Rådgiver/seniorrådgiver
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom)
- Frist 13.01.2025
- Ansettelsesform Fast
Nkom søker jurister
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) står sentralt i arbeidet med å skape velfungerende markeder basert på konkurranse mellom aktører som tilbyr tjenester innen elektronisk kommunikasjon. I tillegg jobber vi for at alle i Norge har tilgang til gode og fremtidsrettede posttjenester.
Nå søker vi to dyktige og engasjerte jurister til disse spennende fagfeltene, en fast stilling og et ettårig vikariat.
Hos oss blir du del av et raust, engasjert og kompetent tverrfaglig team i avdeling Marked og tjenester. Til sammen er vi rundt 30 gode kolleger, hovedsakelig jurister og økonomer, med spisskompetanse på konkurranseregulering og solid kunnskap om fremtidens elektroniske kommunikasjonstjenester (ekom). Våre jurister skal være best på å forstå, tolke og bidra til nytt regelverk nasjonalt og internasjonalt. Avdelingen samarbeider tett med blant andre departementene, Konkurransetilsynet og europeiske tilsynsmyndigheter for post- og ekomsektorene.
Arbeidsoppgaver i de to stillingene
Til fast stilling innen elektronisk kommunikasjon
Vår digitale grunnmur består av mobil- og bredbåndsnett, der utgangspunktet er at tilgang til internettbaserte digitale tjenester er blitt som strøm og vann – noe som er helt nødvendig for næringsliv og forbrukere i det moderne samfunnet. Nkom er myndigheten for elektronisk kommunikasjon (ekom) i Norge, og skal sikre effektiv regulering av markedene for å oppnå bærekraftig konkurranse. I tillegg har Nkom en rolle som internettmyndighet og som myndighet for KI. Nå søker vi en samfunnsengasjert kollega som er interessert i å lære mer om hvordan teknologiske endringer og fremveksten av KI påvirker individ og samfunn.
Som jurist innen ekom vil dine viktigste arbeidsoppgaver være:
- Oppfølging og tilsyn basert på sektorspesifikt regelverk.
- Juridiske vurderinger og analyser.
- Konkurranserettslige vurderinger knyttet til markedsanalyser og vedtak.
- Lov og forskriftsarbeid.
- Delta i, eller lede utredninger og prosjekter.
- Deltakelse i internasjonale arbeidsgrupper.
- Veilede tilbydere og forbrukere.
Arbeidsoppgaver tilpasses din erfaring og kompetanse.
Til vikariat innen posttjenester
Gode posttjenester tilpasset folks behov endrer seg i takt med samfunnsutviklingen. I en verden med mer elektronisk kommunikasjon, mindre brevpost og mer internetthandel, betyr det en ny virkelighet for post- og pakkeomdeling. Postmarkedet er et marked preget av innovasjon og nytenkning, og Nkom følger denne utviklingen tett. Et av våre viktige fokusområder er å følge med på utviklingen og konkurransesituasjonen i postmarkedet nasjonalt. Postteamet vårt er ansvarlig for å føre tilsyn med at tilbydere av posttjenester har et tilbud og servicenivå i tråd med postregelverket. En stor del av Nkoms tilsynsarbeid er oppfølgning av kravene til leveringsplikt som Posten Bring AS er underlagt.
Som jurist i postteamet vil dine viktigste arbeidsoppgaver være:
- Lov- og forskriftsarbeid på postområdet, ofte i nært samarbeid med Samferdselsdepartementet.
- Oppfølging av regelverk knyttet til leveringspliktige tjenester og leveringspliktige tilbydere.
- Foreta juridiske vurderinger knyttet til gjennomføringen av markedsanalyser, pålegg av virkemidler og tilsyn med postmarkedet i Norge.
- Løpende saksbehandling om plikter etter postregelverket.
- Bistand til forbrukere og tilbydere av posttjenester.
- Delta i, eller lede utredninger og prosjekter.
- Representere Nkom i nasjonale, europeiske og internasjonale arbeidsgrupper, herunder å delta fysisk på møter i utlandet.
Kvalifikasjonskrav til begge stillingene
- Mastergrad i rettsvitenskap. Til den faste stillingen må du gjerne ha spesialisering innen konkurranserett og/eller IKT-rett.
- God faglig kunnskap og godt juridisk skjønn.
- God evne til å kommunisere komplekse problemstillinger skriftlig og muntlig, både på norsk og engelsk.
Du som er nyutdannet, eller i ferd med å avslutte utdanning er også velkommen til å søke.
Til stillingen innen elektronisk kommunikasjon er det ønskelig at du i tillegg:
- Er nysgjerrig på samspillet mellom teknologiske endringer og fremtidens lover og rettsregler.
- Har interesse for internetts betydning for innovasjon og økonomisk utvikling.
- Har erfaring fra prosjektarbeid og prosjektledelse.
Vi ser etter deg som har en eller flere av disse egenskapene
- Du er nøyaktig, strukturert og leveranseorientert.
- Du har sterk egendriv og gjennomføringsevne, og du tar eierskap til og sluttfører oppgavene dine.
- Du er god til å involvere i riktig tid og på riktig nivå og har gode kommunikasjonsevner.
- Du har evne til å arbeide godt under press og er tilpasningsdyktig.
- Du er samfunnsengasjert, og interessert i å lære nye fagområder.
- Du er aktiv, kvalitetsbevisst og humørfylt.
Du må kjenne deg igjen i Nkoms verdier: PÅ og ÅPEN. Motivasjon, interesse og egnethet for stillingene tillegges stor vekt.
Vi tilbyr
Begge stillingene lønnes som rådgiver/seniorrådgiver fra kr. 590 000 til kr. 845 000, avhengig av kvalifikasjoner. For særlig kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Fra lønnen trekkes to prosent innskudd til Statens pensjonskasse.
Fast stilling med oppstart etter avtale. Vikariatet er av inntil ett års varighet, og vi håper du kan starte så fort som mulig.
I Nkom får du også:
- Gode arbeidsbetingelser (fleksitid, sommertid og dekket mobiltelefon og bredbånd).
- Mulighet for trening i arbeidstiden. Vi har eget treningsrom og et aktivt bedriftsidrettslag.
- Kantine med egen kokk og gratis parkering.
- Et kompetent, godt og motivert arbeidsmiljø, med gode muligheter for kompetanseutvikling.
- Tjenestepensjonsordning, yrkesskade- og gruppelivsforsikring gjennom Statens pensjonskasse.
- Mulighet for å jobbe noe fra hjemmekontor.
Her kan du lese mer om hvordan det er å jobbe i Nkom: https://nkom.no/karriere/jobb-i-nkom.
Har du spørsmål? Ta gjerne kontakt med oss for en prat om stillingene.
For fast stilling innen elektronisk kommunikasjon: seksjonssjef Inger Vollstad, mobil: 48 01 05 23, e-post: ivo at nkom.no.
For vikariat innen postfeltet: seksjonssjef Øyvind Halvorsen, tlf. 41 36 19 80, e-post: oha at nkom.no.
Vi ber deg oppgi i søknadsteksten hvilken stilling du søker på, eventuelt om du ønsker å søke på begge.
Om arbeidsgiveren
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet skal sikre gode, rimelige og fremtidsrettede elektroniske kommunikasjonstjenester og postsendinger av høy kvalitet til hele landet. Vi har ansvar for sikkerhet og beredskap i ekomnett og -tjenester, og skal fremme bærekraftig konkurranse, næringsutvikling og innovasjon innen post og elektronisk kommunikasjon.
Nkom er lokalisert i Lillesand. Mer informasjon finner du på www.nkom.no.
Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe - for alle.
Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår, og vi ønsker medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver som bidrar på hver sin måte til å løse samfunnsoppdraget vårt. Vi ønsker kvinner og deg med minoritetsbakgrunn spesielt velkommen til å søke. Vi vil også gjerne ha søknader fra deg som har nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en, men som ellers fyller kvalifikasjonskravene til stillingen. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Vi ber deg om å dokumentere all utdanning som er relevant for stillingen. Legg ved vitnemål og karakterutskrifter i Webcruiter når du søker på stilling hos oss.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten, men da må du begrunne hvorfor du ønsker det. Da kan vi vurdere om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, så vil vi gi deg beskjed.
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 2
- Sted: Nygård 1, 4791 Lillesand
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Juridiske tjenester, Offentlig administrasjon, Telekommunikasjon
- Stillingsfunksjon: Jurist, Rådgivning, Saksbehandler
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
elektronisk kommunikasjon, regelverk, post, lov- og forskriftsarbeid, jus
Annonseinformasjon
- FINN-kode 385528221
- Sist endret