Bildegalleri
(1/1)
Francesco Pavona (Udine, 1692 – 1777), Attributed to - Ritratto di Nobilldonna
Til salgs12 922 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Francesco Pavona (1692 1777) var en italiensk maler, han ble kjent over hele Europa for sine pastellportretter, som ligner stilen til Rosalba Carriera.
Pavona studerte frst i Udine, hvor han ble fdt, med Giacomo Carneo, flyttet deretter til Bologna for jobbe med Giovan Gioseffo Dal Sole, og perfeksjonerte seg senere i Milano, og begynte deretter vandre rundt i Europa: frst i Genova, deretter i Spania, Portugal og Tyskland. Han giftet seg og forsrget familien i Dresden, hvor han malte for hoffet.
Da han vendte tilbake til Italia, til Bologna, ble han der i noen r, da han flyttet til Venezia, hvor han var en av de grunnleggende professorene ved Kunstakademiet. Han dde kort tid etter.
BESKRIVELSE
"Portrait of a Noblewoman", pastell og kritt p papir overfrt til lerret, 59x50cm med ramme, 50x40cm lerret alene, tilskrives Francesco Pavona, datert til tredje kvartal av 1700-tallet.
Hovedpersonen i verket er en adelskvinne, plassert litt p tre fjerdedeler i klrne av hennes rang. Adelskvinnen ser mot observatren, viser hennes intense bl yne, og antyder et delikat smil. Ansiktet er pyntet med elementer og tilbehr av raffinert eleganse, hret samlet under den fint utformede hvite hetten festet av et bltt silkebnd, kragen av dobbel perlestreng kombinert med svart sateng med sofistikert broderi. Den nkterne raffinementen kjennetegner ogs kjolen, de turkise stoffene som matcher capsens bnd, det hvite broderiet p ermene og brystet, de fine blondene p dekolletage.
Selv om hun ikke lenger er ung, viser damen en nktern eleganse og raffinement bde i ansiktet og i klrne. Den anonyme forfatteren er i stand til gi karakteren en viss psykologisk dybde, det delikate smilet som er typisk for franske portretter fra 1700-tallet, som enkelte kritikere sporer tilbake til optimismen og tilliten til fremtiden og fornuften som preget opplysningstiden. Verket faller fullt ut innenfor 1700-tallets portretter ogs nr det gjelder teknikk, tidligere henvist til rangering av drlig teknikk beregnet p skisser og skisser, hadde sin gullalder i det attende rhundre, med stor popularitet i Italia, Frankrike og England. Teknikk der visse forfattere nr eksepsjonelle utvende hyder og bermmelse, en fremfor alt den venetianske Rosalba Carriera, hvis portretter ble underskt og bestilt av den hyeste adelen i hele Europa. Arbeidet fremstr som et utmerket hndverk, med en raffinert og behagelig estetisk innvirkning.
TILSTANDSRAPPORT
God, nesten utmerket allmenntilstand. Fargene er lyse og perfekt lesbare, den eneste svake feilen som er verdt nevne er en liten rift p venstre side av bakgrunnen, men som totalt sett ikke pvirker det estetiske resultatet av helheten.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
Francesco Pavona (1692 1777) var en italiensk maler, han ble kjent over hele Europa for sine pastellportretter, som ligner stilen til Rosalba Carriera.
Pavona studerte frst i Udine, hvor han ble fdt, med Giacomo Carneo, flyttet deretter til Bologna for jobbe med Giovan Gioseffo Dal Sole, og perfeksjonerte seg senere i Milano, og begynte deretter vandre rundt i Europa: frst i Genova, deretter i Spania, Portugal og Tyskland. Han giftet seg og forsrget familien i Dresden, hvor han malte for hoffet.
Da han vendte tilbake til Italia, til Bologna, ble han der i noen r, da han flyttet til Venezia, hvor han var en av de grunnleggende professorene ved Kunstakademiet. Han dde kort tid etter.
BESKRIVELSE
"Portrait of a Noblewoman", pastell og kritt p papir overfrt til lerret, 59x50cm med ramme, 50x40cm lerret alene, tilskrives Francesco Pavona, datert til tredje kvartal av 1700-tallet.
Hovedpersonen i verket er en adelskvinne, plassert litt p tre fjerdedeler i klrne av hennes rang. Adelskvinnen ser mot observatren, viser hennes intense bl yne, og antyder et delikat smil. Ansiktet er pyntet med elementer og tilbehr av raffinert eleganse, hret samlet under den fint utformede hvite hetten festet av et bltt silkebnd, kragen av dobbel perlestreng kombinert med svart sateng med sofistikert broderi. Den nkterne raffinementen kjennetegner ogs kjolen, de turkise stoffene som matcher capsens bnd, det hvite broderiet p ermene og brystet, de fine blondene p dekolletage.
Selv om hun ikke lenger er ung, viser damen en nktern eleganse og raffinement bde i ansiktet og i klrne. Den anonyme forfatteren er i stand til gi karakteren en viss psykologisk dybde, det delikate smilet som er typisk for franske portretter fra 1700-tallet, som enkelte kritikere sporer tilbake til optimismen og tilliten til fremtiden og fornuften som preget opplysningstiden. Verket faller fullt ut innenfor 1700-tallets portretter ogs nr det gjelder teknikk, tidligere henvist til rangering av drlig teknikk beregnet p skisser og skisser, hadde sin gullalder i det attende rhundre, med stor popularitet i Italia, Frankrike og England. Teknikk der visse forfattere nr eksepsjonelle utvende hyder og bermmelse, en fremfor alt den venetianske Rosalba Carriera, hvis portretter ble underskt og bestilt av den hyeste adelen i hele Europa. Arbeidet fremstr som et utmerket hndverk, med en raffinert og behagelig estetisk innvirkning.
TILSTANDSRAPPORT
God, nesten utmerket allmenntilstand. Fargene er lyse og perfekt lesbare, den eneste svake feilen som er verdt nevne er en liten rift p venstre side av bakgrunnen, men som totalt sett ikke pvirker det estetiske resultatet av helheten.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385262830 |
---|---|
Sist endret | 16.12.2024, 12:09 |