Bildegalleri
(1/1)
Glassmaleri - Armand Blondeel (BE) ''naar Rembrandt'' - 1950–1960
Til salgs4 717 kr
Beskrivelse
Vakkert glassmaleri av den kjente kunstneren Armand Blondeel.
Signert nede til hyre, ''Blondeel etter Rembrandt''.
Verket sier 'Anatomi-leksjonen til Dr. Nicolaes Tulp' for.
27 x 43 cm.
Glassvinduet er intakt, ingen sprekker eller fliser. Hndmalt.
Unikt stykke, trolig laget p 1950-60-tallet.
**Armand Cornelius Louis Blondeel (4. desember 1928 - Gent 18. april 2002) var en belgisk glassmester. Han var aktiv fra studioet sitt i Gent (Mariakerke) fra 1959.
Armand Blondeel fikk sin opplring i atelieret til glassmester (Hendrik) Henri Coppejans i den nygotiske tradisjonen. Han ble pvirket av ansatte i studioet og fikk ogs muligheten til ta timer ved Ghent Academy, som han fortsatte p heltid etter opplringen i studio. Blondeel hadde kontakt med Latem-malere som Hubert Malfait, Constant Permeke og Lon De Smet. Han ble uteksaminert i 1954 og hadde vrt aktiv som uavhengig glassmester siden 1952, og utviklet en gjenkjennelig, abstrakt stil, som ogs ville bli pvirket av reiser han foretok. Arbeidet hans var veldig mangfoldig i den perioden og inkluderte ogs sporadiske oppdrag for privat arkitektur.
Sammen med Michel Martens fra Brugge bidrar han til en ny blomstring med sine respektive realiseringer for Expo'58 som de ogs ble premiert for. 1. oktober 1958 ble han utnevnt til lrer i dekorativ kunst ved Deinze Drawing Academy. Der ble han venn med arkitekten Danil Grootaert, som tegnet Blondeels eget hjem med studio i Mariakerke (Mazestraat 46) i 1959. I lpet av 1960- og 1970-rene opplevde Blondeel stor aktivitet innen bde sivil og kirkelig arkitektur, som St. Joost-kirken i Overijse (1966) og klosterkapellet i Bonheiden (1975). Han samarbeidet flere ganger med andre kunstnere, for eksempel keramiker Achiel Pauwels som ogs bodde i Mariakerke.
Blondeels stil utviklet seg gjennom rene og var i den tidligste perioden (1955-1965) preget av abstrakte komposisjoner med en organisk blystruktur fylt med sm glassmalerier. De er ofte preget av parallelle seksjoner som strekker seg, ofte i forhold til kronglete knuter, og ender vertikalt i topper. I House De Vos i Deinze (Kerselaarslaan 34), et design av Danil Grootaert fra 1960, er det integrert et glassmaleri av Blondeel, som er illustrerende for denne perioden. Kunstnere i hans milj, inkludert Jan Burssens og Roger Raveel, pvirket ham i hans abstrakte design. Han brukte abstraksjon i et sk etter internalisering og spiritualisering, der glassmaleriet ga verdi til arkitekturen.
I perioden 1965-1975 fortsatte han bygge videre p abstraksjonen fra forrige periode. Han utviklet seg mot strammere geometriske former og strre glassflater, der fargebruken ble styrt av en viktig oppmerksomhet p symbolikk. Glassmaleriene, for eksempel i House Victor Coolens (Schuurstraat 31 Sint-Amandsberg) og House De Somviele i Sint-Denijs-Westrem (Oudeheerweg 8), ogs et design av Grootaert (1966-1973), passer inn i denne utviklingen og vitner om slende fargekombinasjoner og et tydelig, abstrakt spill av de vinkelrette linjene. Etterp, p 1970-tallet, integrerte Blondeel nye former i glassmaleriene sine, igjen p grunn av deres symbolikk.
Signert nede til hyre, ''Blondeel etter Rembrandt''.
Verket sier 'Anatomi-leksjonen til Dr. Nicolaes Tulp' for.
27 x 43 cm.
Glassvinduet er intakt, ingen sprekker eller fliser. Hndmalt.
Unikt stykke, trolig laget p 1950-60-tallet.
**Armand Cornelius Louis Blondeel (4. desember 1928 - Gent 18. april 2002) var en belgisk glassmester. Han var aktiv fra studioet sitt i Gent (Mariakerke) fra 1959.
Armand Blondeel fikk sin opplring i atelieret til glassmester (Hendrik) Henri Coppejans i den nygotiske tradisjonen. Han ble pvirket av ansatte i studioet og fikk ogs muligheten til ta timer ved Ghent Academy, som han fortsatte p heltid etter opplringen i studio. Blondeel hadde kontakt med Latem-malere som Hubert Malfait, Constant Permeke og Lon De Smet. Han ble uteksaminert i 1954 og hadde vrt aktiv som uavhengig glassmester siden 1952, og utviklet en gjenkjennelig, abstrakt stil, som ogs ville bli pvirket av reiser han foretok. Arbeidet hans var veldig mangfoldig i den perioden og inkluderte ogs sporadiske oppdrag for privat arkitektur.
Sammen med Michel Martens fra Brugge bidrar han til en ny blomstring med sine respektive realiseringer for Expo'58 som de ogs ble premiert for. 1. oktober 1958 ble han utnevnt til lrer i dekorativ kunst ved Deinze Drawing Academy. Der ble han venn med arkitekten Danil Grootaert, som tegnet Blondeels eget hjem med studio i Mariakerke (Mazestraat 46) i 1959. I lpet av 1960- og 1970-rene opplevde Blondeel stor aktivitet innen bde sivil og kirkelig arkitektur, som St. Joost-kirken i Overijse (1966) og klosterkapellet i Bonheiden (1975). Han samarbeidet flere ganger med andre kunstnere, for eksempel keramiker Achiel Pauwels som ogs bodde i Mariakerke.
Blondeels stil utviklet seg gjennom rene og var i den tidligste perioden (1955-1965) preget av abstrakte komposisjoner med en organisk blystruktur fylt med sm glassmalerier. De er ofte preget av parallelle seksjoner som strekker seg, ofte i forhold til kronglete knuter, og ender vertikalt i topper. I House De Vos i Deinze (Kerselaarslaan 34), et design av Danil Grootaert fra 1960, er det integrert et glassmaleri av Blondeel, som er illustrerende for denne perioden. Kunstnere i hans milj, inkludert Jan Burssens og Roger Raveel, pvirket ham i hans abstrakte design. Han brukte abstraksjon i et sk etter internalisering og spiritualisering, der glassmaleriet ga verdi til arkitekturen.
I perioden 1965-1975 fortsatte han bygge videre p abstraksjonen fra forrige periode. Han utviklet seg mot strammere geometriske former og strre glassflater, der fargebruken ble styrt av en viktig oppmerksomhet p symbolikk. Glassmaleriene, for eksempel i House Victor Coolens (Schuurstraat 31 Sint-Amandsberg) og House De Somviele i Sint-Denijs-Westrem (Oudeheerweg 8), ogs et design av Grootaert (1966-1973), passer inn i denne utviklingen og vitner om slende fargekombinasjoner og et tydelig, abstrakt spill av de vinkelrette linjene. Etterp, p 1970-tallet, integrerte Blondeel nye former i glassmaleriene sine, igjen p grunn av deres symbolikk.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 386897157 |
---|---|
Sist endret | 31.12.2024, 13:51 |