Bildegalleri
(1/1)
Evert Pieters (1856-1932) - Vrouw met kind
Til salgs2 944 kr
Beskrivelse
Veldig personlig, intimt portrett av mor og barn.
Akvarell med vakker treramme med glass i perfekt stand.
Innvendig strrelse er 42 x 50 cm.
Amsterdam 1856-1932 Laren)
En Gooise-kunstner som valgte temaene som Laren og Blaricum til og med oppndde bermmelse for i Amerika, var Amsterdam-maleren Evert Pieters (1856-1932). Han kom fra en enkel familie og var bestemt til bli husmaler. Han gikk i lre i en alder av 12 og bodde hos en belgisk snekker i hovedstaden. Tilsynelatende har ting klikket mellom hndverkerne, for da sistnevnte bestemte seg for returnere til hjemlandet, flyttet Pieters med ham til Antwerpen.
Pieters var mer ambisis enn foreldrene hans kunne ha forestilt seg. Da han var rundt tjue r gammel, tok han leksjoner med Charles Verlat ved Antwerp Academy. Han fikk raskt venner og ble med en vennegjeng rundt dukketeateret De Poesjenkelder; han designet en sceneskjerm for dette selskapet. Han fant ogs forbindelser med andre kretser. Han meldte seg inn i den tradisjonelle malerforeningen 'Als Ik Kan' i 1885. P den tiden fikk han privattimer av landskapsmaleren Theodoor Verstraete (1850-1907).
Hans grundige utdannelse og ferdigheter ga Pieters suksessen han nsket. Selv internasjonalt. Han vant den frste gullmedaljen p verdensutstillingen i Antwerpen i 1894 med lerretet Kolenveld i Flandern. Et r senere, da han var 39 r gammel, returnerte han til Nederland. Likevel ble han ikke umiddelbart tatt opp i Pulchri Studios kunstnerkrets i Haag. Jacob Maris, en av lederne for Haag-skolen, anerkjente imidlertid Pieters talent og forsikret artisten om medlemskap etter en ny avstemning.
Da maleren var representert p Salongen i Paris i 1896, et r senere, vant han en gullmedalje med sitt arbeid. Samme r mtte han sin fremtidige kone Marie van den Bossche i Blaricum. Sammen gjorde de flere turer og bodde blant annet i Barbizon. Gradvis kom det mer lys inn i arbeidet hans: han omringet sine solide scener med en solrik atmosfre. Maleriene hans var veldig populre blant innkjpspublikummet og ble ofte solgt rett fra staffeli til amerikanere. Arbeidene hans sirkulerte i form av fotografier og Pieters solgte til og med gjennom denne "katalogen". Men det var selvflgelig ogs kunstkjpere som valgte ut hans nakenbilder, stilleben, landskap, portretter og strandutsikt i atelieret p tradisjonelt vis. I 1910 reiste han gjennom Amerika sammen med kunsthandler Tersteeg van Goupil i Haag for trekke oppmerksomhet til arbeidet hans. Pieters bygde et tradisjonelt interir i arbeidsomrdet sitt i Blaricum-hjemmet 'Aze-ick-kan' hvor han hadde modellene Oetje, Gijpje og Beppie. Landsbysmeden, i posete bukser p Pieters' gr 'gamle Jan', fungerte som modell som skjellfisker for strandscenene hans.
Akvarell med vakker treramme med glass i perfekt stand.
Innvendig strrelse er 42 x 50 cm.
Amsterdam 1856-1932 Laren)
En Gooise-kunstner som valgte temaene som Laren og Blaricum til og med oppndde bermmelse for i Amerika, var Amsterdam-maleren Evert Pieters (1856-1932). Han kom fra en enkel familie og var bestemt til bli husmaler. Han gikk i lre i en alder av 12 og bodde hos en belgisk snekker i hovedstaden. Tilsynelatende har ting klikket mellom hndverkerne, for da sistnevnte bestemte seg for returnere til hjemlandet, flyttet Pieters med ham til Antwerpen.
Pieters var mer ambisis enn foreldrene hans kunne ha forestilt seg. Da han var rundt tjue r gammel, tok han leksjoner med Charles Verlat ved Antwerp Academy. Han fikk raskt venner og ble med en vennegjeng rundt dukketeateret De Poesjenkelder; han designet en sceneskjerm for dette selskapet. Han fant ogs forbindelser med andre kretser. Han meldte seg inn i den tradisjonelle malerforeningen 'Als Ik Kan' i 1885. P den tiden fikk han privattimer av landskapsmaleren Theodoor Verstraete (1850-1907).
Hans grundige utdannelse og ferdigheter ga Pieters suksessen han nsket. Selv internasjonalt. Han vant den frste gullmedaljen p verdensutstillingen i Antwerpen i 1894 med lerretet Kolenveld i Flandern. Et r senere, da han var 39 r gammel, returnerte han til Nederland. Likevel ble han ikke umiddelbart tatt opp i Pulchri Studios kunstnerkrets i Haag. Jacob Maris, en av lederne for Haag-skolen, anerkjente imidlertid Pieters talent og forsikret artisten om medlemskap etter en ny avstemning.
Da maleren var representert p Salongen i Paris i 1896, et r senere, vant han en gullmedalje med sitt arbeid. Samme r mtte han sin fremtidige kone Marie van den Bossche i Blaricum. Sammen gjorde de flere turer og bodde blant annet i Barbizon. Gradvis kom det mer lys inn i arbeidet hans: han omringet sine solide scener med en solrik atmosfre. Maleriene hans var veldig populre blant innkjpspublikummet og ble ofte solgt rett fra staffeli til amerikanere. Arbeidene hans sirkulerte i form av fotografier og Pieters solgte til og med gjennom denne "katalogen". Men det var selvflgelig ogs kunstkjpere som valgte ut hans nakenbilder, stilleben, landskap, portretter og strandutsikt i atelieret p tradisjonelt vis. I 1910 reiste han gjennom Amerika sammen med kunsthandler Tersteeg van Goupil i Haag for trekke oppmerksomhet til arbeidet hans. Pieters bygde et tradisjonelt interir i arbeidsomrdet sitt i Blaricum-hjemmet 'Aze-ick-kan' hvor han hadde modellene Oetje, Gijpje og Beppie. Landsbysmeden, i posete bukser p Pieters' gr 'gamle Jan', fungerte som modell som skjellfisker for strandscenene hans.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385635040 |
---|---|
Sist endret | 19.12.2024, 13:14 |