Bildegalleri
(1/1)
Scuola napoletana (XVII) - San Pietro
Til salgs41 445 kr
Beskrivelse
GIOVANNI BATTISTA BEINASCHI (TURIN, 1636 - NAPELS, 1688)
1675-85 ca.
Byste av St. Peter
Olje p lerret, 61 x 49,5 cm
Ramme: 1700-tallet, i forgylt tre
Herkomst: sannsynligvis Roma, Pellegrino Peri-samlingen, 1699: f.459r. "Halvfigur for Dritto S.Pietro-original av [Beinaschi]".
Referansebibliografi: F.Petrucci og V.Pacelli, Giovan Battista Beinaschi. Barokkmaler mellom Roma og Napoli, Roma, Budai Editore, 2011
Verket dateres tilbake til rundt 1675-80, dvs. til den napolitanske perioden, da Giovanni Battista Beinaschi malte andre figurer med samme profil bde p lerret og i freskomalerier som: St. Paul eremitten i maleriet som viser St. Anthony the Abbed og St. Paul Eremitten, i en privat engelsk samling (cat.Cb35); av apostelen Peter in the Incredulity of Saint Thomas p det romerske antikvitetsmarkedet i 1965 (cat.Cb22), begge dateres til 1675-80, og for profeten Esekiel representert i en av plymene til krusifikskapellet ved Ges Nuovo kirke i Napoli, datert til 1684-85 (kat.A32). Fra analysen av de spredte verkene nevnt i kildene, avslres det at en "Mezza figura for Dritto S.Pietro original av [Beinaschi]" ble bevart i Roma blant eiendelene til Pellegrino Peri i 1699 (kat.D44). Fdt i Fossano i 1636 og utdannet i Torino ved verkstedet til Mons Esprit Grandijean, flyttet Beinaschi til Roma og deretter til Napoli hvor han oppndde, som Lanzi vitner om, sine strste prestasjoner: Hans teater var Napoli; hvor han hadde en tallrik skole, hvor han malte kupler, hvelv og lignende maskinistarkitektur (...). Han manglet nde enten i form eller farge, hvor han nyde seg med g i Lanfrancos fotspor. I vitenskapen om bunnen opp var han mye verdt og i bakgrunnen ble han ansett som veldig genial. I den evige stad vil Beinaschi knytte vennskap og beundring til Cerrini, dele hans uttrykksfulle intensjoner i den energiske modelleringen og raffinerte skyggeplanene til Guercino-innflytelsen, men det vil vre den sterke tilknytningen til Giacinto Brandi som kjennetegner stilen hans, kombinert med en oppriktig emulering av Lanfrancos veier. Med Brandi har kunstneren muligheten til prve seg p freskomaleri, gjennomg forslagene til Mattia Preti og det mrke sprket, gjensyn med den hviske naturalismen, men ikke uten lyskontraster, til Guercino, iflge en presis re-underskelse av Caravaggios uuttmmelig testamente. Men det vil vre i Napoli hvor vr best vil uttrykke hans ekstraordinre billedstyrke, og det aktuelle lerretet br plasseres i denne perioden for direkte sammenligning med kunstnerens modne verk, ekstremt uttrykksfulle nr det gjelder vokabular, med de sterke 'hjernerystelser' av lys verdig den beste napolitanske leksjonen og spesielt Battistello.
Utmerket emballasje + forsikret frakt + UPS-bud i Europa
1675-85 ca.
Byste av St. Peter
Olje p lerret, 61 x 49,5 cm
Ramme: 1700-tallet, i forgylt tre
Herkomst: sannsynligvis Roma, Pellegrino Peri-samlingen, 1699: f.459r. "Halvfigur for Dritto S.Pietro-original av [Beinaschi]".
Referansebibliografi: F.Petrucci og V.Pacelli, Giovan Battista Beinaschi. Barokkmaler mellom Roma og Napoli, Roma, Budai Editore, 2011
Verket dateres tilbake til rundt 1675-80, dvs. til den napolitanske perioden, da Giovanni Battista Beinaschi malte andre figurer med samme profil bde p lerret og i freskomalerier som: St. Paul eremitten i maleriet som viser St. Anthony the Abbed og St. Paul Eremitten, i en privat engelsk samling (cat.Cb35); av apostelen Peter in the Incredulity of Saint Thomas p det romerske antikvitetsmarkedet i 1965 (cat.Cb22), begge dateres til 1675-80, og for profeten Esekiel representert i en av plymene til krusifikskapellet ved Ges Nuovo kirke i Napoli, datert til 1684-85 (kat.A32). Fra analysen av de spredte verkene nevnt i kildene, avslres det at en "Mezza figura for Dritto S.Pietro original av [Beinaschi]" ble bevart i Roma blant eiendelene til Pellegrino Peri i 1699 (kat.D44). Fdt i Fossano i 1636 og utdannet i Torino ved verkstedet til Mons Esprit Grandijean, flyttet Beinaschi til Roma og deretter til Napoli hvor han oppndde, som Lanzi vitner om, sine strste prestasjoner: Hans teater var Napoli; hvor han hadde en tallrik skole, hvor han malte kupler, hvelv og lignende maskinistarkitektur (...). Han manglet nde enten i form eller farge, hvor han nyde seg med g i Lanfrancos fotspor. I vitenskapen om bunnen opp var han mye verdt og i bakgrunnen ble han ansett som veldig genial. I den evige stad vil Beinaschi knytte vennskap og beundring til Cerrini, dele hans uttrykksfulle intensjoner i den energiske modelleringen og raffinerte skyggeplanene til Guercino-innflytelsen, men det vil vre den sterke tilknytningen til Giacinto Brandi som kjennetegner stilen hans, kombinert med en oppriktig emulering av Lanfrancos veier. Med Brandi har kunstneren muligheten til prve seg p freskomaleri, gjennomg forslagene til Mattia Preti og det mrke sprket, gjensyn med den hviske naturalismen, men ikke uten lyskontraster, til Guercino, iflge en presis re-underskelse av Caravaggios uuttmmelig testamente. Men det vil vre i Napoli hvor vr best vil uttrykke hans ekstraordinre billedstyrke, og det aktuelle lerretet br plasseres i denne perioden for direkte sammenligning med kunstnerens modne verk, ekstremt uttrykksfulle nr det gjelder vokabular, med de sterke 'hjernerystelser' av lys verdig den beste napolitanske leksjonen og spesielt Battistello.
Utmerket emballasje + forsikret frakt + UPS-bud i Europa
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 386408647 |
---|---|
Sist endret | 27.12.2024, 16:54 |