflgende faser i studio.
Ser man bort fra et yeblikk de mer strenge tekniske betraktningene, avslrer maleriet en original og dyktig bruk av lys og atmosfrisk gjengivelse, som gir opphav til et arbeid med balansert komposisjon og raffinert estetisk gjennomslag.
TILSTANDSRAPPORT
Den generelle konserveringen er utmerket, maleriet er intakt i alle deler og med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje. Fraktkostnaden inkluderer en transportforsikring.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385262786 |
---|---|
Sist endret | 16.12.2024, 12:08 |