Bildegalleri
(1/1)
René Sautin (1881-1968) - Verger au printemps, Petit-Andely
Til salgs10 657 kr
Beskrivelse
Ren SAUTIN (1881-1968)
Frukthage om vren, Petit-Andely, 1922
Olje p papp
Ml p maleriet: 22 x 27 cm
Signert og datert 1922 nede til venstre
Herkomst: Privat samling, Frjus
Maleri i perfekt stand. Nylig rengjort og lakkert.
Vakker Delf-ramme Gratis.
Ml med ramme: 40 x 45 cm
Dette maleriet vil bli oppfrt i katalogen raisonn av kunstnerens arbeid som for tiden utarbeides av Robert og Thierry Tuffier.
Selges med faktura og ekthetsbevis
Rask og forsiktig frakt med forsikring.
Ren Sautin (1881-1968) ble fdt i Montfort-sur-Risle i 1881.
Han begynte p kunst i Rouen i malerverkstedet til maleren P. Zacharie, deretter i Paris i Ferrier-verkstedet hvor han fikk rd fra Albert Lebourg, en innfdt i samme landsby. Han sluttet seg deretter til Independents med Signac og Luce.
Han giftet seg med Marthe i 1910, slo seg ned i Les Andelys i 1911 og ble venn med snnene Pissarro, Signac, Luce, Derain, Guillaumin, Lebasque, Bigot, Gernez som mttes i Les Andelys for male p bredden av Seinen.
Gjennomsyret av sitt land i Normandie var Ren Sautin egentlig en landskapsarkitekt. Rundt 1923 forlot han den impresjonistiske stilen for en rolig og begrunnet fauvisme.
Maleren, etter ha funnet balanse i sine uttrykksmidler fra 1925, ndde sin fylde p 1950-tallet. Han er en av de sjeldne normanniske malerne som beskriver landskapene sine p en s personlig mte gjennom sin kraft, en viss kontrollert vold, sterk flsomhet.
En stolt, srpreget, veldig kultivert mann, led mye av ikke bli forsttt i sin tid, og han angret p denne isolasjonen: "Livet mitt var ofte vanskelig og vanskelig ..."
Ren Sautin ble fdt i samme landsby som den bermte maleren Albert Lebourg, i Montfort sur Risle. Men det var i Andelys han tilbrakte mesteparten av livet.
Etter primr- og videregende studier i Montfort sur Risle og Pont-Audemer, vendte Ren Sautin seg umiddelbart til tegning: Nr studiene mine var fullfrt, med klassisk bakgrunn, gikk jeg inn p Ecole des Beaux-Arts i Rouen i verkstedet til maleren Philippe Zacharie, en fremtredende mester for hvem tegning var et edelt metall. S dro jeg til Paris hvor jeg tilbrakte et r i Ferrier-verkstedet... og jeg begynte male med noen gode venner og ved lytte til rdene fra maleren Albert Lebourg.
Ren Sautin forlot hovedstaden i 1911 for bosette seg i Andelys sammen med sin kone Marthe.
Den frste perioden av arbeidet hans var veldig pvirket av Albert Lebourg, men veldig raskt tiltrakk temperamentet ham ham mot Fauve-maleri med rolige og begrunnede farger. Han sa selv om maleriet sitt: male er i hovedsak spre pastaen og ikke gni. Derfra maler jeg tykt i full pasta, uten gni, hver berring er definitiv. Jeg gr aldri tilbake til en tone nr nkkelen er satt. Dette gir stor kraft til maleriet mitt og mye karakter. Hva i helvete! naturen er bekreftet. Det som gjr en tone vakker er dens vgale og rike farge. Hele malerkunsten ligger i gjre eller tolke som man fler, som man ser, alt annet er snobberi. male er ytre temperamentet sitt. Det er en tolkning av hans tanker som vi gir videre til andre.
Perioden under andre verdenskrig gjorde kunstneren dypt opprrt, fordi Ren Sautin utvilsomt var en ekte elsker av Andelys. Han sluttet aldri male Seinen, kaiene til Petit-Andely og Chteau Gaillard. Han maler veldig ofte p de samme stedene, men hver gang lager han et nytt verk.
Den 8. juni 1940 bombet imidlertid tyskerne byen Andelys. Vi oppdager da en by som er nitti prosent delagt. Kirkene ble sknet s vel som noen f hus, men hele sentrum forsvant under beskytningen av eksplosive og brennende bomber.
I lpet av denne perioden mistet kunstnere smaken for maleri. Likevel laget Ren Sautin en serie akvareller dagen etter bombingene, som om han nsket bevare et vitnesbyrd, for fremtidige generasjoner, om den apokalyptiske visjonen om byen.
Fra da av endret arbeidet hans seg. Designet er mer markert, skissert i svart.
P Seinen har lekterne trefarget bolverk. P 1950-tallet fortsatte Ren Sautin denne trenden med fremheve tegningen sin. Dessverre mister han gradvis synet. Kunstneren kompenserer for tapet av synet med stadig mer voldsomme og livlige farger. Han sluttet male definitivt i 1964, fire r fr hans dd.
Frukthage om vren, Petit-Andely, 1922
Olje p papp
Ml p maleriet: 22 x 27 cm
Signert og datert 1922 nede til venstre
Herkomst: Privat samling, Frjus
Maleri i perfekt stand. Nylig rengjort og lakkert.
Vakker Delf-ramme Gratis.
Ml med ramme: 40 x 45 cm
Dette maleriet vil bli oppfrt i katalogen raisonn av kunstnerens arbeid som for tiden utarbeides av Robert og Thierry Tuffier.
Selges med faktura og ekthetsbevis
Rask og forsiktig frakt med forsikring.
Ren Sautin (1881-1968) ble fdt i Montfort-sur-Risle i 1881.
Han begynte p kunst i Rouen i malerverkstedet til maleren P. Zacharie, deretter i Paris i Ferrier-verkstedet hvor han fikk rd fra Albert Lebourg, en innfdt i samme landsby. Han sluttet seg deretter til Independents med Signac og Luce.
Han giftet seg med Marthe i 1910, slo seg ned i Les Andelys i 1911 og ble venn med snnene Pissarro, Signac, Luce, Derain, Guillaumin, Lebasque, Bigot, Gernez som mttes i Les Andelys for male p bredden av Seinen.
Gjennomsyret av sitt land i Normandie var Ren Sautin egentlig en landskapsarkitekt. Rundt 1923 forlot han den impresjonistiske stilen for en rolig og begrunnet fauvisme.
Maleren, etter ha funnet balanse i sine uttrykksmidler fra 1925, ndde sin fylde p 1950-tallet. Han er en av de sjeldne normanniske malerne som beskriver landskapene sine p en s personlig mte gjennom sin kraft, en viss kontrollert vold, sterk flsomhet.
En stolt, srpreget, veldig kultivert mann, led mye av ikke bli forsttt i sin tid, og han angret p denne isolasjonen: "Livet mitt var ofte vanskelig og vanskelig ..."
Ren Sautin ble fdt i samme landsby som den bermte maleren Albert Lebourg, i Montfort sur Risle. Men det var i Andelys han tilbrakte mesteparten av livet.
Etter primr- og videregende studier i Montfort sur Risle og Pont-Audemer, vendte Ren Sautin seg umiddelbart til tegning: Nr studiene mine var fullfrt, med klassisk bakgrunn, gikk jeg inn p Ecole des Beaux-Arts i Rouen i verkstedet til maleren Philippe Zacharie, en fremtredende mester for hvem tegning var et edelt metall. S dro jeg til Paris hvor jeg tilbrakte et r i Ferrier-verkstedet... og jeg begynte male med noen gode venner og ved lytte til rdene fra maleren Albert Lebourg.
Ren Sautin forlot hovedstaden i 1911 for bosette seg i Andelys sammen med sin kone Marthe.
Den frste perioden av arbeidet hans var veldig pvirket av Albert Lebourg, men veldig raskt tiltrakk temperamentet ham ham mot Fauve-maleri med rolige og begrunnede farger. Han sa selv om maleriet sitt: male er i hovedsak spre pastaen og ikke gni. Derfra maler jeg tykt i full pasta, uten gni, hver berring er definitiv. Jeg gr aldri tilbake til en tone nr nkkelen er satt. Dette gir stor kraft til maleriet mitt og mye karakter. Hva i helvete! naturen er bekreftet. Det som gjr en tone vakker er dens vgale og rike farge. Hele malerkunsten ligger i gjre eller tolke som man fler, som man ser, alt annet er snobberi. male er ytre temperamentet sitt. Det er en tolkning av hans tanker som vi gir videre til andre.
Perioden under andre verdenskrig gjorde kunstneren dypt opprrt, fordi Ren Sautin utvilsomt var en ekte elsker av Andelys. Han sluttet aldri male Seinen, kaiene til Petit-Andely og Chteau Gaillard. Han maler veldig ofte p de samme stedene, men hver gang lager han et nytt verk.
Den 8. juni 1940 bombet imidlertid tyskerne byen Andelys. Vi oppdager da en by som er nitti prosent delagt. Kirkene ble sknet s vel som noen f hus, men hele sentrum forsvant under beskytningen av eksplosive og brennende bomber.
I lpet av denne perioden mistet kunstnere smaken for maleri. Likevel laget Ren Sautin en serie akvareller dagen etter bombingene, som om han nsket bevare et vitnesbyrd, for fremtidige generasjoner, om den apokalyptiske visjonen om byen.
Fra da av endret arbeidet hans seg. Designet er mer markert, skissert i svart.
P Seinen har lekterne trefarget bolverk. P 1950-tallet fortsatte Ren Sautin denne trenden med fremheve tegningen sin. Dessverre mister han gradvis synet. Kunstneren kompenserer for tapet av synet med stadig mer voldsomme og livlige farger. Han sluttet male definitivt i 1964, fire r fr hans dd.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 386401304 |
---|---|
Sist endret | 27.12.2024, 15:37 |