Bildegalleri
Volvo 850
Gi bud. Limited Edition Sprek V5 144hk 10vents
1995
213 363 km
Manuell
Bensin
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innNyttige lenker
Sjekk tid for neste EU-kontrollSjekk heftelser på SR67038Forsikre bilen din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Kom gjerne med bud.
Bra bil, minimalt med rust, lav km, pen inni uten slitasje. Original limited edition med midtkonsoll som er polstret/ trukket med skinn og har koppholdere. Originalt limited edition eikeratt som er både fint og komfortabelt. 4 airbager, ligger godt på veien, deler er blitt skiftet og står tørt.
Har ikke rukket å vaske den for presentasjons bilder.
Ikke importert. Bilen har vært i vår familie siden den var ny. Overtok den etter min far, som kjøpte den ny i 1995.
Går nå over til å bli veteranbil, med fordeler som billigere forsikring, billigere veiavgift, og etter neste EU-kontroll skal den kun ha kontroll hvert 5. år.
Bilen er fri for heftelser.
Limited edition med behagelig eikeratt, og polstret og trukket i skinn midtkonsoll med to koppholdere.
Sprek 2,5 liter 5sylidre 144hk
(motorkode: B5252F).
Ligger godt på veien også i høy hastighet, og bremser gjevnt.
Cupen er pen og seter/gearstangen/ratt/askebeger osv er ikke slitt. Det er ikke blitt røykt i bilen.
Originale 5 eiker Volvo vinter og sommer felger.
4 airbager.
Førerside, passasjerside og sideairbager i forsetene.
Godkjent EU-kontroll frem til: 21.08.2025
Den ble sist godkjent uten anmerkninger. Lite kjørt siden da, og har stått tørt, så burde gå lett gjennom en ny kontroll.
Står i garasje, helt siden ny.
Alle servicer holdt. Frem til jeg overtok den var den kun hos Volvo forhandleren.
Den er etter det blitt lite brukt, men service verkstedet har skiftet det som de har ment har vært greit å få byttet.
Service (hvor registerremen skiftet) var sist 10.mai 2024 ved 210.208km. Siste før dette igjen, ble dempere og bremseklosser byttet.
I november 2024 røk toppakningen, og bilen ble kun kjørt 2km til garasjen. Den er ikke kjørt etter det, så motoren er helt fin, men toppakningen må byttes. Koster 10-12 000kr, men da har en komfortabel bil lenge.
Midtdelen på panseret fikk noen skraper for en del år siden, og ble sandblåst, grunnet og lakket sort.
Siderruten på høyreside i baksetet er sotet.
Pga ruten ble knust (hærverk på et shoppingsenter), verkstedet fikk feil rute og satte derfor inn denne som er sotet (kan om ønskelig fjernes med varmepistol). Det kom noen glassbiter ned i døren, så den kan med fordel støvsuges.
Bilen er mer grønn enn bildene viser.
Det er ikke nødvendig, men en kan vurdere ny tomgangsregulator, da den tidvis øker og senker tomgangen litt når blir stående på tomgang.
Dette fås feks til 490kr hos Hedmark Bilsenter AS
2364 Næroset
Innlandet, Ringsaker
Telefon: 62359340
https://finndel.no/delinfo.aspx?f=163&dnr=121562
Nær rustfri, men en stripe rust ved venstre takrail og litt ved noen av hjulbuene. 2-3 små 10cm bulker som er rustfrie.
Den har ikke blitt vasket, så er både skitten og støvete, som en kan se på bildene.
Lakken er nok matt og kan med fordel rubbes og poleres.
Noen mindre synlige plastdeler rundt om har fått chipet av små biter.
3 fjernkontrollere til sentrallås og alarm.
2 nøkler.
Volvo 850 er kjent for sin driftssikkerhet.
Broom link:
https://bilguiden.broom.no/bilvurderinger/volvo/850/1992-1997
Wikipedia:
Volvo-motoren B5252F er en del av Volvos "White Block" motorserie, som er kjent for sin robuste konstruksjon og allsidighet.
Spesifikasjoner:
1. Motorfamilie: Inline-5 (rekkefemmer)
2. Sylindervolum: 2,5 liter (2 435 cm³)
3. Drivstofftype: Bensin
4. Ventiler: 10 ventiler (2 ventiler per sylinder, SOHC - Single Overhead Camshaft)
5. Effekt: Omtrent 144 hk (106 kW) ved 5400 o/min
6. Dreiemoment: Ca. 206 Nm ved 3600 o/min
7. Boring x slaglengde: 83 mm x 90 mm
8. Kompresjonsforhold: 10,0:1
UltimateSpecs:
Motoren B5252F ble brukt i flere Volvo-modeller, inkludert:
Volvo 850
Volvo S70
Volvo V70
Kjennetegn:
1. Pålitelighet: Motoren er kjent for sin holdbarhet og relativt enkle konstruksjon, noe som gjør den vesentlig lettere å vedlikeholde sammenlignet med andre motorer med med samme vekt/ytelse, som vanligvis er mer komplekse motorer.
2. Drivstoffsystem: Bruker et driftsikkert flerpunkts innsprøytningssystem (Bosch Motronic), som gir en god balanse mellom ytelse og drivstoffeffektivitet.
3. Design: Motoren er bygget i aluminium (både blokk og topp), noe som gjør den lett, solid og muligheter for høy ytelse.
4. Bruksområde: Ansett som en solid allsidig arbeidshest i Volvos modellutvalg, med robust og stabil god ytelse.
Søkte litt rundt denne bilmotoren:
SwedeSpeed Forum
1. Forventet økning: 5–10 hk.
Installer et høystrømsluftfilter og et sports- eller rustfritt eksosanlegg med større diameter. Dette reduserer motstand og forbedrer motorens "pusteegenskaper".
2. Forventet økning: 10–20 hk.
Bytt til en kamaksel med høyere løft og mer aggressiv timing for å forbedre luftstrømmen. Dette gir bedre ytelse ved høyere turtall.
3. Forventet økning: 10–15 hk.
Reprogrammering eller oppgradering av ECU for å optimalisere tenning, drivstoffblanding og andre parametere. Dette gir også økt respons.
4. Forventet økning: 5–10 hk.
Optimalisere topplokket for bedre luftstrøm ved å port- og polere innsug- og eksoskanalene.
5. Forventet økning: 10–15 hk.
Bytte til stempler med høyere kompresjon vil øke effekten.
6. I kombinasjon av overnevnte kan motoren økes med 50-70hk.
TorqueCars – Volvo B5252F Tuning Guide:
Uten turbokonvertering eller betydelige oppgraderinger, kun enklere med moderate naturlig aspirerte modifikasjoner (luftinntak, eksos, kamaksel, ECU-tuning) kan en vente motoren B5252F å nå omkring 170–180 hk.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 900 kr (avgifter)
- Pris eksl. omreg.
- 47 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- Merke
- Volvo
- Modell
- 850
- Modellår
- 1995
- Karosseri
- Stasjonsvogn
- Drivstoff
- Bensin
- Effekt
- 144 hk
- Slagvolum
- 2,4 l
- Kilometerstand
- 213 363 km
- Girkasse
- Manuell
- Maksimal tilhengervekt
- 1 600 kg
- Hjuldrift
- Forhjulsdrift
- Vekt
- 1 425 kg
- Seter
- 5
- Dører
- 5
- Størrelse på bagasjerom
- 750 l
- Farge
- Grønn
- Bilen står i
- Norge
- Neste frist for EU-kontroll
- 20.4.2025
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Registreringsnummer
- SR67038
- Chassis nr. (VIN)
- YV1LW5102S2137332
- 1. gang registrert
- 1.5.1995
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
Utstyr
- ABS-bremser
- Airbag foran
- Alarm
- AUX-inngang
- CD-spiller
- Hengerfeste, avtagbart/svingbart
- Kupevarmer
- Lettmet. felg sommer
- Lettmet. felg vinter
- Lettmetallfelger
- Midtarmlene
- Motorvarmer
- Oppvarmede seter
- Radio DAB+
- Radio FM
- Radio/CD
- Sentrallås
- Seter i delskinn
- Sideairbager
- Sommerhjul
- Startsperre
- Stereoanlegg
- Takrails
- Vinterhjul
Selgers kjennskap til bilen
Kjente feil, mangler eller synlige skader?
Ja. Nær rustfri, men en stripe rust ved venstre takrail og litt ved noen av hjulbuene. 2-3 små 10cm bulker som er rustfrie. I november røk toppakningen, og bilen ble kjørt 2km til garasjen. Den er ikke kjørt etter det, så motoren er helt fin, men toppakningen må byttes (10-12 000kr på autorisert verksted).
Er det gjort større reparasjoner?
Nei
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Har bilen heftelser/gjeld?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
1383 AskerLogg innLogg inn for å se hele adressen
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.