Bildegalleri
KÅRE TVETER - «Tåke i liene» serigrafi, håndkolorert • NY INNRAMMING
Beskrivelse av varen
Kåre Tveter - (Sør-Odal 1922 - Lillestrøm 2012)
«Tåke i liene» serigrafi, håndkolorert 225/300.
Lysmål: 51 x 59 cm. (Rammemål: 56 x 66 cm
Signert nede: Kåre Tveter
• Kan sendes som "Fiks ferdig".
• GRATIS levering i Osloregionen/Østlandsområdet.
• Se andre kunstverk fra meg, klikk på navnet i blått «Trine Tangen».
• Ny profesjonell innramming i sort matt furu med UV 40 glass, offwhite passpartout med sort kjerne. Dette koster alene kr 1.800,- alt dette får du for kun kr 5.600,- benytt deg av denne unike anledning.
• Kunstner med to museum, Galleri Lyshuset på Skarnes og Svalbard.
Kåre Tveter var en norsk maler, grafiker og illustratør. I norsk kunsthistorie har han en fremskutt plass blant de kunstnere som på 1960-tallet utviklet en naturalisme basert på et lyrisk, abstrahert formspråk. Han er mest kjent for sine Svalbard-motiver.
Utdannelse
Tveter var elev ved Statens kunstakademi under Per Krohg og Alexander Schultz fra 1954 til 1957.
Tveter har særlig markert seg gjennom en velutviklet bruk av akvarellmediet. Med et minimalistisk, abstrahert formspråk gjengir han naturens formasjoner. Akvarellens skjøre, gjennomskinnelige kvalitet gir motivene en karakteristisk, lyrisk kvalitet. Tveter bruker den samme uttykksmåten, og landskapet som motivkrets også i oljemaleriet. Noen av hans motiver er også gjengitt som serigrafier.
Det var først og fremst landskapet som opptok han. Ved hjelp av sterkt forenklede former og en fargeskala som var begrenset til det aller mest karakteristiske eller essensielle, gjenga han inntrykk hentet fra elver, vann og skogsområder på Østlandet, gjerne høst- og vinterstemninger.
Tveter har en egen evne til å gjengi naturen innhyllet i tåke eller preget av fuktigheten som oppstår etter regn. Han er særlig kjent for sine motiver fra Svalbard hvor han på en var og poetisk måte formidler de snøhvite fjellenes skarpe form mot himmelen, eller kontrasten idet lyset treffer mørket i det arktiske landskapet. Han besøkte øygruppen jevnlig i mange år, og var spesielt fascinert av lysets ualminnelige virkning på landskapet rett før mørketiden setter inn, eller når solen vender tilbake.
Tveter søkte i hele sitt kunstneriske virke å formidle lysets tilstedeværelse i landskapet, selv der hvor lyset ikke var mest fremtredende. På den måten er ikke landskapet i seg selv det primære i hans motiver, men landskapet som bærer av lyset.
Tveters formspråk plasseres innenfor den lyriske abstraksjonen som var fremtredende på 1960-tallet. Han behersket akvarellens transparente virkning på en karakteristisk måte. Den transparente malemåten overførte han også til oljemaleriet som ofte preges av tynne gjennomskinnelige sjikt som øker lysintensiteten i uttrykket.
Illustrasjoner
Tveter har blant annet illustrert Arvid Møllers to bøker Vinterskog (1980) og Vinterlys: Lillehammer (1993), og Emil Boyson, Før sporene slettes (1981). I disse bøkene finner vi både akvareller og malerier. I Arnold Rørholt, Heilt Odøling, kommer en helt annen illustrasjonsform til uttrykk i Tveters enkle, humoristiske pennetegninger.
En rekke av hans verk er å se i Galleri Lyshuset, Skarnes, som ble åpnet i 2002. Galleri Svalbard huser en permanent samling av Kåre Tveters arbeider.
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 2.1.2025, 06:48 ・ FINN-kode: 387022005