Bildegalleri
(1/1)
Italian school (XIX) - Satirical allegory of the papacy and Austrian empire
Til salgs20 130 kr
Beskrivelse
Italiensk skole (XIX) - Satirisk allegori om pavedmmet og det sterrikske imperiet.
28,5 x 24 cm uten ramme, 32 x 26,5 cm med ramme.
Olje p panel, i forgylt treramme.
Tilstandsrapport: God bevaringstilstand av billedflaten.
Dette lille maleriet fra samlingen vr, som ved frste yekast fremstr som en harmls humoristisk parodi, symboliserer faktisk historiske hendelser som virkelig skjedde. La oss prve lese scenen: den tente peisen, den dde hanen og detaljene til de spredte gjenstandene gir en flelse av uorden og/eller samfunnskritikk. Katten med hodeplagget som ligner den pavelige miter er en penbar referanse til den katolske kirke. Apen brer hjelmen som er typisk for det sterriksk-ungarske imperiet. Kvinnen med "HENSIKT"-glorien kan representere den menneskelige viljen til kontrollere fakta som skjer, se over dem, ikke bare moralsk, men ogs med den hensikt, i tilfelle behov, gripe direkte inn (dette kan vre meningen med pinnen som kvinnen holder i hnden). Fakta, sa vi: fakta er historiske og refererer sannsynligvis til undertrykkelsen av de nasjonale frigjringsbevegelsene i det sterriksk-ungarske riket p midten av 1800-tallet av Bhmen, Slovenia og Kroatia. P dette tidspunktet stttet det lokale katolske hierarkiet de keiserlige myndighetene, og fordmte og hindret pstandene om autonomi og uavhengighet til disse folkene. Dette skjedde i den nesten totale likegyldigheten til Romerkirken, som hadde sterke politiske og kommersielle interesser i omrdet og ikke nsket fornrme keiserens mottakelighet. I sannhet hadde noen stemmer blitt hevet i pavestaten, men de ble umiddelbart stilnet ovenfra. Historien forteller oss derfor at kirken ga en stor hnd til imperiet og katten som tar kastanjene ut av ilden vitner om dette i vrt maleri. Kirken slo seg derfor sammen med imperiets overgrep som ble kvalt i blod (den slaktede hanen), datidens revolusjonre bevegelser, og unnlot overholde charteret om menneskerettigheter som ble utarbeidet i Paris, i 1789, under den franske revolusjonen. . Dette er nettopp det siste dokumentet vi finner i vrt maleri: traktaten om menneskerettigheter, skrevet p fransk, som vi finner her p bakken, kom tilbake. I tillegg til katten, list, apen, ineffektivitet og korrupsjon, forblir den allegoriske figuren til kvinnen (Europa?) som truer med gripe inn med stokken sin, men som aldri gjr det, sterkt dominerende i maleriet.
28,5 x 24 cm uten ramme, 32 x 26,5 cm med ramme.
Olje p panel, i forgylt treramme.
Tilstandsrapport: God bevaringstilstand av billedflaten.
Dette lille maleriet fra samlingen vr, som ved frste yekast fremstr som en harmls humoristisk parodi, symboliserer faktisk historiske hendelser som virkelig skjedde. La oss prve lese scenen: den tente peisen, den dde hanen og detaljene til de spredte gjenstandene gir en flelse av uorden og/eller samfunnskritikk. Katten med hodeplagget som ligner den pavelige miter er en penbar referanse til den katolske kirke. Apen brer hjelmen som er typisk for det sterriksk-ungarske imperiet. Kvinnen med "HENSIKT"-glorien kan representere den menneskelige viljen til kontrollere fakta som skjer, se over dem, ikke bare moralsk, men ogs med den hensikt, i tilfelle behov, gripe direkte inn (dette kan vre meningen med pinnen som kvinnen holder i hnden). Fakta, sa vi: fakta er historiske og refererer sannsynligvis til undertrykkelsen av de nasjonale frigjringsbevegelsene i det sterriksk-ungarske riket p midten av 1800-tallet av Bhmen, Slovenia og Kroatia. P dette tidspunktet stttet det lokale katolske hierarkiet de keiserlige myndighetene, og fordmte og hindret pstandene om autonomi og uavhengighet til disse folkene. Dette skjedde i den nesten totale likegyldigheten til Romerkirken, som hadde sterke politiske og kommersielle interesser i omrdet og ikke nsket fornrme keiserens mottakelighet. I sannhet hadde noen stemmer blitt hevet i pavestaten, men de ble umiddelbart stilnet ovenfra. Historien forteller oss derfor at kirken ga en stor hnd til imperiet og katten som tar kastanjene ut av ilden vitner om dette i vrt maleri. Kirken slo seg derfor sammen med imperiets overgrep som ble kvalt i blod (den slaktede hanen), datidens revolusjonre bevegelser, og unnlot overholde charteret om menneskerettigheter som ble utarbeidet i Paris, i 1789, under den franske revolusjonen. . Dette er nettopp det siste dokumentet vi finner i vrt maleri: traktaten om menneskerettigheter, skrevet p fransk, som vi finner her p bakken, kom tilbake. I tillegg til katten, list, apen, ineffektivitet og korrupsjon, forblir den allegoriske figuren til kvinnen (Europa?) som truer med gripe inn med stokken sin, men som aldri gjr det, sterkt dominerende i maleriet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 386406248 |
---|---|
Sist endret | 27.12.2024, 16:28 |