Bildegalleri
(1/1)
Stefano Ussi (1822-1901) - Figura di arabo
Til salgs11 712 kr
Beskrivelse
Oljemaleri p lerret som viser en araber med skjegg.
Mannsskikkelsen, med et ettertenksomt uttrykk og blikket vendt nedover, fremstilles i ferd med holde den gr kappen tett inntil kroppen.
Et billedverk av stor realisme og utmerket billedkvalitet, det faller innenfor trenden med typiske orientalistiske emner portrettert av den florentinske maleren Stefano Ussi.
Signert nede til hyre.
Frste lerret med original ramme.
Mlene er som flger: 66 x 51 inkludert lerretet, 40 x 56 lerretet alene.
Stefano Ussi (Firenze, 2. september 1822 Firenze, 11. juli 1901) var en italiensk maler.
Han studerte ved Academy of Fine Arts i Firenze (18371850), hvor han var elev av Pietro Benvenuti og Giuseppe Bezzuoli for maleri, og av Enrico Pollastrini for tegning. Utvist fra akademiet mellom 1838 og 1840, avbrt han i 1848 studiene for g og kjempe i Montanara, hvor han ble tatt til fange og overfrt til sterrike i Theresienstadt-fengselet: fra krigsopplevelsen hentet han inspirasjon til maleriet Eksilet som fra Alpen ser p Italia og for tegningene med allegorien med seiersengelen og med portrettet av en ung frivillig (Gabinetto Disegno og Uffizi Prints, Firenze). Etter ha returnert til Firenze, vant han i 1849 den trerige konkurransen utlyst av Kunstakademiet med maleriet The Raising of Lazarus, og oppndde pensjon for fortsette studiene i Roma, hvor han malte Boccaccio for forklare den guddommelige komedie i kirken av Santo Stefano.
Han spesialiserte seg i lage historiske malerier i stor skala, noe som ga ham et utmerket rykte i akademiske kretser: mesterverket hans er absolutt The Expulsion of the Duke of Athens, hvis utforming varte fra 1850 til 1860, som skal presenteres p den frste nasjonale utstillingen i Firenze i 1861 med enstemmig godkjenning (Gallery of Modern Art i Firenze, skisse ved National Gallery of Modern Art i Roma, studier fra en privat samling, Firenze). Andre malerier av historisk karakter er The Pazzi Conspiracy, Bianca Capello presenterer de venetianske ambassadrene til Francesco I de' Medici (Francesco Borgogna Museum, Vercelli), Last moments of Savonarola, Cosimo den eldste nekter forlate Firenze (Privat samling, Firenze, 1859 -60). I verkene hans var det ogs en komponent av allegori med ntiden, for eksempel utvisningen av hertugen av Athen, inspirert av en hendelse p 1300-tallet, hentydet til utvisningen fra Firenze av storhertugen av Toscana Leopold II.
Blant de andre maleriene med historiske emner husker vi Julie og Romeo, Marco Visconti (1864), Bice (1866), Pia de' Tolomei (Privat samling, Milano), mens inspirert av det franske maleriet av de parisiske salongene vises maleriene etter bad, Leda og svanen og Allegory of putti.
Blant pvirkningene av maleriet hans er Paul Delaroche og Domenico Morelli, p grunn av de dramatiske gruppescenene, karakterkarakteriseringen av menneskefigurene og bruken av levende, nesten voldsomme farger. I desember 1860 ble han utnevnt til professor ved Academy of Fine Arts i Firenze.
I tillegg til vre en maler av historiske og litterre temaer, var han ogs en av hovedeksponentene for orientalistisk maleri i Italia: i 1869 dro han til Egypt i anledning feiringen av pningen av Suez-kanalen, og malte maleriet som ble bestilt. av Pashaen i Egypt, Pilgrimsreisen til Mekka, presentert p den internasjonale utstillingen i Wien i 1873; i 1870 og 1875 reiste han til Marokko sammen med maleren Cesare Biseo, som han laget illustrasjonene med til boken Marocco av Edmondo De Amicis (1879); han utfrte ogs maleriene Caravan near Cairo (1874), arabisk kavalkade i nrvr av den italienske ambassaden i Marokko (1875), fest i Fez gitt av keiseren av Marokko til den italienske ambassaden (1875), bnn i rkenen (Galleri) nasjonal for moderne kunst, Roma, 1876), arabisk kvinne ved brnnen (Francesco Borgogna Museum, Vercelli), marokkansk (galleri Ricci Oddi, Piacenza, 1877), Appelsinselger (National Gallery of Modern Art, Roma), Surre Procession (Dolmabahe-palasset, Istanbul, 1887), Feiringen av Muhammeds fdsel p markedsplassen i Tanger, En dervisj i hytidelig pomp .
Han var ogs en dyktig portrettr, og malte blant annet portrettene av maleren Gaetano Bianchi, av Federico Argnani (Pinacoteca Comunale, Faenza, ca. 1850-55), av kong Vittorio Emanuele II og av tragedien Giovanni Battista Niccolini. I verkene skapt privat, som Portrettet av kona Linda Ussi i hagen og Gioie materne (Gallery of Modern Art i Firenze, 1858-59), viste han et lysende og rtt penselstrk som ligner stilen til Macchiaioli.
Mannsskikkelsen, med et ettertenksomt uttrykk og blikket vendt nedover, fremstilles i ferd med holde den gr kappen tett inntil kroppen.
Et billedverk av stor realisme og utmerket billedkvalitet, det faller innenfor trenden med typiske orientalistiske emner portrettert av den florentinske maleren Stefano Ussi.
Signert nede til hyre.
Frste lerret med original ramme.
Mlene er som flger: 66 x 51 inkludert lerretet, 40 x 56 lerretet alene.
Stefano Ussi (Firenze, 2. september 1822 Firenze, 11. juli 1901) var en italiensk maler.
Han studerte ved Academy of Fine Arts i Firenze (18371850), hvor han var elev av Pietro Benvenuti og Giuseppe Bezzuoli for maleri, og av Enrico Pollastrini for tegning. Utvist fra akademiet mellom 1838 og 1840, avbrt han i 1848 studiene for g og kjempe i Montanara, hvor han ble tatt til fange og overfrt til sterrike i Theresienstadt-fengselet: fra krigsopplevelsen hentet han inspirasjon til maleriet Eksilet som fra Alpen ser p Italia og for tegningene med allegorien med seiersengelen og med portrettet av en ung frivillig (Gabinetto Disegno og Uffizi Prints, Firenze). Etter ha returnert til Firenze, vant han i 1849 den trerige konkurransen utlyst av Kunstakademiet med maleriet The Raising of Lazarus, og oppndde pensjon for fortsette studiene i Roma, hvor han malte Boccaccio for forklare den guddommelige komedie i kirken av Santo Stefano.
Han spesialiserte seg i lage historiske malerier i stor skala, noe som ga ham et utmerket rykte i akademiske kretser: mesterverket hans er absolutt The Expulsion of the Duke of Athens, hvis utforming varte fra 1850 til 1860, som skal presenteres p den frste nasjonale utstillingen i Firenze i 1861 med enstemmig godkjenning (Gallery of Modern Art i Firenze, skisse ved National Gallery of Modern Art i Roma, studier fra en privat samling, Firenze). Andre malerier av historisk karakter er The Pazzi Conspiracy, Bianca Capello presenterer de venetianske ambassadrene til Francesco I de' Medici (Francesco Borgogna Museum, Vercelli), Last moments of Savonarola, Cosimo den eldste nekter forlate Firenze (Privat samling, Firenze, 1859 -60). I verkene hans var det ogs en komponent av allegori med ntiden, for eksempel utvisningen av hertugen av Athen, inspirert av en hendelse p 1300-tallet, hentydet til utvisningen fra Firenze av storhertugen av Toscana Leopold II.
Blant de andre maleriene med historiske emner husker vi Julie og Romeo, Marco Visconti (1864), Bice (1866), Pia de' Tolomei (Privat samling, Milano), mens inspirert av det franske maleriet av de parisiske salongene vises maleriene etter bad, Leda og svanen og Allegory of putti.
Blant pvirkningene av maleriet hans er Paul Delaroche og Domenico Morelli, p grunn av de dramatiske gruppescenene, karakterkarakteriseringen av menneskefigurene og bruken av levende, nesten voldsomme farger. I desember 1860 ble han utnevnt til professor ved Academy of Fine Arts i Firenze.
I tillegg til vre en maler av historiske og litterre temaer, var han ogs en av hovedeksponentene for orientalistisk maleri i Italia: i 1869 dro han til Egypt i anledning feiringen av pningen av Suez-kanalen, og malte maleriet som ble bestilt. av Pashaen i Egypt, Pilgrimsreisen til Mekka, presentert p den internasjonale utstillingen i Wien i 1873; i 1870 og 1875 reiste han til Marokko sammen med maleren Cesare Biseo, som han laget illustrasjonene med til boken Marocco av Edmondo De Amicis (1879); han utfrte ogs maleriene Caravan near Cairo (1874), arabisk kavalkade i nrvr av den italienske ambassaden i Marokko (1875), fest i Fez gitt av keiseren av Marokko til den italienske ambassaden (1875), bnn i rkenen (Galleri) nasjonal for moderne kunst, Roma, 1876), arabisk kvinne ved brnnen (Francesco Borgogna Museum, Vercelli), marokkansk (galleri Ricci Oddi, Piacenza, 1877), Appelsinselger (National Gallery of Modern Art, Roma), Surre Procession (Dolmabahe-palasset, Istanbul, 1887), Feiringen av Muhammeds fdsel p markedsplassen i Tanger, En dervisj i hytidelig pomp .
Han var ogs en dyktig portrettr, og malte blant annet portrettene av maleren Gaetano Bianchi, av Federico Argnani (Pinacoteca Comunale, Faenza, ca. 1850-55), av kong Vittorio Emanuele II og av tragedien Giovanni Battista Niccolini. I verkene skapt privat, som Portrettet av kona Linda Ussi i hagen og Gioie materne (Gallery of Modern Art i Firenze, 1858-59), viste han et lysende og rtt penselstrk som ligner stilen til Macchiaioli.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 387285861 |
---|---|
Sist endret | 3.1.2025, 17:18 |