Seksjonsleder IT-drift
Kartverket
- Frist 13.01.2025
- Ansettelsesform Fast
Vi søker etter nytenkende og relasjonsbyggende ledere
Om stillingene
IT i Kartverket er inne i en stor endring hvor applikasjoner og systemer moderniseres og tar i bruk skyteknologi. I tillegg jobber vi med produktorientering av organisasjonen med fokus på å levere plattform som produkt, der et tett samarbeid mellom IT og fag er svært viktig. For å underbygge dette ønsker vi å ansette to engasjerte seksjonsledere for henholdsvis IT-infrastruktur og IT-applikasjonsdrift.
Vi har ansvaret for å forvalte og utvikle digitale IT-tjenester som støtter hele Kartverkets verdikjede. Med over 120 dyktige medarbeidere jobber vi sammen for å levere tjenester og prosjekter som bidrar til vårt samfunnsoppdrag.
I IT jobber vi med et mangfold av tjenester, fra interne administrative systemer til spesialiserte applikasjoner, som er sentrale for Kartverkets kjernevirksomhet. Vi har et sterkt fagmiljø med kompetanse innen drift, utvikling, design, arkitektur og sikkerhet.
Seksjonenes ansatte har systemer som enten kjører i eller er på vei inn i våre plattformer eller som understøtter og er en del av skyplattformene. Det er derfor viktig at du som seksjonsleder kan drive endringsledelse, kompetanseutvikling og rekruttering med tanke på disse satsningsområdene.
Som seksjonsleder vil du ha en viktig rolle i å bidra i egen ledergruppe, videreutvikle seksjonen og styrke samarbeidet med våre divisjoner. Du har evnen til å motivere og inspirere andre, samtidig som du skaper verdi og engasjement gjennom andre. Du bygger gode samarbeid og relasjoner i egen ledergruppe og på tvers av organisasjonsenheter, både internt og eksternt. Med høy personlig integritet og en reflektert tilnærming til avgjørelser vil du være i stand til å ta ansvar i krevende situasjoner. Du er også strukturert, løsningsorientert og har et skarpt blikk for å identifisere gode muligheter. Med en dyp forståelse for organisasjon og prosesser, er du en engasjert og initiativrik leder som i stor grad sikrer at vi når målene våre.
Arbeidssted vil være på hovedkontoret vårt i Hønefoss. Kjenner du at dette engasjerer? Da kan dette være stillingen for deg!
Arbeidsoppgaver
Som seksjonleder skal du:
- Lede og organisere personell i seksjonene IT-infrastrukturdrift/IT-applikasjonsdrift
- Ha ansvar for økonomioppfølging i seksjonen
- Videreutvikle seksjonen i henhold til mål, strategier og budsjett
- Samarbeide tett med team der dine ansatte inngår som en del av platformleveransen
- Inngå i driftavdelingens lederteam
- Bidra til strategiutvikling i IT
I samarbeid med teamlead er du:
- Ansvarlig for kontinuerlig forbedring av seksjonens arbeidsprosesser
- Ansvarlig for at seksjonen leverer kapasitet, kompetanse og skaleringsevne under de premisser som gis av avdelingsdirektør IT-Drift samt behov i plattformområdet og produktområdene i Kartverket
- Ansvarlig for koordinering av ressurser som inngår i, eller har leveranser til team på tvers av lokasjoner
Seksjonsleder rapporterer til avdelingsdirektør drift.
Kvalifikasjonskrav
- Høyere utdanning innen IT, ledelse eller tilsvarende
- Relevant arbeidserfaring innen IT-drift kan kompensere delvis for manglende formell utdannelse
- Utenlandsk utdanning må være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir)
- Erfaring med personalledelse og forståelse for teamorganisering på tvers av fagområder
- God forståelse for skyteknologi og infrastruktur med kunnskap om teknologier som SaaS, PaaS, IaaS, og datasenter
- Relevant erfaring fra IT-drift, gjerne fra større IT-miljø
- Erfaring med å etablere gode samarbeidsrelasjoner og formidle kunnskap i ulike miljøer gjennom involvering og god prosessforståelse
- Du må ha gode norskkunnskaper, både muntlig og skriftlig
Ønskelig:
- Erfaring med endringsledelse og omstillingsprosesser
- Forståelse for moderne plattformutvikling
- Forståelse for brukerinvolvering
- Kjennskap til offentlig forvaltning
Personlige egenskaper:
- Evne til å inspirere og motivere
- Gode samarbeidsevner og lagspiller
- Systematisk, analytisk og strukturert i oppgaveløsningen
- God planleggings- og gjennomføringsevne
- Utviklingsorientert og endringsdyktig
Stillingene krever at den som tilsettes blir sikkerhetsklarert. Stillingene krever kontakt med leverandører, kunder og andre offenlige etater.
Noe reising kan forekomme, spesielt i stillingen for IT-infrastruktur hvor ansatte er fordelt på to lokasjoner, Hønefoss og Stavanger.
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i IT-drift i Kartverket blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Vi er en avdeling som er over 50 kompetente medarbeidere og vi vokser! Ansatte er organisert i produktteam eller fagteam. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt.
Kartverket har en portefølje med løsninger som forvalter høyde- og dybdedata, flybilder, stedsnavn, eiendomsdata, detaljerte kartdata og landsdekkende sjø- og landkart. I tillegg leverer vi Norges delingsplattform for geodata (Geonorge.no) som formidler data til en rekke tjenester hos kommuner, fylkeskommuner, statsforvaltere, offentlige etater og private virksomheter.
Vi tilbyr
- Spennende arbeidsoppgaver og gode utviklingsmuligheter i en kultur som oppfordrer til faglig påfyll
- Gode velferdsordninger som bedriftsidrettslag, treningsrom og en time trening per uke i arbeidstiden
- Fleksitid og sommertid
- Fleksibelt arbeidsted inntil to dager i uken
- Lønn som seksjonssjef 1211, avhengig av kvalifikasjoner
- God pensjonsordning og muligheter for boliglån i Statens pensjonskasse
Om søknaden din
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Positiv særbehandling
Kartverket er opptatt av mangfold og ønsker å være en inkluderende arbeidsplass som gjenspeiler befolkningen. Vi har behov for medarbeidere med ulike bakgrunner, erfaringer, kompetanser og perspektiver for å løse vårt samfunnsoppdrag. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Dersom det er kvalifiserte kandidater med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil vi kalle inn minst én søker fra hver av disse gruppene til intervju. For at du skal bli vurdert som søker i disse gruppene (bli positivt særbehandlet), må du oppfylle visse krav. Du kan lese mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig - Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes.
Om du trenger teknisk hjelp til søknaden, ta kontakt med support hos Grade Jobbnorge
- support@jobbnorge.no
- 75542220
Om arbeidsgiveren
Fra sjø til land. Fra det ytterste verdensrommet til dypeste havbunner. Vi i Kartverket vet at alt skjer et sted, og at geografisk informasjon og eiendomsinformasjon er viktige komponenter i utviklingen av bærekraftige samfunn og nye digitale, produkter og tjenester.
Våre ambisjoner på vegne av Norge er store. Vi er over 800 stolte kartverksansatte som hver dag står opp og bidrar til Norge skal bli ledende i bruken av geografisk informasjon. I 2024 ble vi tildelt den prestisjefylte "Bedre Stat"-prisen for vårt arbeid med å digitalisere samhandling ved eiendomshandel.
Vår jobb er å gjøre det enkelt å samle, bearbeide og dele stedfestet informasjon.Våre data spiller en nøkkelrolle i fremtidens bærekraftige samfunn og for å finne svare på fremtidens klimautfordringer. Vi er statens fagorgan for kart, geodata og eiendomsinformasjon. Vår oppgave er å bygge og vedlikeholde nasjonal geografisk infrastruktur for sjø og land, og samarbeide med kommuner, statlige organer og private aktører.
Vi har 13 kontorsteder fra sør til nord, samt et jordobservatorium på 79 grader nord. Kartverket ble etablert i 1773 og er den eldste tekniske etaten i Norge.
Vi trenger stadig flere på laget. Kanskje du blir en av oss?
- Sektor: Offentlig
- Lederkategori: Leder
- Antall stillinger: 2
- Sted: Kartverksveien 21, 3511 Hønefoss
- Bransje: IT, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Ledelse
Annonseinformasjon
- FINN-kode 385729451
- Sist endret