Bildegalleri
(1/1)
CMC 1:18 - Modellbil - Lancia D50 - 1955 - CMC M-175
Til salgs4 404 kr
Beskrivelse
CMC M-175 -Lancia D50 - 1955
P auksjon er denne svrt sjeldne splitter nye skjnnheten uten ytre boks, aldri vist.
Kun ut av esken for fotoshoot.
CMC info om presisjonsmodellen hndmontert modellbil:
Metallpresisjonsmodell hndbygget av 1598 deler
Avtakbar og lsbar motorhette
Hengslet justerbar skjerm
Realistisk kopi av V8-motoren komplett med rr og kabling
Eksosrr i metall
Trekantet styreaksel med sttdempere, fjring foran med brearm, tverrgende bladfjr, alt laget av metall
Bakfjring med De-Dion-rr, tverrgende bladfjr, langsgende armer og innenbordsdempere, alt laget av metall
Radiatorgitter hndlaget av rustfritt stl med metallsttter
Svrt detaljert replikering av kjlesystemet
Svrt detaljert drivstoff- og oljesirkulasjon
Autentisk replikerte hengslede tanklokk
Autentisk replikert hengslet oljepfyllingslokk
Polstret skinnbelagt frersete og hodesttte
Perfekt utformede hjul med eiker og nipler i rustfritt stl p en lettmetallfelg
Autentisk replikerte sentrallsemuttere med hyre-/venstregjenger
Elegant finish med en strlende maling i original farge
Beskrivelse av det originale kjretyet:
D50 var forventet vre et trumfkort som Lancia hadde for Formel 1-lpene p 1950-tallet, men ting viste seg annerledes.
Den anerkjente Vittorio Jano fikk i oppdrag av Lancia designe en racerbil som ville vre mer moderne, vakrere og fremfor alt raskere enn datidens rivaler.
Hovedmlet var seire over den dominerende Mercedes W 196.
Jano presenterte en original og svrt nyskapende monoposto, som ble introdusert for publikum 20. februar 1954 for frste gang.
Janos design var langt forut for sin tid.
Bilen hadde en 2,5-liters V8-motor med 90 sylindervinkel og en maksimal effekt p 260 hk.
Den ble montert p chassiset med en 12 sving utenfor kjretyets midtlinje.
Ved gjre det var det mulig flytte drivakselen til venstre og gi plass til en betydelig senking av frersetet.
Dette gjorde at monoposto kunne ha en lav totalhyde for bedre aerodynamikk.
En annen bemerkelsesverdig egenskap er integreringen av motoren i strukturen til den rrformede stlrammen som et lastbrende stresselement.
En mer iynefallende funksjon er selvflgelig drivstofftankene til bagasjen.
Hver plassert langs karosseriet mellom for- og bakhjulene, ga de to slanke tankcellene ytterligere aerodynamiske fordeler.
Med et totalt volum p 200 liter kunne de holde ut et helt lp uten gjre et eneste tankstopp.
Tanken var at jo mindre en bil mtte stoppe for pfyll, desto lettere ville hndteringen vre.
Og en jevnere vektfordeling med bagasjetanker burde vre en stor fordel fremfor biler med baktank.
Scuderia Lancia besto av to store slag - Alberto Ascari, den to ganger verdensmesteren i GP i 1952 og 1953 og Luigi Villoresi.
Senere ble flere fremragende racerfrere med p laget.
Den 24. oktober 1954 debuterte Lancia D50 ved Spanias GP i Barcelona.
Ascari tok pole position bde i kvalifiseringen og den raskeste lpsrunden, men han droppet ut for tidlig p grunn av mekaniske problemer.
Tidlig i 1955-sesongen vant Ascari to Formel 1-lp, som ikke regnet med i verdensmesterskapet.
Ved Monaco GP var Ascari i ledende posisjon til han krasjet i havnen.
Det tragiske ddsfallet til Ascari som skjedde i en privat prvekjring p Autodromo Nazionale Monza og de kende konomiske problemene med et overdrevet budsjett frte til at Lancia solgte til Ferrari sin raseavdeling, inkludert D50-kjretyene.
Ferrari-ingenirene introduserte en overhaling av D50.
De modifiserte monopostene deltok i GP-lp som "Lancia Ferrari D50" fra 1956 og utover.
Juan Manuel Fangio vant sitt 4. verdensmesterskap p en av disse bilene.
Tekniske data for det originale kjretyet:
Monoposto bygget p en rrformet ramme med frittstende hjul
2,5-liters V8-motor som en stresset del av chassiset
To ventiler per sylinder styrt av to overliggende kamaksler
Trrsump oljesmring
Blandingsforberedelse med fire Solex PII doble forgassere
Dobbel tenning (to plugger per sylinder)
Fem-trinns manuell girkasse installert bak freren
Boring x slag: 73,6 x 73,1 mm
Slagvolum: 2.488 cc
Maksimal effekt: 260 HK ved 8000 rpm
Topphastighet: 300 km/t (avhengig av forhold)
Akselavstand: 2.280 mm
Spor foran/bak:1.294 / 1.330 mm
Total lengde:3.570 mm
Total bredde:1.600 mm
Total hyde:1 001 mm
Egenvekt: 620 kg
Varene vil bli nye pakket og sendt med sporingsinformasjon.
Bilder er en del av beskrivelsen.
P auksjon er denne svrt sjeldne splitter nye skjnnheten uten ytre boks, aldri vist.
Kun ut av esken for fotoshoot.
CMC info om presisjonsmodellen hndmontert modellbil:
Metallpresisjonsmodell hndbygget av 1598 deler
Avtakbar og lsbar motorhette
Hengslet justerbar skjerm
Realistisk kopi av V8-motoren komplett med rr og kabling
Eksosrr i metall
Trekantet styreaksel med sttdempere, fjring foran med brearm, tverrgende bladfjr, alt laget av metall
Bakfjring med De-Dion-rr, tverrgende bladfjr, langsgende armer og innenbordsdempere, alt laget av metall
Radiatorgitter hndlaget av rustfritt stl med metallsttter
Svrt detaljert replikering av kjlesystemet
Svrt detaljert drivstoff- og oljesirkulasjon
Autentisk replikerte hengslede tanklokk
Autentisk replikert hengslet oljepfyllingslokk
Polstret skinnbelagt frersete og hodesttte
Perfekt utformede hjul med eiker og nipler i rustfritt stl p en lettmetallfelg
Autentisk replikerte sentrallsemuttere med hyre-/venstregjenger
Elegant finish med en strlende maling i original farge
Beskrivelse av det originale kjretyet:
D50 var forventet vre et trumfkort som Lancia hadde for Formel 1-lpene p 1950-tallet, men ting viste seg annerledes.
Den anerkjente Vittorio Jano fikk i oppdrag av Lancia designe en racerbil som ville vre mer moderne, vakrere og fremfor alt raskere enn datidens rivaler.
Hovedmlet var seire over den dominerende Mercedes W 196.
Jano presenterte en original og svrt nyskapende monoposto, som ble introdusert for publikum 20. februar 1954 for frste gang.
Janos design var langt forut for sin tid.
Bilen hadde en 2,5-liters V8-motor med 90 sylindervinkel og en maksimal effekt p 260 hk.
Den ble montert p chassiset med en 12 sving utenfor kjretyets midtlinje.
Ved gjre det var det mulig flytte drivakselen til venstre og gi plass til en betydelig senking av frersetet.
Dette gjorde at monoposto kunne ha en lav totalhyde for bedre aerodynamikk.
En annen bemerkelsesverdig egenskap er integreringen av motoren i strukturen til den rrformede stlrammen som et lastbrende stresselement.
En mer iynefallende funksjon er selvflgelig drivstofftankene til bagasjen.
Hver plassert langs karosseriet mellom for- og bakhjulene, ga de to slanke tankcellene ytterligere aerodynamiske fordeler.
Med et totalt volum p 200 liter kunne de holde ut et helt lp uten gjre et eneste tankstopp.
Tanken var at jo mindre en bil mtte stoppe for pfyll, desto lettere ville hndteringen vre.
Og en jevnere vektfordeling med bagasjetanker burde vre en stor fordel fremfor biler med baktank.
Scuderia Lancia besto av to store slag - Alberto Ascari, den to ganger verdensmesteren i GP i 1952 og 1953 og Luigi Villoresi.
Senere ble flere fremragende racerfrere med p laget.
Den 24. oktober 1954 debuterte Lancia D50 ved Spanias GP i Barcelona.
Ascari tok pole position bde i kvalifiseringen og den raskeste lpsrunden, men han droppet ut for tidlig p grunn av mekaniske problemer.
Tidlig i 1955-sesongen vant Ascari to Formel 1-lp, som ikke regnet med i verdensmesterskapet.
Ved Monaco GP var Ascari i ledende posisjon til han krasjet i havnen.
Det tragiske ddsfallet til Ascari som skjedde i en privat prvekjring p Autodromo Nazionale Monza og de kende konomiske problemene med et overdrevet budsjett frte til at Lancia solgte til Ferrari sin raseavdeling, inkludert D50-kjretyene.
Ferrari-ingenirene introduserte en overhaling av D50.
De modifiserte monopostene deltok i GP-lp som "Lancia Ferrari D50" fra 1956 og utover.
Juan Manuel Fangio vant sitt 4. verdensmesterskap p en av disse bilene.
Tekniske data for det originale kjretyet:
Monoposto bygget p en rrformet ramme med frittstende hjul
2,5-liters V8-motor som en stresset del av chassiset
To ventiler per sylinder styrt av to overliggende kamaksler
Trrsump oljesmring
Blandingsforberedelse med fire Solex PII doble forgassere
Dobbel tenning (to plugger per sylinder)
Fem-trinns manuell girkasse installert bak freren
Boring x slag: 73,6 x 73,1 mm
Slagvolum: 2.488 cc
Maksimal effekt: 260 HK ved 8000 rpm
Topphastighet: 300 km/t (avhengig av forhold)
Akselavstand: 2.280 mm
Spor foran/bak:1.294 / 1.330 mm
Total lengde:3.570 mm
Total bredde:1.600 mm
Total hyde:1 001 mm
Egenvekt: 620 kg
Varene vil bli nye pakket og sendt med sporingsinformasjon.
Bilder er en del av beskrivelsen.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385392202 |
---|---|
Sist endret | 17.12.2024, 13:16 |