Bildegalleri
(1/1)
Scuola Italiana (XVI), Da Raffaello - Madonna dei Garofani
Til salgs30 452 kr
Beskrivelse
1500-tallet, av Raffaello Sanzio (Urbino, 1483 Roma, 1520)
Madonna av nelliker
Olje p lerret 38 x 30
Med ramme, 59 x 52,5 cm
Etter ha blitt en meget vellykket ikonografisk modell, har Madonnaen av nelliker skapt av Raffaello Sanzio (Urbino, 1483 - Roma, 1520) mange kopier, som den som er underskt her.
Den raphaeleske originalen, som n er utstilt p National Gallery i London, ble laget mellom 1503 og 1507, da maleren var rundt 23 r gammel. London-eksemplet har blitt identifisert som originalt, og det er rundt femti eksemplarer av det, bevis p den store suksessen som er oppndd blant kundene (Madonna di Siracursa, Madonna Chatron; det er ogs en kopi laget av Federico Barocci Galleria Borghese). er innflytelsen p Raphael av Leonardo da Vinci og spesielt fra Benois Madonna (Eremitagemuseet, St. Petersburg). Det hellige bildet skylder ogs sin spredning til de mange graveringene som sirkulerte fra butikk til butikk.
Raphaels maleri er et verk av religis karakter beregnet p privat andakt. Raphael klarer forvandle det klassiske motivet Madonna og barnet til en representasjon med en kjent tone. Den unge moren og hennes snn er ikke lenger avbildet i stive og formelle positurer, som i maleriene til tidligere kunstnere, men har forlatt all formalitet, latt seg g i en m intim holdning og latt alle flelsene i forholdet deres skinne igjennom. Madonnaen bytter med Jesus noen sm rde nelliker som p grunn av sin farge representerer blodet som Jesus vil utgyte p korset i fremtiden (iflge tradisjonen regnes nelliken som et symbol p guddommelig kjrlighet og antas ha blomstret ut fra jorden hvor jomfruens trer under Kristi lidenskap.). Videre viser de ogs til ekteskapet mellom Kristus og den universelle kirke representert ved Maria. Til slutt symboliserer himmelsengen jomfrudommen til Madonna.
Denne kopien, som skal dateres til 1500-tallet, ble laget av en kunstner som er kjent med den raphaeleske originalen, et bilde som hovedsakelig spredte seg gjennom graveringer. Hele komposisjonen er omvendt sammenlignet med autografkopien, men ogs her er jomfruen og Jesusbarnet funnet i et rom nedsenket i skygge. Maria har p seg en rosa kjole (i original gr) dekorert p ermene med puff-motiver. Videre brer han den bl kappen p bena som den hvite puten hviler p. Barnet, derimot, er nakent (selv om en myk klut dekker nakenheten hans) og sitter p morens ben og observerer blomstene han holder i hendene. Innvendig er det en himmelseng og fra vinduet kan du skimte et landlig landskap med noen ruiner.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av ministeren for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Madonna av nelliker
Olje p lerret 38 x 30
Med ramme, 59 x 52,5 cm
Etter ha blitt en meget vellykket ikonografisk modell, har Madonnaen av nelliker skapt av Raffaello Sanzio (Urbino, 1483 - Roma, 1520) mange kopier, som den som er underskt her.
Den raphaeleske originalen, som n er utstilt p National Gallery i London, ble laget mellom 1503 og 1507, da maleren var rundt 23 r gammel. London-eksemplet har blitt identifisert som originalt, og det er rundt femti eksemplarer av det, bevis p den store suksessen som er oppndd blant kundene (Madonna di Siracursa, Madonna Chatron; det er ogs en kopi laget av Federico Barocci Galleria Borghese). er innflytelsen p Raphael av Leonardo da Vinci og spesielt fra Benois Madonna (Eremitagemuseet, St. Petersburg). Det hellige bildet skylder ogs sin spredning til de mange graveringene som sirkulerte fra butikk til butikk.
Raphaels maleri er et verk av religis karakter beregnet p privat andakt. Raphael klarer forvandle det klassiske motivet Madonna og barnet til en representasjon med en kjent tone. Den unge moren og hennes snn er ikke lenger avbildet i stive og formelle positurer, som i maleriene til tidligere kunstnere, men har forlatt all formalitet, latt seg g i en m intim holdning og latt alle flelsene i forholdet deres skinne igjennom. Madonnaen bytter med Jesus noen sm rde nelliker som p grunn av sin farge representerer blodet som Jesus vil utgyte p korset i fremtiden (iflge tradisjonen regnes nelliken som et symbol p guddommelig kjrlighet og antas ha blomstret ut fra jorden hvor jomfruens trer under Kristi lidenskap.). Videre viser de ogs til ekteskapet mellom Kristus og den universelle kirke representert ved Maria. Til slutt symboliserer himmelsengen jomfrudommen til Madonna.
Denne kopien, som skal dateres til 1500-tallet, ble laget av en kunstner som er kjent med den raphaeleske originalen, et bilde som hovedsakelig spredte seg gjennom graveringer. Hele komposisjonen er omvendt sammenlignet med autografkopien, men ogs her er jomfruen og Jesusbarnet funnet i et rom nedsenket i skygge. Maria har p seg en rosa kjole (i original gr) dekorert p ermene med puff-motiver. Videre brer han den bl kappen p bena som den hvite puten hviler p. Barnet, derimot, er nakent (selv om en myk klut dekker nakenheten hans) og sitter p morens ben og observerer blomstene han holder i hendene. Innvendig er det en himmelseng og fra vinduet kan du skimte et landlig landskap med noen ruiner.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av ministeren for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 387285092 |
---|---|
Sist endret | 3.1.2025, 17:12 |