Bildegalleri
(1/1)
Giovan Battista Pittoni (1687-1767), Attributed to - Elemosina di un Santo
Til salgs23 703 kr
Beskrivelse
Giambattista Pittone sirkel
"Almisse fra en helgen"
Venetiansk skole p 1700-tallet, 1700-tallet
olje p lerret (52,5x38 cm)
62,5cm x 48cm med ramme
brer "G. Pittoni"-etikett i ramme p baksiden
god stand
Giovanni Battista Pittoni, ogs kjent som Giambattista Pittoni (Venezia, 6. juni 1687 Venezia, 16. november 1767), var en italiensk maler, statsborger i republikken Venezia. Han regnes blant de mest relevante eksponentene for venetiansk rokokko.
Han kom fra en familie av malere, og lrte kunsten av sin onkel Francesco Pittoni, som han malte maleriet Samson og Dalila med i 1716 (Pordenone, Querini-samlingen)[3]. En klarere indikasjon p malerens orienteringer i begynnelsen av hans virksomhet, fortsatt knyttet til barokkmetodene, antydes av velidentifiserte stilistiske referanser med maleriet til Antonio Balestra, som opererte i Venezia i de frste tjue rene av det attende rhundre. Gjennom noen arbeider fullfrt av kunstneren rett etter denne epoken, som for eksempel Saint Thomas Martyrium (Venezia, kirken San Stae) og Diana og Actaeon (Vicenza, Palazzo Chiericati Civic Museum), var de vesentlige egenskapene til maleriet hans allerede avklart: fargerikdom, spesielt den edle bl, en ls utfoldelse av former, en ekstrem og mteholden strenghet i definere detaljer og en gjennomsyret flelse av slvhet som tilfrer komposisjonene en tone av raffinert og pvirket verdi, typisk for europeisk rokokko.
Til smaken av Sebastiano Ricci og Tiepolo, for formell plastisitet og friskhet i farger, hrer altertavlen med de hellige Peter og Paul og Pius V som tilber jomfruen (Vicenza, kirken Santa Corona) og Hannibals ed (Milano, Pinacoteca av Brera )
Rundt 1720-rene ble hans personlighet avgrenset med mer presisjon, og avslrte en kraftig og monumental karakter i freskene. I 1720 malte han The Martyrdom of Saint Thomas for kirken San Stae, og mellom 1722 og 1730 arbeidet han p fire lerreter av en mye strre syklus (det var tjuefire totalt) av Tombeaux des Princes skapt av Owen McSwiney, i som de var representert noen av de mest kjente mennene i britisk historie. Canaletto, Marco Ricci og Sebastiano Ricci, Giovanni Battista Cimaroli og andre venetianske og bolognesiske kunstnere ble ogs kalt til samme kreasjon.
Pittoni dde i Venezia 6. november 1767. Graven hans ligger i kirken San Giacomo dall'Orio
"Almisse fra en helgen"
Venetiansk skole p 1700-tallet, 1700-tallet
olje p lerret (52,5x38 cm)
62,5cm x 48cm med ramme
brer "G. Pittoni"-etikett i ramme p baksiden
god stand
Giovanni Battista Pittoni, ogs kjent som Giambattista Pittoni (Venezia, 6. juni 1687 Venezia, 16. november 1767), var en italiensk maler, statsborger i republikken Venezia. Han regnes blant de mest relevante eksponentene for venetiansk rokokko.
Han kom fra en familie av malere, og lrte kunsten av sin onkel Francesco Pittoni, som han malte maleriet Samson og Dalila med i 1716 (Pordenone, Querini-samlingen)[3]. En klarere indikasjon p malerens orienteringer i begynnelsen av hans virksomhet, fortsatt knyttet til barokkmetodene, antydes av velidentifiserte stilistiske referanser med maleriet til Antonio Balestra, som opererte i Venezia i de frste tjue rene av det attende rhundre. Gjennom noen arbeider fullfrt av kunstneren rett etter denne epoken, som for eksempel Saint Thomas Martyrium (Venezia, kirken San Stae) og Diana og Actaeon (Vicenza, Palazzo Chiericati Civic Museum), var de vesentlige egenskapene til maleriet hans allerede avklart: fargerikdom, spesielt den edle bl, en ls utfoldelse av former, en ekstrem og mteholden strenghet i definere detaljer og en gjennomsyret flelse av slvhet som tilfrer komposisjonene en tone av raffinert og pvirket verdi, typisk for europeisk rokokko.
Til smaken av Sebastiano Ricci og Tiepolo, for formell plastisitet og friskhet i farger, hrer altertavlen med de hellige Peter og Paul og Pius V som tilber jomfruen (Vicenza, kirken Santa Corona) og Hannibals ed (Milano, Pinacoteca av Brera )
Rundt 1720-rene ble hans personlighet avgrenset med mer presisjon, og avslrte en kraftig og monumental karakter i freskene. I 1720 malte han The Martyrdom of Saint Thomas for kirken San Stae, og mellom 1722 og 1730 arbeidet han p fire lerreter av en mye strre syklus (det var tjuefire totalt) av Tombeaux des Princes skapt av Owen McSwiney, i som de var representert noen av de mest kjente mennene i britisk historie. Canaletto, Marco Ricci og Sebastiano Ricci, Giovanni Battista Cimaroli og andre venetianske og bolognesiske kunstnere ble ogs kalt til samme kreasjon.
Pittoni dde i Venezia 6. november 1767. Graven hans ligger i kirken San Giacomo dall'Orio
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 386783242 |
---|---|
Sist endret | 30.12.2024, 11:53 |