Bildegalleri
(1/1)
Eugène Henri Cauchois (1850 - 1911) - Jetée de roses
Til salgs23 682 kr
Beskrivelse
Beskrivelse:
Viktig olje p lerret montert p en treramme.
Suveren representasjon av en brygge med blomster p en steinbenk i nyimpresjonistisk stil.
Det billedlige preget er malt p en rask mte p grensen til impresjonisme.
Opprinnelse:
Privat samling.
Signatur:
Signert nede til hyre.
Tittel:
Blomsterbrygge
Opprettelsesdato:
1890-rene
Dimensjoner:
93 x 74 cm
Tilstand:
Perfekt stand.
__________________________________________________________________________________________________
BIOGRAFI - Eugne Henri Cauchois (1850 - 1911)
Arbeidet til Eugne-Henri Cauchois, slik det er representert i dag, er unikt ved at dagens betrakter oftest bare vil bli kjent med hans dekorative stilleben av friske blomster. Men denne overfloden av disse bildene alene motsier hans natur som en mer mangfoldig kunstner, en som tidlig i sin karriere viste forstelse for tidligere kunstbevegelser som romantikken. Mens stilleben hans fortsetter representasjonen av denne typen kunst, enestende i seg selv, vil oppdagelsen av Cauchois' arbeid utenfor blomstermaleriene hans innlede en ny forstelse av hans arbeid.
Eugne-Henri Cauchois ble fdt 14. februar 1850 i Rouen, en by i Normandie-regionen i det vestlige Frankrike. I jakten p en kunstnerisk karriere begynte han frst studere under Ferdinand Duboc. Cauchois debuterte p Salongen i 1874 med Un Lapin (Un Lapin) ved siden av som er plassert en tekst av Victor Hugo som lyder: Her er det uheldige, liggende, nakne, elendige [dyr], alt dekket av blod, rdere enn lnn, i blomstersesongen. Plasseringen av dette sitatet ved siden av bildet hans antyder at Cauchois var en tilhenger av den romantiske bevegelsen, interessant ved at han arbeidet i en tid da romantikken i maleriet hadde passert og nye bevegelser som Impression tok fart.
Han fulgte debuten ret etter med ytterligere to verk, hvorav det frste igjen viser hans ganske unike inkludering av et annet sitat for plassere arbeidet hans p et hyere tolkningsniv. Clocks and Clocks inkluderte et sitat fra Alexandre Thodore Dzamy, en skribent fra 1800-tallet, som sa: "Oh klokker til vre bestemdre, du hvis kjrlighet var urmakeren, glem de bitre timer, sl timen til berger Hans andre verk, Fleurs et Frukt (blomster og frukt) var hans frste utstilte stilleben av blomster, en type komposisjon som han virkelig ville etablere sitt rykte for, i det minste p den tiden. I 1876 hadde Cauchois delvis flyttet til Asnires langs Seinen, like utenfor Paris. Samme r stilte han bare ut ett verk, Before the Display.
Mellom 1878 og 1879 bosatte Cauchois seg i Brussel s vel som i Paris og stilte ut to malerier der, Flowers og La Pice de la Rsistance. Han ble vrende i Brussel til minst 1883, og p et tidspunkt mellom 1883 og 1887 returnerte han til Paris etter ha tilbrakt nesten fire r i Brussel. I hvilken grad oppholdet i Brussel pvirket arbeidet hans kan imidlertid ikke ansls, siden plasseringen av mye av arbeidet hans er ukjent.
Det som gjenstr av Cauchois' arbeid i dag, og det som huskes mest, er blomsterarrangementene hans, hvorav mange ofte er malt i en serie med dekorative paneler beregnet p bli sett side om side. Cauchois kan ha blitt inspirert av de vertikale komposisjonene og kjrligheten til naturen til japanske malerier, ettersom mye av denne perioden s en kning i forstelse av japonismen og mange kunstnere begynte eksperimentere med nye komposisjonsformler. Mens flertallet av Cauchois' verk som n kan finnes og kjpes er blomstermaleriene hans, skiller de fleste av Salon-oppfringene seg ganske betydelig i temaet for disse bildene. Noen av disse utstilte verkene antyder mangfoldet i produksjonen hans, spesielt: A Collision near Manneken-Pis, Salon of 1880; Forlatt kirke i Mzires, salong av 1888; og La Toussaint en Croatie (Allehelgensdag i Kroatia), salong fra 1895. Det ser ut til at Cauchois' mer eksperimentelle verk ble utstilt p salongene, mens hans andre arbeid, spesielt blomstermalerier, fant et bredt publikum blant samlerne bde p slutten av 1800-tallet og det 21. rhundre.
Viktig olje p lerret montert p en treramme.
Suveren representasjon av en brygge med blomster p en steinbenk i nyimpresjonistisk stil.
Det billedlige preget er malt p en rask mte p grensen til impresjonisme.
Opprinnelse:
Privat samling.
Signatur:
Signert nede til hyre.
Tittel:
Blomsterbrygge
Opprettelsesdato:
1890-rene
Dimensjoner:
93 x 74 cm
Tilstand:
Perfekt stand.
__________________________________________________________________________________________________
BIOGRAFI - Eugne Henri Cauchois (1850 - 1911)
Arbeidet til Eugne-Henri Cauchois, slik det er representert i dag, er unikt ved at dagens betrakter oftest bare vil bli kjent med hans dekorative stilleben av friske blomster. Men denne overfloden av disse bildene alene motsier hans natur som en mer mangfoldig kunstner, en som tidlig i sin karriere viste forstelse for tidligere kunstbevegelser som romantikken. Mens stilleben hans fortsetter representasjonen av denne typen kunst, enestende i seg selv, vil oppdagelsen av Cauchois' arbeid utenfor blomstermaleriene hans innlede en ny forstelse av hans arbeid.
Eugne-Henri Cauchois ble fdt 14. februar 1850 i Rouen, en by i Normandie-regionen i det vestlige Frankrike. I jakten p en kunstnerisk karriere begynte han frst studere under Ferdinand Duboc. Cauchois debuterte p Salongen i 1874 med Un Lapin (Un Lapin) ved siden av som er plassert en tekst av Victor Hugo som lyder: Her er det uheldige, liggende, nakne, elendige [dyr], alt dekket av blod, rdere enn lnn, i blomstersesongen. Plasseringen av dette sitatet ved siden av bildet hans antyder at Cauchois var en tilhenger av den romantiske bevegelsen, interessant ved at han arbeidet i en tid da romantikken i maleriet hadde passert og nye bevegelser som Impression tok fart.
Han fulgte debuten ret etter med ytterligere to verk, hvorav det frste igjen viser hans ganske unike inkludering av et annet sitat for plassere arbeidet hans p et hyere tolkningsniv. Clocks and Clocks inkluderte et sitat fra Alexandre Thodore Dzamy, en skribent fra 1800-tallet, som sa: "Oh klokker til vre bestemdre, du hvis kjrlighet var urmakeren, glem de bitre timer, sl timen til berger Hans andre verk, Fleurs et Frukt (blomster og frukt) var hans frste utstilte stilleben av blomster, en type komposisjon som han virkelig ville etablere sitt rykte for, i det minste p den tiden. I 1876 hadde Cauchois delvis flyttet til Asnires langs Seinen, like utenfor Paris. Samme r stilte han bare ut ett verk, Before the Display.
Mellom 1878 og 1879 bosatte Cauchois seg i Brussel s vel som i Paris og stilte ut to malerier der, Flowers og La Pice de la Rsistance. Han ble vrende i Brussel til minst 1883, og p et tidspunkt mellom 1883 og 1887 returnerte han til Paris etter ha tilbrakt nesten fire r i Brussel. I hvilken grad oppholdet i Brussel pvirket arbeidet hans kan imidlertid ikke ansls, siden plasseringen av mye av arbeidet hans er ukjent.
Det som gjenstr av Cauchois' arbeid i dag, og det som huskes mest, er blomsterarrangementene hans, hvorav mange ofte er malt i en serie med dekorative paneler beregnet p bli sett side om side. Cauchois kan ha blitt inspirert av de vertikale komposisjonene og kjrligheten til naturen til japanske malerier, ettersom mye av denne perioden s en kning i forstelse av japonismen og mange kunstnere begynte eksperimentere med nye komposisjonsformler. Mens flertallet av Cauchois' verk som n kan finnes og kjpes er blomstermaleriene hans, skiller de fleste av Salon-oppfringene seg ganske betydelig i temaet for disse bildene. Noen av disse utstilte verkene antyder mangfoldet i produksjonen hans, spesielt: A Collision near Manneken-Pis, Salon of 1880; Forlatt kirke i Mzires, salong av 1888; og La Toussaint en Croatie (Allehelgensdag i Kroatia), salong fra 1895. Det ser ut til at Cauchois' mer eksperimentelle verk ble utstilt p salongene, mens hans andre arbeid, spesielt blomstermalerier, fant et bredt publikum blant samlerne bde p slutten av 1800-tallet og det 21. rhundre.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 386520383 |
---|---|
Sist endret | 28.12.2024, 14:08 |