Bildegalleri
(1/1)
Achille Beltrame (1871-1945) - Firenze, Santa Maria Novella
Til salgs3 533 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Achille Beltrame (1871-1945) italiensk maler og illustratr, kjent forfatter av de historiske omslagene til ukebladet "La Domenica del Corriere" fra 1899 til 1944.
Han ble fdt i Arzignano i provinsen Vicenza til en stor og ydmyk familie, den syvende av tte brdre. Etter tekniske studier, der han allerede viste sin disposisjon for tegning, takket vre den konomiske hjelpen fra broren, meldte han seg inn p Brera Academy of Fine Arts i Milano.
P 1990-tallet flyttet han mellom Milano og Vicenza hvor familien hans hadde flyttet i mellomtiden, og ble rdmann og resmedlem av Brera Academy. I 1896 begynte han jobbe som illustratr for tidsskriftet "L'Illustrazione Italiana" til 1898, ret da han begynte sitt samarbeid med det historiske ukebladet "La Domenica del Corriere", et profesjonelt ekteskap som skulle vare til 1944 og som skulle lede ham til lage 4662 tabeller. En del av historien til italiensk journalistikk, som vil tillate verdensnyheter komme inn i livet til selv de mest ydmyke hjem, og kommunisere takket vre kraften i bildet til de tallrike analfabeter italienerne, som i 1900 fortsatt representerte 48% av befolkning.
I 1907 giftet hun seg og kom i kontakt med industrimannen Magno Magni. Han flger industrikapteinen p lange reiser til Nord-Afrika hvor sistnevnte har kapital- og forretningsinteresser. Under sine reiser skapte Beltrame en rekke verk med orientalistisk smak, mens han produserte hundrevis av olje-, akvareller-, tempera- og blyantmalerier. Han lager en rekke arbeider med familiemotiver, som selvportretter, portretter av sstrene og kjresten Giannina. Han lager ogs bilder, deretter gjengitt i postkort, almanakker og kalendere.
Under frste verdenskrig og i det pflgende tiret dedikerte han seg til borgerlige og positivistiske arbeider, med en sterkt klassisistisk skrstilling. "La Scienza" (1925), Sieroterapico Institute of Milan, "The Dance of the Hours" (1927), Bernocchi-etablissementer i Legnano, "L'Aurora o Carro di Febo" (1928), veggmaleri p Villa Anita i Stresa , ogs eid av Bernocchi, "Vitenskap og geni dominerer styrkene" (1929), Societ Elettrica Adamello fra Milano. Fram til slutten av 1930-tallet tilbrakte han en tilvrelse delt mellom sitt engasjement for avisen og fritiden dedikert til maling og korte ferieperioder ved innsjene, i Liguria og i Dolomittene. Ferier hvor han produserte en rekke smformatlandskap dedikert til stedene som ble beskt. Han forsmmer ikke utstillingsaktiviteten sin, fortsetter delta i utstillinger bde i private gallerier og offentlige institusjoner, i denne perioden var han praktisk talt en fast gjest p bde Brera-triennalen og Venezia-biennalen.
I 1938 dde kona hans, i 1942 p grunn av bombingene og det kende presset mottatt fra fascistene som ikke tilga ham for aldri ha sluttet seg til partiet, bestemte han seg for trekke seg tilbake til Pavia-landsbygda. Her i februar 1945 ble han syk og ble innlagt p sykehus i Milano og dde der noen dager senere.
BESKRIVELSE
"Florence, Santa Maria Novella", olje p panel, 39,5x46,6cm med ramme, 17x24cm panel alene, signert nede til hyre, datert til 1920-tallet. Etikett p baksiden sannsynligvis plassert av en av samlerne som sist eide gjenstanden.
I scenen utsikten over fasaden til den bermte kirken Santa Maria Novella i Firenze og torget med samme navn. Litt til venstre etablerer kirken sammen med klokketrnet seg som hovedelementet, til hyre de omkringliggende murene og inngangen til klosterhagen. I forgrunnen er blomsterbedene som fortsatt kjennetegner stedet i dag. Rundt profilene til bygningene som har utsikt over torget, der ulike karakterer beveger seg. Alt under en himmel gjennomsyret av et delikat vrlys.
Verket er en ekte samleperle av minst to grunner. For det frste fordi verket til en forfatter som, selv om den er bermt, ikke faller, kanskje feilaktig, inn i Olympus til de store italienske kunstnerne p 1900-tallet, men som i virkeligheten er den som kanskje mer enn noen annen har pvirket livet og dagliglivet til den vanlige italieneren, tilbake til den kollektive fantasien til landet i nesten 50 r. For det andre fordi maleriet tilhrer den gruppen av sm signerte verk for privat bruk skapt av Beltrame under hans mange reiser. Verker fri fra store offisielle utstillinger og prestisjetunge oppdrag, med forfatterens frieste, mest personlige og originale stil. En stil nrmere hans profesjonelle aktivitet som illustratr og hans personlige og private kjrlighet til akvarell, langt fra den klassisistiske og skyteteknikken som er synlig i de store offisielle og institusjonelle dekorative syklusene skapt av Beltrame.
Maleriet har en klar og balansert struktur, en strlende palett som kombinert med et lst penselstrk fremhever fargen og den atmosfriske faktoren. Objekt med en frisk og behagelig estetisk innvirkning.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, verket er intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger.
Sporet forsendelse med tilstrekkelig emballasje. Prisen inkluderer transportforsikring.
Achille Beltrame (1871-1945) italiensk maler og illustratr, kjent forfatter av de historiske omslagene til ukebladet "La Domenica del Corriere" fra 1899 til 1944.
Han ble fdt i Arzignano i provinsen Vicenza til en stor og ydmyk familie, den syvende av tte brdre. Etter tekniske studier, der han allerede viste sin disposisjon for tegning, takket vre den konomiske hjelpen fra broren, meldte han seg inn p Brera Academy of Fine Arts i Milano.
P 1990-tallet flyttet han mellom Milano og Vicenza hvor familien hans hadde flyttet i mellomtiden, og ble rdmann og resmedlem av Brera Academy. I 1896 begynte han jobbe som illustratr for tidsskriftet "L'Illustrazione Italiana" til 1898, ret da han begynte sitt samarbeid med det historiske ukebladet "La Domenica del Corriere", et profesjonelt ekteskap som skulle vare til 1944 og som skulle lede ham til lage 4662 tabeller. En del av historien til italiensk journalistikk, som vil tillate verdensnyheter komme inn i livet til selv de mest ydmyke hjem, og kommunisere takket vre kraften i bildet til de tallrike analfabeter italienerne, som i 1900 fortsatt representerte 48% av befolkning.
I 1907 giftet hun seg og kom i kontakt med industrimannen Magno Magni. Han flger industrikapteinen p lange reiser til Nord-Afrika hvor sistnevnte har kapital- og forretningsinteresser. Under sine reiser skapte Beltrame en rekke verk med orientalistisk smak, mens han produserte hundrevis av olje-, akvareller-, tempera- og blyantmalerier. Han lager en rekke arbeider med familiemotiver, som selvportretter, portretter av sstrene og kjresten Giannina. Han lager ogs bilder, deretter gjengitt i postkort, almanakker og kalendere.
Under frste verdenskrig og i det pflgende tiret dedikerte han seg til borgerlige og positivistiske arbeider, med en sterkt klassisistisk skrstilling. "La Scienza" (1925), Sieroterapico Institute of Milan, "The Dance of the Hours" (1927), Bernocchi-etablissementer i Legnano, "L'Aurora o Carro di Febo" (1928), veggmaleri p Villa Anita i Stresa , ogs eid av Bernocchi, "Vitenskap og geni dominerer styrkene" (1929), Societ Elettrica Adamello fra Milano. Fram til slutten av 1930-tallet tilbrakte han en tilvrelse delt mellom sitt engasjement for avisen og fritiden dedikert til maling og korte ferieperioder ved innsjene, i Liguria og i Dolomittene. Ferier hvor han produserte en rekke smformatlandskap dedikert til stedene som ble beskt. Han forsmmer ikke utstillingsaktiviteten sin, fortsetter delta i utstillinger bde i private gallerier og offentlige institusjoner, i denne perioden var han praktisk talt en fast gjest p bde Brera-triennalen og Venezia-biennalen.
I 1938 dde kona hans, i 1942 p grunn av bombingene og det kende presset mottatt fra fascistene som ikke tilga ham for aldri ha sluttet seg til partiet, bestemte han seg for trekke seg tilbake til Pavia-landsbygda. Her i februar 1945 ble han syk og ble innlagt p sykehus i Milano og dde der noen dager senere.
BESKRIVELSE
"Florence, Santa Maria Novella", olje p panel, 39,5x46,6cm med ramme, 17x24cm panel alene, signert nede til hyre, datert til 1920-tallet. Etikett p baksiden sannsynligvis plassert av en av samlerne som sist eide gjenstanden.
I scenen utsikten over fasaden til den bermte kirken Santa Maria Novella i Firenze og torget med samme navn. Litt til venstre etablerer kirken sammen med klokketrnet seg som hovedelementet, til hyre de omkringliggende murene og inngangen til klosterhagen. I forgrunnen er blomsterbedene som fortsatt kjennetegner stedet i dag. Rundt profilene til bygningene som har utsikt over torget, der ulike karakterer beveger seg. Alt under en himmel gjennomsyret av et delikat vrlys.
Verket er en ekte samleperle av minst to grunner. For det frste fordi verket til en forfatter som, selv om den er bermt, ikke faller, kanskje feilaktig, inn i Olympus til de store italienske kunstnerne p 1900-tallet, men som i virkeligheten er den som kanskje mer enn noen annen har pvirket livet og dagliglivet til den vanlige italieneren, tilbake til den kollektive fantasien til landet i nesten 50 r. For det andre fordi maleriet tilhrer den gruppen av sm signerte verk for privat bruk skapt av Beltrame under hans mange reiser. Verker fri fra store offisielle utstillinger og prestisjetunge oppdrag, med forfatterens frieste, mest personlige og originale stil. En stil nrmere hans profesjonelle aktivitet som illustratr og hans personlige og private kjrlighet til akvarell, langt fra den klassisistiske og skyteteknikken som er synlig i de store offisielle og institusjonelle dekorative syklusene skapt av Beltrame.
Maleriet har en klar og balansert struktur, en strlende palett som kombinert med et lst penselstrk fremhever fargen og den atmosfriske faktoren. Objekt med en frisk og behagelig estetisk innvirkning.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, verket er intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger.
Sporet forsendelse med tilstrekkelig emballasje. Prisen inkluderer transportforsikring.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385517655 |
---|---|
Sist endret | 18.12.2024, 13:23 |