Fagleder digitalisering og informasjonsforvaltning
Andøy kommune
- Frist 23.1.2025
- Ansettelsesform Fast
Har du en drøm om å bli digitaliseringssjef i en større virksomhet? Denne stillingen er riktig steg på veien.
Har du et mål om å kunne ikle deg rollen som leder digitalisering i en større virksomhet, en gang i framtiden? I så fall kan denne stillingen være et riktige steg på veien.
Fagleder digitalisering og informasjonsforvaltning
Data er en av de viktigste ressursene Andøy kommune rår over. Måten Andøy kommune håndterer og videreforedler denne ressursen på, vil være avgjørende for hvordan vi klarer å utvikle våre tjenester fremover, til beste for våre innbyggere.
Hva er de viktigste grepene vi må ta fremover? Etablere en datastrategi? Få bedre grep om våre masterdata? Fullføre skymigrasjonen? Anskaffe en dataplatform? Utvikle en integrasjonsbuss? Inngå interkommunale samarbeid? Dyrke frem systemeierskapsrollen? Sørge for etterlevelse av NIS2? Opplæring av ansatte? Utnytte Microsoft 365-plattformen bedre? Inngå strategiske partnerskap med eksterne rådgivere?
Det blir opp til vår nye fagleder digitalisering og informasjonsforvaltning å finne ut av. Oppdraget er å finne den smale stien som leder Andøy kommune inn datadrevet virksomhet – hva nå enn det betyr for en kommune med 4600 innbyggere.
Stien er smal fordi vi er kommune med begrenset økonomisk handlekraft. Over de neste fire årene har kommunestyret likevel satt av 10 millioner kroner til digitalisering, og mer enn det dobbelte til innføring av helseteknologi. Det viser at det å skape verdi ut av data står høyt på prioriteringslisten til våre folkevalgte.
Stien er smal også fordi vi er en liten organisasjon, med begrenset tilgang på menneskelige ressurser. Vi har likevel en svært utviklingsorientert og digitalt kapabel ledergruppe. Det er også verdt å nevne at få kommuner på vår størrelse har tjenestedesigner på organisasjonskartet. En av de store fordelene med å jobbe i en liten organisasjon at det er svært kort vei fra idé til handling. Viktigheten av å lykkes med datadrevet virksomhet er forankret hos kommunedirektøren, kommuneadministrasjonens øverste leder.
Dersom dette høres spennende ut, men du er skeptisk til å flytte til en øy langt mot nord, ytterst i det Arktiske havgapet, utfordrer vi deg likevel til å lese videre.
I Andøy pågår det nemlig en rekke prosjekter som er banebrytende både i norsk – og internasjonal – målestokk.
- Tidligere i år ferdigstilte Andøya Space den første romhavnen på Europeisk jord. I begynnelsen av 2025 skyter det tyske selskapet ISAR opp sin første rakett. Flere internasjonale aktører vurderer å etablere aktivitet i verdikjeden for oppskyting av satellitter.
- I fjor gjennomførte Andfjord Salmon en svært vellykket pilot av landbasert – og bærekraftig - lakseoppdrett, med en bransjeledende overlevelse på over 87%. I løpet av de neste årene skal kapasiteten økes til tilsvarende 1/6 av all norsk kjøttproduksjon.
- «The Whale», det ikoniske og allerede prisbelønte opplevelsessenteret for hval planlegges ferdigstilt i løpet av 2026. Visjonen er å skape verdens mest betydningsfulle møte mellom mennesker og hval.
Det er mer: Forsvaret skal etablere sin nye base for langtrekkende droner, og en felles øvings- og utviklingsavdeling, på Andøya Flystasjon. 800-millionersprosjektet «nye Andenes fiskerihavn» har fått høy prioritet i nasjonal transportplan, og kommunen huser allerede hovedkontoret til anleggs- og gruveentreprenøren LNS, en virksomhet med tre milliarder i omsetning og aktivitet over hele verden.
Andøys best bevarte hemmelighet er kanskje likevel det digitale seriegründerselskapet Myreze, som når ut til 1,2 milliarder mennesker. Myreze etablerer forretningsmodeller i skjæringspunktet musikkproduksjon, TV-produksjon, spillproduksjon, virtuell kommunikasjon – og det å hjelpe unge mennesker ut av utenforskap. Warner Bros og de største spillprodusentene i verden er blant selskapene på kundelisten.
For deg, og en eventuell partner, betyr dette at karrieremulighetene mange.
For Andøy utgjør disse prosjektene og etableringene en enestående mulighet for vekst og utvikling:
- Vi mener det er realistisk å gjøre Andøy til en av Norges mest attraktive kommuner å bosette seg i.
- Vi mener det er realistisk å tiltrekke seg høyt utdannede spesialister fra inn- og utland.
- I et lengre perspektiv mener vi det er mulig å doble dagens folketall på 4600 innbyggere.
Andøy kommune har allerede startet arbeidet med å re-designe og transformere samfunnet for å møte de de neste 30-50 årene. Vi har en plan som beskriver hvordan Andøy kommune skal utvikle seg til et episenter for Europeisk romindustri.
Sentrale arbeidsoppgaver
Stillingen vi nå lyser ut får en nøkkelrolle i å utvikle kommunens bruk av data som drivstoff for bedre beslutninger, prosessforbedring og nye måter å jobbe på.
Vi ser etter deg som ønsker å ta ansvar for å utvikle og implementere strategier i aksen informasjonsforvaltning til datadrevet virksomhet. Du er i stand til å utarbeide et målbilde, og har nødvendig bestillerkompetanse til å få strategien realisert, i tett samarbeid med leverandørmarkedet. Dermed er du også i stand til å utgjøre en forskjell i interkommunalt samarbeid i Vesterålen.
Vi ser stillingen i sammenheng med vår IKT investeringsstrategi og vår satsning på helseteknologi. Den rette kandidaten vil etter hvert kunne ta over ansvaret for IKT, herunder både budsjett- og personalansvar.
Du får får et faglig ansvar for informasjonsforvaltning i kommunen, herunder kommunens digitale og papirbasert arkiv, og blir systemeier for vårt sak/arkivsystem, Microsoft 365 og kommunens nettside.
I stillingen ligger også ansvaret for drift av kommunens servicetorg. Det betyr at du må påregne å bidra inn i driftsrelaterte oppgaver knyttet til eksempelvis publikumskontakt og journalføring av post. Den rette kandidaten ser på dette ansvaret som en mulighet for å digitalt forsterke og automatisere vekk manuelle arbeidsoppgaver, eller finne fram til smartere måter å organisere arbeidsprosesser på.
Ønskede kvalifikasjoner og erfaringer
Det viktigste for oss er at du kan vise til konkrete erfaringer i fra digitaliseringsarbeid. Du behøver ikke å ha spisskompetanse innen informasjonsforvaltning og arkivfag, men vi er opptatt av at du har høyt utviklet forståelse for hvorfor informasjonsforvaltning er viktig, og et ønske om å utvikle deg innen dette området.
Det er også viktig for oss at du kan vise til:
- høyere relevant utdanning. Relevant arbeidserfaring kan kompensere for kravet til utdannelse
- erfaring med digitalisering og smidige metoder for å lykkes med digitalisering
- gode ferdigheter i norsk, skriftlig og muntlig
Du har kanskje
- kunnskap om informasjonssikkerhet og personvern
- erfaring med verktøy for digital samhandling og internkommunikasjon, eksempelvis Microsoft 365, Google Workspace, Confluence
- kjennskap til teknologier som påvirker dokumenthåndtering, eksempelvis RPA, nasjonale felleskomponenter, skytjenester
- kjennskap til integrasjoner, informasjonsarkitektur og metadata
- arkivfaglig kompetanse, og kanskje også kunnskap om offentleglova og personvernforordningen
Personlige egenskaper vil bli vektlagt, og det betyr at du
- er en selvstendig problemknuser som ser utfordringer og muligheter
- angriper oppgaver på en analytisk og strukturert måte
- tenker helhetlig og strategisk
- har en solid gjennomføringsevne og en resultatorientert tilnærming
- kommuniserer effektivt til kolleger
- er serviceinnstilt og bygger relasjoner på tvers av organisasjonen
Vi tilbyr
- en utfordrende og spennende rolle i en stor virksomhet med et stort og viktig samfunnsoppdrag
- ansvar for tjenester som vedkommer og engasjerer mange innbyggere i Andøy kommune
- betydelige muligheter for påvirkning, innflytelse og personlig utvikling
- svært gode forsikrings- og pensjonsordninger
- flyttegodtgjørelse og bistand ved tilflytting
- lønn etter avtale
Om arbeidsgiveren
Andøy ligger ytterst i havgapet i Vesterålen, lengst nord i Nordland fylke. Det bor i overkant av 4600 innbyggere i kommunen vår. Vi har et spennende og aktivt næringsliv innenfor flere sektorer; et internasjonalt romsenter, en stor fiskerinæring, en variert landbruksnæring og et reiseliv i vekst. Her er rike muligheter for kulturaktiviteter og et unikt friluftsliv i spektakulær natur. Kommunen har flyplass med daglige avganger til Tromsø, Evenes og Bodø, og flere ukentlige direkteruter til Oslo i sommermånedene. Andøy kommune har om lag 450 ansatte og et budsjett på omtrent 400 millioner kroner.
Kommunen står foran en rivende utvikling, med etablering av Europas første romhavn for oppskyting av satellitter (Andøya Space Port), et unikt opplevelsessenter for hval (The Whale), landbasert havbruk (Andfjord Salmon), samt ny fiskerihavn. Andøy kommune har blitt tildelt et fond på 250 millioner kroner som skal benyttes til å utvikle kommunen videre. Regjeringen har besluttet å styrke Andøya flystasjon, og legge til rette for utvikling av teknologi, drone- og romfartsindustri.
Andøy kommune har en visjon om å være en av Norges mest attraktive kommuner å bo og jobbe i om fem til syv år. For å nå dette målet må kommunen videreutvikle sin rolle som motor i lokal og regional samfunnsutvikling. Derfor trenger vi å forsterke og utvikle kommunens administrasjon.
- Nettverk: Facebook, LinkedIn
- Sektor: Offentlig
- Sted: Storgata 68, 8480 Andenes
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Arkiv og bibliotek, IT, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Forretningsutvikling og strategi, Kundeservice, Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
digitalisering, informasjonsforvaltning, datadrevet virksomhet, dataplattform, microsoft 365
Foto: Gard Lehne Michalsen (1/4)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 385791939
- Sist endret