Bildegalleri
LUDVIG EIKAAS - «Broen». Etsning • NY INNRAMMING
Beskrivelse av varen
Ludvig Eikaas - (Jølster 1920 - Oslo 2010)
«Broen». Etsning, 18/50.
Motivmål: 23,9 x 18,6 cm. (Rammemål: 42 x 35 cm)
Signert nede: Eikaas
Nasjonalmuseet har et eksemplar.
• Kan sendes som "Fiks ferdig".
• GRATIS levering i Osloregionen/Østlandsområdet.
• Se andre annonserte kunstverk, klikk på navnet mitt «Trine Tangen».
• Flott eksemplar, ingen merknader.
• Ny profesjonell innramming som alene koster kr 950,- alt dette får du for kun kr 2.900,- benytt deg av denne unike anledning.
• Ludvig Eikaas professor ved Statens Kunstakademi, Oslo.
Ludvig Eikaas debuterte som maler og grafiker i 1946, og gjorde seg bemerket med en slående enkelhet i komposisjon og koloritt, samt en utpreget sans for det stofflige. Ludvig Eikaas var blant de første som arbeidet i et rent nonfigurativt formspråk her til lands, med tilnærmet geometriske former og et fåtall farger. I dette formspråket arbeidet Ludvig Eikaas både med staffelibilder og dekorative oppdrag, mens grafikken hadde en mer figurativ tilknytting, som f.eks. tresnittene Skytterdansen (1946), Mannshode (1952) og det kjente Hest i vind (1953). Utover i femtiårene foretok E. en bevisst oppløsning av den strenge formen, og utviklet det som kan karakteriseres som "en slags abstrakt impresjonisme". Dette gav utvilsomt større spillerom for hans vare registreringsevne og innfallsrike fantasi, de to polene som Ludvig Eikaas beveger seg mellom i sin kunst. I maleriet fikk landskapet ny betydning, og ikke minst inntrykkene fra Vestlandsnaturen ble avgjørende. Særlig har han spilt på et rikt register innenfor grønnfargene, som kan fremtre som en flytende, fuktig visjon på lerretet, men samtidig friske og jordnære. Han skaper ikke et virtuost referat men gir et konsentrat av opplevelsen. Det flyktige øyeblikksinntrykket blir sittende hos Ludvig Eikaas, noe vi ser av hans stadige bearbeidinger av det samme temaet. Inntrykkene fra Vestlandet har også fått grafisk form. Et av de beste eksemplene på det er etsingen Vestland I (1965), hvor en robåt er satt mesterlig inn som et forbindelseselement mellom bildets lyse og mørke sone. Ludvig Eikaas er ellers ikke fremmed for det urbane miljø, som f.eks. i maleriet Indekshuset og etsingen Byens lys. Ludvig Eikaas har også tatt opp portrettet, og denne motiv-genren har han tilført noe helt nytt. Resultatene har blitt sammenlignet med karikaturen, men karakteristikken når langt videre enn å forsterke særtrekk hos modellen. Her fins en spennvidde som strekker seg fra den malerisk ekspressive og myndige fremstillingen av professor Robert Kloster, via de følsomt stillferdige skildringene Synnøve og Min far (tresnitt og etsing), til de burleske utgavene i forskjellige teknikker av Haakon Christensen, Gunnar S. Gundersen, Aksel Sandemose, Red Adair og Jimmy Carter (den siste som forstørret nøtteknekker i bronse). Sine egne trekk har Ludvig Eikaas utsatt for samme nærgående behandling, og avtvunget helt ulike løsninger i maleri, grafikk og skulptur. Den eksperimentelle siden ved E. kommer kanskje sterkest fram i det siste mediet, hvor han står fjernt fra de dominerende oppfatninger i etterkrigstidas norske skulptur. Ludvig Eikaas har nyttet tre i det store relieffet Bølgen med stiliserte, uthogde former, granitt i Vestlandshesten, malt aluminium i Forretningsmannen, og messing i Katt i mørke. Han har også laget objekter i nydadaistisk form (Ex libris), og kombinert grafiske og skulpturelle virkemidler (Per Rom). Ludvig Eikaas har karakterisert seg selv som en nysgjerrig mann, og derfor har enhver ny utstilling representert overraskelser og uventete løsninger.
Familierelasjoner
Sønn av
Synnøve Eikaas
Daniel Eikaas
Gift med
Synnøve Anker Aurdal
Bosatt (pr 1982-1986)
Oslo
Utdannelse
Håndverkerlære som skiltmaler
Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1942-46
Statens Kunstakademi, Oslo 1946–48
Kunstakademiet i København 1948
Stipender, reiser og utenlandsopphold
Inger og Edvard Munchs legat 1953
3% fondets stipend 1959
3-årig arbeidsstipend 1970–72
Conrad Mohrs legat 1957
Statens reisestipend 1964
En rekke studiereiser til bl.a. Frankrike
Italia
Nederland
Spania
Sovjet
USA
Stillinger, medlemskap og verv
Professor ved Statens Kunstakademi, Oslo (maleri) fra 1970
Stemmerett Bildende Kunstneres Styre som tegner og maler, styremedlem Bildende Kunstneres Styre
Medlem av Oslo Bildende Kunstnere
Foreningen Norske Grafikere
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
Veggfelt for Norden kjemiske Fabrikker (1950)
Kunstnerforbundets fasade (1950) (begge i samarbeid med Gunnar S. Gundersen)
Billedteppe til musikkgalleriet i Håkonshallen (1960–61)
Veggfelt i marmormosaikk for byggefirmaet Haakon Johannessen, Oslo (1964–65)
Steinskulptur til Posthuset i Førde 1971
Utsmyking i Politiskolen, Oslo (1979)
Rikshospitalets kapell (1971–72)
Nasjonalgalleriet
Riksgalleriet
Bergen Billedgalleri
Lillehammer Bys malerisamling
Oslo kommunes kunstsamlinger
Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
Trondheim Faste Galleri
Stavanger Faste Galleri
Rolf Stenersens Samling, Oslo/Bergen
Bergen
Hilmar Rekstens samling, Bergen
Statens Museum for Kunst, København
Brooklyn Museum of Art, New York
Georgia Museum of Art, Georgia
Norsk Kulturråd
Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
Utstillinger
Separatutstillinger
Gall. Birch, København, 1951
Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1953
Bergens Kunstforening, 1956
Bergens Kunstforening, 1969
Gall. Per, Oslo, 1957
Nasjonalgalleriet, 1959
Nasjonalgalleriet, 1965
Nasjonalgalleriet, 1967
Gall. Maria, København, 1962
Gall. Haaken, Oslo, 1964
Gall. Haaken, Oslo, 1973
Gall. Haaken, Oslo, 1977
Bergen Billedgalleri, 1967
Bergen Billedgalleri, 1975
Gall. I, Bergen, 1975
Grand Palais, Paris, 1976
Gall. Asbæk, København, 1976
Gall. Riis, Trondheim, 1978
Kollektivutstillinger
Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1946
Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1960
Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1962
Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1978
Vestlandsudstillingen, 1959
Vestlandsudstillingen, 1966
Vestlandsudstillingen, 1970-1972
Vestlandsudstillingen, 1975
Biennalen i Tokio, 1952
Biennalen i São Paulo, 1953
Biennalen i São Paulo, 1965
Internasjonal utstilling, Lugano, 1956
Nordisk grafik, Stockholm, 1960
Nordisk grafikunion, Oslo, 1962
Nordisk grafikunion, Oslo, 1964
Nordisk grafikunion, Helsinki, 1967
Biennalen i Tokio, 1962
Biennalen i Tokio, 1976
Dette betyr noe i Norge, Konsthallen, Göteborg, 1970
Papegøyen, Kunstnernes Hus, Oslo, 1953
Salon international des Galeries Pilotes, Lausanne, 1966
Portretter
Selvportrett (Bergen Billedgalleri)
Eget forfatterskap
Hva SHKS betød for meg, F 15 Kontakt, 11.1968-12.1968, s. 5
Litteratur
Askeland, J., Ludvig Eikaas, Kunsten idag, 1957, s. 22–45
Askeland, J., Profiler i norsk grafikk, Oslo, 1958, s. 104–115
Askeland, J., Norsk malerkunst, Oslo, 1963, s. 95–96
Gyldendals Leksikon over moderne nordisk kunst, Oslo, 1958, s. 51–52
Pannaggi, Ivo, Ludvig Eikaas, To malerier fra Neuberggt. 29, Kunst og Kultur, 1961, s. 193-96
Kloster, R., Kontinuitet og form, Vestlandske Kunstindustrimuseum 1887-1962, Bergen, 1962, s. 79-80
Johannesen, O.R., For den bildende kunst, Bergen Kunstforening ved 125-årsjubileet, Bergen, 1963, s. 104, 128-30, 144-45, 147
Østby, L., Norsk tegnekunst i Nasjonalgalleriet, Oslo, 1968, s. 117
Østby, L., Norges Kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 248-49
Engelstad, E.S., Kongeboliger og nasjonalskatter i Norge, Oslo, 1964, s. 194
Holbø, H., Streiftog i norsk maleri, 72 bilder i Lillehammer Bys Samling, Lillehammer, 1964, s. 86-87
Smith, J.B., Oslo as an Art Centre, Studio International, 1965
Anker, P., Ludvig Eikaas' portretter, Kunsten idag, 1967, Hefte 82, Nr. 4, s. 22-41
Atten år etter, Kunsten idag, 03.04.1973, s. 85
Magne Malmanger, Norsk kunst i dag, Oslo, 1967, s. 29, 31, 37
Arneberg, P., Streif omkring Ludvig Eikaas, Oslo, 1968
Remfeldt, P., Ludvig Eikaas, 1969, katalog Bergens Kunstforening
Askeland, J., Ludvig Eikaas, Trondheim Kunstforening årsberetning, 1975, s. 2–7 (ill.)
Kunst og Kultur register 1910–1967, Oslo, 1971, s. 12, 77, 193
Grafikk - lyrikk, Oslo-Seljord, 1974
Flor, H., Norske grafikere i dag, Oslo, 1979, s. 19
Sydhoff, B., Bildkonsten i Norden, Prisma, Stockholm, 1973, s. 134-135
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 26.12.2024, 12:20 ・ FINN-kode: 386185110