Bildegalleri
(1/1)
Jordi Mercadé Farrés (1923-2005) - Paisaje
Til salgs2 664 kr
Beskrivelse
Verket er signert av kunstneren nederst (Jordi)
Tilstand som sett, med tegn til smuss og noe sprekker
Verket presenteres innrammet (rammen viser noen bruksmerker)
Arbeidsml: 54 x 81 cm
Rammeml: 64 x 92 cm
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: ::::::::::::::::::::::::
KUNSTNERBIOGRAFI:
Snn av maleren og gullsmeden Jaume Mercad (1887-1967), han ble fdt i Barcelona i 1923 og trente i Ramon Rogents verksted, hvor han mtte Joan Pon, som introduserte ham for avantgardebevegelser. Opprinnelig Cezannian og kubistisk i konseptet og konstruksjonen hans, utviklet maleriet hans seg mot en abstraksjon med en sterk kalligrafisk gest, full av lidenskap og energi som ble dempet gjennom rene, samtidig som han beholdt et ekspresjonistisk preg.
Men Jordi var mer enn bare en maler, han var en som levde sin tid intenst, med lidenskap og bohemisme: i 1946, og sammen med Arnau Puig, Brossa, Pon, Boadella og Tormo, skapte han det nyskapende magasinet Algol; I 1948 var han et fremmende medlem av Sal d'Octubre og slo seg ned i Paris, hvor han bodde til 1954, og mottok et stipend fra den franske regjeringen; Da han kom tilbake til Barcelona stilte han ut p Syra Gallery og deltok sammen med Aleu, Guinovart, Cuixart, Muixart, Tharrats og Tpies i grunnleggelsen av den flyktige Tall-gruppen, det eneste (fotografiske) yeblikket der de mest fremtredende skikkelsene innen katalansk abstraksjon falt sammen. Fra da av holdt han flere individuelle og gruppeutstillinger i Barcelona, Madrid, Zaragoza, Milano, Bern, etc., promoterte Sal de Maig og representerte Spania p biennalene i So Paulo, Alexandria og i Paris "des". jeunes peintres" salonger. ", "nationale des Beaux Arts" og "indpendents", en dynamikk som fortsatt ble manifestert p ttitallet, da han sammen med J. J. Tharrats stttet fdselen av Associaci Catalana d'Artistes Plastics.
Hans siste offentlige opptreden som kunstner var i 1999 med utstillingen La Pintura com a hiptesi d'existncia, kuratert av Assumpta Ross, som gjennom 80 malerier ga et retrospektivt syn p karrieren og som ble presentert p Centre d'Art Santa Mnica fra Barcelona og i museet i Valls, for farsbndene som forente ham til denne byen Alt Camp.
En spesielt interessant karriere p 1940- og 1950-tallet for legemliggjre overgangen fra figurasjon til abstraksjon, som blant andre har blitt behandlet av s fremtredende kritikere som Sebasti Gasch, Arnau Puig, Santos Torroella, Alberto del Castillo, Maria Llusa Borrs, Rodrguez Aguilera, Gaya Nuo, J. E. Cirlot eller C. Aren, som imidlertid ikke kunne forhindre at Jordis bidrag til tross for at han var hovedpersonen i et historisk yeblikk ble uskarpt i samtidskunsten, noe som kanskje ogs hans eget bidrag bidro til
Tilstand som sett, med tegn til smuss og noe sprekker
Verket presenteres innrammet (rammen viser noen bruksmerker)
Arbeidsml: 54 x 81 cm
Rammeml: 64 x 92 cm
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: ::::::::::::::::::::::::
KUNSTNERBIOGRAFI:
Snn av maleren og gullsmeden Jaume Mercad (1887-1967), han ble fdt i Barcelona i 1923 og trente i Ramon Rogents verksted, hvor han mtte Joan Pon, som introduserte ham for avantgardebevegelser. Opprinnelig Cezannian og kubistisk i konseptet og konstruksjonen hans, utviklet maleriet hans seg mot en abstraksjon med en sterk kalligrafisk gest, full av lidenskap og energi som ble dempet gjennom rene, samtidig som han beholdt et ekspresjonistisk preg.
Men Jordi var mer enn bare en maler, han var en som levde sin tid intenst, med lidenskap og bohemisme: i 1946, og sammen med Arnau Puig, Brossa, Pon, Boadella og Tormo, skapte han det nyskapende magasinet Algol; I 1948 var han et fremmende medlem av Sal d'Octubre og slo seg ned i Paris, hvor han bodde til 1954, og mottok et stipend fra den franske regjeringen; Da han kom tilbake til Barcelona stilte han ut p Syra Gallery og deltok sammen med Aleu, Guinovart, Cuixart, Muixart, Tharrats og Tpies i grunnleggelsen av den flyktige Tall-gruppen, det eneste (fotografiske) yeblikket der de mest fremtredende skikkelsene innen katalansk abstraksjon falt sammen. Fra da av holdt han flere individuelle og gruppeutstillinger i Barcelona, Madrid, Zaragoza, Milano, Bern, etc., promoterte Sal de Maig og representerte Spania p biennalene i So Paulo, Alexandria og i Paris "des". jeunes peintres" salonger. ", "nationale des Beaux Arts" og "indpendents", en dynamikk som fortsatt ble manifestert p ttitallet, da han sammen med J. J. Tharrats stttet fdselen av Associaci Catalana d'Artistes Plastics.
Hans siste offentlige opptreden som kunstner var i 1999 med utstillingen La Pintura com a hiptesi d'existncia, kuratert av Assumpta Ross, som gjennom 80 malerier ga et retrospektivt syn p karrieren og som ble presentert p Centre d'Art Santa Mnica fra Barcelona og i museet i Valls, for farsbndene som forente ham til denne byen Alt Camp.
En spesielt interessant karriere p 1940- og 1950-tallet for legemliggjre overgangen fra figurasjon til abstraksjon, som blant andre har blitt behandlet av s fremtredende kritikere som Sebasti Gasch, Arnau Puig, Santos Torroella, Alberto del Castillo, Maria Llusa Borrs, Rodrguez Aguilera, Gaya Nuo, J. E. Cirlot eller C. Aren, som imidlertid ikke kunne forhindre at Jordis bidrag til tross for at han var hovedpersonen i et historisk yeblikk ble uskarpt i samtidskunsten, noe som kanskje ogs hans eget bidrag bidro til
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 386518513 |
---|---|
Sist endret | 28.12.2024, 13:50 |