Bildegalleri
(1/1)
Gertrud Staats (1859-1938) - De boerderij, de boer en het vee in het Reuzengeber
Til salgs10 570 kr
Beskrivelse
Gertud Staat ble fdt 21. februar 1859 i Breslau og dde 21. juni 1938 i Breslau.
Gertrud Staats er en av de viktigste representantene for schlesisk landskapsmaleri p begynnelsen av 1900-tallet. Hun er ogs en av de viktigste personlighetene blant schlesiske kunstnere, fordi hennes oeuvre hovedsakelig landskapsmalerier, men senere ogs stilleben og hageutsikt er et eksempel p den hye kvaliteten p kvinnelig kunst p den tiden. Arbeidene hennes, som ble kjent langt utenfor Schlesien, er pvirket av det atmosfriske, realistiske landskapsmaleriet p 1800-tallet, men dokumenterer allerede overgangen til modernismen med integrering av nye impulser fra friluftsmaleriet og den fremvoksende impresjonismen.
Gertrud Staats ble fdt i Breslau 21. februar 1859, datter av Breslau-kjpmann og kommunestyreleder Adolf Staats. Hun vokste opp med sine fire sstre i Neudorf-Kommende, hvor faren hadde bygget et stort hus i 1856. P den tiden l bygningen med den store hagen sr for Wrocaws bygrense og fikk kun adressen Kaiser-Wilhelm-Strae 23 (i dag: ul. Powstacw, bygningen er ikke bevart).
Allerede i skolealder ble Gertrud Staats undervist av en Breslau-maler ved navn Fahlbusch. Fordi kvinner i hennes generasjon ble nektet adgang til kunstakademier, tok hun leksjoner med Hermann Bayer p midten av 1870-tallet og byttet rundt 1878 til landskapsmaleren Adolf Dressler, som ledet mesterstudioet for landskapsmaling ved det nystiftede Silesian Museum of Fine Arts i Breslau og ville ha en avgjrende innflytelse p den. Etter Dresslers dd i 1881 arbeidet hun i Berlin, seks mneder hos Hans Frederik Gude og i 1883 en mned hos Franz Skarbina. Hun perfeksjonerte deretter kunnskapen sin frem til 1884 med Carl Coven Schirm, Dresslers etterflger i Breslau.
Gjennom sine kontakter i Berlin fikk hun sannsynligvis muligheten til delta i en utstilling av Royal Academy of Arts for frste gang i 1881. Gertrud Staats dukket ogs opp offentlig i Breslau i en tidlig alder, frst i 1884 i Lichtenberg Gallery, senere i Hirschberg og Beuthen. I Breslau var hun ogs aktiv som medgrnder og formann i Association of Silesian Women Artists, grunnlagt i 1902, og deltok i presentasjoner av Silesian Art Association. Arbeidene hennes var ogs kjent i Dresden (s tidlig som i 1884!), Wien, Hamburg, Mnchen og Danzig. I 1891 mottok hun bronsemedaljen p den tyske utstillingen i London og en medalje i Chicago.
Parallelt med denne vellykkede utstillingsvirksomheten foretok hun en rekke turer. Hun utforsket det strre omrdet rundt Wrocaw og beskte Skarsine, Pohlschildern, Sibyllenort, Obernigk og Dyhernfurth. I tillegg ble det turer til Waldenburg-regionen (Frstenstein), Uglefjellene (Kynau, Peterswaldau) og Glatzerland (Grafenort). Hun dro ogs igjen og igjen til Giant Mountains, hvis pittoreske sjarm hun tidligere hadde oppdaget gjennom maleristudier hos Adolf Dressler i Hain, Jannowitz, Schreiberhau og Krummhbel. Opphold i Berthelsdorf (1892), i Saalberg (1894 og 1897), i Fischbach (1899 og 1901), i Kiesewald (1903 og 1910) og i Buchwald (1910 til 1912) er kjent.
I 1897 presenterte hun en samling av maleriene sine for frste gang i Hirschberg, men kom ikke i kontakt med kunstnerne i Giant Mountains. I stedet skte hun inspirasjon i Dachau-kunstnerkolonien (og senere i Neu-Dachau) nr Mnchen, hvor hun hadde viktige mter med Adolf Hlzel og Ludwig Dill. Mnchen i seg selv var et hyppig reiseml, det samme var andre steder i Bayern. Reiser tok henne ogs til stersjen, til den pittoreske Spreewald-landsbyen Lehde, til Altmark, til Mecklenburg, Holstein, Thringen og Tyrol.
Reisene deres tok slutt med utbruddet av frste verdenskrig, trolig p grunn av krigens og etterkrigsrenes konomiske vanskeligheter. Siden den gang har hun levd tilbaketrukket med sstrene Martha og Elise (gift med Grlitz), som var enke i ung alder, i foreldrenes hus i Breslau. Sstrene bodde hovedsakelig av to leiligheter som ble leid ut i huset. Andre kunstnere arbeidet ogs i det romslige studioannekset fra 1890, hvor Gertrud Staats malte, deriblant Arnold Busch, Johanna Pistorius og Wilhelmine Melzer.
Gertrud Staats arbeid ble generelt anerkjent p 1920-tallet, men fikk mindre oppmerksomhet i de heftige debattene om de nye kunstbevegelsene. Bare tte mneder etter hennes dd Gertrud Staats dde av brystkreft ble en minneutstilling viet henne i Silesian Museum of Fine Arts i Breslau. I denne sammenhengen kom en rekke verk i museets eie, hovedsakelig gjennom en donasjon fra direktren for tingretten Schlawe, svigersnnen til hennes sster Elise.
Mange verk er n i Nasjonalmuseet i Warszawa (Muzeum Narodowe w Warszawie), i Nasjonalmuseet i Wrocaw (Muzeum Narodowe we Wrocawiu), i malerisamlingen til Museum of Historical Household Furniture i Mnsterberg (Muzeum Sprztu i Gospodarstwa Domowego w) Zibicach ) og i det kulturhistoriske museet i Grlitz, det schlesiske museet i Grlitz, House of Silesia i Knigswinter og i Statsgalleriet Moritzburg (Halle). En stor del av eiendommen hennes forvaltes av hennes grandniese Hertha Gerlinger-Brandes.
Verket er signert nederst til venstre med de kunstneriske bokstavene G. Staats
Maleriet er innrammet med en vakker ramme, men har noen sm flekker som kan sees p bildet. Men det unike med rammen er at den virkelig ble laget for dette maleriet med en viss maleteknikk ogs p selve rammen.
Mlene er 44 x 34,5 x 4 cm.
Dette maleriet ble sannsynligvis laget plein air p en av hennes turer gjennom Giant Mountains. De karakteristiske husene og landskapet er mer vanlig i hennes arbeider.
Maleriet er malt p lerret og montert p trepanel for styrke.
Maleriet er fra en familieeiendom og har vrt i familien i 80 r.
En helt unik mulighet til skaffe seg et vakkert maleri av Gertrud Staats.
Fraktkostnader: P grunn av strrelsen og skjrheten vil maleriet selvflgelig bli nye pakket og sendt med Track & Trace, forsikring og signatur ved mottak.
Gertrud Staats er en av de viktigste representantene for schlesisk landskapsmaleri p begynnelsen av 1900-tallet. Hun er ogs en av de viktigste personlighetene blant schlesiske kunstnere, fordi hennes oeuvre hovedsakelig landskapsmalerier, men senere ogs stilleben og hageutsikt er et eksempel p den hye kvaliteten p kvinnelig kunst p den tiden. Arbeidene hennes, som ble kjent langt utenfor Schlesien, er pvirket av det atmosfriske, realistiske landskapsmaleriet p 1800-tallet, men dokumenterer allerede overgangen til modernismen med integrering av nye impulser fra friluftsmaleriet og den fremvoksende impresjonismen.
Gertrud Staats ble fdt i Breslau 21. februar 1859, datter av Breslau-kjpmann og kommunestyreleder Adolf Staats. Hun vokste opp med sine fire sstre i Neudorf-Kommende, hvor faren hadde bygget et stort hus i 1856. P den tiden l bygningen med den store hagen sr for Wrocaws bygrense og fikk kun adressen Kaiser-Wilhelm-Strae 23 (i dag: ul. Powstacw, bygningen er ikke bevart).
Allerede i skolealder ble Gertrud Staats undervist av en Breslau-maler ved navn Fahlbusch. Fordi kvinner i hennes generasjon ble nektet adgang til kunstakademier, tok hun leksjoner med Hermann Bayer p midten av 1870-tallet og byttet rundt 1878 til landskapsmaleren Adolf Dressler, som ledet mesterstudioet for landskapsmaling ved det nystiftede Silesian Museum of Fine Arts i Breslau og ville ha en avgjrende innflytelse p den. Etter Dresslers dd i 1881 arbeidet hun i Berlin, seks mneder hos Hans Frederik Gude og i 1883 en mned hos Franz Skarbina. Hun perfeksjonerte deretter kunnskapen sin frem til 1884 med Carl Coven Schirm, Dresslers etterflger i Breslau.
Gjennom sine kontakter i Berlin fikk hun sannsynligvis muligheten til delta i en utstilling av Royal Academy of Arts for frste gang i 1881. Gertrud Staats dukket ogs opp offentlig i Breslau i en tidlig alder, frst i 1884 i Lichtenberg Gallery, senere i Hirschberg og Beuthen. I Breslau var hun ogs aktiv som medgrnder og formann i Association of Silesian Women Artists, grunnlagt i 1902, og deltok i presentasjoner av Silesian Art Association. Arbeidene hennes var ogs kjent i Dresden (s tidlig som i 1884!), Wien, Hamburg, Mnchen og Danzig. I 1891 mottok hun bronsemedaljen p den tyske utstillingen i London og en medalje i Chicago.
Parallelt med denne vellykkede utstillingsvirksomheten foretok hun en rekke turer. Hun utforsket det strre omrdet rundt Wrocaw og beskte Skarsine, Pohlschildern, Sibyllenort, Obernigk og Dyhernfurth. I tillegg ble det turer til Waldenburg-regionen (Frstenstein), Uglefjellene (Kynau, Peterswaldau) og Glatzerland (Grafenort). Hun dro ogs igjen og igjen til Giant Mountains, hvis pittoreske sjarm hun tidligere hadde oppdaget gjennom maleristudier hos Adolf Dressler i Hain, Jannowitz, Schreiberhau og Krummhbel. Opphold i Berthelsdorf (1892), i Saalberg (1894 og 1897), i Fischbach (1899 og 1901), i Kiesewald (1903 og 1910) og i Buchwald (1910 til 1912) er kjent.
I 1897 presenterte hun en samling av maleriene sine for frste gang i Hirschberg, men kom ikke i kontakt med kunstnerne i Giant Mountains. I stedet skte hun inspirasjon i Dachau-kunstnerkolonien (og senere i Neu-Dachau) nr Mnchen, hvor hun hadde viktige mter med Adolf Hlzel og Ludwig Dill. Mnchen i seg selv var et hyppig reiseml, det samme var andre steder i Bayern. Reiser tok henne ogs til stersjen, til den pittoreske Spreewald-landsbyen Lehde, til Altmark, til Mecklenburg, Holstein, Thringen og Tyrol.
Reisene deres tok slutt med utbruddet av frste verdenskrig, trolig p grunn av krigens og etterkrigsrenes konomiske vanskeligheter. Siden den gang har hun levd tilbaketrukket med sstrene Martha og Elise (gift med Grlitz), som var enke i ung alder, i foreldrenes hus i Breslau. Sstrene bodde hovedsakelig av to leiligheter som ble leid ut i huset. Andre kunstnere arbeidet ogs i det romslige studioannekset fra 1890, hvor Gertrud Staats malte, deriblant Arnold Busch, Johanna Pistorius og Wilhelmine Melzer.
Gertrud Staats arbeid ble generelt anerkjent p 1920-tallet, men fikk mindre oppmerksomhet i de heftige debattene om de nye kunstbevegelsene. Bare tte mneder etter hennes dd Gertrud Staats dde av brystkreft ble en minneutstilling viet henne i Silesian Museum of Fine Arts i Breslau. I denne sammenhengen kom en rekke verk i museets eie, hovedsakelig gjennom en donasjon fra direktren for tingretten Schlawe, svigersnnen til hennes sster Elise.
Mange verk er n i Nasjonalmuseet i Warszawa (Muzeum Narodowe w Warszawie), i Nasjonalmuseet i Wrocaw (Muzeum Narodowe we Wrocawiu), i malerisamlingen til Museum of Historical Household Furniture i Mnsterberg (Muzeum Sprztu i Gospodarstwa Domowego w) Zibicach ) og i det kulturhistoriske museet i Grlitz, det schlesiske museet i Grlitz, House of Silesia i Knigswinter og i Statsgalleriet Moritzburg (Halle). En stor del av eiendommen hennes forvaltes av hennes grandniese Hertha Gerlinger-Brandes.
Verket er signert nederst til venstre med de kunstneriske bokstavene G. Staats
Maleriet er innrammet med en vakker ramme, men har noen sm flekker som kan sees p bildet. Men det unike med rammen er at den virkelig ble laget for dette maleriet med en viss maleteknikk ogs p selve rammen.
Mlene er 44 x 34,5 x 4 cm.
Dette maleriet ble sannsynligvis laget plein air p en av hennes turer gjennom Giant Mountains. De karakteristiske husene og landskapet er mer vanlig i hennes arbeider.
Maleriet er malt p lerret og montert p trepanel for styrke.
Maleriet er fra en familieeiendom og har vrt i familien i 80 r.
En helt unik mulighet til skaffe seg et vakkert maleri av Gertrud Staats.
Fraktkostnader: P grunn av strrelsen og skjrheten vil maleriet selvflgelig bli nye pakket og sendt med Track & Trace, forsikring og signatur ved mottak.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385390793 |
---|---|
Sist endret | 17.12.2024, 12:49 |